Tunteeko kukaan puoliautomaattia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JWelho
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tunteeko kukaan puoliautomaattia

Viesti Kirjoittaja JWelho »

Itselläni A malli puoliautomaatilla, mutta mistään ei tunnu löytyvän tietoa laatikon toimintaperiaatteesta. Jos jollakin tietoa niin valaise tietämätöntä.
MB 190 D 2,5 -86
MB A 160 -99
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Robotti käyttää kytkintä ja vaihteen siirtoa muuten aivan normaali manuaali.
RED POWER IHC DT-358
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Siis kuskin liikutettaessa vaihdekeppiä käyttää sähkömoottori hydraulipumppua, jolla saadaan paine kytkimelle.

Naapurilla oli aikoinaan myös tommonen robottikytkin aakkonen. Käytännössä todettu hyödyttömäksi yritykseksi manuaalin ja automaatin väliltä. Mutta hyvä jos joku tykkää.
JWelho
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos vaivannäöstä. Kyllä täällä joku näköjään tuntuu tietävänkin. Mä kyllä tykkään siitä lootasta. Lähinnä kiinnostaa voiko sitä kytkintä mitenkään säätää.
MB 190 D 2,5 -86
MB A 160 -99
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

JWelho kirjoitti: Lähinnä kiinnostaa voiko sitä kytkintä mitenkään säätää.
Riippuu mitä meinaat säätämisellä , sillä ”säätäminen” tapahtuu suurimmaksi osaksi kaasun käytöllä ja vaihdekepin liikkeillä. Selitä tarkemmin mitä haluat ”säätää”.....

Vastaampa myös tähän topiciin samalla... :roll:
A-mersun vaihteisto

eerola kirjoitti: Puoliautomaatti on vaihteistona tottumista edellyttävä laite. Ennenkuin oppii oikean vaihtamisrytmin, vaihdoista tulee helposti hiukan nykiviä. Toisaalta, koska vaihteisto ei ole yhtä automatisoitu kuin käsivalinnan mahdollistavat oikeat tiptronicit (ei siis esim. C-Mersun automaatin käsivalinta-asento), se edellyttää kuljettajalta osallistumista itse vaihtotapahtumaan kaasun säätelyn avulla. Eli se on käytännössä kytkinpolkimeton manuaalivaihteisto.
Aivan oikein ja koska se on tavallinen manuaali, ajattelu tapa pitää olla sellainen että ajais normaalia manuaalia. Se tarvitsee hivenen aikaa tehdä ”kytkimen polkaisu ja nosto liikkeet”. Kaasulla säädetään miten sujuvasti/nopeasti se menee.

Vaihdelaatikko siis on "ihan" sama kuin manuaalissa johon on lisätty anturoita vaihdekepin juureen vaihdekepin liikkeen tunistamiseksi ja vaihdelaatikon yhteydessä on kans anturit jotka kertovat mikä vaihde on käytössä ohjausyksikölle. Ja siihen on lisätty itse”kytkinmoduuli” ja ohjelmoitu se määrättyjen arvojen perustella(vääntö,moottorin kierrokset,vauhti jne.) tomimaan optimaalisesti joka tilanteessa. Hyvin ohjelmoitu sillä ärsyttäviä kikkailuja ei ole tai tarvi edes itse tehdä ajaessa vaan se tekee niin kuin pitääkin huomaamatta.
eerola kirjoitti:Rehellisesti sanoakseni, en oikein ole hahmottanut, mikä tämän vaihteiston etu ja juoni on. Jos valinnanvaraa on, itse valitsisin joko oikean manuaalin tai oikean automaatin. Luotettavuudeltaan uskoisin puoliautomaatin kuitenkin olevan ihan ok, vaikka automaattikytkin siihen yhden vikautumisriskin kohteen lisää tuokin. Ainakaan en ole kuullut, että se mikään murheenkryyni olisi.

Etu on siinä että saa vähän helpotusta ajamiseen(laiskoille :lol: ) mutta saa silti itse päättää millä vaihteella mennään.
Auto ei sammu liikeelle lähdössä koskaan, hätäjarrutuksessa auto pysyy käynissä ja kaikki toiminnot pelaa jos kytkin ja jarrun käyttö ei ihan ”natsaa” esim. liukkaalla jos lyö jarrut tönkkiin...., se ”säästää” kytkintä samoin vaihdelaatikkoa kuskeilta jotka sitä kytkintä luistattaa tai muuten vaihdelaatikkoa väärin käsitelee ”rusautamalla ...grrr...” silloin kun homma ei ole oikein hallinnassa, ruuhkassa auto ryömii eteenpäin niin kuin automaattivaihteisto, tulee vaihdettua vaihdetta herkemmin koska pieni liike kädellä ja vips vaihde on vaihdettu, polttoaine kulutus on sama kuin manuaalisessa, ”automaatinen startti” toiminto sisältyy sama kuin automaatissa.
Siinä muutama asia jotka tuli mieleen.

Vaihdelaatikko on nimenomaan kompromissi sillä oikea automaatti on ”sivistyneempi ja hienoistuneempi” ja tavallisella manuaalilla vaihdot tapahtuis välillä (mutta harvoin) paremmin jos vaihtais itse.
Sen vuoksi jotku tykkää ja jotku ei.

Itse pidän siitä kuuden vuoden ja 160tkm kokemuksella ilman ongelmia. :D

EDIT: kirjoitus virheitä ja tekstin luettavuutta hioin.
Viimeksi muokannut Turbocompound, Ke 07.09.2005 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A170cdi-00 1999-
JWelho
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos vaan todella selvittävästä vastauksesta. Säätämis asia.. ajattelin että voiko sitä säätää kun minulla joskus tekee niin ettei ykkönen tahdo mennä päälle, mutta hetkenpäästä taas toimii kuin enkeli. Vai auttaisiko siihen öljyn vaihto. Itse myös tykkään siitä vaikka on tullut ajettua niin automaattia kuin manuaaliakin, kilpailuissa, taksissa ja siviisissäkin. Kai se on niin että vaihtelu virkistää.
MB 190 D 2,5 -86
MB A 160 -99
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

JWelho kirjoitti: Säätämis asia.. ajattelin että voiko sitä säätää kun minulla joskus tekee niin ettei ykkönen tahdo mennä päälle, mutta hetkenpäästä taas toimii kuin enkeli. Vai auttaisiko siihen öljyn vaihto.
Moi!
Minulla on myös joskus sama ”ongelma”. Vaikea sanoa kuinka usein mutta ehkä muutama kerta vuodessa, siis harvoin.

En usko että se on mikään vika, sattuu vain tilanteita jolloin ”vaihdelaatikon synkronisointi” ei ihan satu kohdalleen.
Itse käytän siinä vaiheessa vaihdekeppiä vapaalla ja kakkosta päällä, väkisin en ole koskaan ängennyt. Silloin rattaat on pyörähtänyt sen verran että vaihde menee hyvin päälle.
Kytkin on aina "pohjassa" jos vaihde ei ole päällä auton olessa käynnissä. Tavallisella kytkimellä voi nostaa kytkimen ylös vapaalla ja saada vaihdelaatikon rattaat pyörähtämään eri asentoon. Tuo voi vähän selventää asiaa tai sitten ei :roll: .

Öljyn vaihto on aina ihan hyvä juttu vaikkei sitä muka tarvitse tehdä (kerta täyttö). En usko että se isommin vaikuttaa vaihtavuuteen sillä olen itse vaihtanut ne enkä huomaa mitään eroa. Vanhat ja huonot öljyt on silti hyvä vaihtaa, tekee hyvää vaihdelaatikolle ja jos vähän lievittää ”ongelmaa” niin hyvä vain.
Vajaa kaks litraa sinne menee perä/vaihdelaatikkoon MB-öljyä luokitus 235.10. Voi käyttää muutakin öljyä jos vain täyttää tuon suosituksen.

Yks osa mitä kuulemma vaihtoivat aikonaan myös tavalliseen manuaaliin on pieni musta muovinen "yhdystanko" noin 4cm pitkä jossa on palloniveliin menevät päät. Tämä löytyy konepellin alta vaihdelaatikon päältä missä vaihdelaatikon toinen vajeri "loppuu",se lähimmäinen, ihan sen "vierestä" . Jos se on väljä/kulunut niin voi tulla ongelmia vaihteiden kanssa.

Voit tarkistaa jos se on ok.
Itse osa ei maksa montaa euroa mutta turhaa sitä vaihtaa jos se on hyvä.

Muuta en hoksaa nytten. Itse en tee ainakaan mitään muutakuin vaihdan öljyt lähiaikoina ja kovaa ajoa. :D

Autolla voi myös lähteä kakkosella jos on tarve(kuluttaa tietenkin enämpi kytkintä…).
Kolmosella lähdettäessä hyppii kuin kenguru… :lol:
A170cdi-00 1999-
JWelho
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Moi taas,
nyt alkaa pikkuhiljaa selvitä tän lodjun toiminta kun saa selkeitä vastauksia.

Kyllä minäkin joskus lähden kakkosella jos ykkönen ei suostu silmään menemään. Mutta huomaan että totuttelua toi lodju vaatii, päivä päivältä tuntuu paremmalta.

Tämä mun auto on ajettu vasta 54 tkm että ei kai siinä vielä pitäisikään mitään oleellista vikaa olla.
Mutta ehkä ne öljyt voisi vaihtaa kun se on aika simppeli homma, eikä varmaan vehollakaan maltaita maksa. Ehkä seuraavassa huollossa vasta.
MB 190 D 2,5 -86
MB A 160 -99
Vastaa Viestiin