200b w124 kylmäkäynnistys (kaasari)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

200b w124 kylmäkäynnistys (kaasari)

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Eli olisi seuraavanlainen ongelma mihin kaikki apu olisi tervetullutta :

Aina kun auto seisoo pidemmän aikaa (>2h) ja koittaa startata, niin auto lähtee kyllä heti käymään ja ryyppy menee päälle, mutta n. 3 sec päästä koittaa sammua ekaa kertaa..no kaasua painamalla pienen viiveen jälkeen kierrokset taas nousee, ja taas käy hyvin... sitten menee n. 10 sec, ja taas sama juttu..Ellen kerkiä painelemaan kaasua kun alkaa hyytyä, auto sammuu (ja on sammunutkin monet kerrat).. Sitten kun viimein on liikkeellä, välillä auto nykii kylmänä niin että paikat meinaa lähteä suusta (siis vain kiihdyttäessä), välillä taas ei. Jos pidän tasaisesti hiukan kaasua kokoajan kun starttaan, auto pysyy kyllä hyvin käynnissä. Ongelmaan ei auta myöskään se, että antaa bensapumpun pyöriä vähän aikaa ennen starttausta. Tulpat ja virranjakajan kansi ovat hiljattain uusitut.

Siksi kysymys kuuluukin, että onko tässä autossa sellainen paljon puhuttu lisäilmaluisti ? Itse en autoista paljoa ymmärrä, joten ajattelimpa kokeilla sellaista että kun tankki seuraavaksi tyhjenee, tankkaankin vaihteeksi 98:sia ja ostan pullon fortea jos on tukosia jossain. Tuntuisi, että vika johtuu siitä ettei ryyppy pysy päällä. Yleensä jos auto pääsee sammumaan ja starttaa uudelleen, se voi toimia vähän paremmin (tai jopa täysin) tai sitten ei..

Lämpimänä ei mitään ongelmia...

:shock:

edit : kyseessä siis W124 vuosimallia '89, elektronisesti ohjattu kaasutin.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Taitaapi olla jostain syystä laihalla jos terävästi nykii. En tiiä tuosta kaasarista kyllä mitään... Liekö jotain kalvoja mitkä vuotaa.. Tai jotain. :roll:

Koita ruiskauttaa bensaa jollain sumutinpullolla kaasariin kun alkaa hyytymään. Jos tokenee, niin laihalla se on.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Sivonen kirjoitti:Taitaapi olla jostain syystä laihalla jos terävästi nykii. En tiiä tuosta kaasarista kyllä mitään... Liekö jotain kalvoja mitkä vuotaa.. Tai jotain. :roll:

Koita ruiskauttaa bensaa jollain sumutinpullolla kaasariin kun alkaa hyytymään. Jos tokenee, niin laihalla se on.
Joo se vuotohan voi olla missä tahansa kangasletkussa etc.. Empä taida ton takia alkaa etsimään.

Tankkasin nyt ekan kerran tohon tankin täyteen 98:sia, saa nähä muuttuuko mikään.. Ainakin näin yhtäkkiä tuntuis että värinät katos tyhjäkäynnillä ja käy hiljasemmin ku aikasemmin..voipi kyl johtua korvienvälistäkin :P
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Aika yksinpuheluksi menee tää topicci:) Mutta kuitenkin, 98 ei vaikuttanut mitään .. tai oikeestaan päinvastoin, alkoi tärisemään tyhjäkäynnillä ja pitämään epäterveempää ääntä.. Taidampa pitäytyä 95:ssa.

Kuulin että bensapumpusta(sähkönen) vois olla kalvo hajalla.. Pitänee tarkistaa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hm.
Onko tuossa muka sähköinen bensapumppu? Miten mää olen aina elänyt siinä uskossa, että kaasarin yhteydessä on mekaaninen pumppain.

Tua noin. Laihallahan tämä nyt tuntuisi olevan. Mutta mitenkä tuota elekrtonista kaasaria voi säätää? Onko se nyt ollenkaan sama kuin se "öljytäytteinen" Pierburg, tämä. Sellaisen saa toimimaan koko lailla tyydyttävästi, kun antaa säätää vähän ohjearvoja rikkaammalle.
Tutkimisen arvoinen homma voisi olla imuilman esilämmityksen toiminta. Jos se ei toimi, sisään tuleva ilma on niin kylmää että turhan paljon pentseeniä tiivistyy matkalle eikä päädy palamaan. Nyt, kun aamuisin on tuommoista 3-4 astetta ja pirun kosteaa, jäätämiselle on oivat olosuhteet.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Aku P kirjoitti:Hm.
Onko tuossa muka sähköinen bensapumppu? Miten mää olen aina elänyt siinä uskossa, että kaasarin yhteydessä on mekaaninen pumppain.

Tua noin. Laihallahan tämä nyt tuntuisi olevan. Mutta mitenkä tuota elekrtonista kaasaria voi säätää? Onko se nyt ollenkaan sama kuin se "öljytäytteinen" Pierburg, tämä. Sellaisen saa toimimaan koko lailla tyydyttävästi, kun antaa säätää vähän ohjearvoja rikkaammalle.
Tutkimisen arvoinen homma voisi olla imuilman esilämmityksen toiminta. Jos se ei toimi, sisään tuleva ilma on niin kylmää että turhan paljon pentseeniä tiivistyy matkalle eikä päädy palamaan. Nyt, kun aamuisin on tuommoista 3-4 astetta ja pirun kosteaa, jäätämiselle on oivat olosuhteet.
Eikös sitä muistaakseni pystyny säätämään siitä kaasarin alla olevasta potikasta eli sitä isoa mutteria löysätään ja sitten aletaan kääntelemään sitä solenoidia....vai mikä nyt olikaan sopivaan kohtaan ja mutteri kiinni.
MB W210 200cdi -01
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Eikös se sillon sähkönen ole, jos kuuluu 'napsuntaa' takapäästä ku laittaa virrat!?

Vois kyllä käydä nuo seokset mittauttamassa...

Niin ja tätä samaa esiintyi jo kesällä lämpimällä ilmalla..tuntuu ettei ilman lämpötilalla mitään vaikutusta.

Kylmästartilla tarkotin siis ilman lämpötilasta riippumatonta starttia kun auto seissy useemman tunnin

Auto kyllä käy lämpimänä hyvin mutta "tärisee" hieman vaikka moottorin tukikumit on vaihdettu, ja lähtee aina ensimmäisellä käymään.
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Kyllä kaasariversioissa on alunperin ihan mekaaninen polttoainepumppu ja se löytyy samalta puolelta konetta kuin kaasutinkin sijaitsee.

Kaasuttimia on käytetty W124.ssa kahta mallia Strömberg 175CDT (joka myös toisissa luetteloissa löytyy Pierburgin kohdalta,lieko sitten syy joissain tehdaskaupoissa) ja toinen tyyppi on kaksikurkkuinen elektronisesti ohjattu Pierburg 2E-E.

Strömberg on muuttuvakurkkuinen sivuimumalli,se on se kaasutin jossa on automaattiöljyä sisällä.Tämän kaasuttimen seoksia säädetään kaasuttimen pohjassa olevaa solenoidia (solenoidi on se johon tulee sähköjohto) kiertämällä,solenoidi on lukittu 22mm mutterilla joka tietenkin pitää avata ensin.

Tuossa Pierburgin 2E-E kaasuttimessa seosruuvi on upotettuna kaasuttimen jalkaan ja jos siihen ei ole aiemmin koskettu niin sen kolon päällä on tulppa.

Strömbergissä solenoidin ja Pierburgissa ruuvin aukipäin keirtäminen rikastaa seosta ja kiinnipäin kiertäminen tietenkin laihentaa sitä.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ainahan ne automaattiryypyt tommosiks menee vanhemmiten.
Mutta sen kummemmin juuri mersun kaasaria tuntematta niin jos auto ei kylmänä käy kun vähän aikaa koska ryyppy menee liian hätäseen pois päältä niin ei h...vetti mitään seoksia sillon aleta rikkaammalle vääntään :shock:
Eikun ryypyn vivustoa rasvaamaan ja katsomaan ettei niissä vivuissa oo kulumia kuten tapana on on tulla tietyille kohtiin.
Ja onkos mersussa ryypyn pois päältä lähtö hoidettu veden kierrolla vai sähkövastuksella vai molemmilla?
Vai hoidellaanko ryyppy jollain sähkö härpäkjkeellä kenties eikä perinteiseen läppä tapaan?
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja jos se kaasari on semmoinen Strömperin 175, niin se öljyn määrä pitää olla oikea... Sitä ei taas kukaan osaa sanoa paljonko siellä pitää olla, se pitää kokeilla. Ohjeistus kertoo että öljyä laitetaan korkin alareunaan asti, mutta omasta (pystäristä) piti ottaa vähän pois niin alkoi toimia.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Jos vanha ohje volvoihin pätee: Ölkkyä sen verran että juuri kun korkki alkaa tavata kierrettä, öljyn pitäisi alkaa jarruttaa sitä paikalleen menoa. Siinä volvon strombergissa oli semmonen tikku siinä korkissa, jossa pieni mäntä kiinni. Se mäntä kohtaa sen öljypinnan ja alkaa jarruttamaan liikettä.
- Näin oli ennen ohje, ja toimi. :)
250TD -86, 260E LANG -90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti:Ja jos se kaasari on semmoinen Strömperin 175, niin se öljyn määrä pitää olla oikea... Sitä ei taas kukaan osaa sanoa paljonko siellä pitää olla, se pitää kokeilla. Ohjeistus kertoo että öljyä laitetaan korkin alareunaan asti, mutta omasta (pystäristä) piti ottaa vähän pois niin alkoi toimia.
Juu. Vaikka kyllä se liika sieltä omiakin aikojaan lähtee. Liian vähäisen taas huomaa siitä, että kone rykii terävästi lämpimänäkin kiihdyttäessä.

Tuanoin. kyllä sitä öljyä Pierburgiinkin menee, ainakin mun W201:ssa meni.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Aku P kirjoitti:Tuanoin. kyllä sitä öljyä Pierburgiinkin menee, ainakin mun W201:ssa meni.
Jep..juuri näin,aivan samaa 175CDT kaasutinta on valmistettu sekä Strömbergin että Pierburgin merkeillä,jos nyt en aivan väärin muista niin Pierburg osti koko Strömbergin puulaakin ja vaihtoi nimen omakseen mallin silti pysyttyä samana.

Tuo Pierburgin 2E-E kaasutin ei automaattiöljyä tarvi.
Dracone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 30.04.2005 14:00

Viesti Kirjoittaja Dracone »

Ok! Kiitoksia paljon vastanneille 8)
Vastaa Viestiin