Pystärikö?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Pystärikö?

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Nyt on sitten noin kuukauden päästä kakkosauton osto edessä ja olen miettinyt pääni puhki. Vaihtoehtoja on monia ja en saa mitenkään päätettyä mikä olisi mieluisin ja "järkevin" jos sitä termiä autonostossa voi käyttää. Tarve olisi periaatteessa ostaa paku tai pickuppi talorempan takia mutta mutta... Ensiksi kattelin chevyn ja Fordin kiisseli pikkiksiä, joita puoltaa halvahko dieselvero. Toisaalta kulutus on noissa on vähän korkeampi ja GM:n 6.2 lohko ja pumppu ei ole kestävimmästä päästä. Jenkki Fordiin taas ostohinta on yleensä korkeampi ja osat varmasti hintavampia. Sitten rupesi maasturi himottamaan :oops: ja kattelin isoilla kumeilla varustettuja korotettuja Blazereitä ja Toytsun BJ40. Eilen sitten taas erehdyin nettiautossa kattelemaan pystäri tarjontaa ja rupesi sormet syyhyymään. Lopullinen niitti tuli kun emäntä pienen puhuttelun jälkeen jopa antoi innostumisen merkkejä kun näyttelin parin pystärin kuvia. :shock: Tavaran kuljetukseen sitten peräkärry...

Nyt pyytäisinkin jonkun vielä auttamaan päätöstä puoltamalla tai vastustamalla ajatusta hommata pystäri ympärivuotiseksi kakkosautoksi. Erityisesti kommentteje kaipailen eri moottoreista (bensa ja diesel) ja dieselveron suuruudesta. Tällähetkellä kun tuota käyttövoimaveroa tulee maksettua ihan mukavasti jo tuosta S124. Pakua puoltaisi edelleen tuo halvempi dieselvero. Entäs miten nuo vaihteistot? Mitä oli tuolloin tarjolla?

Linkkejä saa myös laittaa ja hakusanoja hyviin topicceihin.

Pystäri on kyllä pyörinyt takaraivossa puolisen vuotta ja kyllä on 123kin mutta sitä ei emäntä huolisi "manne" maineen takia :(

Tietenkin jos jollakullla on hyvä pystäri joutilaana niin tarjotakkin saa!
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllähän pystäri on Mersu isolla M:llä. Saa olla vaikka kuinka elämää nähnyt niin silti kulkee mukavasti :shock: Talvella tarkenee ihan ok. Sladit on pitkiä ja rauhallisia kuten Mersulla yleensäkin. 8) Helppo hallita siis.

Riisselikoneista en enää ottaisi. On ihan perkeleen laiskoja. 3-litrainen automaattivaihteilla kiihtyy nollasta sataan alle puolessa minuutissa :shock: ... Kärry ei kylläkään paljon tunnu perässä. Sitä laiskempien kiihtyvyys mitataan tuntiviisarilla. 3.0D kulutaa naftaa suunnilleen kympin verran. Huippunopeutta on sen verran että moottoritiellä ei lähde kortti (paitsi jos on oikein väljä kone niin huippuja on enemmän). Tupaöljyvero on 437€/vuosi jos oikein muistan. Talvella lähti käyntiin muutaman viikon seisonnan jälkeen parinkympin pakkasella kun pari minuuttia sahasi. Oli se kyllä ehjä konekin (rempan jälkeen 250tkm ajettu).

Bensakoneisista ei ole muuta kokemusta kuin 230.4:stä manuaalilla. Se oli ihan ajettava kombinaatio. Kapeilla renkailla jaksoi jopa sutia jos lähti huolimattomasti risteyksestä :shock: . Bensaa meni matka-ajossa suunnilleen kymppi, ehkä pari litraa yli.

No paras vaihtoehto noin painavaan autoon olisi tietysti kasikone, mutta niitä ei ihan joka nurkalla ole. 280E kelvatkoon. Bensaa menee suunnilleen 13-25 litraa sataselle. Kiihtyvyyttä on kotitarpeiksi kohtuullisesti. Kärryn kanssa joutunee käyttämään aika pientä vaihdetta, kun ei tuota alavääntöä juuri ole. En ole kyllä vetänyt kuin tyhjää kärryä eli en sano varmaksi. Jaksaa ainakin ilman kärryä liikkua alle 3000rpm kierroksilla mutta ei juuri kiihdy ellei pykällä pienemmälle. 3500-6650rpm vetoja on hienosti.


Niin eli:

Diisseli: Vääntää hyvin, mutta toooodella hidas kiihtymään. Vauhtiin kun saa niin ei helpolla hyydy.

Bensa: Alavääntöä ei ole mutta kiihtyvyyttä on sen verran että viitsii ajella (nelosessa tuntuu olevan perstuntumalta laajempi vääntöalue kun kutosessa :shock: )


Vaihdelaatikot on sitä mitä Mersuissa yleensä. Eli automaatti joko luistaa tai nykii vaihtaessa. Jenkki- tai japsilootien mukavuustasosta ei kannata haaveilla. Ei Mersun lootat ihan susia ole, oppii niillä ajamaan nykimättäkin. Manuaali toimii ok jos on ehjä, mutta monesti (eli näin vanhoissa käytännössä aina) ne on liikkeissään aika.. "rauhallisia". :roll: Manuaalia ei kannata verrata esim. Sierran laatikkoon jossa vaihteet menee päälle vaikka repimällä, eikä tojotan tms lootaan, jossa pykälät vaihtuu ajatuksen voimalla.

Molemmat lootat on siis tyyppiä "ajaa asiansa, kelvatkoon kun ei parempaa ole". Varsinkin vanhemmiten. Automaattia on 4-vaihteisena, manuaalia 4- ja 5-vaihteisena. 8)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kiitos kommenteista :)
Kyllähän se bensakin olisi ihan kiva mutta kyllä se dieseli houkuttaa. Ei sillä kiihtyvyydellä mitään väliä ole, eipähän tarvitse emännän ajella niin kovaa ja oppii olemaan nöyrä liikenteessä, jospa sitten oppisi olemaan sitä kotonakin :shock: :lol:

Haikeana muistelen kun kaverin isällä oli viitisentoistavuotta sitten hieno vanha miljoonakilometriä ajettu pystäri taksi. Olihan se mätä, mutta oli se hienoa kun 2l dieseli nakutti keulalla ja rattivaihteet ja kaikki! Pystärissä on kyllä sitä jotain!

Missäs noissa on ne tyypillisimmät mätäkohdat? Entä muita heikkouksia mitä kannattaa tarkistaa?

Mersun automaattiin olen jo tuon S124 myötä tottunut, ei siinä mitään. Vähän tuo nykäisee vaihtaessa varsinkin kun takakelkan etupuslat on loppu niin oikeen pongahtaa :oops: Löytyykö pystäreitä jopa viisilovisella askilla? Se olikin uutta minulle.

Olisikohan hakusessa sitten joku 240D rattivaihteella tai automaatilla :) Paljonkos nuo pienemmät kiisselit syö soppaa?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Taitaa isoin diisseli olla pieniruokaisin... Ei ainakaan isoja eroja ole.


Ruostepaikat:
Helmat ja pohja. Monta milliä paksu kumimainen massa päällä.. Voi olla ehjän näköinen mutta puhkiruostunut. Kannattaa vähän tökkiä.
Vasemman takarenkaan takaa ruostuu kaikki pellit. Myös runkopalkki pehmenee sen verran että takakontti nitkahtaa vähän alemmas. Sitten ei mene takaovi kiinni, tai ainakin lonksahtaa. Tämän pystyy tarkistamaan kun katsoo auton takaapäin miten kylkilistan linja menee. Jos listassa takaoven/lokasuojan sauman kohdalla ei ole mutkaa, niin runkopalkki on ehjä. Kuva suorasta listasta. Ja jos takaoven ja korin välinen sauma on kapeampi lokasuojan kohdalla kuin muualla niin kielii saman palkin nitkahtamisesta. Näin.


