Pari automaatti-utelua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Pari automaatti-utelua

Viesti Kirjoittaja mr »

Automaattimersun murheita tässä yritän jakaa ja kommentteja kalastaa.

a) Nykiminen. Vaihde vaihtuu, pykälä tuntuu. Välillä nykii melkoisestikin, ja kierrokset luistavat aika korkealle. Selvästi pahimmillaan auton ollessa kylmänä. Ilmiselvin aiheuttaja lienee alipainevuoto, mutta huoltomiehen pikaisen tsekkauksen jälkeen "ei pihise". Mistä muusta voi johtua, ei kai tuo loota nyt vain ala olla entinen?

b) Jarruttaminen aiheuttaa kolahduksen. Kun kosla pysähtyy jarrutuksen seurauksena, (jarruista?) kuuluu ärsyttävä, terävä kolahdus. Aivan kuin jokin ottaisi kiinni. Käsitykseni mukaan kuuluu pelkästään vedossa, ei esim. vapaalla rullattaessa ja jarruttaessa.. Äänen sijantia on mahdoton tarkalleen paikantaa. Jarrupalat + -levyt uusittu eteen katsastajan vaatimuksesta keväällä, takana ovat mitä lie. Vika ei vaivaa koko ajan, useimmiten kuitenkin. Pieni mutta helvetin ärsyttävä juttu. Tiedän, koko lailla mahdoton arveltava, mutta jos jollain vaikka olisi samanmoisia kokemuksia...?

Kaikki arvelu otetaan kiitoksella vastaan.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

En nyt halua pelotella mutta löytyiskö tuolta jotain tietoa asiasta
-> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26273

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Vaan onkos tuossa vielä 4-vaihteinen?

Sillon voi ollakkin alipainevuoto, mutta se ilmenisi julmetun terävinä vaihtoina.

Onkos öljyjä katsottu millon viimeksi? Ja onkos kokeiltu säätää?
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Malm kirjoitti:En nyt halua pelotella mutta löytyiskö tuolta jotain tietoa asiasta
-> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26273
-risto
No eipä taida ihan moisista vaivoista olla kyse, mitään ääniä esimerkiksi laatikko ei aiheuta. Minusta nuo pysähtymistilanteenkin äänetkin kuuluvat nimenomaan jarruista. Tai "jostain sieltä päin", heh...
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Jarkko S kirjoitti:Vaan onkos tuossa vielä 4-vaihteinen?
Tuota... Öh, on kai siinä. Vissiin...
Jarkko S kirjoitti:Sillon voi ollakkin alipainevuoto, mutta se ilmenisi julmetun terävinä vaihtoina.
Tiedä sitten mitä pitää "julmetun terävänä". Ei se nykiminen siis aivan älytöntä ole, mutta sen verran välillä nappaa, että korpeaa. Ja kuten sanottua, pahinta tosiaan kylmänä. Joskus tuntuu, kun on aikansa rullannut, että toimii ihan moitteettakin.
Jarkko S kirjoitti:Onkos öljyjä katsottu millon viimeksi? Ja onkos kokeiltu säätää?
180 000:n iso huolto oli keväällä, ja siinä kai vaihdettiin kaikki öljyt. Asiasta tehden säätöjä ei ole tehty. Millainen noita ylipäänsä on säätää?

Nuo "jarrutusäänet" mua melkein enemmän tympii.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Voisiko tuo kolahdus tulla siitä kun moottorijarrutuksen jälkeen (tavallinen jarrutus jolloin laatikko vaihtaa jossain vaiheessa pienempää) jälleen tulee veto päälle ja voimansiirron väljät esim. perässä, vetoakseleissa ym. loksahtavat jälleen "veto" asentoon. Itsellä ainakin jotain sellaista havaittavissa :( tietysti mahdollisuuksia löytyy myös kannatinlaakerin (kumin) ja kardaanin nivelten ja rättien ym suunnalta.

Voisiko olla joku laittanut alipaineletkuja (mikäli sinulla sellaisilla ohjaillaan automaattia pumpulta ym. käsin) väärään järjestykseen kiinni moottorin päällä (tai muualla), itsellä olivat huollon ja venttiilien säädön yhteydessä sellaisen tempun tehneet ja laatikko toimi sen jälkeen melko hassusti :?:
300td -91, manuaali.
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Tiedät onko se 4- vai 5-vaihteinen siitä, mikä numero D:n vieressä vaihdevalitsimessa on :arrow: 4-vaihteisessa suurin pakkovaihde on 3, 5-vaihteisessa se on 4 :D Epäilen että tuon ikäisessä olisi jo 5-vaihteinen.

Voiskohan tuo kolahdus kuulua kardaanista :?:

EDIT: Äh, se olikin -96 eikä -97 - en sano yhtään mitään..
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

roiala kirjoitti:Voisiko tuo kolahdus tulla siitä kun moottorijarrutuksen jälkeen (tavallinen jarrutus jolloin laatikko vaihtaa jossain vaiheessa pienempää) jälleen tulee veto päälle ja voimansiirron väljät esim. perässä, vetoakseleissa ym. loksahtavat jälleen "veto" asentoon. Itsellä ainakin jotain sellaista havaittavissa :( tietysti mahdollisuuksia löytyy myös kannatinlaakerin (kumin) ja kardaanin nivelten ja rättien ym suunnalta.
Miksei tuokin kuulostaisi ihan järkeenkäyvältä. Se vain hämää, kun kolahdusta ei kuulu aina. Joskus olen ajanut pidempäänkin kaupungissa, että auto on pysähtynyt aivan äänettömästi.
roiala kirjoitti:Voisiko olla joku laittanut alipaineletkuja (mikäli sinulla sellaisilla ohjaillaan automaattia pumpulta ym. käsin) väärään järjestykseen kiinni moottorin päällä (tai muualla), itsellä olivat huollon ja venttiilien säädön yhteydessä sellaisen tempun tehneet ja laatikko toimi sen jälkeen melko hassusti :?:
Tämäkin on mahdollista... Näytin tosin autoa taannoin pikaisesti Mersut käsittääkseni hallitsevalle huoltomiehelle, ja tämä oli mieltä, että letkut ovat kiinni ja oikeassa järkässä. Yhden huollon jälijiltä oli yksi letku jäänyt kokonaan irti, ja silloin teki samaa, joskin tuhdimmin.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

mikkop kirjoitti:Tiedät onko se 4- vai 5-vaihteinen siitä, mikä numero D:n vieressä vaihdevalitsimessa on :arrow: 4-vaihteisessa suurin pakkovaihde on 3, 5-vaihteisessa se on 4 :D Epäilen että tuon ikäisessä olisi jo 5-vaihteinen.
Nelonen se on, kiitti ohjastuksesta.
mikkop kirjoitti:Voiskohan tuo kolahdus kuulua kardaanista :?:
Jaa-a... Kun näistä asioista tajuaisi enemmän, niin voisi itsekin arvella.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tapahtuuko se nykiminen sinulla nimenomaan vaihtojen yhteydessä vai tasakaasulla ajettaessa?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Malm kirjoitti:Tapahtuuko se nykiminen sinulla nimenomaan vaihtojen yhteydessä vai tasakaasulla ajettaessa?

-risto
Vaihtojen yhteydessä, muuten ei ongelmia...
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ahaa, eli laatikko on siis 5-vaihteinen 722.6.

Säätämään sitä ei pysty juuri millään koska on täysin sähköohjattu.

Onkos tuosta katsottu vikakoodeja viime aikoina? Niin alipainevuoto ei tuota aiheuta juurikin sen takia kun laatikkoa ei ohjata alipaineella vaan sähköisesti.
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Jarkko S kirjoitti:Ahaa, eli laatikko on siis 5-vaihteinen 722.6.
Vaikka viimeinen pakkovaihde on 3? (mikkop:n viestiin viitaten)
Jarkko S kirjoitti:Säätämään sitä ei pysty juuri millään koska on täysin sähköohjattu.

Onkos tuosta katsottu vikakoodeja viime aikoina? Niin alipainevuoto ei tuota aiheuta juurikin sen takia kun laatikkoa ei ohjata alipaineella vaan sähköisesti.
No ainakin se aiemmin mainitsemani irronnut letku vaikutti tuohon aikoinaan... Vikakoodit on katsottu vähän aikaa sitten, ei mitään moisiin ongelmiin viittavaa.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Aha,

Sai viestistä vain kuvan kun sanoit että se on nelonen -> viimeinen pakkovaihde on nelonen...

No mutta mekaanisen laatikon säätöön hyvä vinkki:
http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tah ... saato.html

Saattaa olla hieman eroja uusien ja vanhojen laatikoiden osalta tuon "säätötutin" osalta mutta pääperiatteet saa tuolta selville.

Tuo jarruttamisen kolahdus saatta tulla silloin kun laatikko vaihtaa pienemmälle vauhdin hidastuessa, tämä näin mutu tuntumalta johtuu nimenomaan välyksistä, eli perässä on luultavasti väljää tai sitten muissa nivelissä ja heloissa. Toinen asia mikä voi vaikuttaa kolahduksen voimakkuuteen on vaihtoajankohta, jos auto vaihtaa liian aikaisin pienelle, kolahdus on voimakkaanpi jne jne...

No mutta, kun itse säätää laatikkoa niin kannattaa olla huolellinen...

-risto

Edit: ja kannattaa varmistaa että öljyt on sentään joskus vaihdettu, ei ne ikuisuuksia kestä...
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Tapani M
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 06.09.2005 14:49

Viesti Kirjoittaja Tapani M »

Minullakin tomaatti toimii kylmänä aika oudosti. Jos ajaa matalilla kierroksilla n1600-1700 1->2 vaihto nykäsee jokseenkin reippaasti ja 2->3 vaihto tapahtuu liian myöhään ja kone ryntää hetkellisesti vaihdon aikana tuonne 2500 tienoille. Mutta kun moottori(ja laatikko) lämpenee niin kulkee kyllä tasaisesti, samoin jos antaa vähän reilummin kaasua, kierrokset n. 2000 niin kylmänäkin vaihtaa hyvin. Onko tarvetta säätää??Käytin tänään juuri laatikon öljynvaihdossa, tuli jämäkämpi ja vaihtaa jokseenkin samalla tavalla, tosin asiantuntija mekaanikko (40V pelkästään mersuja laitellut) sanoi, että voi vaihtaminen muuttua pikkuhiljaa ja, ettei aina 1 öljynvaihto riitä.
SANOI MYÖS , ETTÄ AINA PITÄÄ OTTAA ÖLJYT POIS MYÖS TURBIINISTA, vaikka näillä palstoilla toisenlaistakin vinkkiä olen lukenut.
Kiitos neuvoista!
Auto 300TDT W124
Kun kerrankin löytää hyvän auton, merkkiä on turha vaihtaa. Jos löytää erinomaisen pysyköön mallikin samana.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

joo tuo kylmänä 1->2 vaihdon kovuus on monen mielestä saksalaista jämäkkyyttä eli ominaisuus.

Näin oli minullakin tuossa 124:ssa eikä se menoa haitannut

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Malm kirjoitti:Aha,

Sai viestistä vain kuvan kun sanoit että se on nelonen -> viimeinen pakkovaihde on nelonen...
Joo, sori, hieman aivosähkökatkosta täällä päässä...
Malm kirjoitti:Tuo jarruttamisen kolahdus saatta tulla silloin kun laatikko vaihtaa pienemmälle vauhdin hidastuessa, tämä näin mutu tuntumalta johtuu nimenomaan välyksistä, eli perässä on luultavasti väljää tai sitten muissa nivelissä ja heloissa. Toinen asia mikä voi vaikuttaa kolahduksen voimakkuuteen on vaihtoajankohta, jos auto vaihtaa liian aikaisin pienelle, kolahdus on voimakkaanpi jne jne...
Kuuluisiko kolahdus tämän teorian mukaan juuri silloin kun auto pysähtyy? Ääni on nimenomaan vetoon liittyvä, sellainen kireä... äh, vaikea keksiä oikeaa sanaa.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jassoo, 722.4:hän se siellä on sittenkin :D

Kannattaahan tuota kokeilla säätää varovasti jos alipainesäätimessä (modulaattorissa) lootan kyljessä on säätövaraa.

Ja tuossa tapauksessa voisi kääntää pikkuisen aukipäin. Eipä siitä uudemmasta säätimestä voi kääntää ku vajaa puoli kierrosta.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

mr kirjoitti: Kuuluisiko kolahdus tämän teorian mukaan juuri silloin kun auto pysähtyy? Ääni on nimenomaan vetoon liittyvä, sellainen kireä... äh, vaikea keksiä oikeaa sanaa.
Kun omassa autossa oli kardaanin etulimppu lievästi sanottuna väljä...niin melkein aina risteykseen tultaessa ja jarrutettaessa hitaastakin vauhdista stoppiin kuului melko terävä kolahdus. Ajele ikkuna auki sen kuulee kyllä selvästi...

Vaikea uskoa että jarruissa olisi mitään mikä kyseistä ääntä aiheuttaisi.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Petri M. kirjoitti: Kun omassa autossa oli kardaanin etulimppu lievästi sanottuna väljä...niin melkein aina risteykseen tultaessa ja jarrutettaessa hitaastakin vauhdista stoppiin kuului melko terävä kolahdus. Ajele ikkuna auki sen kuulee kyllä selvästi... Vaikea uskoa että jarruissa olisi mitään mikä kyseistä ääntä aiheuttaisi.
Kuulostaa kyllä tutulta. Pysyikö välistä oireettomanakin? Ja onkohan miljoonan dollarin remontti, jos vika on tuolla?
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

mr kirjoitti: Kuulostaa kyllä tutulta. Pysyikö välistä oireettomanakin? Ja onkohan miljoonan dollarin remontti, jos vika on tuolla?
Jep kyllä se taisi välillä olla hiljaakin. Se on helppo tarkastaa auton alta...kardaania vahvasti nytkyttää eteen-taakse käsin ja pyörittää...siinä etulimpussa, holkeissa ei saa olla väljää. Muistaakseni 103 euroa maksoi vaihto osineen.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Mites saa selville...

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Onko mahollista ite saaha selville onko kyseessä alipainevuoto? Mulla (auto :wink: ) vaihtaa kohtuu kovasti , ja mielestäni on tullut pikkuhiljaa noin kovaksi. Mitää kolahduksia ei kuulu.
1 -> 2 nykäsee
2 -> 3 nykäsee
3 -> 4 kohtuu pehmeä vaihto...


Ei tosiaankaan nykäse tehojen takia niin paljoa :). Ei kiinnoistais viedä kellekään euronkalastajalle kunhan vika vaan ei ole mitään sähkömysteeriä...
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minulla laatikko myös vaihtaa tuntuvin nykäyksin ellei kyseessä ole kaasu pohjassa kiihdytys jolloin tulee nätit vaihdot ainakin suomessa laillisiin nopeuksiin asti.

Alkaa tosin olla aika ryhtyä puslahärdelliin minunkin, tuntuu että väljiä alkaa ilmetä vähän joka nurkkaan. 80tkm se paska kesti ennen kuin pitää alkaa kuluvaa osaa uusimaan. :cry:
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Petri M. kirjoitti:
mr kirjoitti: Kuulostaa kyllä tutulta. Pysyikö välistä oireettomanakin? Ja onkohan miljoonan dollarin remontti, jos vika on tuolla?
Jep kyllä se taisi välillä olla hiljaakin. Se on helppo tarkastaa auton alta...kardaania vahvasti nytkyttää eteen-taakse käsin ja pyörittää...siinä etulimpussa, holkeissa ei saa olla väljää. Muistaakseni 103 euroa maksoi vaihto osineen.
Kardaanin etunivel huoltomiehen mukaan sökö. Vaihdettiin ja karautin korjaamon pihasta matkaan - ei vaikutusta, samalla lailla napisi kuin aiemminkin. Yhtäkkiä kaupungilla hoksasin, että perhana, sehän on hiljainen. Ajelin vielä pitkät pätkät silleen, että pysyi kolisemati... No, saapa nähdä ja kuulla, säilyykö tilanne. Kummallinen viive oli toiminnassa, jos näin on. Jospa tuo haki paikkaansa?
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Laatikkomurhe

