No E 280 unohtui siltä seisomalta ja valuin itsekin 500:sen vierelle kuulostelemaan kasin hyrinää
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Peli oli saksan tuonti (löytyy myös nettiautosta) ja hintaa 24800 €. Lukuja 221tkm. Kaveri ehdotti tyyppittämistä ja ei kai sitä kauan tarvinnut miettiä.
Puikkoihin ja nenä hesaa kohti.
Aluksi korostui 230 E:n verraten ohjauksen ero, täsmällinen, nopea ja ennenkaikkea ratin koon vaikutus (omassa vakio, iso). Vaihteenvalitsin oli mielestäni erilainen kuin olen tottunut W124 automaatissa, lyhyt ja napakka. Liekö erilainen 500 E:ssä. Auto oli hiljainen, ei kitinöitä, ei lotinaa montuissa ja ennenkaikkea moottoria ei juuri kuulunut kaupunkinopeuksissa.
Pienen polkaisun tuloksena oli rivakka siirtyminen seuraaviin valoihin kun toiset rinnalla vasta etsi askista kakkosta. Edelleenkin moottori oli hiljainen.
Hiukan kovempi survaisu lattiaan, johan alkoi kasi möyrähteleen, mutta silti sivistyneesti. Täysin erilainen vaikutelma kuin esim. jenkki kasissa. Luonnollisesti moottorin luonne on toiselta mantereelta kuin amerikkalaisessa. Lyhytiskuisuus ja kierrosherkkyys lienee suurimmat erot??
Valoissa seistessä kiinnittyi huomio öljynpaineisiin, näytti yhtä. Lienee riittävä D:llä?
Hätäsempi lähtökään ei saanut renkaita irti asfaltista, luistoneston vaikuttaessa kaiketi. Kuitenkin, pedaalia joutui survasemaan tosissaan, jos halusi kaiken irti moottorista ja silloin meno oli jo julmaa. En ole koskaan ajanut oikeaa urheiluautoa, joten kokemukset jäävät -90 luvun Corvetteen, mutta 500 E varmaa jo voidaan luokitella lähes askeleen päähän todellisista urheiluautoista
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
500 E:n alusta on juuri sellainen kuin sen autossa haluaisin olevan: Jämäkkä, ei pinta kova, ei kallistele, syvässä heitossa joustoa kuitenkin löytyy riittävästi. Ohjaus ei hae/vedä oikealle kuten normaalisti W 124:ssä. Alusta tässä oli vakio renkaineen.
Ainoat oireet löysin heikkotehoisista jarruista ja kitkuttavasta äänestä rauhallisesti vedättäessä. Aski toimi hyvin ja pehmeästi. Ajoasento oli mielestäni hiukan erilainen kuin omassani: Erilaiset penkit (sähköllä), pienempi ratti (edelleen kuitenkin korkealla), hallintalaitteet kuitenkin tutut.
Auto vaikutti asialliselta ja siistiltä, myöskin se oli alkuperäinen. Hintaa voi kauhistella tai olla kauhistelematta, mutta samalla saa jo W210 kasi väykyn. Tosin se ei mielestäni ole autona legenda (ehkä milloinkaan), mutta 500E/E500 on
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)