Muita heikkouksia.... No eihän noissa ole juurikaan liikkuvia osia mitkä voisi hajota. :lol: Ihan perusjuttuja vaan:
-Väljää ohjauksessa
-Kone väljä tai kansipahvi vuotaa (ota vuorotellen öljykorkki ja syylärin korkki irti ja anna reilusti kierroksia... eli siis rajottajalle asti - ei saisi paljon savuttaa kummastakaan reiästä. Koita myös että öljykorkki pysyy täyttöreiän päällä ilman että sitä kiertää kiinni. Jos ei niin on väljä kone)
-Perä pitää ääntä mutta älä välitä. Se on 500+++tkm ajetun pystärin ominaisuus, eikä haittaa muuta kun äänen kannalta. Jos rutisee niin sitten haittaa. :shock: Ulina ei meinaa mitään, ellei ole ihan perfektionisti.
-Takapää lonksuu kun ajaa kuoppiin. Kaikenlaisia takaripustuksen kumeja joutuu vaihtamaan, ei niitä kukaan ole kuitenkaan jaksanut vaihtaa aiemmin.
-Takakontti vuotaa. Aina. Joko tiivisteen välistä, takavalojen tiivisteistä, tai kylkilistojen kiinnitysrei'istä.
-Suutinputki tai pari vuotaa suuttimen päästä. Jos ei, niin ainakin paluuletkut vuotaa.
-Joku suutin kiristetty liian tiukalle jos joku on viitsinyt tehdä jopa remonttiakin. Kone käy kaikilla, mutta tuo yksi suutin takertelee. Korjaantuu kun lyö vasaralla suutinta.
-Kuskinpenkki on väsynyt ja lintassa. Tai sitten käytetty naapurin Kallella korjuussa ja on kova kuin koivupölkky.
-Vaihdekepissä väljää 10cm joka suuntaan (jos manuaali)
-Vetokoukun aisa ruostunut alapuolelta puhki Pistin isommalla että varmasti huomaat. Ei oo kiva jos kärry karkaa. Niinkuin tuostanäkee, aisan päässä on kumitulppa joka kerää kaiken paskan sinne sisään. Onneksi katsastusmies huomasi kun isä kävi tuota leimaamassa joskus.
-Koneen kumityynyt paskana. Paina sammutusvipua hitaasti konehuoneessa. Jos kone heiluu kuin mummo alennusmyynnissä niin ne on väsyneet.
-Vuotaa alipainetta jostain. Sen huomaa siitä kun auto ei sammu avaimesta (3.0D on muistaakseni ainoa missä oli sammutus avaimesta eikä erillistä sammutuskahvaa)


Siinä esiteltynä 500e hintainen käyttöauto. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kuulostaa hyvältä!
Pitää nyt koittaa löytää mahdollisimman mukavasti patinoitunut vehje. Ei mielellään pelkkää paperia. Oli siinä kaverin isän vanhassa pystärissä aina jännä olla kyydissä kun ajeltiin metsäteitä. Heinikko tuntui nimittäin lattian läpi ja kutitti jalkoja :D Oi noita lapsuuden muistoja...

Noita kolmenmaitotölkinpannuja ei hirveästi ole näkynyt myytävänä eli varmaan joku 240 tai 220 tulee. Minkälainen kone tuo 220 bensa on? Olisiko jotain hyvää sivua netissä missä olisi tietoa kaikista moottorivaihtoehdoista, vaihteistoista sun muista varusteita? Jotain olen löytänyt mutta en mitään kovin kattavaa...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sivonen kirjoitti: -Vuotaa alipainetta jostain. Sen huomaa siitä kun auto ei sammu avaimesta (3.0D on muistaakseni ainoa missä oli sammutus avaimesta eikä erillistä sammutuskahvaa)
Erillistä sammutuskahvaa? Onkkssellainenkin ollut? Tutun 220D:ssa oli kylä erikseen virta-avain ja sitten se hehkutus-käynnistys-vetonappula, mutta siitä se taisi sammuakin. (Tai olisi pitäny, ko. auto sammutettiin aina nostamalla kytkin isolla vaihteella.... :roll: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin just se vipu.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Pystärikö?

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

B. Wikström kirjoitti:Pystäri on kyllä pyörinyt takaraivossa puolisen vuotta ja kyllä on 123kin mutta sitä ei emäntä huolisi "manne" maineen takia :(
Ei noilla nykyään kyllä viitti varmaan monet mannetkaan ajella. Pari vuotta sitten vielä olisi oma auto lähtenyt käteiskaupoilla mustille mitä erikoisimmissa paikoissa. Taitavat olla vaihtaneet jo W124 sarjalaisiin.
Mannelavetin maine W123:sissa taitaa pysyä kuitenkin :cry: .
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sivonen kirjoitti: Joku suutin kiristetty liian tiukalle jos joku on viitsinyt tehdä jopa remonttiakin. Kone käy kaikilla, mutta tuo yksi suutin takertelee. Korjaantuu kun lyö vasaralla suutinta.
Siis täh :shock:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin.. Kun kiristää suuttimen liian tiukalle, se jää jännitykseen, eikä siksi aukea tai sulkeudu kunnolla. Kun kopauttaa vasaralla terävästi niin jännitys laukeaa ja suutin toimii taas. Ei ole kuulemma ollenkaan harvinainen vika.

Nyt aloin muuten miettimään... Onko pystäriä sittenkään 5-vaihteisena? :roll: :oops:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sivonen kirjoitti:Nyt aloin muuten miettimään... Onko pystäriä sittenkään 5-vaihteisena? :roll: :oops:
On ainakin 280-malleihin saanut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

hauskimpia...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

jos sä hauskan auton tarvit ni ehottomasti starletti tai sit jos löytyis hyvä vanhakoppa esco...eipä vois rattosammin työmatkoja taittaa! (lyhyitä...soratietä.. :wink: )
power is nothing without control...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Pystäri on hyvä ympärivuotiseksikin käyttöautoksi, tarkemmin ajatellen paras. Hyväkuntoinen maksanee mansikoita ja huonompi kuntoista joutuu laittamaan, mutta sitten kun auto on kunnossa niin kyyti palkitsee vaivan (tai kukkaron kevenemisen). Enkä ole lainkaan puolueellinen. :oops:


Dieselmalleistakin saa ihan kulkevia pelejä säädättämällä pumpun (tai vaihtamalla OM615:een OM616:n pumpun). Lisää piristystä voi hankkia parantamalla "hengitystä". Melkoisia kierroskoneita ovat vakionakin ja avattaren autolla 220D-koneella varustettuna ajokortin ja useamman vuoden ajaneena voin väittää, että yhdistelmällä pystyy turvallisesti ohittamaankin, kunhan ensin oppii ennakoimaan tarpeeksi. ;)


Melutasoa pystyy kohtalaisella vaivalla pienentämään vaihtamalla harvemman perän. Esim 3.69 -perä vakion 3.92-perän sijaan toimi vallan mainiosti 220D:ssä.

Sivonen kirjoitti:Nyt aloin muuten miettimään... Onko pystäriä sittenkään 5-vaihteisena? :roll: :oops:
Mulla on yks. :wink:
(tosin keinotekoinen)

On niitä saanut alkuperäisenä optiona, mutta harvinaisuusaste on kananhammastasoa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Myyn 115 240 d 3.0
Todella hyvä ajoauto ajettu kesät talvet viimeisenä viitenä vuona kun minulla ollu 120000km katsastettu elokuussa aito 3.0 diesel hinta 2800+5k vebasto 500 poppikoneet+ 500 ohjaustehostin värilasit 85a laturi manuaali täydessä ajokunnossa uusittu 5 edellisen vuoden aikana korin tiivisteet, iskarit ,alustan ja moottorin kumit, palloniveliä , raidetangon päät, aluvanteilla kitka renkaat joissa pintaa noin 7 milliä. 0405360542
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tiisselin jos laittaa nii kyllä sitä 3-litrasta kannattaa katella , mutta erittäin pitkin hampain voi myös 240stä harkita. Ja toiseksi hyväpeltistä yksilöä kannattaa kans hakea vaikka ois vähä enempi hintaaki. Manuaalilootasta mulla on vähä erilaiset kokemukset ku Sivosella, klappia ei kepistä juurikaan löydy, mutta ainoana miinuspuolena se, että nopeasti vaihtaessa tahtoo rusahtaa, mutta menee silti hyvin vaihteet päälle. Mulla 220d kone huohotti rankasti vaikkei ollu ajettu ku 250tkm, mut öljyä ei tarvinnu lisäillä ja kaikki vähäinen potku oli tallessa ja hyvin pelas, et ei sitä huohotusta tarvi säikähtää välttämättä.

Jos autossa on kaikki kunnossa niin on ihan hyvä ajaa ja saahan noista aika hyvännäkösiä ku vähä laittelee. :)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kyllä nyt on tuo pystärikuume noussut niin pahaksi että ei meinaa nukutuksi saada... Jos Juholla on tuo 115 vielä myynnissä ensikuussa kun osto tulee ajankohtaiseksi niin otan varmaan yhteyttä.


Mitäs eroa noilla 114 ja 115 malleilla nyt sitten käytännössä oli?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sama auto, mutta:

114 = kuuspyttysellä bensakoneella
115 = kaikki muut
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sivonen kirjoitti:Sama auto, mutta:

114 = kuuspyttysellä bensakoneella
115 = kaikki muut
Ja suurimmat erot moottorin sylinteriluvun jälkeen sisustuksessa kaiutinritilän ja kojetaulun puulistojen osalta. Vai kuinka?

Kannattaa huomata sekin, että niitä pystäreitä on kolmea (käytännössä kahta) eri sarjaa, joiden erot ovat lähinnä kosmeettisia (ainakin "kadunmiehen" mielestä ;) ). Nokan peltiosia ja maskia ei voi vaihtaa "päikseen", mutta käytännössä kaikki pystärit taitavat olla museokatsastettuja lukuunottamatta enemmän tai vähemmän sekaversioita. Suosituin kotifacelift kun on aikanaan ollut ratin ja takavalojen vaihto tuoreempiin.

Kyllä pystäri kakkosautona menee ja mielestäni se olisi parempi kuin 124, jos joutuisin ajelemaan paljon monttuisia hiekkateitä. Minulla vekotin oli käyttöautona kesästä 1995 aina 2005 maaliskuuhun.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

240D 3.0 on aika hyvä jos sellasen löytää...
www.mersuforum.fi
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Pitänee koittaa katsella eri vuosimallien kuvia tarkemmin jos huomaisin eron. Vanha rattihan on hieno! Rattivaihteinenkin kiinnostaisi kovasti, vaan onko se vaihteensiirtomekanismi kova kulumaan?

Kyllä se on hieno peli, saa emäntä kyllä tyytyä enimmäkseen ajelemaan tuolla S124.

Vähän kyllä vielä mietityttää kahden henkilöauton dieselverojen maksaminen... Mutta mutta, ei sitä huvittaisi bensallakaan ajaa...

OT:
Välillä tulee mieleen että pitäisi muuttaa siperiaan metsän keskelle karkuun kaikkea byrokratiaa ja "sivistyksen" tuomia etuja :evil:
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Isoimmat erot uudessa ja vanhassa on:

-Maski: vanhakapea / uusi leveä
-Etuovien kolmioikkunat. (joita uudessa ei ole)
-Ratti
-Takavalot (vanhassa sileät, uudessa semmoset uritetut niinkun uudemmissakin mersuissa on)

Sitten lisäksi kaikenlaista sisustan osaa yms mitä kukaan ei huomaa ellei ole asiasta oikeasti kiinnostunut.


