Kuumaa puskee
Kuumaa puskee
Mikähän voisi olla vikana c-Mersussa, kun työntää kuumaa ilmaa sivuräppänöistä vaikka säädöt ovat mahdollisimman kylmällä, keskeltä kyllä tulee kylmää. Kyseessä on siis automaatti-ilmastointi. Vika ilmenee sekä "AUTO"-, että "EC"-asennoissa. Kyseessä on 1994-mallinen auto.
C 180 A (oli joskus)
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia
En ole näistä "sähköautoista" niin varma mutta ainakin vanhemmissa tuollainen vika viittaa usein säätöpaneelin juotosongelmiin. Jürgen nahkapöksy on suunnitellut järjestelmän siten, että jos homma kusee niin systeemi työntää aina kuumaa, sen kans pärjää sekä alaskassa että saharassa. Saharassa riittää kun pistää muut räppänät kiinni ja ottaa vaan raitista keskeltä
Hyvä systeemi taas kerran...

Magneettiventtiilit (vesiventtiilit) jumissa/rikki.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Sain lopulta tutkittua ne magneettiventtiilit ("närhenmunat") ja totesin, että ne ovat jatkuvasti auki mutta eivät kuitenkaan jumissa.
Venttileille tulevaan kolminapaiseen johtoon tulee 12 volttia jatkuvasti kun auto on käynnissä ja ilmastointi säädettynä kylmälle, johtusko se just siitä että ilmastoinnin ohjaus yrittää jatkuvasti "käskeä" venttiileitä kiinni?
Osaako joku viisaampi arvailla onko vika jossakin ohjausyksikössä, vai noissa venttiileissä (tai miten siitä voisi varmistua)?
Venttileille tulevaan kolminapaiseen johtoon tulee 12 volttia jatkuvasti kun auto on käynnissä ja ilmastointi säädettynä kylmälle, johtusko se just siitä että ilmastoinnin ohjaus yrittää jatkuvasti "käskeä" venttiileitä kiinni?
Osaako joku viisaampi arvailla onko vika jossakin ohjausyksikössä, vai noissa venttiileissä (tai miten siitä voisi varmistua)?
C 180 A (oli joskus)
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia
No, nämä viime päivien helteet sai vasta paneutumaan tuohon ongelmaan kunnolla kun alkoi vähitellen tarkenemaan tuolla autossa.
Vika oli siis niissä magneettiventtiileissä. Venttiilien kumitiivisteen välistä oli vuotanut jäähdytysnestettä venttiilin käämien kuparilankojen päälle, jonka seurauksena ohuet langat oli hapettuneet/palaneet poikki! 220 € köyhempänä tuntuu taas mukavalta kun kapiinissa on viileetä!
ps. mittailin noiden uusien käämien vastuksen, on muistaakseni 26-27 ohmia, ihan vaan jos jollakin samansuuntaista ongelmaa, niin voi verrata.
Vika oli siis niissä magneettiventtiileissä. Venttiilien kumitiivisteen välistä oli vuotanut jäähdytysnestettä venttiilin käämien kuparilankojen päälle, jonka seurauksena ohuet langat oli hapettuneet/palaneet poikki! 220 € köyhempänä tuntuu taas mukavalta kun kapiinissa on viileetä!
ps. mittailin noiden uusien käämien vastuksen, on muistaakseni 26-27 ohmia, ihan vaan jos jollakin samansuuntaista ongelmaa, niin voi verrata.
C 180 A (oli joskus)
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia
Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia