juha kirjoitti:Onkos tietoa siitä mikä oktaanivaatimus ko mallin moottoriin on? Korkin kupeessa käsketään saksaksi tankkaamaan superia ja normaalilaatua käyttääkseen käsketään saksaksi jotain mitä en osaa suomeksi kääntää

Moottorissa ei varmaankaan ole nakutuksen tunnistinta, onko missään oktaanivalitsinta? Niin ja mikä on sulakerasian läheisyydessä tulipellissä kiinni oleva pyöritettävä säädin missä on numerot 1 - 7 ja sinetti päällä?! Auto on vuosimallia -93 ja saksasta roudattu.
Todennäköisesti tuo kiekko on sytytyksen ajoitusta muuttava säätövastus
joka myöhäistää sytytyshetkeä aina 2 asteen portain.
Yleensä se on asennossa 1, jos moottorissa on tarkoitettu
käytettäväksi korkeaoktaanista polttoainetta.
Tässä taulukko numeroista, niitä vastaavista vastusarvoista sekä
vaikutus sytytyshetkeen:
Numero ) vastus / myöhäistää
sytytyshetkeä
1 ) ~ / 0 ast.
2 ) 2400 Ohm. / 2 ast.
3 ) 1300 Ohm. / 4 ast.
4 ) 750 Ohm. / 6 ast.
5 ) 470 Ohm. / 8 ast.
6 ) 220 Ohm. / 10 ast.
7 ) 0 Ohm. / 12 ast.
Koskee mallisarjoja W201 / W124
Jenkkeihin virallisesti toimitetuissa autoissa ei tuota
säätökiekkoa ole, vaan se on korvattu kiinteällä 750 ohmin.
vastuksella (R16/1)
Tietolähteenä jenkkien mersusivut ( en muista mitkä )