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

mr kirjoitti:
Petri M. kirjoitti:
mr kirjoitti: Kuulostaa kyllä tutulta. Pysyikö välistä oireettomanakin? Ja onkohan miljoonan dollarin remontti, jos vika on tuolla?
Jep kyllä se taisi välillä olla hiljaakin. Se on helppo tarkastaa auton alta...kardaania vahvasti nytkyttää eteen-taakse käsin ja pyörittää...siinä etulimpussa, holkeissa ei saa olla väljää. Muistaakseni 103 euroa maksoi vaihto osineen.
Kardaanin etunivel huoltomiehen mukaan sökö. Vaihdettiin ja karautin korjaamon pihasta matkaan - ei vaikutusta, samalla lailla napisi kuin aiemminkin. Yhtäkkiä kaupungilla hoksasin, että perhana, sehän on hiljainen. Ajelin vielä pitkät pätkät silleen, että pysyi kolisemati... No, saapa nähdä ja kuulla, säilyykö tilanne. Kummallinen viive oli toiminnassa, jos näin on. Jospa tuo haki paikkaansa?[/quot Kyllä se automaatin terävä vaihto on ihan normaalia kylmänä. Kokeilkaapa käytellä autoa vaihde vapaalla eli N-asennossa hetken aikaa ennenkuin lähdette liikkeelle. Pari minuuttia tyhjäkäyntiä ja vaihto on hieman pehmeämpää. Mutta jos laatikon öljyt on lämpimät ja ns. ekassa vaihdossa luistaa eli kiekat käy ylhäällä, on aika etsiä asiantunteva korjaamo tulevaa remonttia varten. Lämpimänä vaihdon pitää tapahtua veto päälläsillai "terävästi" eikä kuminauhamaisesti. Öljyjä kun vaihdatte niin turbiinista öljyt myös pois eli konetta kun pyörittää, niin jossain vaihessa tulee turbiinin tyhjennysproppu vastaan. Ja AINA uusi putsari tilalle. Ja minun mielestä ei kannata itse mennä säätelemään mitään paineita, voi mennä huonompaan suuntaan jos arviolta tekee mutu-säätöä.
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Mitäs sanotte...?

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Minulla on myös nykimisen lisäksi toinenkin ongelma. Voi olla, että öljynvaihto korjaisi asian, mutta mitähän vaikuttaisi jos lisäisi öljyä. Nimittäin monesti pintakaasulla liikkeellelähdettäessä vaihde onkin kakkonen :shock: . Jos tallaa kaasua hieman enemmän, niin löytyy se ykkönenkin. Nykäyksissä ei kuulu mitään kolahduksia, ja ei tunnu mitään välystä, kierrokset ei hypi. Tein nk. vanhanmallin automaattilaatikkotestin, eli talla ja jarru pohjaan d- asennossa.... Kierrokset eivät nousseet kuin 1800 rpm:ään, joten kai voisi hiukan pehmentää... vai??? Nykyisillä öljyillä on ajettu 45 tkm....
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Re: Laatikkomurhe

Viesti Kirjoittaja mr »

Kummisetä kirjoitti: Kyllä se automaatin terävä vaihto on ihan normaalia kylmänä. .
Joo, uskon tämän enkä jaksa enää välittää koko asiasta.

Sama homma tuon pysähtymiseen liittyvän napseen kanssa, siitäkin joku sanoi, että on vähän vanhemman auton kanssa ihan normia, kun on veto päällä. Onpahan nyt kumminkin (kuulemma) sökö etunivel kardaaniin vaihdettu, tuskin sekään ihan turhaa oli.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Laatikkomurhe

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

mr kirjoitti:Onpahan nyt kumminkin (kuulemma) sökö etunivel kardaaniin vaihdettu, tuskin sekään ihan turhaa oli.
Ei ollut turhaa ;) hyvä että veikkaus osui oikeaan. (OT Hmm tuonkin perusteella olen veikannut aika lähelle omat kilometrit jos tuo ei ole tuontiauto :lol: )
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mitäs sanotte...?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mattipi kirjoitti:Minulla on myös nykimisen lisäksi toinenkin ongelma. Voi olla, että öljynvaihto korjaisi asian, mutta mitähän vaikuttaisi jos lisäisi öljyä. Nimittäin monesti pintakaasulla liikkeellelähdettäessä vaihde onkin kakkonen
Ei ku kaikki pelaa oikein, jos autosi ei ole turbodiesel. Mersun laatikon kuuluukin - kuten täällä usein todettua- lähteä "siviililähdössä" kakkosvaihteella.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Re: Laatikkomurhe

Viesti Kirjoittaja mr »

Petri M. kirjoitti: Ei ollut turhaa ;) hyvä että veikkaus osui oikeaan.
Joo, kiitos vaan veikkauksesta, vaikka eipä tuolla vaihdolla oire hävinnyt. Saattaa olla, että helpottui, tosin. Ei ole tullut tuon jälkeen vielä ajeltua niin paljon, että osaisi sanoa varmasti.
autona: m-b c180 esprit -96, automatic
Vastaa Viestiin