renkaan pultit tiukassa...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

renkaan pultit tiukassa...

Viesti Kirjoittaja ajs »

oli pikkuisen pultit tiukalla,metrin jatkolla sai puuhata ihan tosissaan että aukesi. :(
tällä kertaa säästyi pultin kannat,ja säästyi ison mutterin hitsaamis vaivalta nylppäytyneen kannan päälle :wink:
mahtaako mersu olla niitä vehkeitä että kirii itse pulttejaan?
tuli vaan mieleen että jos ei ole taipumusta autolla kiriä itsekseen pulttejansa edellinen renkaan vaihtaja on todennäköisesti muistuttanut läheisesti
neanterdaalin ihmistä kiriessään niitä :D
tuokin lienee käynyt jossain huoltiksella edellisen kerran rattaan vaihdossa.
sain terva-sprayta pullollisen ja meinasin sitä kokeilla pultteihin.
lieneekö kellään kokemuksia moisesta aineesta,raskaan kaluston puolella terva lienee ihan yleisesti käytössä?
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Terva on hyvä lääke renkaanpultteihinkin. :D

Lie laitettu "pulttipyssyllä" ilman momenttivartta kiinni ne pultit.
wiimax.fi
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Taitaa tiileri mennä homma toisinpäin nykyään . Olen katsellu kun isännät vaihtaa renkaitaan nykyään, ristikolla niin lujaan että varmaan narahtaa ainakin kaks kertaa.. Pyssyt on jo niin tehokkaita että katkoo pultit jos ampuu kiinni ilman järkeä ja kellä on mokoma käytössä osaa jo varoa. Lukkopultit varsinki olleet ongelma tee se itse vaihtajien jäljiltä kun pulttien avaimet ei kestä enää aukaista järjettömästi kirittyjä lukkopultteja.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mää ainaki ruukaan ruutata aina tervaspraytä, on hyvää ainetta, mutta tahtoo olla vähä sotkusta, mutta ehottomasti suosittelen.
Millhill Performance
-Built With Pride-
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Kuparivaseliini on hyvä pultteihin, niin aukeaa helpommin. Pölykapselit suojaavat pultteja ruostumiselta eikä peltivanne ruostu keskiöstä kiinni.. Normaalisti vasen puoli kiristyy ja oikea löystyy, mutta eivät ne ylikireeksi kiristy.

Vieläosassa -60 luvun kuorma-autoissa oli kuljettajan puolella jengat "väärinpäin", millä vältettiin kuskin puolen löystyminen löystyminen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pyörät vaihtuvat aina käsipelillä ilman pyssyä teleskooppiavaimen avulla. Pitkällä varrella pulttien aukaisu, kiristys lyhyellä varrella käsivoimin!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Pyörät vaihtuvat aina käsipelillä ilman pyssyä teleskooppiavaimen avulla. Pitkällä varrella pulttien aukaisu, kiristys lyhyellä varrella käsivoimin!
Noinhan se kotioloissa pelaa.
Ja vielä, kun tuota toteutettaisiin rengasliikkeissäkin.
Tai yhdessä toteutetaankin, ja olenkin päättänyt että vastedes en muualta palveluja huoli. Keskimääräisessä liikkeessähän ne pultit ammutaan hätäiseen kiinni pulttipyssyllä ja 101231 Nm momentilla. Kiva sellaisia avata pakkasyönä jossain Kainuun korvessa ja halkaista se ainoa mukana oleva ristikkoavain.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

peehoo7 kirjoitti:...Pyssyt on jo niin tehokkaita että katkoo pultit jos ampuu kiinni ilman järkeä ja kellä on mokoma käytössä osaa jo varoa. Lukkopultit varsinki olleet ongelma tee se itse vaihtajien jäljiltä kun pulttien avaimet ei kestä enää aukaista järjettömästi kirittyjä lukkopultteja.
Otin tuossa viikko sitten pultteja auki. Ammattimies oli firmassa ampunut aluvanteideni pultit niin tiukkaan, että avaamisvaiheessa paljastui Mersun aluvanteen originaalipultin olevan itseasiassa tehty kahdesta eri valusta. Pultin pää on eri palaa lopun kanssa. Tämä selvisi jouduin laittamaan avaussuuntaista momenttia piisalle. :shock:

Joku saisi käydä iskostamassa rengasliikkeisiin, että aluvanteen pultin oikea momentti on n. 10 kiloa (eikä 10 kilotonnia).
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus niinkin, kaveri vaihto mun portteriin talvinakit, unohti laittaa kuskin pualen eturenkaan kunnolla kiinni. lähin ajeleen, noin 200m jälkeen ihmettelin, ku alkoo rytiseen ja siinä samassa keula tipahti alas. kauhee rohina jostain ja ihmettelin, että mikä tuli ja että mikä ohittaa. rengashan se siinä mua ohitti! no autolle ei käyny kuinkaan ja rengaskin löyty jostain 200m päästä. pultitkin oli pölykapselin välissä. onneks oli ristikkoavain mukana... :lol: no parempi se on tiukassa, ku löysässä, ainaki peltivanteillä. en tiä noista aluista, että kuinka ne reagoi liikaan tiukkuuteen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

eerola kirjoitti:Ammattimies oli firmassa ampunut aluvanteideni pultit niin tiukkaan...
Ehkä ne vedetään Amerikassa tarkotuksella niin piukkaan ettei kukaan normaali sohvaperuna saa niitä vahingossakaan auki. Joku kuitenkin asentais pyörän väärinpäin tmv ja sitten olis taas valmistajaa vastaan joukkokanne vireillä... :mrgreen:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

no siis ei kai normaali pultti pyssy vielä niin tehokas oo ettäkö pultit poikki menis...meidän firmalla on siis ihan perus puolen tuuman pyssy ja juuri sopivaan kireyteen saa kyllä...saa mersun orginaalilla avaimella irti...niiillä ristikko aivaimilla sais heittää mun mielestä vesilintua ja vetää niitten tekijöitä kunnolla tauluun...niistä nyt ei oo mihinkää... :twisted: :roll:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

dealer kirjoitti:Terva on hyvä lääke renkaanpultteihinkin. :D

Lie laitettu "pulttipyssyllä" ilman momenttivartta kiinni ne pultit.

Momentti varrella kiinni ja näkyvät kunnon rengasliikkeissä vielä tarkistavan käsipelillä et on kiinni...ja käskevät jälkikiristää aluvanteiden pultit 150km ajon jälkeen :lol:

tervasta sen verran et jos sitä on joskus laitettu pultteihin niin jäämiä on kyllä seuraavallakin asennus kerrallekkin ei välttämättä aina kaipaa lisää...

eikä kaikki asentajat ole momentti varresta kuulleetkaan.... :lol:
Itse tein ja säästin
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Tervaa ja käsin kiristys

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Mä ainakin aina itse henkilökohtaisesti kiristelen pyörien pultit, koska juuri samaan asiaan olen joskus törmännyt ja kyllästynyt, eli että pultit on joko huomattavasti liian tiukalla ja aina kuivana kiritty, tai sitten ne on jääneet kokonaan kiristämättä. Itse kun tekee, niin ei tarvi syytellä ketään muuta. :)
Ihan tavallinen moottoriöljykin käy varsin hyvin pyöränpultteihin, kunhan sitä, kuten muutakaan voiteluainetta ei lotraa sinne liikaa, jolloin se valuu kaikkialle, kuten jarruihin jne, joissa sitä ei olisi syytä olla. Mieluiten niin, että sormella pyyhkäisee kierteen ja kartion hiukan kiiltäväksi, niin ei tartu kiinni. Kartiohan siellä yleensä sen kuivan kirskaisun päästää kiristettäessä, eikä suinkaan kierre. Tai tietysti sekin mahdollista on, mutta kartiosta se ääni useimmiten johtuu. Kierre käy normaalisti muuten vaan jäykäksi, mutta voitelemalla sekin notkistuu. Terva on kaikkein pysyvin vaihtoehto, vaikkakin jotkut pitävät sitä tahrivana. No, me jotka wanhojen wehkeiden kanssa roplaamme, emme tietysti sitä säikähdä, vaan käytämme parasta ainetta autoissamme. Jotkut arvelevat, että voitelemalla pyöränpultit tippuvat pois, mutta viimeiset kakskymmentä vuotta rattia jatkuvasti pyöritelleenä itselleni ei ikinä ole moista sattunut, vaikka koko ajan olen itse pultit aina voidellut, joten ehkä kyseessä on sitten kuitenkin se kiristämättömyys. Siinä kuitenkin kohtuus riittää, ei tarvitse kiristellä hampaat irvessä. Alumiinivanteiden kanssa tämä on vielä tarkempaa, ne kun tuppaavat joustamaan kiristettäessä. Eli: Kannattaa aina kiristää pultit pikkuhiljaa, eikä yksi kerrallaan lopulliseen tiukkuuteen saakka. Ensin kevyt kiristys kaikkiin tasaisesti, koko pulttikehällä ja sen jälkeen loppukiristys mielellään niin, että kiristetään ruuvikehän eri puolilta vuorotellen. Tulevat pultit kiinni ja säilyy kalliit pyörät suorina.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PM kirjoitti:...Joku kuitenkin asentais pyörän väärinpäin...
Menee OT:ksi, mutta menköön: Tuotakin tehdään. Erityisesti tummempipintaisien veljien keskuudessa. Tulee rengas eri komeesti ulospäin ilman spacereitakin :roll:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

kerran yksi kesädunari asensi mutterit väärinpäin ja nauru kelpasi eli onneksi mesessä on pultit :lol:
Itse tein ja säästin
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Joo, on noita tullut nähtyä. En tiedä, mitä lienee mielessä liikkuu sellaisella, joka laittaa mutterit kartio ulospäin, mutta on niitä näkynyt ihmisillä niinkin olevan. Joo, onneks Mersussa on hankala laittaa PULTTEJA väärinpäin. :)
Jari Haikara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: To 22.09.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja Jari Haikara »

