Onko 83-mallin auto museokatsastettavissa vasta 2013?
Onko 83-mallin auto museokatsastettavissa vasta 2013?
Vai onko tässä joku siirtymäaika, joka mahdollistaisi aikaisemman museorekisteröinnin?
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Tais olle niin, että 1.1.2007 museoautoikäraja nousee 30 vuoteen. Eli joo, -83 mersun saa museorekisteriin 2013.
Ei mitään semmoisia siirtymäaikoja ole...
Kun auto on 25-v, niin sen saa museorekisteriin NYT. Sitten ikärajaksi tulee 30-v, ei esim. 28,5-v.
Ja ennen 1.1.2007 museorekisteröidyt ajoneuvot pysyvät museoajoneuvoina ton muutoksen jälkeenkin, olivatpa "vain" sen 25-v.
Tässä ei voi syyttää valtiota. Kiitokset SA-HK:lle.
Ei mitään semmoisia siirtymäaikoja ole...
Kun auto on 25-v, niin sen saa museorekisteriin NYT. Sitten ikärajaksi tulee 30-v, ei esim. 28,5-v.
Ja ennen 1.1.2007 museorekisteröidyt ajoneuvot pysyvät museoajoneuvoina ton muutoksen jälkeenkin, olivatpa "vain" sen 25-v.
Tässä ei voi syyttää valtiota. Kiitokset SA-HK:lle.
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
Onko jollakulla tarkkaa tietoa asiasta tai linkkiä/vinkkiä, mistä tietoa löytyy. Minulla on XJS tallissa ja sen ensirekisteröintipäivä on 18.8.1982. Sitä ei ilmeisesti saa näillä näkymin 25 vuotiaana museorekisteriin? Ja miten muuten tuo 25 vuotta lasketaan, rekisteröintipäivämäärän (vai valmistus?) mukaan vaiko kuten muistaakseni joskus yli 25 vuotiaden autoveron yhteydessä, jolloin ikä laskettiin valmistusvuoden päättymisestä?
Valmistusvuoden päättymisestä lasketaan tuo 25 vuotta, rekisteröintipvm ei vaikuta asiaan. Niin ja tuo laki astuu voimaan 1.1.2008, eikä siis täällä aiemmin väitetyn 2007. Toisin sanoen, ainakin meikäläisen kehnolla matematiikalla, vuoden 1982 puolella valmistettu auto on kelvollinen museorekisteriin, sillä 31.12.2007 sen valmistusvuoden päättymisestä tulee kuluneeksi 25 vuotta? Riippuu vähän miten tuon nyt laskee mutta loogisesti asia menisi juuri näin.pekkavee kirjoitti:Onko jollakulla tarkkaa tietoa asiasta tai linkkiä/vinkkiä, mistä tietoa löytyy. Minulla on XJS tallissa ja sen ensirekisteröintipäivä on 18.8.1982. Sitä ei ilmeisesti saa näillä näkymin 25 vuotiaana museorekisteriin? Ja miten muuten tuo 25 vuotta lasketaan, rekisteröintipäivämäärän (vai valmistus?) mukaan vaiko kuten muistaakseni joskus yli 25 vuotiaden autoveron yhteydessä, jolloin ikä laskettiin valmistusvuoden päättymisestä?
Juu. Onko muuten faktaa ettei rekisteröintipäivämäärä vaikuta asiaan? Muistelisin joskus selvitetyn ajan laskettavaksi rekisteröintipäivästä, mutta toivottavasti muistelen väärin ja homma katsottaisiin valmistuspäivästä... Olis silloin periaatteessa mahdollista saattaa nuo "kasikolmoset" kohta museorekisteriin 

On faktaa. Luin sen SAHK:n tekstin jossain. Mietippä miksi vaikuttaisi, kuitenkin noin puolella autokannasta on rekisteröintipäiväksi mainittu 00.00.xxxx. Apua tuosta ei kuitenkaan olisi, harvaa autoa on rekisteröity ennen valmistusvuottansa?Leka kirjoitti:Juu. Onko muuten faktaa ettei rekisteröintipäivämäärä vaikuta asiaan? Muistelisin joskus selvitetyn ajan laskettavaksi rekisteröintipäivästä, mutta toivottavasti muistelen väärin ja homma katsottaisiin valmistuspäivästä... Olis silloin periaatteessa mahdollista saattaa nuo "kasikolmoset" kohta museorekisteriin

Tuon logiikan perusteella minusta vuoden -82 auto saadaan MA rekisteriin vasta 2013 alusta mutta vuoden -81 auto jo 2007 alusta.raul kirjoitti:Valmistusvuoden päättymisestä lasketaan tuo 25 vuotta, rekisteröintipvm ei vaikuta asiaan. Niin ja tuo laki astuu voimaan 1.1.2008, eikä siis täällä aiemmin väitetyn 2007. Toisin sanoen, ainakin meikäläisen kehnolla matematiikalla, vuoden 1982 puolella valmistettu auto on kelvollinen museorekisteriin, sillä 31.12.2007 sen valmistusvuoden päättymisestä tulee kuluneeksi 25 vuotta? Riippuu vähän miten tuon nyt laskee mutta loogisesti asia menisi juuri näin.pekkavee kirjoitti:Onko jollakulla tarkkaa tietoa asiasta tai linkkiä/vinkkiä, mistä tietoa löytyy. Minulla on XJS tallissa ja sen ensirekisteröintipäivä on 18.8.1982. Sitä ei ilmeisesti saa näillä näkymin 25 vuotiaana museorekisteriin? Ja miten muuten tuo 25 vuotta lasketaan, rekisteröintipäivämäärän (vai valmistus?) mukaan vaiko kuten muistaakseni joskus yli 25 vuotiaden autoveron yhteydessä, jolloin ikä laskettiin valmistusvuoden päättymisestä?
Siis vuoden -82 auto valmistusvuoden päättymisestä 25 vuotta eteenpäin niin ollaan jo päivämäärässä 1.1.2008, jolloin uusi laki on voimassa. Iselläkin yksi museokelpoinen -82. Toivottavasti olen väärässä mutta luultavasti en.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Museoauton dieselvero?
Mitäs dieselveroja pitäisi museoautosta maksaa?
-------
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
No ei tarvi museoautosta maksaa mitään dieselveroja eikä muitakaan vuotuisia käyttömaksuja. (http://www.kolumbus.fi/hak.helsinki/)
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
- samisalama
- Vakiokalustoa
- Viestit: 239
- Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
- Paikkakunta: Kouvola
Juu juu, aivan oikein, ymmärsin tuon väärin siis...samisalama kirjoitti:Niin, eikö yleensä valtiota syytellä. Ja itsekin mainitsin, että KIITTÄÄ SA-HK:taraul kirjoitti:Syyttää? Sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia.samisalama kirjoitti:Tässä ei voi syyttää valtiota. Kiitokset SA-HK:lle.

Valtion toimissa ei paljoa kiittelemistä ole ei...
Minä en kyllä näe mitään hyvää siinä, että museoajoneuvon ikärajaa korotettiin 30 vuoteen, se vain rajoittaa harrastamista ja tekee mielestäni hallaa koko harrastustoiminnalle, jos katsotaan asiaa siltä kantilta, mitä ajoneuvon käyttäminen ja omistaminen maksaa nyky-yhteiskunnassa.raul kirjoitti:Syyttää? Sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia.samisalama kirjoitti:Tässä ei voi syyttää valtiota. Kiitokset SA-HK:lle.
Monet ihmiset, jotka harrastelevat vanhoja autoja pitävät ainankin täälläpäin SAHK:n ajamaa ikärajan korotusta vain jarruna sille, ettei museokatsastettujen ajoneuvojen määrä rupeaisi liikaa kasvamaan.
Se mahdollisesti voisi viedä ko. ajoneuvojen markkina-arvoa alaspäin niitten yleistyessä (Lue SAHK ei halua, että museoajoneuvoja olisi joka jannulla...).
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
En voisi enempää olla eri mieltä kuin mesedesi. Käyttöautojen omistamisen ja harrastamisen kalleus ei millään tavalla liity museoautoihin, se on puhtaasti valtiotason politiikkaa. Museoauto ei ole sinänsä mikään helpotus päästä omalla autollaan ajelemaan helpommin / edullisemmin. Jos autonsa omistaminen tuntuu liian kalliilta, voi sen yhtä lailla pitää pois rekisteristä, ajella vaikka tarralapuilla suurinpiirtein sen 30 päivää.Mesedesi kirjoitti:Minä en kyllä näe mitään hyvää siinä, että museoajoneuvon ikärajaa korotettiin 30 vuoteen, se vain rajoittaa harrastamista ja tekee mielestäni hallaa koko harrastustoiminnalle, jos katsotaan asiaa siltä kantilta, mitä ajoneuvon käyttäminen ja omistaminen maksaa nyky-yhteiskunnassa.raul kirjoitti:Syyttää? Sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia.samisalama kirjoitti:Tässä ei voi syyttää valtiota. Kiitokset SA-HK:lle.
Monet ihmiset, jotka harrastelevat vanhoja autoja pitävät ainankin täälläpäin SAHK:n ajamaa ikärajan korotusta vain jarruna sille, ettei museokatsastettujen ajoneuvojen määrä rupeaisi liikaa kasvamaan.
Se mahdollisesti voisi viedä ko. ajoneuvojen markkina-arvoa alaspäin niitten yleistyessä (Lue SAHK ei halua, että museoajoneuvoja olisi joka jannulla...).
Mikäli ikärajaa ei olisi nostettu, olisi esimerkiksi ensimmäiset W124-sarjan autot museoitavissa ihan muutaman vuoden kuluessa, kysympä suoraan, onko siinä yhtään järkeä. Harrasteautona se vielä käy, muttei todellakaan ole museotavaraa. Autoa voi edelleen pitää hyvässä kunnossa ja harrastaa, mahdollisesti tulevaa museoimista silmällä pitäen.