Eroista jos haluaa tietää tarkemmin, niin etsi jostain päin foorumia "Daaz":in kirjoittama W115 Serie 1 / 1.5 / 2 erot. Haulla se löytynee ja mitä ilmeisimmin oldtimers osastolta...
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sivonen kirjoitti:Sitten lisäksi kaikenlaista sisustan osaa yms mitä kukaan ei huomaa ellei ole asiasta oikeasti kiinnostunut.
Ihan selkeästi näkyviä ovat myös etualahelma ja takaluukun kromikahvan pituus. ;) Plus tietenkin ne muut mm. erot ovipahveissa yms.

Täältä löytyy se kaiken kattava herra D:n analyysi aiheesta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin just noita tuommoisia Saul tarkotin. :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Koitin haulla löytää tuota Daazin kirjoittamaa mutta en kyllä millään löytänyt. Eli suomeksi en osannut käyttää hakua.... :oops:

Kiitos teille avusta!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

B. Wikström kirjoitti:Koitin haulla löytää tuota Daazin kirjoittamaa mutta en kyllä millään löytänyt. Eli suomeksi en osannut käyttää hakua.... :oops:

Kiitos teille avusta!

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6755#96755
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Olli Lajunen kirjoitti:
Dieselmalleistakin saa ihan kulkevia pelejä säädättämällä pumpun (tai vaihtamalla OM615:een OM616:n pumpun). Lisää piristystä voi hankkia parantamalla "hengitystä". Melkoisia kierroskoneita ovat vakionakin ja avattaren autolla 220D-koneella varustettuna ajokortin ja useamman vuoden ajaneena voin väittää, että yhdistelmällä pystyy turvallisesti ohittamaankin, kunhan ensin oppii ennakoimaan tarpeeksi. ;)
Nyt mielen ja auton piristykseksi hieman OTtä kehiin. Huomasin säädättäessäni S124sen syöttöä PPllä pöydällä mielenkiintoisen punpun ja se oli kuulemma "Herra Lajusen 115sta". Heräsi mielenkiinto; joko olet saanut asennettua ja mitenkäs pelittää?

Ja käykös sitte samalla logiikalla 123sen OM617kan pumppu 115 kolmelitraiseen?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

PKivireki kirjoitti:Nyt mielen ja auton piristykseksi hieman OTtä kehiin. Huomasin säädättäessäni S124sen syöttöä PPllä pöydällä mielenkiintoisen punpun ja se oli kuulemma "Herra Lajusen 115sta". Heräsi mielenkiinto; joko olet saanut asennettua ja mitenkäs pelittää?
Pumppu on jo paikallaan ja hyvin pelittää. Tosin ajoitusta piti kerran korjata ennenkuin alkoi toimimaan kunnolla. Tyhjäkäynti on todella tasaista ja vetoja on enemmän ja isommille kierroksille. Savua ei mielestäni tule eli liian pienet elementit nuo 5,5mm mutta eipä tuo OM616 mikään hirveä virikonekaan ole kun ei ole öljyruiskuja tms vahvempia aineksia alakerrassa. Käyttöpelinä kohtuullisen ripeä. 8)
PKivireki kirjoitti:Ja käykös sitte samalla logiikalla 123sen OM617kan pumppu 115 kolmelitraiseen?
Pystärin viisipyttyinen diesel eli 240D 3.0 on perusrakenteeltaan sama motti kuin 123:n 300D, tyyppimerkintäkin on sama OM617 (kuten myös 116 & vanhoissa 126 ja G-sarjan 3l dieseleissä). Useita uudistuksia on aikojen kuluessa tietenkin tehty ja pystäriin ei turbotettua versiota ollut saatavana.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin