Onkos tietoa, alipaineista?
Onkos tietoa, alipaineista?
Kun tuossa olen tutustunut hiljalleen "uuteen" autooni, ja aloin tutkiskelemaan tuota automaattilaatikon toimintaa, niin heräsi kysymys.
Mikä se on ruiskutuspumpun päällä oleva osa ("kello") johon tulee alipainepumpulta letku, ja sitten letku jatkaa siitä matkaansa vaihteistolle?
Kuinka sen kuuluisi toimia, omassani siihen kellolle tietysti tulee alipaine, mutta ei ainakaan tyhjäkäynnillä, eikä korotetuillakaan kierroksilla paikallaan mene alipainetta laatikkoon, vaan alipaineet jäävät tähän salaperäiseen osaan?
Ja autohan oli 250 TD -88 automaatti.
Mikä se on ruiskutuspumpun päällä oleva osa ("kello") johon tulee alipainepumpulta letku, ja sitten letku jatkaa siitä matkaansa vaihteistolle?
Kuinka sen kuuluisi toimia, omassani siihen kellolle tietysti tulee alipaine, mutta ei ainakaan tyhjäkäynnillä, eikä korotetuillakaan kierroksilla paikallaan mene alipainetta laatikkoon, vaan alipaineet jäävät tähän salaperäiseen osaan?
Ja autohan oli 250 TD -88 automaatti.
Re: Onkos tietoa, alipaineista?
Tuo alipainekello saattaa olla sammuttimen kello.Moppe kirjoitti:Kun tuossa olen tutustunut hiljalleen "uuteen" autooni, ja aloin tutkiskelemaan tuota automaattilaatikon toimintaa, niin heräsi kysymys.
Mikä se on ruiskutuspumpun päällä oleva osa ("kello") johon tulee alipainepumpulta letku, ja sitten letku jatkaa siitä matkaansa vaihteistolle?
Kuinka sen kuuluisi toimia, omassani siihen kellolle tietysti tulee alipaine, mutta ei ainakaan tyhjäkäynnillä, eikä korotetuillakaan kierroksilla paikallaan mene alipainetta laatikkoon, vaan alipaineet jäävät tähän salaperäiseen osaan?
Ja autohan oli 250 TD -88 automaatti.
Ei ole sammuttimen kello, sehän on siinä pumpun päällä, tämä on muovinen ja hieman alempana. Siitä menee letku ilmeisesti laatikon alipainesäätimelle. Mutta mikä tehtävä tällä pumpussa olevalla "kellolla" on?
Muuten siinä laatikolle menevässä letkussa on sellainen "venttiilin" tapainen mollukka, joka tosin päästää ilmaa molempiin suuntiin (kuuluuko näin toimia?).
Muuten siinä laatikolle menevässä letkussa on sellainen "venttiilin" tapainen mollukka, joka tosin päästää ilmaa molempiin suuntiin (kuuluuko näin toimia?).
Nus: siis W109.Mauri H. kirjoitti:
W108 300 SEL Waxenberger

Viimeksi muokannut Timo L., Ti 14.10.2003 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hehheh... Mauri brassaili taas liikaa, ylpeys käy lankeemuksen edellä.Timo L. kirjoitti:Nus.. siis W109.Mauri H. kirjoitti:
W108 300 SEL Waxenberger

Sen siitä saa, kun haastoi riitaa siinä jarrujutussa.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Häh hää, mistäs tiedät oliko tahallinen kokeilu, aina pitää brassailla, liikaakinPasi M. kirjoitti:Hehheh... Mauri brassaili taas liikaa, ylpeys käy lankeemuksen edellä.Timo L. kirjoitti:Nus.. siis W109.Mauri H. kirjoitti:
W108 300 SEL Waxenberger
Sen siitä saa, kun haastoi riitaa siinä jarrujutussa.

Tosiaan W109 oli kolmesatanen, W108 sitten 250 ja 280:nen.
Niin, olisko kyseessä tuo osa Y4 (vaikka tämä nyt on bensakoneesta, joka ottaa alipaineen imusarjasta):Moppe kirjoitti:Niin, jos palattaisiin tuohon alkuperäiseen kysymykseen, eikö tosiaan ole tietoa?

Eiköhän se säädä tuon laatikon toimintaa (siis ylös- / alasvaihtoja), ainakin tuo E/S-kytkin näyttäisi olevan siihen kytköksissä. Kun taas tuo vaijeri 98 kertoo laatikolle kaasupedaalin asennon. Eli siis ainakaan tuon kaavion perusteella ei tuo E/S-kytkin vaikuta tuon vaijerin kireyteen, vaan E/S-kytkimen toiminta perustuu alipaineeseen ja nimenomaan tuohon Y4-potikkaan. Siis tottakai tuolla vaijerillakin on siihen vaikutusta, mutta se ei suoranaisesti vaikuta noihin alaspäinvaihtoihin etc. Siltä ainakin näyttäis, asiantuntijat teilatkoon...

Onkos siinä sun maatissas ylipäätään tuota E/S-kytkintä ja kuinkas vaihteisto on muuten toiminut?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Joo, ei ole E/S kytkintä. Auto on minulle vielä tuore tapaus, mutta tälläisiä "ominaisuuksia" on tähän mennessä laatikon suhteen.
Kick down ei toimi, tarkastettu on katkaisin ja sulake, ne on OK. Kikkarireleen otin pois yhteen napaan tulee virta kun on virrat päällä, mutta katkaisijalle (polkimen alle) ei tule virtaa.
Kylmänä kun lähtee liikkeelle (kakkosella), niin kakkoselta kun vaihtaa kolmoselle niin oikein jysäyttää pykälän päälle tuntuu oikein perässä asti kolauksena, kolmoselta neloselle menee napakasti (ehkä liiankin parempiin jenkkilaatikoihin verrattuna).
Lämpimänä oireet lievenevät, ja laatikko pelaa suht mukavasti.
Imeskelin laatikon alipaineletkusta, ja tiivis tuntui olevan, mutta toimiiko säädin, voiko sitä jotenkin testata?
Eli miksiköhän kikkari ei toimi (relevikako?), ja miksi liiankin napakat jysäysvaihdot kylmänä?
En haluaisi heti mennä säätelemään, jos joku paikka/osa on rikki, säädetään sitten jos tarvii, kun tiedetään että kaikki on kunnossa.
Öljyt n. 40000 ajetut.
Kick down ei toimi, tarkastettu on katkaisin ja sulake, ne on OK. Kikkarireleen otin pois yhteen napaan tulee virta kun on virrat päällä, mutta katkaisijalle (polkimen alle) ei tule virtaa.
Kylmänä kun lähtee liikkeelle (kakkosella), niin kakkoselta kun vaihtaa kolmoselle niin oikein jysäyttää pykälän päälle tuntuu oikein perässä asti kolauksena, kolmoselta neloselle menee napakasti (ehkä liiankin parempiin jenkkilaatikoihin verrattuna).
Lämpimänä oireet lievenevät, ja laatikko pelaa suht mukavasti.
Imeskelin laatikon alipaineletkusta, ja tiivis tuntui olevan, mutta toimiiko säädin, voiko sitä jotenkin testata?
Eli miksiköhän kikkari ei toimi (relevikako?), ja miksi liiankin napakat jysäysvaihdot kylmänä?
En haluaisi heti mennä säätelemään, jos joku paikka/osa on rikki, säädetään sitten jos tarvii, kun tiedetään että kaikki on kunnossa.
Öljyt n. 40000 ajetut.
okMauri H. kirjoitti:Häh hää, mistäs tiedät oliko tahallinen kokeilu, aina pitää brassailla, liikaakinPasi M. kirjoitti:Hehheh... Mauri brassaili taas liikaa, ylpeys käy lankeemuksen edellä.Timo L. kirjoitti:Nus.. siis W109.Mauri H. kirjoitti:
W108 300 SEL Waxenberger
Sen siitä saa, kun haastoi riitaa siinä jarrujutussa.
Tosiaan W109 oli kolmesatanen, W108 sitten 250 ja 280:nen.

Minulla oli sama vika kylmänä vaihtamisessa, vaihde vaihtui 2 > 3 kuin manuaalissa ilman kytkintä ja vielä 3 > 4 lähes yhtä terävästi.
Asiaan auttoi öljyjen vaihto + suodattimen vaihto. 2 > 3 vaihtuu edelleen kylmänä aika terävästi, mutta kuitenkin ' normaalisti ' ilman kolauksia / nykäyksiä.
Öljyn vaihdon jälkeen kytkin ei pidä tyhjäkäynnillä enää yhtä hyvin, eli esim parkkiin ajaessa täytyy painaa kaasua eikä enää riitä pelkkä jarrun löysäys. Pitäis varmaan nostaa paineita. Muuten kytkin ei tunnnu luistavan.
Asiaan auttoi öljyjen vaihto + suodattimen vaihto. 2 > 3 vaihtuu edelleen kylmänä aika terävästi, mutta kuitenkin ' normaalisti ' ilman kolauksia / nykäyksiä.
Öljyn vaihdon jälkeen kytkin ei pidä tyhjäkäynnillä enää yhtä hyvin, eli esim parkkiin ajaessa täytyy painaa kaasua eikä enää riitä pelkkä jarrun löysäys. Pitäis varmaan nostaa paineita. Muuten kytkin ei tunnnu luistavan.
CLA 250e
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Sillä alipaine kellolla säädetään mm "paineita" laatikossa eli kuinka
laatikko vaihtaa. Jos vaihtaminen on raaka kolaus tai pahan nykäys, on syynä usein se ettei paineet ole tarpeeksi korkeat eli mötikän säädöt on pielessä tai
se ei toimi ollenkaan. Jos vaihtaminen on venyvää, voi syynä olla kuluneet kitkapalat tai paineiden alhaisuus ( voi yrittää säätää itse kellon kyljessä olevasta säädöstä, kannattaa kuitenkin jättää ammattimiehen säädettäväksi ettei tuhoa koko laatikkoa ) Mikäli kellon kalvo vuotaa, voi ilmiönä olla ( on henk.kohtaista kokemusta ) ainakin bensakoneella varustettussa autossa vaihdelaatikon öljyn kuluminen, eli kone imee öljyn laatikosta alipaineletkun kautta ja polttaa sen kauniin valkoisena savuna ( ja vikaa ei löytynyt edes Vehossa, vaan löysin sen itse sattumalta ).
laatikko vaihtaa. Jos vaihtaminen on raaka kolaus tai pahan nykäys, on syynä usein se ettei paineet ole tarpeeksi korkeat eli mötikän säädöt on pielessä tai
se ei toimi ollenkaan. Jos vaihtaminen on venyvää, voi syynä olla kuluneet kitkapalat tai paineiden alhaisuus ( voi yrittää säätää itse kellon kyljessä olevasta säädöstä, kannattaa kuitenkin jättää ammattimiehen säädettäväksi ettei tuhoa koko laatikkoa ) Mikäli kellon kalvo vuotaa, voi ilmiönä olla ( on henk.kohtaista kokemusta ) ainakin bensakoneella varustettussa autossa vaihdelaatikon öljyn kuluminen, eli kone imee öljyn laatikosta alipaineletkun kautta ja polttaa sen kauniin valkoisena savuna ( ja vikaa ei löytynyt edes Vehossa, vaan löysin sen itse sattumalta ).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0

Toi kaavio kävisi melkein,mutta mulla tulee/lähtee kytkimeltä johto (must/pun.) suoraan mankkuventiilille.Ja ei sähköö niin ei toimi!
Jännitteen pitäisi tulla suoraan sulakkeelta num.9,mutta jostain syystä ei ko.sulakkella ole eloa?
Jos jollain olisi parempia kuvia niin voisi löytyä vaikka neuvoa!!!
E/s kytkin ei vaikuta ainakaan mun autossa? Ei vaikka on putsattu kaikista vuosienvarrella kertyneestä!(koirankarvoja,karkkii jne...)


Hyvät on perät.......
Auti