Elikkäs, tarkotus ois ottaa taas vaihteeks katti pois mersusta, kun on näemmä palanut vituiks. Oli jo kesällä pois mutta ilman suurempia tehonlisäyksiä
Nytten tulikin mieleeni että mitä jos lambdan ottaa pois samalla? Kuinka se vaikuttaa ruiskun toimintaan ja seoksiin vai vaikuttaako mitenkään? Vai kannattaako sen antaa vaan olla paikoillaan?
tovayryn kirjoitti:no kun tuosta on tullut ristiriitaista tietoo...
miten sitten katitomat ruiskuvehkeet miten ne säätää seoksensa?
Sanoaksen asian simppelisti: ne toimivat eri tavalla. ECU on ohjelmoitu toisin ja se päättelee asioita muiden määreiden kuin lambda-arvon avulla. Vastaavasti taas lambda-anturillisenkin auton ECU pystyy toimimaan "oletusarvoilla" vaikka yksi tieto eli lambda puuttuisikin. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoitus, autoa kun ei ole tarkoitettu tuosta vaan ilman lambda-arvoa toimimaan. Seossuhteet esimerkiksi voivat olla vain vähän sinne päin.
Mainittakoon, että aivolaatikon voi kyllä uudelleenohjelmoida toimimaan ilman lanmnda-arvoakin, eri asia on sitten toimenpiteen kannattavuus. Nähdäkseni järkevintä olisi antaa lambdan olla sijoillaan, sen kanssa se auto on toimimaan suunniteltu.
tovayryn kirjoitti:näinpä oli mullaki kesällä. Mutta jos ottaa lambpaadan pois ja säädättää seokset..?
Mitäs jos antaisit lambdan olla siellä ja lukisit sitä erillään ECU:sta Eli saisit lamdamittarilla kokoajan selville seoksen. Sitten kun olisi tarvetta rikastaa tai laihentaa (siirtyminen paikasta a paikkaan b tai katsastus) syöttäisit ECU:lle omaa väärennettyä lamda-arvoa. Siis käsin säädettävä lambda/seossäätö joka syntyy LM317 säädettävästä regusta potikasta ja tarttee vielä ehkä diodin yms pientä. Lambdamittarikin syntyy yhtä halvoista osista.
Mikähän mahtaa olla ECU:n numero sulla? Vois verrata onko sama numero kuin ilman lambdaa oleva ECU.
Mulla on tuossa 2.0E ilman kattia ja lambdaa ja ECU:ssa lukee: