W124 dieselin kilkatus hydr.nostajista vai mistä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

W124 dieselin kilkatus hydr.nostajista vai mistä?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

W123:han kilisee yleensä aika kiitettäväst ja ääni tulee venttiileistä ja niitten vääristä välyksistä...yleensä ääni kuuluu enemmän kylmänä ja sehän onkin normaalia, kun välykset ovat sillon liian isot...

Mutta... Jos W124 kilisee tuleeko ääni kanssa venttiileistä ja tarkoittaako tämä sitä, että hydr. nostajat ovat tiensä päässä. Välyshän pitäisi säätyä aina automaattisesti. Aluksi kuluneet nostajat pitävät enemmänkin vienoa naputusta tai raksutusta, ääni on minulle kyllä tuttu. Mutta... tuo Ferrari pitää W123-tyylistä kilkatusta kylmänä.... Lämpinäkin aina välillä kilahtaa. Hydr. nostajien vaihdosta ei ole merkintää kirjassa eikä liioin kuittia löydy, voisko johtua niistä?

Appiukon 200D -91 432tkm kilkattaa kanssa aika reilusti, vielä pari vuotta sitten se vaan raksutti.... nostajia ei ole vaihdettu ja kone on tosi, tosi tukossa.

Mites muuten suuttimet, nehän pitävät kanssa naputusta. Varsinkin jos kuuntelee metallitangon avulla korvaan kuuluu kovakin napsutus, voiko suuttimen kärjet alkaa ääntämään vanhemmiten enemmän?

Olipas siinä pohdintaa, voisko joku auttaa?

PS: En tosiaan aio tehdä Ferrariin remonttia pitkään aikaan tuon äänen takia, tuli vaan mieleen moinen... :roll:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

nostajat tai..

Viesti Kirjoittaja juha »

Nostajien kilkatus on aika yleistä vanhemmiten ja ne sullakin varmaan ääntä pitää. Ääni on voimakkaampaa kylmänä ja kuuluu myös lämpimällä koneella. Lämpöisessä koneessa saattaa kilkatus olla välillä voimistuvaa, vähän aaltoilevan kuuloista voimakkuudeltaan.
Jos ääni ei tule nostajista niin saattaa olla yhtä huono tuuri kuin mulla :-( Joskus alipainepumppua pyörittävästä vastinpyörästä (samalla ruiskutuksen ennakkosäädin) lentää pala siitä rattaan kärjestä ***mmettiin ja se aiheuttaa kierroksien mukaan nousevaa ja laskevaa kilkatusta. Kun se ratan huippu rikkoontuu niin se tuhoaa nopeasti alipainepumpun laakerin. Pumppu + säädin maksaakin enempi kuin korillinen mansikoita tänä syksynä, vaihto edellyttää mm. ennakon säätämisen koska pumppu on irroitettava... Tuo kilkatus paikallistuu alipainepumpun runkoon joten puukapulalla alipainepumppua vasten kuunnellessa kuulet kyllä tuleeko ääni pumpusta.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: nostajat tai..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

juha kirjoitti:Nostajien kilkatus on aika yleistä vanhemmiten ja ne sullakin varmaan ääntä pitää. Ääni on voimakkaampaa kylmänä ja kuuluu myös lämpimällä koneella. Lämpöisessä koneessa saattaa kilkatus olla välillä voimistuvaa, vähän aaltoilevan kuuloista voimakkuudeltaan.
Jos ääni ei tule nostajista niin saattaa olla yhtä huono tuuri kuin mulla :-( Joskus alipainepumppua pyörittävästä vastinpyörästä (samalla ruiskutuksen ennakkosäädin) lentää pala siitä rattaan kärjestä ***mmettiin ja se aiheuttaa kierroksien mukaan nousevaa ja laskevaa kilkatusta. Kun se ratan huippu rikkoontuu niin se tuhoaa nopeasti alipainepumpun laakerin. Pumppu + säädin maksaakin enempi kuin korillinen mansikoita tänä syksynä, vaihto edellyttää mm. ennakon säätämisen koska pumppu on irroitettava... Tuo kilkatus paikallistuu alipainepumpun runkoon joten puukapulalla alipainepumppua vasten kuunnellessa kuulet kyllä tuleeko ääni pumpusta.
Ääni on nimenomaan mielestäni venttiliperäistä. Sillontällön kilahtaa lämpimänä. Kierroksilla loppuu kokonaan. Hyvin samanlaista, kun vanhanaikaisilla dieseleillä, joissa ei ole hydr. säätimiä.

Täytyy katella, jos ne nostajat vaihtaisi joskus talven mittaan. Katsotaan ensin auttaako Castrolin super öljy (RS 0W40), kun vaihdan ne koneeseen muutaman viikon päästä...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Lisäystä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ajelin tänään vaimon perässä ja ferrarista tuli selvästi sinistä savua, kun se kylmänä kiihdytti. Savua tuli nimenomaan sillon, kun veto oli päällä. Eli savu on suurella todennäköisyydellä peräisin huonosti palavasta diiselistä.
Kuumana ei savuta, ei syö öljyä, eikä savu haise.

Taitaa ne nostajat tosiaan olla finaalissa. Kone alkaa savuttamaan, kun ne on tarpeeksi kuluneet....tai siis paljon kuluneet.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Omassa w124D:ssä kuului kilkatusta etenkin lämpimänä ja vielä aika epäsäännöllisesti. Korjaamon tuomio: Suutinremontti. Hintana oli n.300€ (osat+työ).

Koneen ääni ja käynti on nyt tasainen joskaan ei kovin paljonkaan hiljaisempi kuin aikaisemmin. Ketjussa ei kuulemma ole vika, epäilivät nostimia.

Kun rahaa taas siunaantuu lisää harkitsen nostajien vaihtoa ja jos sekään ei auta ostan korvatulpat :) Ei kait noista vanhoista diisseleistä kovin hiljaisia saakaan vaikka kyllä välillä kuulee myös hiljaisia mersun diisseleitä. Syö kyllä jonkun verran miestä.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Henkka124 kirjoitti:Omassa w124D:ssä kuului kilkatusta etenkin lämpimänä ja vielä aika epäsäännöllisesti. Korjaamon tuomio: Suutinremontti. Hintana oli n.300€ (osat+työ).

Koneen ääni ja käynti on nyt tasainen joskaan ei kovin paljonkaan hiljaisempi kuin aikaisemmin. Ketjussa ei kuulemma ole vika, epäilivät nostimia.

Kun rahaa taas siunaantuu lisää harkitsen nostajien vaihtoa ja jos sekään ei auta ostan korvatulpat :) Ei kait noista vanhoista diisseleistä kovin hiljaisia saakaan vaikka kyllä välillä kuulee myös hiljaisia mersun diisseleitä. Syö kyllä jonkun verran miestä.
Tuo meidän on kyllä hiljainen toistaiseksi lämpimänä.
Kylmänä kalkattaa ja joskus lämpösenä kilahtaa. Nostimet voisi vaihtaa kyllä 15€ ne olis kappale KL:ssä.

Kiva kuulla, että suuttimetkin vaikuttaa. Voishan nuo kärjet vaihtaa, mutta ne onkin jo vähän kalliimmat ainakin KL:ssä. Motonetissa ne olis halvat, mutta kannattaako sieltä ostaa?
Pitää kuunnella putken kanssa, mistä ääni tulee.

Se savukin muuten voi johtua suuttimista.
Vastaa Viestiin