W220 S430 Lang 2001

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

W220 S430 Lang 2001

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajon kohteena on 2001-vuosimallin W220-korinen Mercedes-Benz S430 Lang. Autolla on ajettu 130000 km ja sen vaaleansininen kameleonttiväri hohtaa hienosti autotallin loisteputkien alla. Ovi aukeaa äänettömästi paljastaen puhtaan vaalean, jalopuin koristellun nahkasisustan.

Istun kuskin penkille ja vedän oven lähelle lukkoaan. Sähkömoottori ottaa oven kiinni ja imee sen tiiviisti paikoilleen. suuntaan avaimen virtalukkoa kohti. Kuljettajan istuin on hyvin miedosti muotoiltu eikä tarjoa paljonkaan sivuttaistukea. Vaan eipä kukaan väittänytkään lang-mallin S-Mersun mikään urheiluauto olevan.

Suuntaan auton avaimen kohti virtalukkoa. Lukko on hiukan epämersumaisessa paikassa hiukan ratista irrallaan enkä osu siihen ensimmäisellä yrittämällä. Pienen haparoinnin jälkeen muovinen avain osuu vihdoin paikoilleen ja "zzap"-ääni kertoo avaimen tulleen tunnistetuksi ja rattilukko aukeaa. Laitan virrat päälle ja hillitty leveä mittaristo herää henkiin. COMANDin näyttö kertoo autossa soivan tavaratalomusiikin olevan Earth, Wind & Firen toimittamalta levyltä.

Penkkien säätö tapahtuu muista Mersuista tutusta penkkikuviosta ovessa. Sillä erolla, että W220:ssa kuvion vieressä on muistipaikkoja huomattavasti enemmän kuin missään aikaisemmin koeajamassani autossa. Säätimien avulla voi lisäksi säädellä istuinosan pituutta ja tusinaa muuta ominaisuutta. Hieno W220-ominaisuus, joka oman C-Mersuni penkkien sähkösäätimistä puuttuu on niiden valaistus. Eihän malliston ylintä päätä edustavan auton kuljettajan voi odottaa pimeässä haparoivan ovipaneelia säätimiä etsiessään.

Kun penkin etureunasta vielä löytyy lisäksi joukko nappuloita, joiden avulla saa säädetyksi penkin tarjoamaa ristiseläntukea, ja ratin varresta löytyy viiksi, jolla ohjauspyörä liikkuu joka suuntaan, voidaan sanoa että tässä autossa jokainen saa varmasti säädetyksi ajoasennon mieleisekseen. Vaikka se sivutuen säätö jääkin puuttumaan.

W220-korin lang-S-Mersu on iso auto. Lähes 516 cm pitkänä se on reilut 60 cm pidempi kuin päivittäisautoni C-farmari. Tämän kokoista autoa käynnistettäessä tulee harras olo. Käännän avainta ja V8 herää henkiin. Mitään voimamurinaa ei kuulu. Itse asiassa autossa istuttaessa sisään ei kuulu starttimottorin sammuttua juuri mitään.

Siirrän automaattivaihteiston valitsimen R:lle ja peruutan pois ruudusta. Parkkihallissa käännellessä ensikertalaisena arvostaisi pysäköintitutkaa. Taaksepäin katseltaessa takapenkin pehmeäksi verhoiltuihin niskatukiin on matkaa paljon ja niiden jälkeen alkaa peräkontti, joka sekään ei muistaakseni ollut ihan pieni... Vieraan S-Mersun perän ajaminen takana odottavan auton kulmaan ei ole hyvä aloitus koeajolle. En lähde optimoimaan peruutusta vaan päätän lähteä eteenpäin hiukan aikaisemmin kuin ehkä olisi pakko.

Vaihde D:lle ja ratin pyöritystä. Ohjaus on erittäin kevyt parkkitalovauhdissa. Millainenkohan tämä on tiellä...

S-Mersu lipuu autotallista ulos ja automaattiset ajovalot sammuvat itsellään. Lasikattoluukun läpi tulevassa valossa sisustan vaalea jalopuu näyttää vieläkin arvokkaammalta kuin tallissa. Autossa on kaikki varusteet linguatronicia myöten ja auto hiipii kuin huomaamatta hidastetöyssyjen yli. Mikään ei natise. Tämä on Ässä.

