lambda + katti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

lambda + katti

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Elikkäs, tarkotus ois ottaa taas vaihteeks katti pois mersusta, kun on näemmä palanut vituiks. Oli jo kesällä pois mutta ilman suurempia tehonlisäyksiä :D

Nytten tulikin mieleeni että mitä jos lambdan ottaa pois samalla? Kuinka se vaikuttaa ruiskun toimintaan ja seoksiin vai vaikuttaako mitenkään? Vai kannattaako sen antaa vaan olla paikoillaan?
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ei varmasti kannata ottaa lambdaa pois, se niitä seoksia säätelee.
wiimax.fi
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

no kun tuosta on tullut ristiriitaista tietoo...

miten sitten katitomat ruiskuvehkeet miten ne säätää seoksensa?
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

eikö löydy guiruilta tietoo vai pidättekö te minua vaan niin tyhmänä että ei ees kehata vastata :lol:
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Omassa autossa ei oo kattia mutta on lambda.Se niitä säätelee.
Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2154
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

näinpä oli mullaki kesällä. Mutta jos ottaa lambpaadan pois ja säädättää seokset..?
N293 EQC400 4Matic
W202 C180 1994

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
X253 glc350e
X253 glc300de
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tovayryn kirjoitti:no kun tuosta on tullut ristiriitaista tietoo...

miten sitten katitomat ruiskuvehkeet miten ne säätää seoksensa?
Sanoaksen asian simppelisti: ne toimivat eri tavalla. ECU on ohjelmoitu toisin ja se päättelee asioita muiden määreiden kuin lambda-arvon avulla. Vastaavasti taas lambda-anturillisenkin auton ECU pystyy toimimaan "oletusarvoilla" vaikka yksi tieto eli lambda puuttuisikin. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus, autoa kun ei ole tarkoitettu tuosta vaan ilman lambda-arvoa toimimaan. Seossuhteet esimerkiksi voivat olla vain vähän sinne päin.

Mainittakoon, että aivolaatikon voi kyllä uudelleenohjelmoida toimimaan ilman lanmnda-arvoakin, eri asia on sitten toimenpiteen kannattavuus. Nähdäkseni järkevintä olisi antaa lambdan olla sijoillaan, sen kanssa se auto on toimimaan suunniteltu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tovayryn kirjoitti:näinpä oli mullaki kesällä. Mutta jos ottaa lambpaadan pois ja säädättää seokset..?
Mitäs jos antaisit lambdan olla siellä ja lukisit sitä erillään ECU:sta Eli saisit lamdamittarilla kokoajan selville seoksen. Sitten kun olisi tarvetta rikastaa tai laihentaa (siirtyminen paikasta a paikkaan b tai katsastus) syöttäisit ECU:lle omaa väärennettyä lamda-arvoa. Siis käsin säädettävä lambda/seossäätö joka syntyy LM317 säädettävästä regusta potikasta ja tarttee vielä ehkä diodin yms pientä. Lambdamittarikin syntyy yhtä halvoista osista.

Mikähän mahtaa olla ECU:n numero sulla? Vois verrata onko sama numero kuin ilman lambdaa oleva ECU.

Mulla on tuossa 2.0E ilman kattia ja lambdaa ja ECU:ssa lukee:

0280800100 BOCH
0025453632 KE0001 12V 4-Zyl.
Vastaa Viestiin