Täysin järjetön tuo väite että "SAHK ei halua museoajoneuvoja joka jannulle", toisaalta ymmärrän hienoisen jarruttelun museoajoneuvomäärän kasvussa, mikäli se keskittyy jatkuvasti tälle tuoreempien vuosimallien sektorille, vanhempien autojen huomion vähetessä. Tuntuu että mesedesi ajettelun mukaan auton täyttäessä 25 vuotta, se kuuluisi automaattisesti museoon ja olisi jollain tavalla erikoinen, näin ei todellakaan ole, yleisesti puhutaan jo massatuotteista tämän ikäluokan autoista, jotka ovat vielä laajalti päivittäisessä käytössä.
Lisäksi 30 vuoteen nostaminen noudattaa yleiseurooppalaista linjaa museoajoneuvojen iässä, ehkä vielä hieman poiketen Tanskan 40 vuoden vaatimuksesta.
Kyllä siinäkin on järkeä - kaikille 25 vuotias auto ei ole enää käyttöauto - olkoon sitten kuinka hyvä ja liikennöintikelpoinen tahansa. Sitäpaitsi W124:n tekniikka on tänäpäivänä täyttä historiaa.raul kirjoitti:
Mikäli ikärajaa ei olisi nostettu, olisi esimerkiksi ensimmäiset W124-sarjan autot museoitavissa ihan muutaman vuoden kuluessa, kysympä suoraan, onko siinä yhtään järkeä.
Nykypäivänä autoa voidaan pitää uutena tai tuoreena korkeintaan 5 vuotta, jonka jälkeen se on yleisen ajattelutavan mukaan romurautaa ja täysin arvotonta. Useimmat autotekniikasta mitään tietämättömät ihmiset pitävät täysin epäluotettavana niin vanhaa autoa - olkoon totuus sitten ihan muuta tahansa.
Mielummin ostetaan päivän vanha KIA, kun samalla rahalla saataisiin 7 vuotta vanha iso Mercedes. Useat ihmiset ajattelee että 150 tuhatta ajettu auto on täysin loppu, eikä siitä ole enää muuhun kuin palo-opistolle harjoittelumateriaaliksi.
Eiköhän se kasvu synny juuri siitä suunnasta, mistä sitä museointiakin tapahtuu.raul kirjoitti:
Täysin järjetön tuo väite että "SAHK ei halua museoajoneuvoja joka jannulle", toisaalta ymmärrän hienoisen jarruttelun museoajoneuvomäärän kasvussa, mikäli se keskittyy jatkuvasti tälle tuoreempien vuosimallien sektorille, vanhempien autojen huomion vähetessä.
Useimmat autoharrastajat valitsevat rakentelukohteensa ja harrastusvälineensä sellaisesta ikäryhmästä, joka koski jollaintavalla autonrakentajan lapsuutta tai nuoruutta. Minäkin esimerkiksi olin 10 vuotias taapero kun W124 tuli markkinoille ja voisin ihan hyvin haluta museoida W124:sen viiden vuoden kuluttua, kun sen esiinmarssista olisi kulunut jo tuo 25 vuotta. Eikä minua mitenkään haittaisi se, että ko automallia tehtiin muutamin pikku muutoksin kymmenisen vuotta, ja niitä on vieläkin pilvin pimein tuolla katukuvassa.
Se ei ole MINUN ajattelutapa, vaan se on mielestäni tällähetkellä VALLITSEVA ajattelutapa.raul kirjoitti: Tuntuu että mesedesi ajettelun mukaan auton täyttäessä 25 vuotta, se kuuluisi automaattisesti museoon ja olisi jollain tavalla erikoinen, näin ei todellakaan ole, yleisesti puhutaan jo massatuotteista tämän ikäluokan autoista, jotka ovat vielä laajalti päivittäisessä käytössä.
Ja miksi museokatsastukseen hyväksyttävän ajoneuvon pitäisi olla erikoinen?
Eikös 25 vuotta sitten joku Ford Escort esimerkiksi ollut sangen yleinen ja sangen tavallinen auto? Sellaistako ei voisi museoida sitten ollenkaan?
Missä ne Escortit on nykyään - romuttamoillekaan niin vanha Esco ei enää kelpaa.
Mihinkä vedetään viiva erikoisen ja tavallisen välillä?
25 vuotias auto ei kuulu museoitavaksi automaattisesti. Vain siinätapauksessa, että sitä ei ole tarkoitus pitää jokapäiväisessä liikenteessä, se on alkuperäisessä - tai sitä vastaavassa kunnossa.
Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä, että kuinka yleinen mahdollisesti museoitava auto on vieläkin katukuvassa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Lähettelin sivumennen kyselyä AKEn rekisteröintiasiainosastolle siitä miten on noiden 1982 valmistettujen ja 1983 rekisteröityjen kanssa. Eivät osanneet sanoa mitään. "Teknisen neuvonnan puhelinpalvelu päivystää tiistaisin klo 9-12 ja torstaisin klo 12-15 numerossa 0100 7850 (0,08 €/min + pvm/mpm)." Ei tässä vaiheessa maksa vaivaa panostaa selvittelyyn enempää. Ilmoitelkaa joku jos saatte tietoa.