Niin, asia on vaivannut minua jo siitä lähtien, kun kävin ko. saarella kesälomalla 2002 , ei kuitenkaan niin paljon että olisin vaivautunut ottamaan asiasta selvää. Kävi nimittäin niin, että ajellessani pitkin saarta ristiin rastiin, niin vastaan tuli parikin "kuin pakasta vedettyä" W123:sta ja siinä sitten tuumin, että milläs tavalla näitä "ruotsintuonteja" oikein verotetaan. Ahvenanmaa kun sinänsä kuuluu Suomen verolakien piiriin (ainakin osittain), mutta varmaa tietoa ei ainakaan tähän saakka ole silmilleni pompannut. Sinänsä asialla on lähinnä akateemista mielenkiintoa, mutta teoriassahan jonkun Åken tai Börjen tallista saattaisi löytyä vaikka minkälainen aarre, sillä eihän tuolla ainakaan teoriassa voi edes kertyä auton mittariin kovin suuria ajomääriä, kun meri tulee joka suunnalta vastaan jo sadan kilometrin ajon jälkeen (jos ei sitten lähde mantereelle ajelemaan). Lisäksi ainakin kuulopuheiden mukaan sielläpäin ei suolata teitä talvisin, tosin kostea meri-ilmastokin tekee peltipinnalle ihmeitä
IP kirjoitti:...milläs tavalla näitä "ruotsintuonteja" oikein verotetaan. Ahvenanmaa kun sinänsä kuuluu Suomen verolakien piiriin (ainakin osittain), mutta varmaa tietoa ei ainakaan tähän saakka ole silmilleni pompannut...
Ainakin toisin päin asia oli vielä muutama vuosi sitten aika julmasti säädetty. Ahvenanmaa ei kuulu EU:in, joten ainakin sinne vietävälle autolle olisi tullut aika karmaisevia verorasitteita. Uskoisin asian olevan myös toisin päin.
Ahvenanmaalta suomeen tuotaessa ei tarvitse kuin tietyn ajan (en muista aikaa) kuluessa käydä katsastamassa auto ja rekisteröimässä suomen kilpiin. Käsittääkseni (99% varmuudella) myös toisinpäin vietäessä sama juttu. Kokemusta on kahden auton ostosta ahvenanmaalta. Mitään veroseuraamuksia ei siis tule. Muuten en suosittele ahvenanmaalta auton tuontia, harva käsittää kuinka kova elementti tuo saaristo on autolle: Ajattele esim. lautta/lossi syysmyrskyillä, pikkasen tulee merivettä auton päälle tai auto jätetään laiturin viereen, kova tuuli heittää koko ajan vettä auton päälle. Nimim. koko ikänsä 200m päässä merestä asunut.
Kaveri osti sukulaisiltaan ahvenanmaalta vm. 89(?) mazdan 626:sen ja piti vain katsastaa ja kilvet vaihtaa. Mittarissa taisi olla 240tkm eikä muuten oo ruostetta yhtään missään!
IP kirjoitti: Lisäksi ainakin kuulopuheiden mukaan sielläpäin ei suolata teitä talvisin, tosin kostea meri-ilmastokin tekee peltipinnalle ihmeitä
Pitää kutinsa...oma kohtaisia kokemuksia on Caravellen puikoista....
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)
Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting
Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop