W115 tekniikkakysymyksiä +ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

W115 tekniikkakysymyksiä +ongelmia

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Vihdoin löysin tälläisenkin foorumin, ja lueskelin sen verran, että asian tuntevaa porukkaa näyttää löytyvän. :) Hieno homma tälläinen, en tiennyt tälläistä foorumia olevankaan. Mutta onneksi löytyi, nyt pääsen heti kyselemään ja keskustelemaan mersuista.

Olen tässä aloitteleva harrastelija autojen suhteen ja minua on aina kiinnostanut tälläiset vanhat mersut. Nyt olen omistanut muutaman päivän tuommoisen w115 250(?) koneellisen entisen diesel mesen. Tarkoitus olisi pistää mese ensi kesäksi iskuun, joten talven aikana sillä ei nyt ajella, eipä se tosin kilvissäkään ole.

Ongelma on nyt automaattiloota. Tässä on alunperin ollut 240d moottori, mutta se on vaihdettu 250(?) bensakoneeseen. Joka tapauksessa luultavasti tässä on ollut alkuperäisenä automaatti, eli se on ilmeisesti dieselin säädöissä (ja turbiinilla?). Ongelma tässä on se, että tosiaan liikkeelle ei kovin hyvin päästä (tai päästään, mutta vähän liiankin ätäkästi), koska turbiini ottaa kiinni heti kun jarrun löysää. Ja turbiini ottaa myös erittäin napakasti heti kiinni, josta päättelin, että tässä olisi alk. peräinen laatikko (ts. dieselille sopiva). Muuten loota vaihtaa kohtalaisen hyvin. En automaateista kovin paljoa ymmärrä, joten mitä tälle kannattaisi tehdä? Saako tästä askista sopivalla muutoksella (esim. turbiinin vaihto) bensakoneeseen sopivan vai kannattaako vaihtaa koko laatikko? Automaatissa haluaisin ainakin vielä pysyttäytyä.

Toinen asia mikä on jäänyt arvelun varaan on moottorin koko. Entinen omistaja ei kuulemma autoa hirveästi tuntenut tekniikaltaan, mutta väitti koneeksi 250- mallia. Kotia kun auto saatiin ajettua, paljastui lohkosta lukemat 230/250. Sitten tongin rekisteritietoja ja sieltä löytyi tiedot moottorin kooksi 2.29l eli 230.6:n tilavuus. Kutoskone on ja kahdella kaasarilla varustettu. Nyt pitäisi tunnistaa, että mikä kone on kyseessä? Vinkkejä tuohon tarvitaan.

Sitten vielä, mistä saisi uusia/ käytettyjä mersun merkkejä keulaan? :) Joku on tuosta ottanut mukaansa tähden, ei ole kuin rinkula tallessa. Eli jostain tarvitaan tuohon merkki, eihän mersu ole mitään ilman merkkiä. :D Kiitoksia vastauksista. Jos joltain löytyy korjausoppaita +räjäytyskuvia ym. mielenkiintoista, niin sanokaa ihmeessä, olisi tarvetta.
Viimeksi muokannut Timestone, To 06.11.2003 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tervetuloa joukkoon!

Ja onnitelut erinomaisen mallin hankinnasta! :wink:

Käsittääkseni säädöillä on pelastettavissa paljon, ainakin uudempien mallien säädöistä (W124) on ollut juttua runsaastikin. Ylävalikon 'Haku' -toimintoa kannattaa siis kokeilla. Asiantuntevaa kommenttiakin ilmestynee piakkoin...

Minultakin on yritetty nokkatähteä viedä mutta eivät onneksi olleet saaneet muutakuin vinoon. :razz: Kokonaisia nokkatähtiä löytyy autopurkaamoilta (esim E. Venetmäki, Tre) tms ja saattapa jopa KL-varaosaliikkeestäkin, tosin tilaamalla. W124 maksoi muistaakseni n. 32€.
Omastakin on yksi sakara irtoamassa...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 tekniikkakysymyksiä +ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

GoldenMB kirjoitti:Toinen asia mikä on jäänyt arvelun varaan on moottorin koko. Entinen omistaja ei kuulemma autoa hirveästi tuntenut tekniikaltaan, mutta väitti koneeksi 250- mallia. Kotia kun auto saatiin ajettua, paljastui lohkosta lukemat 230/250. Sitten tongin rekisteritietoja ja sieltä löytyi tiedot moottorin kooksi 2.29l eli 230.6:n tilavuus. Kutoskone on ja kahdella kaasarilla varustettu. Nyt pitäisi tunnistaa, että mikä kone on kyseessä? Vinkkejä tuohon tarvitaan.
230 tai 230.6 mallin moottorin tyyppimerkintä on M180, joka on yleisin w114 sarjassa ollut kutoskone. Lukeeko se merkintä lohkossa vai sylinterikannessa?
250 mallisissa autoissa on käytetty kahta eri moottoria, 2,5l M114 moottoria ja 2,8l M130 moottoria. Melkein voisin mennä sanomaan että se koneesi on M180.

Lähde: http://www.strichacht.de/typen.html
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Kokeilin haulla etsiä tuosta automaatin säätämisestä, mutten ainakaan vielä tänään aikaisemmin löytänyt. Täytyypä etsiä uudelleen. :wink:

Pitäähän tuo merkki jostain kaivaa, toivottavasti sitä ei nyt viedä enää keulilta. :)

Muffler, En nyt oikein muista kun olin sen verran univelassa kun katselin tuota moottoria silloin. Mutta luultavasti kannessa oli tuo merkintä. Tuon tiesinkin, että mitä moottorivaihtoehtoja on, elätin vain vielä toiveita,että nokilta löytyisi M 114 -kone. Mistä voin tunnistaa voin tunnistaa koneen, jotta saan masennettua itseni lopullisesti tuon asian suhteen?

Tietysti liikkuuhan mersu tuollakin koneella, mutta aika ruokainen kone oli ainakin tänne ajettaessa. Suunnilleen 13-14L/100km matka-ajua ja kaupungissa hieman moottorin suorituskykyä testaamalla varmasti yli 25L. Ilmeisesti kaasareitten säädöt aika pahasti pielessä. Ja syöhän kyllä automaattikin oman osuutensa. Ei tuo matkakulutus niin paha ole paljon seisoneelle autolle, mutta kuitenkin suunnilleen samaan varmaan päästäisiin myös isommalla moottorilla.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hieno harrasteauto sinulla :)

*kulutuksesta :

Kun kaikki on kunnossa, niin bensaa kuluu käytännössä siinä
12- 13 L./ 100km ja matka-ajossa 9 L.

Kulutusero 230.6 ja 250 välillä ei ole kovin ' suuri ' , n. puoli litraa.
Matka-ajossa automaatin kulutus on samoissa, kuin manuaalinkin.

Tämänkokoisen ja tyyppisen auton kulutukseen vaikuttaa ajotyyli hyvin paljon.
Ns. taloudellisen ajon perusteet on hyvä opiskella... Mitään liikennevalo lähtijöitä nämä autot eivät ole, mutta tehoreservejä löytyy sitten matkanopeuksissa - kun muut alkaa hyytyä.

Samoin jos jotain on pielelessä ( sytytys, tulpat, kaasari..), niin kulutus
nousee heti reilusti - joten autoa kannattaa huoltaa.

ex 220 Aut ( w115)
ex 230.6 Aut. ( w114)
ex 250 (w114)
ex 280 (w114 )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Hehe empä usko että alle 12 litran kulutuslukemiin pääsisi vaikka se auto olisi uusi :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kannatta yrittää säädättää (laatikon paineet )se automaatilaatikko ennen kun tekee sille mitään todella radikaalia. Sillä pitäisi olla juurikaan mitään todellista merkitystä, onko se laatikko alunperin Dieselin vai Bensan, vain välityksissä on hieman eroja ( on niitä bensalaatikoita jätetty paljonkin dieselöityihin vehkeisiin vuosien saatossa ). Sekä bensa että diesel koneen tyhjäkäynti on normaalisti aika samoissa, joten turbiini ottaa "kiinni " sekä diesel laatikossa että bensa laatikossa suunilleen samoilla kierroksilla, joten ei se nykäys johdu tavallisesti turbiinista.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

adenauer300 kirjoitti:Kannatta yrittää säädättää (laatikon paineet )se automaatilaatikko ennen kun tekee sille mitään todella radikaalia. Sillä pitäisi olla juurikaan mitään todellista merkitystä, onko se laatikko alunperin Dieselin vai Bensan, vain välityksissä on hieman eroja ( on niitä bensalaatikoita jätetty paljonkin dieselöityihin vehkeisiin vuosien saatossa ). Sekä bensa että diesel koneen tyhjäkäynti on normaalisti aika samoissa, joten turbiini ottaa "kiinni " sekä diesel laatikossa että bensa laatikossa suunilleen samoilla kierroksilla, joten ei se nykäys johdu tavallisesti turbiinista.
Jep. Jo pelkkä laatikon öljyn vaihto voi muuttaa käytöstä kummasti -- aiheellinen toimenpide, jos peli tosiaan on seissyt pitkään.
Automaatteihin erikoistuneita korjaamooita on aika tasaiseen pitkin suomea, tuolla "hyvät huollot"-foorumilla on mainittu muutama ja lisää varmasti löydetään. Ja onhan forumilla tuo vaihteistospesialisti eli Jarkko Siekkinen, joka - jos tämän ketjun lukee- varmasti osaa sanoa asiaan painavan sanansa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

No tässä on ollut pientä sytytysongelmaa ja kaasarin säädöt myös tuntuvat olevan pielessä. Eli suurempi kulutus johtuu varmaankin siitä. Myös ilmanputsari on varmasti tukkoinen.

Pudotitte juuri suuren kiven sydämeni päältä, kun kerroitte ettei dieselin ja bensan laatikossa ole välttämättä niin paljoa eroja, etteikö sitä voisi käyttää myös tässä. :wink: Eli tätä laatikkoa sitten aletaan tutkimaan. Oikeastaan tähän voisin mainita, että tuntuu kuin turbiinin lukko olisi jatkuvasti päällä. Eli kun vaihteen lyö silmään ja nostaa jarrun -> auto lähtee samalla tavalla liikkeelle kuin manuaalissa olisi lyöty ilman kytkintä vaihde silmään.

Tuo kaupunkitestaus oli vain näillä syrjemmillä seuduilla, jotta katsottiin, että toimiiko laatikko kiihdytyksissä oikein ja onko polleja vielä tallella. Ihmeellinen hinku oli monella mennä 80- ja 100- rajoituksilla tästä ohi kun kotia päin mersua ajeltiin. Ilmeisesti katsoivat, että kun on vanha mersu, niin on pakko päästä ohi. Moottoritiellä testattiin myös vauhdissa kiihtymistä ja kyllä monen ilme muuttui vähän kun 70-luvun mersu paukahtaa ohi. :D

Mutta mainittakoon, että mersu on todellakin vasta noudettu pihaan, että paljoa ei ole ehditty vielä tehdä. Mersua kyllä tietysti tullaan huoltamaan ja siihen tulee uutta osaa kuluineitten tilalle. Eli mitenkään huonosti tätä en aio pitää, tämä nyt vain sattuu tässä kunnossa olemaan hieman rempallaan, mutta eiköhän tässä talven ja kevään aikana tule vielä loistava ajopeli. :wink:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Onnea "uudelle" autolle! :D

Tuntuu kivasti tämä "oikean mallin harrastajien" määrä olevan kasvussa... :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

saul kirjoitti:Onnea "uudelle" autolle! :D
Tuntuu kivasti tämä "oikean mallin harrastajien" määrä olevan kasvussa... :wink:
Kiitoksia vain. Olenkin käynyt sivuillasi katselemassa "Glamdringiä", hieno peli näyttää olevan. Itse en tästä rakenna täysin ruostevapaata ja erittäin hienoa mersua (vaikka tämä malli sen ansaitsisikin), mutta kuitenkin pistän kuntoon ja kyllä tästä vielä siistinkin mersun aion tehdä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, onko muuten Mersussa koskaan ollut turbiinin lukkoa? Muistelisin, että W123/W126-malleissa ainakin luisto vaan mitoitetaan sen verran pieneksi, että lukitusta ei edes maantiellä tarvita?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Aku P kirjoitti:Niin, onko muuten Mersussa koskaan ollut turbiinin lukkoa? Muistelisin, että W123/W126-malleissa ainakin luisto vaan mitoitetaan sen verran pieneksi, että lukitusta ei edes maantiellä tarvita?!
Niin siis tarkoitin itsekin, että tuntuu kuin turbiinin lukko olisi koko ajan päällä. Olen itsekin miettinyt, että onko tässä sitten edes lukkoa? Se nimittäin selittäisi nuo kyseiset ongelmat mitä minulla tässä on.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Nyt joku expertti kertomaan noista automaatin saloista. :wink:

Mitenkäs tuo mittaristo lähtee kivuttomasti irti? Se kun ei tule kuin about 4-5cm ulospäin, joten en saa ruuvattua nop.mitt. vaijeria irti. Ilmeisesti tuo vaijeri ottaa tuolta kiinni? Eikös tuo nyt ole tarkoitettu niin, että mittariston saa otettua sen verran pois, että saa ruuvattua vaijerin irti +johdot jne. jolloin koko mittariston saa pois?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

GoldenMB kirjoitti:Nyt joku expertti kertomaan noista automaatin saloista. :wink:

Mitenkäs tuo mittaristo lähtee kivuttomasti irti? Se kun ei tule kuin about 4-5cm ulospäin, joten en saa ruuvattua nop.mitt. vaijeria irti. Ilmeisesti tuo vaijeri ottaa tuolta kiinni? Eikös tuo nyt ole tarkoitettu niin, että mittariston saa otettua sen verran pois, että saa ruuvattua vaijerin irti +johdot jne. jolloin koko mittariston saa pois?
Periatteessa voisit ottaa ratin veke irroitusta varten. Muistelen että öljynpaineanturin letkuja/vaijereita on kahta eri mallia, Kerran kävi sillälailla että mittarirempan yhteydessä unohtui laittaa tuo öljynpaineanturin putki kiinni ja öljyt tulivat syliin :) Mulla on tossa 2kpl mittaristoja joista saa varaosia, molemmat ovat diiselin mittaristoja joissa numerot vain 160 kymppiin asti.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Mittariston irrotuksessa kannattaa huomioda :

* nop.mittari vaijeri irti ensin irti takaa.
* Öljynpaine mittarin liitäntä auki
* HUOM: lämpömittarin kapillaariputki kannattaa irroittaa blokista.
jos putki joutuu kovin venymään ja taittumaan, niin ongelmia seuraa.
Lämpömittarihan on mekaaninen, ja tuo ohut putki, joka näyttää sähköjohdolta taittuu herkästi ja eetterit karkaa...
Tästä syystä monessa autossa on asennettu erillinen tarvikelämpömittari :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Irroita nopeusmittarin vaijeri kuskin jalkatilasta, kaasupolkimen vasemmalta/takaa kulkevista metalliklipseistä mattojen alta niin sille on enemmän liikkumavaraa -> saat mittariston vedettyä ulommas ja ruuvattua vaijerin irti.

Minulla on -75 200D:ssä sähköinen lämpömittari, ei tarvitse kuin irroittaa (kohtuu jämptisti istuva) moninapaliitin ja oljynpainemittarin putki (10mm kiintoavain). Vanhemmissa on tuo hankalampi lämpömittari.

Ratti lähtee helposti, (ainakin uudemman mallinen) keskiöosa pois ja (rengas) ristikkoavailmella lukkomutteri auki. Lievästi naputellen ratti sitten lähtee irti. Itse en ole sitä koskaan irroittanut mittariston irroittamista varten.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sähköinen lämpömittari tuli malliuudistuksessa. Ja tämähän oli ollut 240D eli sitä uudempaa mallia. Mullapa onkin "tuunattu" wanhan mallinen mittari. ;) Sähköinen jysähti jännitteensäätimen poksahdettua ensin... :(

Mittaristo on helppo purkaa putsata ja pistää takaisin kasaan. Muutamien palikoiden kanssa pitää miettiä oikea kokoamisjärjestys ja esim. kannattaa huomioida, että tripin nollaus osuu kohdalleen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Kiitoksia nyt ainakin noista vinkeistä. Tämä on vuosimallia -74 ja on ollut 240D, eli myös tämä on sitä uudempaa mallia?

Enpä nyt minäkään menisi ehkä rattia irroittamaan mittariston takia, mutta nyt kun tuo ratti on sen verran "syöty", että voisi vaihtaa toisen ratin paikalleen. Kaverin luona kävin tuossa vierailemassa, ja näytti löytyvän ehjää peiliä, rattia ja vaikka mitä hyvää käyttökelpoista osaa. Sieltä onneksi saan varaosaa noihin pahimpiin "rumuuksiin" esim. ratti, ikkunaveivin pehmuste, apukuskin häikäisysuoja jne, jos se nyt suostuu noista luopumaan. :wink:
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Käykös tähän monien eri mallinen keulatähdet? Nimittäin tosiaan tuo oma pelkkä rinkula, joten uusi tähti nokille kaivataan. Ilmoitelkaahan minkä mallin tähdet tähän käy (jos käy nyt muu kuin w115:n), kun kaveripiiristä saattaisi löytyä. Myös jos joku haluaa tukea toimintaani mersujen parissa, voi lahjoittaa tai myydä edullisesti minulle keulatähden. :D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Jos w115 on 240D, se on varmasti uudempaa mallia, koska malliuudistus tuli vuoden 1973 malleihin ja samalla tuli myyntiin myös "uusi voimakkaampi 240D": ;)

Tähdet saattavat "sopia", mutta kyllä w115:ssa on erilainen tähti uudempiin (esim. w123) verrattuna. En muista, onko vanhemmassa ja uudemmassa w114/115 mallissa eroa tähden suhteen, mutta ainakin se "jäähdyttimen korkki" siinä tähden alla on vanhassa selvästi suurempi ja koko maski on eri muotoinen eli "paksumpi", korkeampi ja kapeampi. W123:n tähti taas on pienempi ja nojaa taaksepäin. Onkohan kanta edes samantyyppinen kuin w115:ssa (vrt. w124)? W116:ssa ainakin on samantyyppinen, mutta sekin on taaksepäin nojaavaa mallia. Tähden sopivuudesta verratessa W108/109:ään en osaa sanoa, mutta luulen sen olevan todennäköisemmin yhteensopiva kuin uudemmat. W115:n tähteä on kyllä varmasti enemmän liikkeellä kuin w108:n.

W115 oli muuten ensimmäinen MB missä maskin leveys oli suurempi kuin korkeus. ;)

Uudempiin ainakin saa tähtiä ihan varaosana. En tiedä saako näihin enää. Ei ole ollut tarvetta. Omassakin tähti on kyllä liimattu rinkulaan. Se teki eräänä talvena tähdenlennon ;) kun lumiharja osui siihen vähän turhan napakasti. :(
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Kyllähän tämä sitten on uudempaa mallia.

No sitten hakusessa on ihan w115 mallin tähti nokalle. :wink: Kaverilta ei valitettavasti sitä löytynyt. Muuta kivaa osaa tosiaan löytyi, joten kohta mersun sisustakin on suhtkoht siisti. Pitää vaan taivutella myymään osaset minulle. Serkkupojalta löytyisi yksi keulatähti, muttei suostu myymään, koska tarvitsee jos oma joskus vielä ottaa ja pettää.

Mielestäni leveä maski sopii kuin nyrkki silmään tähän mersuun. Mersu suorastaan hymyilee tällä leveällä maskilla. :D Mutta minä oikeastaan kammoksun tätä alumiinivanne ym. muotia. Ainoat oikeat vanteet on mielestäni sopivat peltivanteet ja niihin alkuperäiset mersukapselit mieluiten kiillotettuna. :wink:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

GoldenMB kirjoitti:Mutta minä oikeastaan kammoksun tätä alumiinivanne ym. muotia. Ainoat oikeat vanteet on mielestäni sopivat peltivanteet ja niihin alkuperäiset mersukapselit mieluiten kiillotettuna. :wink:
No miksei barokit sopisi alkuperäiseen tyyliin? Ja jos alkuperäisistä kapseleista kiillottaa sen maalin pois, niin syyllistyy taas tuunaukseen! ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

saul kirjoitti:Ja jos alkuperäisistä kapseleista kiillottaa sen maalin pois, niin syyllistyy taas tuunaukseen! ;)
Noh, makuasioista on turha kiistellä. Pakko on kiillottaa tuo viimeinenkin valkoinen kapseli, kun muut ovat jo kiiltäviä. :D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

GoldenMB kirjoitti:
saul kirjoitti:Ja jos alkuperäisistä kapseleista kiillottaa sen maalin pois, niin syyllistyy taas tuunaukseen! ;)
Noh, makuasioista on turha kiistellä. Pakko on kiillottaa tuo viimeinenkin valkoinen kapseli, kun muut ovat jo kiiltäviä. :D
No enhän minäkään sitä "tuunausta" tuomitse tai kritisoi. Sitä vain tarkoitin, että eivät kiillotetutkaan originaalit ole, jos siihen pyritään.

