Konehuoneen pesu? Kuvat lisätty!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Konehuoneen pesu? Kuvat lisätty!

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Elikkä tänne kaikenlaisia neuvoja, miten olisi parasta pestä mersun konehuonetta. Jos joku tälläinen ketju on ollut, niin lienee hukkunut...

Meillä kutosmiehillä sen nyt on ässän kohdalla helppoa, kun väljää koneen ympärillä on:)

Eli kertokaapa, miten kone on paras pestä.
Viimeksi muokannut Ere866, Pe 30.09.2005 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pesurilla vaan, roiskii pesuainetita sinne tänne ja sit suihkuttelee päälle.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Järki kädessä. Tulpanreikiin ja virranjakajaan ei ole tarpeellista söhöttää painepesurilla. Minä olen käyttänyt Wurthin pinelineä, oiva aine.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Jos oikein on öjyä ja paskatöhnää (ei kai nyt mersussa) niin Wurthin sabesto puhdistusspray (ei pineline) tai uudempi HD-versio aineesta irroittaa. Kone puhdas käsittelyn jälkeen, ei kaipaa jälkihuuhtelua.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Sjtv kirjoitti:Pesurilla vaan, roiskii pesuainetita sinne tänne ja sit suihkuttelee päälle.
Tätähän minäkin.... :shock:

Olin natiaisena Opelilla taksvärkissä ja sain seurata, kuinka 97 Vectran konehuone pestiin.
Kops, konsa auki--->painepesurilla vettä litratolkulla sisään ja pientä kuivausta ja kopsu kiinni. Tiedä sitten, onhan uusissa autoissa moottorin suojattu kaikella muovikoteloilla melko hyivn.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pinelineä vaan , sitten letkulla ja tiskiharjalla paskat pois.

Elektroniikka kannattaa vaikka elmukelmulla suojata. Paineilma on myös kova juttu veden pois saannissa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu painepesuria vaan. Eipä ole koskaan ollu pesun jälkeisiä ongelmia autoissa. DeSotossa nyt muutaman kerran on pätkimisiä sattunut. muttei ole matkanteko loppunu :D
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Riippuu vähän (auton ja) moottorin elektroniikan tasosta. Mitä pienempiä virtoja liittimien kautta kulkee, sitä vähemmän hapettumista systeemi sietää ja sitä varovaisempi pitää olla painepesurin kanssa.

Olen omistanut 3 kpl 124 korimallin mersuja, joissa kaikissa on ollut automaatti-ilmastointi. Mielenkiintoista, että moottoripesun jälkeen näissä kaikissa ilmastointi on lakannut toimimasta ja alkanut itsestään toimia uudelleen noin kuukauden päästä. En vieläkään tiedä, mikä liitoksista on noin arka vedelle...

Nykyisten, väylätekniikkaan pohjautuvien ohjausten aikakaudella tehtyjen autojen kohdalla painepesuria pitäisi käyttää erittäin harkiten.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Juhana H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 15.09.2004 00:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

CRC:n moottoripesulla on tullut sudittua painepesurin kanssa. Ei ole kallista, Clas Ohlsonilla taisi olla iso pullo jotain vitosen luokkaa.
MB 300E 4Matic -93 (481 Bornite metallic)
Juhol@IRCnet, Quakenet
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

paloviita kirjoitti:Riippuu vähän (auton ja) moottorin elektroniikan tasosta. Mitä pienempiä virtoja liittimien kautta kulkee, sitä vähemmän hapettumista systeemi sietää ja sitä varovaisempi pitää olla painepesurin kanssa.

Olen omistanut 3 kpl 124 korimallin mersuja, joissa kaikissa on ollut automaatti-ilmastointi. Mielenkiintoista, että moottoripesun jälkeen näissä kaikissa ilmastointi on lakannut toimimasta ja alkanut itsestään toimia uudelleen noin kuukauden päästä. En vieläkään tiedä, mikä liitoksista on noin arka vedelle...

Nykyisten, väylätekniikkaan pohjautuvien ohjausten aikakaudella tehtyjen autojen kohdalla painepesuria pitäisi käyttää erittäin harkiten.
Itse suihkautin viime syksynä kanssa konehuonetta puhtaammaksi.... Keväällä ei sitten ilmastointi pelannut ( manuaali-ilmastointi 190E -88 ), oli noin tusina sähköliitosta huonossa hapessa tai pikemminkin hapettunut ja ei ollut eloa koko vehkeessä. Liitinten putsailu ja nitkuttelu auttoi. En enää tarjoa painepesueria konehuoneeseen.... Jollain muulla tavalla täytyy pestä enskerralla.
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Ja muistakaa,että niitä öljyisiä jätevesiähän EI sais päästää luontoon,eli kerätään talteen,ja toimitetaan jätteenkäsittelylaitokseen.Näin siis pitäis.TERE
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

oon kans suunnitellu e200 cdi:n konehuoneen pesua...mut en tiedä kuinka siinäki käy.pellin alla on vaan aikalailla kaikenmaailman johtoa ja liitintä joten mun säkällä ei pelaa enää koko kiesi pesun jälkeen.onko kellää omakohtaista kokemusta cdi-moottorin pesusta?jos sais hyviä vinkkejä että mihin EI kannata päästää painepesurilla?aluksi tietysti olis hyvä ottaa varmaan pohjalevy irti ja sit siitä moottorin päältä ne 2 suojamuovia pois...
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Peskäähän syyläri kanssa ! :)
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Malm kirjoitti:Peskäähän syyläri kanssa ! :)
Minä oon pari kertaa pessy nykysestäni moottorin eikä siihen ole mitään jälkitautia tullu. Liuotinta ekaks, antaa muhia nortin verran ja sit painepesurilla reilusti vettä , että varmasti on myrkyt jokapaikasta huuhdeltu niin ei tule mitään mystisiä sähköongelmia. Viime kerralla jopa rupes heti käymään pytyilläkin!!!
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

polttoöljy

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Polttoöljy taitaa olla paras ja edullisin lianpoistoaine, ainakin
jos kone on kovin öljynen. tiskiharjalla
voi vähän jynssätä lisää. Ja painepesuria perään.
Mutta sanomalehteä, muovia yms
alle että tulevat moskat talteen eikä luonto saastu !
Elmu-kelmua kannattaa käärästä sähkölaitteiden ympärille
etteivät raukat kastu.

Mika Veee
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

pesu..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

bensaa,naftaa ja pinelineä...noita mä oon käyttäny. ja mielummin letkulla ku paineella pesu...ja kuumaa vettä jos mahollista.
power is nothing without control...
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Eilen pesin tuota ässän konetta, ei muutakaan tekmistä ollut.

Eipä kone pahasti likainen edes ollut, paljon pölyä vain jokapaikassa ja peltiosien päällä likaa.

Kuumaa vettä, pikkuisen sekaan Fairya ja rätti märäksi, suurimmat vedet pois ja kärsivällisyyttä. Sitten ne paikat, mitä pelotti pyyhkiä, niin kuivalla rätillä heti perään kuivaus.

Laittelen kuvia, jos jakselen niitä ottaa tässä joky päivä. Hyvännäköinen siitä mielestäni tuli. Ja lähti vielä käyntiinkin, ku illalla talliin ajoi :D
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Noniin, ässä oli kolme päivää tallissa ilman minkäänlaista huomiota(paitsi ihailuja) ja nyt otin sen ulos ja vähän ajelin ja illalla pitää kävässä kaupungissa.

Eikös muuten koneen pidäkkin säklättää vähän, kun on kylmä?

Nyt sitten nappailin konehuoneesta kuvia, puunattu on. Käytin vain fairyvettä, rättejä ja kärsivällisyyttä. Mielestäni onnistuin erinomaisesti. Reilun tunnin tuloksia seuraavassa:

http://img304.imageshack.us/img304/787/ ... est1xq.jpg
http://img304.imageshack.us/img304/5413 ... hlt6uy.jpg
http://img304.imageshack.us/img304/6124 ... lt27hs.jpg

On se nätti auto, vaikka pari juttua löytyykin :) (mm.tuosta eturitilästä puuttuu pala, kromikaaret, joita en ole vielä uskaltanut ottaa irti, turhan kova jännitys, jos alan irroittelemaan:()

Vectran keula pilaa kuvan :)
http://img304.imageshack.us/img304//keula2lh.jpg

Onneksi tuon perälaudan alla ei ollut mitään panikoitavaa....vielä ...
http://img304.imageshack.us/img304/3266/per5df.jpg

Taustalla talvikumit ja talli.
http://img145.imageshack.us/img145/5163 ... eus8km.jpg
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Maskin ritilä on haaaalpa KL:ssä tai mopovepissä, osta poies. :wink:
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

M103 ei säksätä missään vaiheessa, käy ja kukkuu kuin
sweitsiläinen käkikello kunnossa ollessaan.
Jos kylmänä säksättää, saattaa hydraulinostajat olla likaiset.
On sulla tosi nätti konehuone, pisteet siitä ! Ja uskomattoman
hyväkuntoisen näkönen W126, nami nami !!!
Ja toi termostaatin kansi kannattanee vaihtaa alumiiniseen,
niitä saa halvalla vehosta. Kuulemma toi muovinen saattaa
haljeta...tietty ikävin seurauksin.

Mika Veee
Ere866 kirjoitti:
Eikös muuten koneen pidäkkin säklättää vähän, kun on kylmä?
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

MikaVeee kirjoitti:Kuulemma toi muovinen saattaa
haljeta...tietty ikävin seurauksin.
Ei se mihinkään halkee, paitsi jos on tapana kiristellä klemmareita aina kierroksen pari keväthuollon yhteydessä. Samalla tavalla saa jäähdyttimen korvakkeenkin halki. No on niitä vanhuuttaankin menny... :)
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

voi

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Itte vaihdoin varmuuden vuoksi ton termarin kannen,
se voi tosiaan olla että rikkoontuu liiasta kiristämisestä.
Jäähdyttäjän oli rikkonut edellinen omistaja, korvake
oli täysin kappaleina, mutta nyt on sekin uusi :D
PM kirjoitti:
MikaVeee kirjoitti:Kuulemma toi muovinen saattaa
haljeta...tietty ikävin seurauksin.
Ei se mihinkään halkee, paitsi jos on tapana kiristellä klemmareita aina kierroksen pari keväthuollon yhteydessä. Samalla tavalla saa jäähdyttimen korvakkeenkin halki. No on niitä vanhuuttaankin menny... :)
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
tuomkiti81
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Pe 19.03.2004 20:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tuomkiti81 »

tuomkiti81 kirjoitti:oon kans suunnitellu e200 cdi:n konehuoneen pesua...mut en tiedä kuinka siinäki käy.pellin alla on vaan aikalailla kaikenmaailman johtoa ja liitintä joten mun säkällä ei pelaa enää koko kiesi pesun jälkeen.onko kellää omakohtaista kokemusta cdi-moottorin pesusta?jos sais hyviä vinkkejä että mihin EI kannata päästää painepesurilla?aluksi tietysti olis hyvä ottaa varmaan pohjalevy irti ja sit siitä moottorin päältä ne 2 suojamuovia pois...
niin eikö kellää olisi antaa vinkkejä cdi-koneen pesuun? :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Otappa ERE ilmaputsari pois ja puunaa sen alapuolisetkin osat samallalailla. :D Kaunista katseltavaa :!:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MikaVeee kirjoitti: Ja toi termostaatin kansi kannattanee vaihtaa alumiiniseen,
niitä saa halvalla vehosta. Kuulemma toi muovinen saattaa
haljeta...tietty ikävin seurauksin.
Ja vaikka ei halkeaisikaan, niin muovikannesta hapertuu ainetta sillä seurauksella, että mm. ylävesiletku ei pysy kunnolla kiiinni vaan irtoaa 100 km välein.
Terveisin nimimerkki "been there, done that". :oops:

Kotelon vaihtohan on noin 55 sekunnin homma.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

eipä tuo oo mersu säikähtänyt vaikka on pessykki painepesurilla + moottorinpesu aineella 2 x vuodessa koneen. vähän aikaa käy ja kukkuu miten sattuu mut siitä se sit asettuu, mahtaa virranjakajaan päästä vähän veddä. Kuumalla vedellä ite aina pessyt.. paljon mukavamman näkönen + rassattava ku puhdas.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu itekkin pesen koneen lähes joka kerta ku autonkin. hyvä kaataa loput pesuveden moottorin päälle ja letkulla virutella. aika hyvin se pysyy puhtaana.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Oli pakko nyt sitte tän topikin perusteella pestä motti. Käytin Würthin moottorin pesuainetta ja painepesuria perään about 50-60 asteista vettä. Täytyy kyllä sanoa et näyttää toi moottori aivan ufolta :) se on ku uus.
W201 (2.0 kaasarin rotjake, jospa tässä sais joku päivä vähän tuota tekniikkapuolta päivitettyä, kun vain aika ja raha on niissä määrissä)
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1532
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kuvia....?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
savatdee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 28.07.2005 10:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Konehuoneen viimeistely

Viesti Kirjoittaja savatdee »

Kun olette pessyt moottorin huolella niin tosi hyvän viimeistelyn saa suihkuttamalla Auto Glymin Vinyl & rubber care nimistä ainetta vielä märkään moottoritilaan.Aineen kuivuttua kaikki kumi ja muoviosat kiiltää aivan hillittömästi ja samalla hoitaa kumiosia. Näin tehdään ainakin eräässä fiksaamossa joka tekee Veholle fiksauksia vaihtoautoihin.
Vastaa Viestiin