Vito 111 Chip tarina.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Vito 111 Chip tarina.

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

No nyt on minunkin Vito 111 päivitetty 150 hv:n tasolle. Tässä pikku tarina miten homma eteni.

Oulun seudulla näitä ohjelmistopäivityksiä tekee mm. Digituning Kempeleessä.
Pari viikkoa sitten soittelin ko firmaan ja tiedustelin millaista softaa olisi saatavilla.
Softaa vitoon saa 180 hp:hen asti. Se tärkeä vääntöpuoli jäi minulle vielä hämäräksi mutta mitään valmista softaa ei ole vaan paikanpäällä voi tilata sellaisen kun haluaa. Sovittiin hinta ja että soittelisin paria päivää aikaisemmin ennen kuin tulisin paikalle jotta he voisivat varmistaa softan saatavuuden. Sitä kun ei värkätä paikanpäällä vaan se tulee jostain Saksasta.

No tänään sitten yhdentoista aikaan sain päähäni että olisi se oikea päivä joten soittelin digituningille että kävisikö kahden päivän varotusajan sijaan kaksi tuntia. :shock:
He sanoivat ottavansa selvää ja soittavansa hetken kuluttua. Vartin päästä soitettiin että kyllä se käy, ei kun paikalle. Pienet ajo-ohjeet, vähän kartan penkomista ja liikenteeseen. Onnistuin löytämään paikalle ja alettiin tuumasta toimeen. He eivät olleet aikaisemmin tehneet Vitoa joten OBD2 portti oli kotvan hukassa, mutta löytyi viimein "käsijarru"-polkimen vierestä kannen alta.
Läppäri kiinni pistokkeeseen virrat päälle autoon ja lukemaan vanhaa dataa talteen. Tässä kohden tuli ongelmia kun minun Vitoni johtosarja ei ollutkaan "täydellinen" vaan ohjelmaa ei saanutkaan boksista luettua. Boksista saatiin kuitenkin ulos softaversio, harttis versio ja jotain muuta tunnistedataa. Tässä kohden asentajat (puhun nyt tekijöistä asentajina koska en viitsi mainita nimiä) olivat yhteydessä pääkallopaikalle josta selvitettiin voidaanko kyseisillä tiedoilla löytää alkuperäinen softa. Sanottakoon että saman automallin, saman moottorimallin samoissa bokseissa on eri softa, Se on siis lähes autokohtainen. Minun tapauksessani kun softaa ei saanut luetua OBD2 portin kautta olisi viimeisenä keinona ollut avata boksi ja lukea suoraan piirikortilta tieto. Sekin olisi tietenkin onnistunut, mutta luonnollisesti se olisi ottanut enemmän aikaa.
No vahvistus siitä että softa saadaan kyseisillä tiedoilla tuli ja sitten jäätiin odottamaan. Voima oli matkalla kuten he asian ilmaisivat :wink: Pikku moka sattui kun tarkoitus oli laittaa 160hp ja 350Nm mutta tilaus oli jo lähtenyt 150 hp:n vakiosoftasta. Päätin tyytyä siihen.
Softaa ootellessa oli hyvää aikaa rupatella asentajien kanssa ja paljastu että olinkin jonkin sortin automaattilaatikko asiantuntijan kanssa tekemisissä. Oli kuulemma laittanu ja vahvistanut useampia ei sähkö laatikoita. Ja vielä MB:hen. Liekkö olet tällä foorumilla lukijana :lol: Että terveisiä.

Pari tuntia kun kaikkineen oli mennyt tuli softa viimein ja sen asentaminen onnistui sen OBD2 portin kautta. Siinä poltossa ei mennyt kuin puoli miinuuttia ja koeajolle. Kylmällä koneella en uskaltanut polkea joten tyydyin toteamaan että kone toimi. Maksusitoumukset tehtyäni lähdin pienellä jännityksellä kokeilemaan kotimatkaa.

Vaikutuksia:

Kone ottaa herkästi kierroksia ja kiihtyvyydessä tuntuu perstuntumalla selkeä parannus. Aikoja en vielä ole ehtinyt mittaileen, mutta viisari nousee ku teinipojalla bordellissa joten sanoisko että on menty keski-iästä nuoruuteen.
Pikkaisen sellainen tunne on että tiheästä perästä johtuen kiihytys on yhtä vaihtamista johon hukkuu paras etenemishalu. Jos laatikko käyttäisi vääntöjä paremmin hyväkseen saisi kiihtyvyyttä vielä paremmaksi. Kumia saa kyllä nyt vingutettua :lol: Huonoina puolina voisi mainita sen että saa kovasti painia itsensä kanssa ettei tule lähdettyä nasta laudassa joka ikisestä risteyksestä. Se kun nyt tuntuu jotenkin niin eri kivalta :D Savutusta ei kyseisellä softalla tullut yhtään. Ei tuolla viritysasteella kyllä pidäkkään.

Kannattiko:
Monta vanhaa mummoa joutuu lystistä maksamaan, mutta se maksaako sen ottamalla mallin Vito 115 vai Vito 111 Chipattuna? Tähän en uskalla vastata ennen ensimmäisiä satoja tuhansia kilometrejä kestotestiä. Itse tekisin saman valinnan uudestaan minkä nyt olen tehnyt. Säästössä on silti vielä mallien välistä erorahaa pitkälti toista tonnia. Digituningin palvelua uskallan suositella. Pojat hoiti homman rennosti ja vaikka aikaa menikin niin ei tullu aika pitkäksi juttuja kunnellessa :lol:


.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo.
(yleensä) Se hyvä toimivuushan on sen lastun parhaita puolia.

Ei varmaankaan tule missään vaiheessa murheita, kun noinkin miedon lastun valitsit.

Ennakkoasenteet taitaa olla moninkertaiset itse toimenpiteeseen verratuna.
Vai mitä.

Toivottavasti nyt osaat kuitenkin jonkin aikaa olla tytyväinen. :wink:
Onnea vaan "uudelle" autolle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jep tämä oli hieno tarina miten tuo tapahtuu / tehdään. En tiennytkään että he / ne tilaavat softat tolleen lähes reaaliaikaisesti, ja olihan sekin hauskaa että oli heille ensimmäinen takavetoVito.

Tuntuu että nuo ns. "ammattilaispajat" mainostavat esimerkiksi kovasti osaamista ja kokemusta nettisivuillaan, ollaan äärimmäisen kovaa ammattilaisporukkaa. Sitten kun viet sinne 8 vuotta vanhan auton, jonka tekniikka pitäisi olla pässinlihaa, niin menee sormi suuhun, eikä saada yhteenkään boxiin tietokoneyhteyttä. Tämä tarina on tosi ja tapahtui Turun Orikedolla eräässä tunnetussa dieselhuollossa, joka kehuu itseään kovasti netissä. :lol: tuikullekin tuttu paikka :roll:

*entinen asiakas*
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaikkipa ne taitavat sen softan tilata jostain, paitsi se yksi äijä Jyväskylän maalaiskunnasta.

Mutta kyllä silläkin joskus suksi tökkää, kun tosiaan eri softaversioita on todella paljon.

Vai kiertelee se Vesku jo Turussa häiriköimässä eri diiselikorjaamoissakin.
:D
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Sen verran jäi vielä nälkää että samaan hintaan voisi tilata sitä mitä alunperin menin hakemaan. Jos se kuuluu siihen tyytyväisyystakuuseen mikä homaan kuului (2 viikkoa). Tässä on vaarana tietysti se että piru vie lopulta koko käden ja mennään liiallisuuksiin. Ehtiihän tuolla nytkin. Ehti kyllä ennenkin :shock: Tänään tuli koetettua Bemarin kanssa ja hyvinhän tuo pysy perässä. Ajo kyllä viimein ohikin jolloin näin että kumppani oli 535D :lol: No aina löytyy se nopeampi ja ei tuo minun kaappi vielä mikään raketti ole. Vaimo ei ole edes huomannu vielä mitään vaikka oon yrittäny :lol: . Viikko sitten se kysy että milloin sä viet tän mopon viritykseen :D. Kai sitä on vielä jotain tehtävä että sekin ehtisi töihin (tai nyt edes huomaisi jotain).



.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo, ei näillä 2t kaapeilla oikeasti ole mitään jakoa Autojen kanssa, kunhan justiinsa mennään tasakaasulla jonkun liisinki GTI golfin kanssa.

Sehän kyllä on parasta kun voi suhauttaa noi ohitukset kivasti kuten tänä aamuna kun joku äshole ajos 70 kmh :evil: niin laatta tiskiin ja hetikohta oli 125 mittarissa, oli turvallista vaikka näkyvyys oli mitä oli...
Vastaa Viestiin