Onhan ne kiillotettuinakin komeat. Omaani ei edes taitasi löytyä oikeaa kapseleiden värisävyä, mutta pysyttelen aluvanteissa. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

No en tiedä, minusta vaan ei mersuun aluvanteet käy. No tietty orkkiskuosi on minulla päämääränä, ei kuitenkaan kaikkia pikkunippeleitä käydä läpi ja jostain voidaan tinkiäkin. Mutta olen nähnyt tälläisen mersun aluvanteilla ja tummennetuilla ikkunoilla, kyllä näytti mielestäni kauhealta. Siisti peli olisi ollut kun edes ne tummennukset olisi otettu pois.

Kertokaas nyt vielä tämä vaihteistojuttu? Mistä kannattaisi siis lähteä? Stall speedihän tässä bensan ja dieselin laatikoissa on eri, joten saanko toimimaan tämän luultavasti dieselin laatikon bensakoneella?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

GoldenMB kirjoitti:No en tiedä, minusta vaan ei mersuun aluvanteet käy.
Ainoastaan makuasioista voi kiistellä ;) Antaa jonkun asiantuntevan kertoa niistä vaihdelaatikoista... :roll:

Kuva
Viimeksi muokannut Saul, Ke 29.10.2003 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä ainakin minun mielestä barokkivanteet käy w123:een ja siitä vanhempiin kuin nenä päähän. :wink:
w115,123,124,126,210 yms.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Onhan barokit omalla tavallaan ihan hienot, mutten kyllä niitä mersuun laittaisi. Taidan muutenkin olla hieman ulkona aluvanne muodista, en vaan oikein niistä pidä.

Mutta, edelleenkin vaihteisto-kysymys kismittää. Vieläpä ei olla mersulle tehty juurikas mitään. Jos tuon automaatin saisi toimimaan oikein, niin kyllä passaisi sitten kesällä ajella, tietysti jos projekti valmistuu siihen mennessä. Harkinnassa on ollut toisen automaatinkin vaihtoa, en tiedä sitten mikä on viisainta.

Enpä tässä uutta topicia turhaa ala tekemään, vaan kysäisenpä tässä: Miten saisi haalistuneen pinnan edes jotenkin kiiltämään? Maalipinta on kuitenkin kohtuu siisti ja ei kehtaisi pistää maalipintaa uusiksi muutaman pinnan takia. Katto ja konepelti on ainakin sellaista haalistunutta osaa, jotka pitäisi kiiltämään saada. Nekin kuitenkin kiiltävät ihan ok esim. vesisateen jäljiltä, mutta sitten kun kuivuvat, niin näyttävät taas haalistuneilta. Onko tähän tarkoitukseen mitään sopivaa vahaa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

GoldenMB kirjoitti:Onhan barokit omalla tavallaan ihan hienot, mutten kyllä niitä mersuun laittaisi. Taidan muutenkin olla hieman ulkona aluvanne muodista, en vaan oikein niistä pidä.

Mutta, edelleenkin vaihteisto-kysymys kismittää. Vieläpä ei olla mersulle tehty juurikas mitään. Jos tuon automaatin saisi toimimaan oikein, niin kyllä passaisi sitten kesällä ajella, tietysti jos projekti valmistuu siihen mennessä. Harkinnassa on ollut toisen automaatinkin vaihtoa, en tiedä sitten mikä on viisainta.

Enpä tässä uutta topicia turhaa ala tekemään, vaan kysäisenpä tässä: Miten saisi haalistuneen pinnan edes jotenkin kiiltämään? Maalipinta on kuitenkin kohtuu siisti ja ei kehtaisi pistää maalipintaa uusiksi muutaman pinnan takia. Katto ja konepelti on ainakin sellaista haalistunutta osaa, jotka pitäisi kiiltämään saada. Nekin kuitenkin kiiltävät ihan ok esim. vesisateen jäljiltä, mutta sitten kun kuivuvat, niin näyttävät taas haalistuneilta. Onko tähän tarkoitukseen mitään sopivaa vahaa?
ainoo taitaa olla puleeraus ja siihen vaha, pitäis toimii jos ei montaa kertaa ennenkin puleerattu :wink:
Vastaa Viestiin