Webaston kellolaitteen asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Webaston kellolaitteen asennus

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Nonniin.

Veholla väittivät että A-mallin webastoon lisälaitteena saatava kellolaite maksaa asennettuna sellaisen 500 €, joten ajattelin "nöösiä" duunista tollaisen 2-kanavaisen viikkokellon ja laittaa sen toimittamaan kellolaitteen virkaa.

Nyt ongelmana on se että A-mallissani kun on ollut webasto vakiona ja siinä on vain se kytkin, jolla sen saa pois päältä tai sitten päälle termostaattiohjattuna, kun lämpötila laskee tarpeeksi alas.

Onko joku perehtynyt aiheeseen että mistä johdot kytkimen persiiseen tulee ja minne ne on menossa. Johtoja on yhteensä viisi, joten luulisi niiden avulla webaston kellolaitteenkin tulevan kiinni, ettei tartttis kellolle uusia piuhoja vetää. Johtojen värit ovat: 2x sin./kelt. must./pun., sin./har. ja ruskea. Kyseiseen kytkimeen on ympätty samaan pieni piirilevy, jonka vuoksi ei oikein ota selvää minkälaisen kytkennän kytkin tekee.

Olisin kovasti kiitollinen jos joku osaisi kertoa mitkä johdot on mitäkin. Vai täytyykö vetää uudet piuhat?


Voi prkl webasato :evil:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Hienot ja tarpeelliset on sivut, mutta paljoa apua niistä ei kyllä ole koska tuo kyseinen johtonippu on varmaankin ihan mercedeksen insinöörien aikaansaannosta. Ei ainakaan saman värisiä johtoja noissa piirrustuksissa ollut. Pitäisi siis itseasiassa tietää että mikä "mesepiuha" menee webaston ruskeeseen, mikä mustaan ja mikä punaiseen. tjsp...

Aina niin kivoja nämä vakioasenteiset vajaiksi jätetyt "lisävarusteet", vaikkakin on toteutettu ihan stanu kamoilla, niin silti siellä on aina joku autovalmistajan oma kikkailu. vrt. cd-boxit tai rattikaukosäätimet...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Aina niin kivoja nämä vakioasenteiset vajaiksi jätetyt "lisävarusteet", vaikkakin on toteutettu ihan stanu kamoilla, niin silti siellä on aina joku autovalmistajan oma kikkailu. vrt. cd-boxit tai rattikaukosäätimet...

Sama cruisessa. Pitäisi irrottaa ratti että tietäisi onko "nasta" mihin viiksi kytkeä. Ilmoittele jos saat kellon toimimaan kun tuo itseäkin kiinnostaisi.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

Aina niin kivoja nämä vakioasenteiset vajaiksi jätetyt "lisävarusteet", vaikkakin on toteutettu ihan stanu kamoilla, niin silti siellä on aina joku autovalmistajan oma kikkailu. vrt. cd-boxit tai rattikaukosäätimet...
Voisin kattoo omastani, jos vaan tietäsin et mistä kohti kattoo :oops:
Sanoppas noin suurin piirtein paikka niin voin ainakin yrittää.

- Koskis -
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

koskis kirjoitti:


Voisin kattoo omastani, jos vaan tietäsin et mistä kohti kattoo :oops:
Sanoppas noin suurin piirtein paikka niin voin ainakin yrittää.

- Koskis -
Tuo kytkinhän köytyy keskikonsolista, siitä missä on sähköikkunan katkaisijatkin. Se släbäri lähtee irti ihan vaan takareunasta nostamalla, sivuilta voi avittaa, jos tarttee. Olisi kiva jos kertoisit, että onko kellolatteesi asennettu sellaiseen 6-napaiseen pistokkeesseen, josta on vain 5 johtoa kytkettynä (värit lueteltu aikaisemmin). Siinä todennäköisesti on joku adapterihässäkkä. Erityisesti kiinnostaa, Mihin johtoihin webaston kellolaitteen ruskea, musta ja punainen johto on kytketty? vai tuleeko ne ylipäänsäkään tuohon kytkimelle menevään johtonippuun. Johtonipussa on teipattuna teksti "Zuheizer" eli lisälämmitin.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

No niin,
mullahan on se kellolaite virtalukon alapuolella. Keskikonsoliin ei tullut muita johtoja, kuin lasinnostimille, airbag:n valolle ja lisälämmittimen kytkimelle. Siihen kytkimeen tulee kyllä nippu johtoja.

En oikein eilenillalla kerennyt syventyä asiaan, mutta tutkin asiaan tarkemmin viikoloppuna.
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Webaston ohjauksesta.
Jos yleismittari pysyy kädessä on ohjauspiuha aika helppo
selvittää. Mittaa kytkimen piuhojen jännitteet (auto käynnissä ja
kytkin webasto "ON" asennossa). Merkkaa ylös ne mitkä ovat
n.12V.
Käännä kytkin asentoon Webasto "OFF" ja mittaa 12 voltissa
olleet piuhat uudelleen läpi.
Yhden piuhan jännite pitäisi olla tippunut nollaan, tämä
piuha ohjaa webaston käyntiä. (C200 CDI:ssä sin./pun. piuha)
Johto pitää katkaista ja sen väliin asentaa vaihtokytkin , jolla
valitaan tuleeko ohjaus kellolta vai "virtalukolta". ( tämä siksi
ettet syötä jännitettä kellolla auton muuhun sähköjärjestelmään)
Kellolta pitää rakentaa ohjaus myös auton kiertovesipumpulle, koska webastossa ei ole pumppua.
Rakentelin omaan C-sarjalaiseen tuollaisen kytkennän
viime talvena.
Yksi juttu viellä. Siinä kytkimeltä lähtevässä ohjaus piuhassa on lämpökytkin välissä, elikkä webasto ei lähde lämpimällä säällä käymään.


Kaikki kytkennät omalla vastuulla!
t:TH
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kiitos vinkeistä molemmille vastanneille. Soittelin tuossa tovi sitten veholle ja kyselin asennuksesta, miten he sen tekevät. vetävät kuulemma tuon ohjauspiuhan erikseen, mutta siihenhän ei kuitenkaan ole tarvetta. No kuitenkin...

Kertoivat tosiaan myös ettei webastossa ole kiertovesipumppua ja se tulisi asentaa. Onko tilanne siis se että ne vaan asentaa sen kiertovesipumpun vaikkei välttämättä tarvitsisi?

Jonkinlainen kiertovesipumppu siis kuulunee auton varustukseen? Kertoisitteko mistä se löytyy ettei tarvitse tuota ahdasta konehuonetta kokonaan purkaa?

Miten muuten toteutit tuon kiertovesipumpun ohjauksen?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

vebasto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Taitaa olla niin että noissa vehkeissä ,on toi vebasto vain lisälämmittimenä ajon aikana.Silloin se on yleis veden kierrossa mukana. Sitten kun ajatellaan että vebasto lämmittää ennen ajoa tarttetaan se vesipumppu noin300€ sekä sähköohjaukset sille ja kellokytkimelle.
Terveisin Jamppa
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mielenkiintoinen aihe. Minun pitäisi laittaa ukon w210:n kello kiinni. Osti yhdeltä taksi suharilta sarjan, jossa oli kaikki tarvittavat tilpehöörit. Maksoikohan se jotain 100 euroa. Oli ollut vuoden käytössä, mutta kaveri vaihtoi autoa, eikä sitä autoon jättänyt.
Tarvis nyt ryhdistäytyä ja laittaa se paikoilleen, kun noi kelitkin alkaa olla tuolaisia. :?
Jännä juttu muutes, että auton omaa kiertovesipumppua ei käytetä jälkiasennus kelloissa. Minulla on Webastoon oma pumppu, mikä tulee sinne kylkeen kiinni. Täytyy laittaa se, kun se kerran on. Johdot on pääasiassa vain tökittäviä liittimiä, mutta pari on vielä arvottava. No, eiköhän ne selviä, kun rupean sitä laittamaan. :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No niin.

Nyt on webastossa kello kiinni. Nyt tarttis vaan rakentaa tuo ohjaus kiertovesipumpulle ja sähköt puhaltimelle. Puhaltimen sähköissä ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta tuolle kiertovesipumpulle tarttis keksiä jotakin. Kun syötän sulakerasialle 12V kiertovesipumpun sulakkeesseen, tulee sähköt auton muuhunkin järjestelmään. Sitten jos irroitan piuhat sulakerasialta ja kokeilen syöttää niihin suoraan, niin ei lähde pumppu päälle. Tokihan voisin vetää pumpulle uudet sähköt ja ohjata niitä kellon molemmilla releillä siten että toiselle tulee virta virtalukolta ja toiselle suoraan akulta, silloinhan pumppu toimisi kuten pitääkin, mutta siinä on vaan se kellolaitteen ohjelmointi muistettava tehdä siten että kun toinen rele vetää niin toinen päästää.

Tuo kiertovesipumppu lienee sulakerasian kohdassa "heater booster circulationpump" Tuo hiukan ihmetyttää, koska tulkitsisin asiaa niin että heater booster tarkoittaa juuri webastoa ja siinä ei pitäisi pumppua vakiona olla. Mahtaako tilanne siis olla se että autossani ei ole kiertovesipumppua ja webastosta sellainen löytyy vai tarkoittaako tämä nimenomaan auton omaa pumppua?

Mikä neuvoksi? Kiinnostaisi tietää miten joku muu mahdollisesti on homman toteuttanut.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Varmaan kannattaa laittaa johdot suoraan pumpulle ja väliin laittaa vaihtava rele. Eli normaalissa ajossa virta menee releen toista puolta pitkin pumpulle ja kelloa käyttäessä rele vaihtaa toiseen napaan, josta syötetään sähköä pumpulle.

Eiköhän autossasi ole kiertovesipumppu ja webussa ei. Webasto on melko varmasti thermo top z ja sen kyljessä on oma pumppu, jos on. Se lisävaruste sarja sisältää pumpun, joka tulee Webaston kylkeen kiinni. Se on semmonen musta nyrkin kokoinen purkki. Erottuu kyllä.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No ei perkele!

Nyt kaikki muu toimii mutta webasto ei skulaa. Toki lähtee päälle mutta ei mene täysille ennenkuin vedän kellolta releet seis. ja sitten sammuu tovin kuluttua. Mistäs moinen? Onko auton sähköissä joku pervo kytkentä?

eli siis kannattanee varmaan vetää webulle ihan oma piuha ja lopettaa kikkailu noitten auton johtosarjojen kanssa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Webastosta vielä.
Toimiiko kiertovesipumppu varmasti?
Jos vesi ei kierrä sammuttaa ylilämpösuoja webaston.
Vesipumpun käynnistyksen olen toteuttanut kahdella
vaihtoreleellä, elikkä + ja - piuhoissa omat.
( tämä siksi että kytkistä autoon ei ollut ja pumpun käynnistys
kytkentä saattaa olla siinä miinus piuhassa.)

TH
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

TH kirjoitti:Webastosta vielä.
Toimiiko kiertovesipumppu varmasti?
Jos vesi ei kierrä sammuttaa ylilämpösuoja webaston.
Vesipumpun käynnistyksen olen toteuttanut kahdella
vaihtoreleellä, elikkä + ja - piuhoissa omat.
( tämä siksi että kytkistä autoon ei ollut ja pumpun käynnistys
kytkentä saattaa olla siinä miinus piuhassa.)

TH
Kyllä pumppu toimii. Itse laitoin vain yhden vaihtoreleen, joka valitsee tuleeko syöttö lukolta vaiko kellolta. Pumppu käynnistyy + piuhasta.

Tuli vain mieleen tuosta kun se ei mene täysille, niin siinähän on joku systeemi että se menee valmiustilaan tms. kun veden lämpötila on tarpeeksi korkea ja sitten kun katkaisee virrat niin se menee tuuletukselle tms. ja polttaa viimeisetkin höyryt pois. Juu, kyllä todellakin olen aina rassannut sitä ajon jälkeen lämpimällä koneella. Tämä on varmaankin syy siihen ettei se mennyt täysille.

Tarttee varmaan odotella kylmempiä ilmoja tuon lämpökytkennän takia, että pääsee testaamaan (ulkona +7c ja lämpökytkin taitaa olla +5c).

Kiitos kultaakin kalliimmista vinkeistäsi
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

TH kirjoitti:Webaston ohjauksesta.
Jos yleismittari pysyy kädessä on ohjauspiuha aika helppo
selvittää. Mittaa kytkimen piuhojen jännitteet (auto käynnissä ja
kytkin webasto "ON" asennossa). Merkkaa ylös ne mitkä ovat
n.12V.
Käännä kytkin asentoon Webasto "OFF" ja mittaa 12 voltissa
olleet piuhat uudelleen läpi.
Yhden piuhan jännite pitäisi olla tippunut nollaan, tämä
piuha ohjaa webaston käyntiä. (C200 CDI:ssä sin./pun. piuha)
Johto pitää katkaista ja sen väliin asentaa vaihtokytkin , jolla
valitaan tuleeko ohjaus kellolta vai "virtalukolta". ( tämä siksi
ettet syötä jännitettä kellolla auton muuhun sähköjärjestelmään)
t:TH
Niin tästä vielä...

Tarkoitat siis varmaan että kun katkaisee autosta virrat, niin jännite tippuu? Siitä johdosta tosiiaankin syöttää virtaskaa auton muuhunkin järjestelmään, mutta kytkimen "toisella puolella" on se varsinainen ohjauspiuha, mistä ei mene muualle kuin webastolle ja se laskee vain n. 7V tuntumaan kun kytkimestä kääntää ja sitten myöhemmin vasta 0V kun vehkeet on sammunut....

Toki kytkentä olisi järkevämpi tehdä releen kanssa tuohon virtalukkopiuhaan, koska sittenhän webastoa voi käyttää myös kytkimestä niin kuin mersun inssit on sen ajatellut. Tämä siksi että käyttäisi kelloa vain ajastukseen ja kytkimestä sitten ajon aikana, kuten tarkoitettu, ettei vaan käy niin että autosta poistuttaessa toosa vahingossa jää päälle ja imee akun/tankin kuiviin...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

Joo sattaa hyvinkin olla 7 volttia, kun mittaa siten että webasto
palaa ja sammuttaa sen kytkimestä. (tein omat mittaukset
lämpimässä tallissa, eli lämpökytkin oli auki.)
Mulla on tuo vaihtokytkin siinä kytkimen ja webaston välissä
olevassa "varsinaisessa" ohjauspiuhassa, tämä siksi että
tuo sammutuskytkimen asento ei vaikuta "kello"ohjaukseen.
Mulla tuo akun tyhjeneminen on estetty aikareleellä, joka
pitää webaston ohjausta päällä vain ennalta määrätyn ajan.

TH
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Nyt alkaa tuntua jo oudolle kun ei vaan webu ala toimia niinkuin pitäisi. Lähtee kyllä käyntiin, mutta sammuu jonkin tovin kuluttua ja virrat katkaistaessa menee ilmeisesti "loppupoltolle". Pumppu pyörii kuten pitääkin, joten ylikuumenemisesta tuskin on kysymys. Soiteltuani yhteen alan liikkeeseen kerto että tuon C-kitin mukana (siis se lisävarustepaketti, jossa on pumput ja kaikki) tulee polttoaineen ulosotto tankista. Onko siis kysymys siitä että laitteelle ei tule polttoainetta? Tuntuisi aika ihmeelliseltä että laitteelle ei olisi valmiiksi tehty polttoaineen ulosottoa tankkiin ja jostakinhan se nytkin sen polttoaineen ottaa, mutta voiko olla niin pervo keksintö että polttoaine otetaan jostakin sellaisesta kohdasta, johon löpö tulee vain auton oman pumpun käydessä?

Alkaa jo ottamaan koteloon ku ei toimi. Kohta varmaan joutuu nöyrtymään ja hakemaan sen C-kitin ja maksaa siitä 420 €. Prkl :evil:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

No johan on kumma. Minulla on W210 malliseen tuo C-kit, eikä siinä ole muuta, kuin kello, vesipumppu ja kaksi relettä. Toinen rele on vähän monimutkaisempi, enkä ole vielä selvittänyt mitä se tekee, mutta sinne menee useampi piuha.
Polttoaineelle ei ole omaa pumppua, eikä erillistä säiliötä. Webastossa pitäisi olla itsessään säiliö, mikä täyttyy moottorin käydessä. Kellossa säädetään aika, jonka webu on maksimissaan päällä. Polttoaine riittää yleensä tunniksi. Lisävarusteena saa kyllä polttoainepumpun, millä saadaan Webasto toimimaan jatkuvasti.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Toinen rele ainakin on lämppärin puhallinta varten, toinen on mysteeri. lieneekö jotenkin sitä varten että webu sammuu kun auton sammuttaa / laittaa tulille.

Ihmetyttää tuo perk....n webasto. Ei oo muita vaihtoehtoja kuin se että kiertovesipumpun hönkä ei riitä ja ylilämösuoja laukeaa tai sit tuo polttoainejuttu. Mikäli vika nyt jostakin kumman syystä olisi tuossa löpöpuolessa, niin mahtaako olla jotakin haittaa siitä että laittaisin auton polttoainepumpun pyörimään? Kasvaako paine liian kovaksi tms...?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Viesti Kirjoittaja TH »

webastosta
C-sarjalaisessa on webastolla oma polttoainepumpu tankin vieressä, se
pitää pienen "napsauksen" muutaman sekunnin välein webaston palaessa.
Oletko kokeillut käyttää webastoa kellon avulla auton käydessä?
Mitenkäs tuo webaston käyttöjännite?
webaston alaraja jännite on 10,5V +-0,3V jos jännite tippuu tuonne 20 sekunnin ajaksi lämmitin sammuttaa itsensä 120 sekunnissa.

TH
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No olisi pitänyt arvata, että taas oli kyse siitä että "käyttöohjetta" ei ollut luettu kunnolla. Tuossa kun katselin noita webaston kytkentäkaavioita tarkemmin niin selvisi että tuo kellolta tuleva johto tulee kyllä samaan liittimeen tuon kytkimeltä tulevan johdon kanssa, mutta eri nastaan. Syy toimimattomuuteen lienee selvä. Ei muuta kuin johto paikalleen ja avot.

Ihme homma muuten että kun purin noita autoni pohjamuoveja, että webun saa kunnolla esille ja pääsee johtotehtäviin, niin samalla selvisi että webussa on oma kiertovesipumppu, vaikka se onkin mallia thermotop z, johon sitä ei kuulu. Vielä jos sieltä löytyisi rele tuolle lämppärinpuhaltimelle valmiina, niin kaikki ois aika bueno ja voisin ottaa kaikki nuo itse lisäämäni releet veks ja järjestelmä toimisi juuri niin kuin pitääkin...

No suurta eroahan ei ole että onko rele itse lisätty vai alkuperäinen. Itse viritellyllä releellähän puhallin lähtee heti päälle ja oikealla releellä vasta kun vesi on 30 asteista.

Osaako joku kertoa että pitäisikö ko. rele olla sulakerasialla tai jossakin muiden auton releiden seassa, vaiko jossakin tuolla webun sisuksissa?
Pikku Mersu kirjoitti:Ilmoittele jos saat kellon toimimaan kun tuo itseäkin kiinnostaisi.
Loppujen lopuksi homma on äärimmäisen yksinkertainen. Ei muuta kuin kaupasta viikkokello tai joku muu ajastin härpäke ja sitten vain yksi johto webastolle (ja mahdollisesti tuo rele puhaltimelle). Ainakin A-mallissa johto on yksinkertaisinta vetää akun vierestä. A- mallissahan akku on apukuskin jalkojen alla ja vebasto on siinä heti vieressä. Akkukotelosta on läpivienti valmiiksi parhaassa mahdollisessa paikassa. Liitospaikka on helppo löytää. Johto tulee webaston 6-napaisen liittimen nastaan numero 1 (niissä on merkintä).

Itse toteutin operaation muller sc2821 viikkokellolla, jonka duunista ostin (lue otin). Kellosta irroitin näyttö/näppisosan ja asensin sen siististi keskikonsoliin ja sitten sen releosan laitoin tiiviiseen koteloon, jonka myös "ostin". Kotelon laitoin sitten tuonne akun viereen. Homma on erittäin helppo ja kustannukset kohdallani olivat 0€ (vrt. veholla pelkät osat n. 400€.) Jostakin automaatiokomponentteja myyvästä liikkeestä saanet nuo osat n. 50€ hintaan.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Kiitosta ohjeista Mr Benz :!:
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Vastaa Viestiin