Lääh puuh ja kling, eli huohotus sekä metallinen kilahdus...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Lääh puuh ja kling, eli huohotus sekä metallinen kilahdus...

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jotta otsikkon perusteella ei tätä siirrettäisi OT-osastolle, lienee syytä kertoa jotta kyse kahdesta eri asiasta.

1) Viton 110D huohotusjärjestelmästä ensinnäkin, miten se toimii? :?: Tyhmä ingenjööri ei ymmärrä mihin huohotusputki siitä venttiilikopan päältä menee kun imusarjassa on ylipaine :?: Huohotusputken pään tiiviste siinä kopan päällä on ilmeisesti finaalissa, kun öljynsotkua on ilmestynyt tiivisteen ympäristöön vai tuleeko se öljy putkesta, joka menee välijäähdyttimeltä imusarjaan ja siinä kopan päällä on kumiletkun pätkä vapinoita vaimentamassa. Eihän huohotus käsittääkseni voi niin toimia, että huohotusputki menee turbon imupuolelle.... vai voiko :?: :shock:

2) Vasemmalta takaa kuuluu metallinen kilahdus kun ajaa pienestä tervästä montusta tai möykystä yli. Mitään löysää tai kulunutta en ole löytänyt tuennasta tai pyörän ympäristöstä... eikä löytänyt katsastusmies eikä Helenius. Jotta mikä peijjoona siellä kilkuttaa?
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

No joku muukaan tyhmä ingenjööri (mm. allekirjoittanut) ei tuosta tiedä :D ,
mutta huohotusletkussa paine itseasiassa voi olla huomattava. Aikonaan kun ranskanrapean omistin jääty siitä huohotusputki ja kapikammion paine sananmukaisesti ampu öljytikun ja öljyt reiästään. Eli epäileisin että tuo huohotus tulee painepuolelle varsinkin kuin ahtopaineet ovat varsin pienet (esim 0.5 bar).
Ja noillakin paineilla on jo koneessa kierroksia jolloin huohotuskin on suurimmillaan.
Luulisi myös että moinen paskamäärä mitä huohottimesta tulee ei ole hyväksi turbolle eli en usko että missään autossa houhotetaan turbon imupuolelle ??
Välijäähdytinkin voisi olla tukossa melko pian.
CDI:ssä ei taida olla ihan samannäköinen systeemi, mutta kyllä mullakin huohotus vuosi huohottimen letkun liittimestä. Taitaa olla tyyppivika kun olen kuullut että näin on ollut monissa muissakin Vitoissa. En kyllä huomannut sillä olevan mitään vaikutusta.

Takaa kuuluva kilahdus. Puhdas arvaus johon vaikuttaa paljon foorumilla lukemani jutut. Jousi poikki.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Imu putkessa ennen turboa siaitsee huohotin letku , ei imusarjassa turbo vehkeessä :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harmilor kirjoitti: Luulisi myös että moinen paskamäärä mitä huohottimesta tulee ei ole hyväksi turbolle eli en usko että missään autossa houhotetaan turbon imupuolelle ??
Välijäähdytinkin voisi olla tukossa melko pian.
.
Kyllä se lähes kaikissa "virittämättömissä" turbo autoissa huohotin menee turbon imupuolelle.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

jaaha, pitääkös täs nyste ottaa pullo vairia ja lähtee pesemään turpoo ja putkee ja kuuleria? :lol:

Ei ole jousi poikki.

Voiko seisontajarrun kilkkeet olla jotenkin löysällä ja aiheuttaa "näkymättömästi" ko. kilahduksen.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kokeile hakata jollain nuijalla renkaaseen, kuuluuko sitten kilinää. Sen kilinän lähteen voi löytää sitten..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Lääh puuh ja kling, eli huohotus sekä metallinen kilahdu

Viesti Kirjoittaja Soininen »

[quote="vanttom"]Eihän huohotus käsittääkseni voi niin toimia, että huohotusputki menee turbon imupuolelle.... vai voiko :?: :shock:
quote]

Imupuolelle sen pitääkin mennä. Huohotin kierrättää mahdolliset palamattoma jätteet uudelleen. Painepuolella koneeseen tulisi vastapainetta.
öljytikku tai jokin tiivistehän siinnä vain "korkkaisi".
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tottahan se huohotuskaasu johonkin pitää imeä, mutta kun sitä öljynsotkua menee mukana, niin sotkeehan se turpon ja putket ja välijäähdyttimen... sitä minä tässä vaan ihmettelin :shock:

Mutta tuohon toiseen "ihmeeseen"; osasyyllinen kilahdukseen löytyi jousen ensimmäisen ja toisen kierteen välistä, missä oli sopiva sepelinmurikka. Se toimi kuin liipasin juosen puristuessa ja venyessä ja aiheutti kyseisen äänen. No, ei se kaikki ääni siihen loppunut, nyt kuuluu vielä semmonen ääni kuin ruosteinen rauta liikkuisi ahtaassa raossa.. voiko tukivarren kiinnityspuslat pitää tuommosen äänen? Mitään muuta lähdettä en tuolle keksinyt.. :shock: :?:
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Onko vanttom lopettanut radion kuuntelun kun on alkanu Vito ääntään :lol: Radiota kovemmalle!

No itse asiassa mulla oli sama homma että montuissa varsinkin aamulla lahtiessa kuului takaa ihme narskuntaa, mutta ei tullu kaiveltua sen enempää mistä se lähti. Jotenkin aattelin sen tulleen iskunvaimentimien kuorien hankauksesta :roll:
Vastaa Viestiin