
W202 kumpi subbari kotelo parempi
W202 kumpi subbari kotelo parempi
Tuli päivitettyä mersu vähän uudenpaan versioon, ja nyt ajattelin panostaa hieman äänentoistoon.. kumpi subbari kotelo sopii paremmin c 220 sedaniin paremmin?? onko kokemuksia?? ajatuksena oli laittaa pari 12" huutaan peräloosterii.. 

Suljettu, refleksi, bandpass tai vaimennettu free-air ovat vaihtoehtoja. Kaikki edellämainitut saa toimimaan hyvin. Suljettu kotelo toimii autossa yleensä hyvin ja on helppo rakentaa. Refleksikotelossa saadaan bassojen tasoa muokattua kuuntelijan mieltymyksien mukaiseksi. Itse suosisin suljettua koteloa, koska siinä elementin tehonkesto on suurin ja herkkyys autossa mainio. Ja menee suljettuna alas asti. Ainakin jos on laadukkaat elementit oikean kokoisissa koteloissa. Valinnanvaraa on ja elementtien valitseminen ei ole välttämättä helppoa koska kirjo on suuri. Kannattaa katsoa, että subbarit pääsevät "hengittämään" kunnolla kabiinin puolelle. Ainakin W124:sissa joutuu poistamaan peltiä takaa, jos haluaa subin kuulumaan.
Tietoa: http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm
Mitä elementtejä olet ajatellut?
Tietoa: http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit.htm
Mitä elementtejä olet ajatellut?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
subbari boksi
Moi minulla on 190:ssä spl 15" 45 litran suljetussa kotelossa ja pelittää tosi hyvin
Minun mielestä suljettu boksi on paras autossa.
Minun mielestä suljettu boksi on paras autossa.
^Suljettu on tosiaan hyvä valinta, elementti kestää hyvin luukutusta ja liikepoikkeama pysyy hallinnassa. Elementti on suljetussa myös helpompi kuorma vahvistimelle, koska kotelossa oleva ilma toimii jousena ja kontrolloi elementin liikettä. Toisaalta suljetussa kotelossa elementin impedanssi on kokeampi, kuin refleksikotelossa tai free-airina, mutta perin merkityksettömiä seikkoja normaalisti. Tuli mieleeni: 90-luvulla ajoin kahta 12":sta 4 ohmin subbaria rinnankytkettyinä eli 2 ohmia monona vahvistimella, jonka ilmoitettu minimi oli 2 ohmia stereona. Vahvistin jaksoi löylyttää hyvin ja ihmettelinkin miten voi jaksaa, mutta mulle selvisi, että suljetussa kotelossa impedanssin minimi jää monella elementillä ilmoitettua nimellistä impedanssia korkeammaksi.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
kävin tuossa eilen kattoo ground zeroja ja niissä tuntui olevan hinta kohdallaan..GZRW 12S-AL 12" pitää kokeilla miten ne suljetussa jytisee.. vaikka hieman epäilyttää koska mielestäni nuo groundit sopii parhaiten refleksi pönttöö..aikojen alussa ku ajeli vielä paperipeltisellä civicillä niin siinä oli pari 12" suljetus pöntös ne kyllä pisti tukan heiluu ihan mukavasti..mutta olihan auton mallikin kyllä ihan erinlainen verrattuna nykyiseen..
mutta ehdotuksia otetaan kyllä vastaa subbari merkin valintaa silmälläpitäen..

mutta ehdotuksia otetaan kyllä vastaa subbari merkin valintaa silmälläpitäen..
DLS X-12 soi hyvin pienessä suljetussa kotelossa, elementillä on voitettu äänenlaatukilpailuitakin. Itse pääsin ko elementtiä kuuntelemaan toyotassa ja sen tarkkuus ja ulotteikkuus oli erittäin hyvä!
Tuo subbari: http://www.edu.stadia.fi/~0303349/subba ... almis2.htm
Testejä löytyi, mutta vain 10" ja 15" sia. Kahtelen lisää.
Tuo subbari: http://www.edu.stadia.fi/~0303349/subba ... almis2.htm
Testejä löytyi, mutta vain 10" ja 15" sia. Kahtelen lisää.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
subbari boksi
Spl Dynamics tekee mielestäni hyviä ja laadukkaita subbareita Esim: pro-15d4
Hintaa noin 240e ei jää heti pieneksi jää varmasti tehoja reserviin.
Hintaa noin 240e ei jää heti pieneksi jää varmasti tehoja reserviin.
Tuo SPL Dynamics Pro-15D4 sai hifilehden testissäkin melkein täydet viisi tähteä, 48 litran suljetussa kotelossa.
Velocity VCS 15 sai samassa testissä yhden tähden vähemmän.
Hifilehden testeissä v.2001 asillisia 12" subeja:
Pioneer TS-W 1201C Sai melkein täydet 5 tähteä-
SPL Dynamics Pro-12D2 sai yli neljä tähteä.
Rockford Fosgate RFP-3412 Punch Sai neljä tähteä.
Diamond audio M3121.8 sai Neljä tähteä.
DLS MW12 Sai vajaat 4 tähteä.
Nämä testit voin skannata ja pistää meilillä.
Velocity VCS 15 sai samassa testissä yhden tähden vähemmän.
Hifilehden testeissä v.2001 asillisia 12" subeja:
Pioneer TS-W 1201C Sai melkein täydet 5 tähteä-
SPL Dynamics Pro-12D2 sai yli neljä tähteä.
Rockford Fosgate RFP-3412 Punch Sai neljä tähteä.
Diamond audio M3121.8 sai Neljä tähteä.
DLS MW12 Sai vajaat 4 tähteä.
Nämä testit voin skannata ja pistää meilillä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
joo tuossa kävin vähä mittailee ja pöntön tilavuus voi olla karkeasti sanottuna max 110L.. siltä pohjalta pitäis alkaa hommaa kehittää.. jos siitä isompaa alkaa suunnittelee niin sit jää toi vararenkaa luukku ikävästi pöntön alle.. testi faktaa voi mielellää laittaa jos jaksaa niin sais ilta lukemista synkkii syysiltoihin..
JJML kirjoitti:joo tuossa kävin vähä mittailee ja pöntön tilavuus voi olla karkeasti sanottuna max 110L.. siltä pohjalta pitäis alkaa hommaa kehittää.. jos siitä isompaa alkaa suunnittelee niin sit jää toi vararenkaa luukku ikävästi pöntön alle.. testi faktaa voi mielellää laittaa jos jaksaa niin sais ilta lukemista synkkii syysiltoihin..
Minkä kokosta subia on ajatellut laittaa ?
Mulla on Peerlesin 12" ollut vuoden verran ja voin suositella. Hyvä hintalaatu-suhde ja menee todella pieneen koteloon.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Autoon ei mielestäni kannatta refleksikoteloita eikä varsinkaan isoja sellaisia rakentaa. Asiallinen elementti suljetussa kotelossa kouraisee ihan pohjamudasta asti. WinISD:llä mitoitetaan kotelo niin, että vaste on suht laskeva aina sinne 20Hz astiin, ei nääs kannata tavoitella mitään viivasuoria vasteita ainakaan simuloidessa. Autossa nuo matalat korostuu sitä luokkaa, että vaste tosiaan saa olla suhteellisen laskeva. Pieni suljettu kotelo ja Hertzin subukka, puhutaan alle 20L koteloista hertzin kohdalla. Matalaa ja napakkaa toistoa tiedossa. Toinen voisi olla Peerlessin Resolution., painetta lähtee aavistuksen Hertzia enemmän vaikka Hertz onkin sävykkäämpi. Resolution tarvinnee aavistuksen isomman kotelon 25-40L, kokeilemalla tuokin selvinnee.
Asiallinen elementti (Hertz, Peerless Resolution..), pieni suljettu kotelo ja simuloidessa laskeva vaste. Hyvää tulee!
Asiallinen elementti (Hertz, Peerless Resolution..), pieni suljettu kotelo ja simuloidessa laskeva vaste. Hyvää tulee!

-Hifi ei ole vain harrastus, se on elämäntapa-
http://www.hififoorumi.net
http://www.hififoorumi.net
^Peerless Resolution R12 toimii jo 22 litraisessa suljetussa, testissä 30 litraan kasvatettu kotelo oli jo liian suuri.
http://www.hifitalo.fi/shop/peerless-testi.htm
Ja tuolla olen myös mitoittanut koteloita onnistuneesti jo vuosia:
http://www.autosound.fi/bbd/
Tuossa bassbox designerissa olen hyväksynyt autokäytössä jopa -18-->24db:n vaimentuman 20Hz:issä.
http://www.hifitalo.fi/shop/peerless-testi.htm
Ja tuolla olen myös mitoittanut koteloita onnistuneesti jo vuosia:
http://www.autosound.fi/bbd/
Tuossa bassbox designerissa olen hyväksynyt autokäytössä jopa -18-->24db:n vaimentuman 20Hz:issä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/