.
Viimeksi muokannut Jari Haikara, La 29.09.2012 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Momenttiin

Viesti Kirjoittaja markku »

Timo L. kirjoitti:Pyörät vaihtuvat aina käsipelillä ilman pyssyä teleskooppiavaimen avulla.
Mersussa on näköjään helppoa kun paikat eivät hajoa ylikiristyksen seurauksena, Volv*ssa meni etulevyt kieroksi pyssyn kanssa sohlatessa. Tällaisia saa suht. edukkaasti Biltemasta ja ei tarvitse enää arpoa momentteja. On pitkä varsikin lisäbonuksena.

Kuva
S320L -97
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Ihan on tuttu juttu moinen kireys. Avausta helpottaa kun ottaa voimahylsyn tms.
lyömistä kestävän hylsän ja se pultin päähän kunnon napautus päähän ja
sitten avaimella kimppuun , helpotta aukasua kummasti ja säästyy pultin
kulmat.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyllä ne pultit kestää vetää lujaan ku sielä vaan on jotai välissä, mutta jos kuiviltaan kiristää nii saattaa tarttua niin lujaan, että ovat niinku hitsatut kiinni. Ja työkaluista vielä oma kokemukseni. Kunnon ristikkoavain on mainio työkalu ja nämä teleskooppiavaimet joissa ei oo 90asteen kulma ovat vihon viimesimpiä työkaluja(oon varmaa ennenki maininnut :roll: ), kyllä ne jotai laihakäsiä helpottaa avaamaan löysiä pultteja, mutta kireän pultin vastaan tullessa niistä ei oo mihinkään, muiklauttaa vaan väkisin kantit pultista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Kyllä prkl oli meijän sprintterissä kesällä oikeassa takarenkaassa pultit niin maan mahottoman tiukassa... Siinä yks hyvä ristikkoavain ja mersun oma avain tuli rikottua... Käytii naapurin huollossa kysymässä saisko pulttipyssyllä auki, mutta ne sano että lekaa vaan pultin kantaan niin aukee... AUKES!! Tosin oli siltikin mahottoman tiukka.... Meillä on kyllä aina voideltu pultit ja ite on ihan kiristetty pelkällä ristikkoavaimella sellaisen "sopivan" tiukaksi... Aina on saanu laittaa parisen metriä jatkovartta ku niitä on aukaissu, eli mersu niitä ite kiristelee...

Heh, muistelisin että joku kaverinikin joskus pisti pyöränmutterit väärinpäin, mutta mutterithan pitää olla sellaset kromiset, missä on toinen pää suljettu 8)
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kyllä meikäläinen ainaki ampuu vaan pulttikoneella kiinni. 2 asennolla nii aukee helposti tienpäälläki :wink:
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

kuulin tuossa kaverilta että oli uuteen relluu naapuri meinannu vaihtaa talvirenkaita...oli pulttipyssyllä yrittäny saada auki nii pultit poikki...olivat liikkeessä vissiin innostuksissaan laittanu vähä miehekkäämmällä pyssyllä pultit kiinni...no oli kuulemma menny kaikki pyörän navat uusiksi kun ei ollu saanu pulttia ehjinä mistään navasta irti ja kiinni narahtaneita pulttia irti navasta sitten...ketun kädettömät :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Tähän Saksan tuontiin 190:seen kun vaihtelin elokuussa pois melkein uusia kitkoja pois alta, niin kävi siten että pitkällä varrella katkes kaks pulttia. :evil:
No nehän ei sieltä lähteny pois muuta kun navan irroituksella ja porailulla. Kaikki pultit oli niin kovaa kiinni kas kun auto oli jääny seisomaan Helmutin siirryttyä ajelemaan muuaalle. Ne oli yksikertaisesti vähän ruosteessa ne pultinpäät ja kaikki kierteet piti navoista avata kierretapilla. Se pulttihan tulee muutaman millin läpi sieltä navasta ja ajanoloon ryytyy. Sniidut sakuthan ei turhia irrottele pyöriä. Laittelin nyt kuparipastaa kaikkiin pultteihin.
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Vastaa Viestiin