Kaarran kadulle ja painan kaasua. 24-venttiilinen V8 ei uhoa. 400 Nm:n vääntö ja 279 hevosvoimaa vain kuljettavat autoa vaivattomasti. Kahden kadunkulman jälkeen unohtuu että auto on yli 5-metrinen. Autossa ei tule samanlaista valtamerikapteenin tunnetta kuin W140-korisen S-Mersun ratin takana. Tai esimerkiksi aikaisemmin koeajoraporttiin päässeessä R129 500 SL:ssä. Kaupunkiajo sujuu yksinkertaisen vaivattomasti. Iso auto tuntuu käteen istuvalta.

S430 Lang lipuu katua pitkin hiljaa. Kaikki suhinat ja melut jäävät kauas laminoitujen lasien taakse. Pehmeimmässä asennossaan ilmajousitus ei laske sisään tärinöitä ja kuoppia. Auto kulkee kuin sukkasillaan.

Painettaessa ilmajousitus kovimpaan asentoosa auton käytös jämäköityy välittömästi. Tuntuma tiehen tulee välittömämmäksi ja auto alkaa kertoa kuljettajalle huomattavasti tarkemmin tekemisistään. Parkkihallissa kevyeltä tuntunut ohjauskaan ei sekään enää häiritse keveydellään. Kevyt se edelleenkin on, ja on tunnustettava että alustasarjalla varustetun S203-C-Mersun ohjaus on kyllä huomattavasti kommunikoivampi kuin ison veljensä.

Käännyn moottoritielle ja painan kaasua kunnolla. Moottorista välittyy sen verran hurinaa, että siellä tietää tapahtuvan. Nopeusmittarin neula nousee kuitenkin huomattavaa tahtia. Tämä on juhlavaa kiihdytystä. Tämä 516 cm pitkä juhlasali siirtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 7,3 sekunnissa. Ja sen voi uskoa helposti.

S430 Lang ei sovellu tempovaan ajoon. Se ei ole urheiluauto ja siksi asetan vakionopeudensäätimestä sopivan matkavauhdin ja asetun matkustajan osaan. Tämä on yksi niitä autoja, joissa kuljettajakin voi tuntea olevansa matkustaja. Vakionopeudensäätimen asettaminen sammuttaa mittaristosta turhat näytöt. Kiihdytyksen jälkeen moottorin hurina on jälleen vaimentunut olemattomiin ja auto kulkee hiljaa ja vakaasti ilmajousien tasaamana.

Earth, Wind & Fire soi Bosen stereoista. Ja mikäs tässä musiikkia kuunnellessa kun matka taittuu ja hyvällä sohvalla lepää!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Näitä Eerolan juttuja on kyllä tosi mukava lukea. Kiitos vaivannäöstä!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ahti kirjoitti:Näitä Eerolan juttuja on kyllä tosi mukava lukea. Kiitos vaivannäöstä!
Kiito kiittämisestä! Tällä kertaa ainakaan ajovaiheesta aiheutunut vaivannäkö ei kovin suurta tuskaa tuottanut. Kyllä ässä-Mersulla ihan mielikseen kurvailemassa käy :lol:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ahti kirjoitti:Näitä Eerolan juttuja on kyllä tosi mukava lukea.
Todellakin.
Kas kun ei Tekniikan Maailma tms. ole jo palkannut miestä esittelyjä kirjoittelemaan.

Selväkielistä tekstiä, pilkutkin äkkiseltään katsottuna paikallaan.

Lisää, huutaa kansa :)
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tuollaiset raportit ei tee muuta kuin suomalaisen kateelliseksi! :twisted:

Ainut lohdutus on ettei bastage käynyt koeajamassa jotain mint W140:ää. :lol:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ari66 kirjoitti:...pilkutkin äkkiseltään katsottuna paikallaan...
Rouva on äidinkielenopettaja :lol:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Ari66 kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Näitä Eerolan juttuja on kyllä tosi mukava lukea.
Todellakin.
Kas kun ei Tekniikan Maailma tms. ole jo palkannut miestä esittelyjä kirjoittelemaan.
Ei ehkä ihan Tekniikanmaailman "puolueetonta tyyli"..mutta Mercedes-lehti voisi saada uuden kirjoittajan "eerolasta".. :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

tämm...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

tämmösiä vielä pitää lukee ku o muutenki ässä kuume... eipä ainakaan helpota :wink:
power is nothing without control...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

jva kirjoitti:Ei ehkä ihan Tekniikanmaailman "puolueetonta tyyli"...
TM-tyyliin pääsee lisäämällä johonkin väliä artikkelia tahmean ohjauksen palautuksen, idioottimaisen monitoimiviiksen, kovat penkit ja pitkänä miinuksena mukitelineen puutteen... :lol:
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PM kirjoitti:...pitkänä miinuksena mukitelineen puutteen...
...sillä erolla että tässä kyllä oli mukitelineitä ihan piisalle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Vilenin Herttua
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 27.05.2004 10:29
Paikkakunta: Tampere / Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

PM kirjoitti:
jva kirjoitti:Ei ehkä ihan Tekniikanmaailman "puolueetonta tyyli"...
TM-tyyliin pääsee lisäämällä johonkin väliä artikkelia tahmean ohjauksen palautuksen, idioottimaisen monitoimiviiksen, kovat penkit ja pitkänä miinuksena mukitelineen puutteen... :lol:
Unohdit tavaratilan nostokorkeuden, joka raavaallekin miehelle tuottaa ongelmia. Mitä raavaita ne TM-toimittajat on jos siitä pitää aina valittaa, nostaisivat vaan ;)

Nämä eerolan Mese-esittelyt ovat kyllä hyvää luettavaa.
W124 300 Turbodiesel -92
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

PM kirjoitti:
jva kirjoitti:Ei ehkä ihan Tekniikanmaailman "puolueetonta tyyli"...
TM-tyyliin pääsee lisäämällä johonkin väliä artikkelia tahmean ohjauksen palautuksen, idioottimaisen monitoimiviiksen, kovat penkit ja pitkänä miinuksena mukitelineen puutteen... :lol:
Nimenomaan! :lol:
Ja kenties vielä lisäyksenä viittauksen siihen että "Mersun laatu ei enää ole ihan sitä mihin takavuosina on totuttu.."
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Uudessa Tuulilasissa oli tyypit C320 cdi:stä ja koko juttussa ei mainittu yhtään hyvää ominaisuutta. Auto on siis ilmeisesti huono, eikä sitä voi suositella kellekkään. :? Kaiken maailman polot ja matizit saavat kyllä varauksettomia kehuja, mitä hienoimmista erinomaisuuksistaan. Panettelua.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Mua ihmetyttää se kun joissain jutuissa toi uus V6 cdi voimanlähde on sieltä hiljasimmasta päästä ja juuri esim. tossa tuulilasin jutussa kirjoitetaan, että "kone kalisee melkoisesti tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä jyrisee kuin kuorma-auto".

Tuskinpa ne kian ja huyndain ym korealaisten diisselit on tohon mersun koneeseen verrattuna kovinkaan hiljasia.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Re: tämm...

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

peteracing kirjoitti:tämmösiä vielä pitää lukee ku o muutenki ässä kuume... eipä ainakaan helpota :wink:
Jep, ei helpota kuumeeseen. Tuommoinen olisi Seinäjoella, ei edes vielä verotettuna sopuhintaan. :D
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Re: W220 S430 Lang 2001

Viesti Kirjoittaja terokoo »

Autossa on kaikki varusteet linguatronicia myöten kommentti pisti silmään kun omasta sentään löytyy tutkat edestä ja takaa eikä avainta tarvii virtalukkoon tarjota.kuvittelin että w220 korissa on kaikissa tutkat,keyless go:ta ei kaikissa kyllä taida olla.aika olennaisia puutteita sanon minä... :wink: mielenkiintosia luettavia tällaset koeajot.
Vastaa Viestiin