Katin poiston vaikutukset

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Katin poiston vaikutukset

Viesti Kirjoittaja JKL »

Mitä vaikuttaa jos poistaa autosta Katin ja pistää tilalle suoran putken pätkän :?:
Vaikuttaako esim. ääniin tai tehoihin :?:
Onko Eurokatin ja suomikatin välillä eroja :?:

Minulla on katti uusinnan tarpeessa ja rekisteriotteessa ei ole mainintaa moisesta laitteesta joten käsittääkseni sen voi sieltä pois halutessaan ottaa, onko näin :?:
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

niinhän ne isot pojat sanoo että autoon muutamia hevosia tulisi katin poistolla.....ei kuitenkaan niin paljoa että oikein persuuksissa tuntuis :D

eikö sitä sun autoa ole merkitty vähäpäästöiseksi....??
jotenkin tuntus että noin "uudesta" ei enää sais kattia irti ottaa.... :?

mutta voihan sen toki ottaa pois--->tekee suoran putken laipoilla siihen väliin,ja tökkää katin aina katsastuksiin paikoilleen...
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Katin poiston vaikutukset

Viesti Kirjoittaja Melitos »

JKL kirjoitti:Mitä vaikuttaa jos poistaa autosta Katin ja pistää tilalle suoran putken pätkän :?:
Vaikuttaako esim. ääniin tai tehoihin :?:
Onko Eurokatin ja suomikatin välillä eroja :?:

Minulla on katti uusinnan tarpeessa ja rekisteriotteessa ei ole mainintaa moisesta laitteesta joten käsittääkseni sen voi sieltä pois halutessaan ottaa, onko näin :?:
Päästöt kasvaa (no tämän varmaan tiesitkin). Myös melu lisääntyy, tehot eivät mainittavasti ellei sitten paikallaan oleva katti ole tukossa. Ehjä katti ei juuri vakioautossa tehoja laske. 80-lukuisten autojen katillisen ja katittoman tehoero johtuu matalammista puristuksista sekä katalysaattorin vaatimasta laihemmasta seoksesta, ei niinkään itse katalysaattorin vastapaineesta.

Kateissa ei liene eroa onko eurooppalainen rotuyksilö vai kotimainen maatiaiskissa. :shock: Suomen markkinoita varten tuskin on tehty omaa erikoismallista katalysaattoria.

Luultavasti rek otteessa lukee vähäpäästöinen. Vaadittavia päästörajoja ei käytännössä voi alittaa ilman katalysaattoria (ainakaan järkevillä kustannuksilla). Mikäli auto ei ole vähäpäästöinen eikä rek otteessa puhuta katalysaattoristakaan niin siinä tapauksessa sillä voi niin halutessaan "nakata vesilintua".
So long, and thanks for all the fish
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

Rekisterioteessa ei ole mainintaa vähäpäästöinen tai katalysaattori! En tiedä miksi näin on, ilmeisesti riippunee siitä missä maahantulokatsastus tehtiin.

Mitä mieltä olette kannaattako jättää katti pakoputken uusimisen yhteydessä pois vai ei :shock: ?
MB 300CE 24V
MB ML320
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Moi!

Olen tuonut muutaman auton omaan käyttööni Saksasta ja yllättäen törmännyt siihen, että katin sisältö on poistettu. Poisto oli tehty siististi ja hitsaus sauma
oli yläpuolella joten aika hankala havaita.
No Suomessa katti pitää olla, mutta pääsin kokeilemaan ajoa ilman kattia enkä huomannut suurta eroa.
Eiköhän sinunkin Saksalaisessa rekisteriotteessa ole päästöluokka euro 2, joka tarkoittaa katillista autoa.
Kunhan katti on riittävän suuri niin tehohäviöitä ei ole.
Jos haluat alkuperäisen mallisen katin kohtuuhinnalla niin katso
www.uni-fit.de
Vastaa Viestiin