Oikean takarenkaan kuluminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
C-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Oikean takarenkaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja C-mies »

Hieman ihmetyttää kun oikea takarengas näyttää kesän aikana kuluneen huomattavasti enemmän kuin muut renkaat.
Johtuuko siitä, että voima välittyisi oikean takarenkaan kautta suurempana?
Vai onko takarenkaan jokin kulma/säätö pielessä? Jos on, niin mikä voisi olla?
Rengas on kuitenkin kulunut tasaisesti koko leveydeltään ei vain ulko- tai sisälaidalta.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Aika jännä homma :? Ite en nyt mikään tekniikan asiantuntija ole mutta periaatteessa kai on kuitenkin niin että jos rengas on tasaisesti kulunut niin ainakaan kulmissa ei pitäisi olla vikaa. Autosta riippuenhan pielessä olevat aurauskulmat saattavat hyvinkin helposti syödä rengasta jommasta kummasta reunasta..mutta jos rengas kuluu tasaisesti kulmissa ei liene vikaa..

Sitä en tiedä voisiko olla mahdollista että voiman välittymisessä olisi niin suuri ero että se renkaan kulumisessa näkyisi? Tietysti jos "sudittelee" jatkuvasti samaan suuntaan kaartaen niin periaatteessa kai tuo kuluminen voisi olla mahdollista..mutta siitä kuitenkaan tuskin on kyse..

Tietysti renkaassakin voisi olla eroa..lähinnä kai seoksessa..jolloin rengas kuluisi muita nopeammin. Silloin kyseessä olisi valmistusvirhe renkaassa..joka periaatteessa lienee mahdollista sekin..

No..en tiedä..joku enempi tekniikkaan perehtynyt ehkä osaa kertoa parempia arvioita. :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ei ole tekniikasta tietoa, mutta tuntuu olevan Mersun kuin Mersun tauti, että se toinen takarengas kuluu aina muita enemmän. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuossa porukoiden w124:ssä oli sama vika, oikea takarengas kului silmissä tasaisesti ja auto oli vielä hirveä ajaa. Yksi tukivarsista oli entinen, sen kun vaihto, niin auttoi asiaan.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minulta kului kanssa oikea takarengas nopeammin, vaikka oli ASD.

Minun teoriani olisi, että kuskin puolella olis enemmän painoa ja näin ollen toinen puoli sutisi helpommin, mutta ASD:n pitäisi eliminoida tämä seikka.... Outoa?? Eikä yksi 100kg pitäisi vaikuttaa, mutta tiedä sitten??

Miunlla ainakin oli tapanrevitellä nimenomaan yksi ajaessa. Vaikuttaisiko sitten se, että tiedostamattaan tulee suditeltua enemmän toiseen suuntaan kääntäessä?

ongelma esiintyi pelkästään pehmeillä kitkarenkailla. Normaaleissa kesärenkaissa en ole huomannut eroa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Veikkaisin että jokin tukivarren puslista väljä tai sitten pyöränlaakerissa vikaa...voihan tosiaan olla että muuten vain kuluu jos voimaa liikaa pellin alla 8)
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: Oikean takarenkaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

C-mies kirjoitti:Hieman ihmetyttää kun oikea takarengas näyttää kesän aikana kuluneen huomattavasti enemmän kuin muut renkaat.
Johtuuko siitä, että voima välittyisi oikean takarenkaan kautta suurempana?
Vai onko takarenkaan jokin kulma/säätö pielessä? Jos on, niin mikä voisi olla?
Rengas on kuitenkin kulunut tasaisesti koko leveydeltään ei vain ulko- tai sisälaidalta.

Joo, sama vika tuntuu olevan meijänkin C-coppasessa. Ei pitäis kulmissa olevan mitään häikkää kun ne säädettiin jousien vaihdon yhteydessä. Sama oire jatkuu.

Liekkö tuo tohveli liian raskas! :shock:
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Just päivällä oi juttua samasta aiheesta, ja mietin, että voisko se johtua siitä, että suomessa maantiet on harjakaton muotosia. TS kaista on ojaan päin kallellaan?
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Taisi selvitä syy

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Myös w210 näyttää kuluttavan toista takarengasta enemmän. Syy taitaa olla toi teiden kallistus yhdistettynä mersun ohjausgeometriaan. Olen ajellut jonkun verran Viron maanteillä ja siellä ei ole kallistuksia, niin auton käytös on aika paljon erilainen lähinnä positiiviseen suuntaan.
Avatar
C-mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 04.04.2003 14:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Vielä kulumisesta

Viesti Kirjoittaja C-mies »

Kiitos hyvistä kommenteista.
Itse pidän kyllä sudittamisesta johtuvaa kulumista tapauksessani täytenä mahdottomuutena. Johtuen lähinnä siitä, että nokalla on vain 2,2 litrainen mylly (ei CDI) ja sen perässä automaattilaatikko :shock:
Jos tällä yhdistelmällä saa edes hiekalla takarenkaan pyörahtämään tyhjää niin...
Olen myös tarkistuttanut pyörien suuntaukset ja sen mukaan kaikki on OK.

Eli enemmän olisin valmis syyllistämään esim jarskin heittämää tukivartta.
Olisko jarskilla tiedossa mikä tukivarsi vaihdettiin? Niitä kun taitaa sieltä takapäästä löytyä enemmänkin (ellen aivan väärässä ole).
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

On kyllä pirun vaikea selittää, mutta kokeillaan... :roll:

Se oli se tukivarsi, mikä lähtee viistosti eteenpäin ja on toiseksi ylimmäisenä siellä. Tuosta tukivarresta oli kumipusla ihan loppu ja sen koko tukivarren joutui sitten vaihtamaan.

Voihan se olla jokin muu niistä tukivarsista, kannattaa tutkia niiden kunto.

Tosiaan tuntui kyllä hölmöltä, että rengas kului tasaisesti tuon huonon tukivarren takia, olisi luullut että kuluu reunalta.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin