Oikean takarenkaan kuluminen
Oikean takarenkaan kuluminen
Hieman ihmetyttää kun oikea takarengas näyttää kesän aikana kuluneen huomattavasti enemmän kuin muut renkaat.
Johtuuko siitä, että voima välittyisi oikean takarenkaan kautta suurempana?
Vai onko takarenkaan jokin kulma/säätö pielessä? Jos on, niin mikä voisi olla?
Rengas on kuitenkin kulunut tasaisesti koko leveydeltään ei vain ulko- tai sisälaidalta.
Johtuuko siitä, että voima välittyisi oikean takarenkaan kautta suurempana?
Vai onko takarenkaan jokin kulma/säätö pielessä? Jos on, niin mikä voisi olla?
Rengas on kuitenkin kulunut tasaisesti koko leveydeltään ei vain ulko- tai sisälaidalta.
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
Aika jännä homma
Ite en nyt mikään tekniikan asiantuntija ole mutta periaatteessa kai on kuitenkin niin että jos rengas on tasaisesti kulunut niin ainakaan kulmissa ei pitäisi olla vikaa. Autosta riippuenhan pielessä olevat aurauskulmat saattavat hyvinkin helposti syödä rengasta jommasta kummasta reunasta..mutta jos rengas kuluu tasaisesti kulmissa ei liene vikaa..
Sitä en tiedä voisiko olla mahdollista että voiman välittymisessä olisi niin suuri ero että se renkaan kulumisessa näkyisi? Tietysti jos "sudittelee" jatkuvasti samaan suuntaan kaartaen niin periaatteessa kai tuo kuluminen voisi olla mahdollista..mutta siitä kuitenkaan tuskin on kyse..
Tietysti renkaassakin voisi olla eroa..lähinnä kai seoksessa..jolloin rengas kuluisi muita nopeammin. Silloin kyseessä olisi valmistusvirhe renkaassa..joka periaatteessa lienee mahdollista sekin..
No..en tiedä..joku enempi tekniikkaan perehtynyt ehkä osaa kertoa parempia arvioita.

Sitä en tiedä voisiko olla mahdollista että voiman välittymisessä olisi niin suuri ero että se renkaan kulumisessa näkyisi? Tietysti jos "sudittelee" jatkuvasti samaan suuntaan kaartaen niin periaatteessa kai tuo kuluminen voisi olla mahdollista..mutta siitä kuitenkaan tuskin on kyse..
Tietysti renkaassakin voisi olla eroa..lähinnä kai seoksessa..jolloin rengas kuluisi muita nopeammin. Silloin kyseessä olisi valmistusvirhe renkaassa..joka periaatteessa lienee mahdollista sekin..
No..en tiedä..joku enempi tekniikkaan perehtynyt ehkä osaa kertoa parempia arvioita.

Ei ole tekniikasta tietoa, mutta tuntuu olevan Mersun kuin Mersun tauti, että se toinen takarengas kuluu aina muita enemmän. 

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
hmm...
Tuossa porukoiden w124:ssä oli sama vika, oikea takarengas kului silmissä tasaisesti ja auto oli vielä hirveä ajaa. Yksi tukivarsista oli entinen, sen kun vaihto, niin auttoi asiaan.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Minulta kului kanssa oikea takarengas nopeammin, vaikka oli ASD.
Minun teoriani olisi, että kuskin puolella olis enemmän painoa ja näin ollen toinen puoli sutisi helpommin, mutta ASD:n pitäisi eliminoida tämä seikka.... Outoa?? Eikä yksi 100kg pitäisi vaikuttaa, mutta tiedä sitten??
Miunlla ainakin oli tapanrevitellä nimenomaan yksi ajaessa. Vaikuttaisiko sitten se, että tiedostamattaan tulee suditeltua enemmän toiseen suuntaan kääntäessä?
ongelma esiintyi pelkästään pehmeillä kitkarenkailla. Normaaleissa kesärenkaissa en ole huomannut eroa.
Minun teoriani olisi, että kuskin puolella olis enemmän painoa ja näin ollen toinen puoli sutisi helpommin, mutta ASD:n pitäisi eliminoida tämä seikka.... Outoa?? Eikä yksi 100kg pitäisi vaikuttaa, mutta tiedä sitten??
Miunlla ainakin oli tapanrevitellä nimenomaan yksi ajaessa. Vaikuttaisiko sitten se, että tiedostamattaan tulee suditeltua enemmän toiseen suuntaan kääntäessä?
ongelma esiintyi pelkästään pehmeillä kitkarenkailla. Normaaleissa kesärenkaissa en ole huomannut eroa.
Re: Oikean takarenkaan kuluminen
C-mies kirjoitti:Hieman ihmetyttää kun oikea takarengas näyttää kesän aikana kuluneen huomattavasti enemmän kuin muut renkaat.
Johtuuko siitä, että voima välittyisi oikean takarenkaan kautta suurempana?
Vai onko takarenkaan jokin kulma/säätö pielessä? Jos on, niin mikä voisi olla?
Rengas on kuitenkin kulunut tasaisesti koko leveydeltään ei vain ulko- tai sisälaidalta.
Joo, sama vika tuntuu olevan meijänkin C-coppasessa. Ei pitäis kulmissa olevan mitään häikkää kun ne säädettiin jousien vaihdon yhteydessä. Sama oire jatkuu.
Liekkö tuo tohveli liian raskas!

Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Taisi selvitä syy
Myös w210 näyttää kuluttavan toista takarengasta enemmän. Syy taitaa olla toi teiden kallistus yhdistettynä mersun ohjausgeometriaan. Olen ajellut jonkun verran Viron maanteillä ja siellä ei ole kallistuksia, niin auton käytös on aika paljon erilainen lähinnä positiiviseen suuntaan.
Vielä kulumisesta
Kiitos hyvistä kommenteista.
Itse pidän kyllä sudittamisesta johtuvaa kulumista tapauksessani täytenä mahdottomuutena. Johtuen lähinnä siitä, että nokalla on vain 2,2 litrainen mylly (ei CDI) ja sen perässä automaattilaatikko
Jos tällä yhdistelmällä saa edes hiekalla takarenkaan pyörahtämään tyhjää niin...
Olen myös tarkistuttanut pyörien suuntaukset ja sen mukaan kaikki on OK.
Eli enemmän olisin valmis syyllistämään esim jarskin heittämää tukivartta.
Olisko jarskilla tiedossa mikä tukivarsi vaihdettiin? Niitä kun taitaa sieltä takapäästä löytyä enemmänkin (ellen aivan väärässä ole).
Itse pidän kyllä sudittamisesta johtuvaa kulumista tapauksessani täytenä mahdottomuutena. Johtuen lähinnä siitä, että nokalla on vain 2,2 litrainen mylly (ei CDI) ja sen perässä automaattilaatikko

Jos tällä yhdistelmällä saa edes hiekalla takarenkaan pyörahtämään tyhjää niin...
Olen myös tarkistuttanut pyörien suuntaukset ja sen mukaan kaikki on OK.
Eli enemmän olisin valmis syyllistämään esim jarskin heittämää tukivartta.
Olisko jarskilla tiedossa mikä tukivarsi vaihdettiin? Niitä kun taitaa sieltä takapäästä löytyä enemmänkin (ellen aivan väärässä ole).
Tuli ympyrä ja tähti - siitä se autoilu sujumaan lähti
no..
On kyllä pirun vaikea selittää, mutta kokeillaan... 
Se oli se tukivarsi, mikä lähtee viistosti eteenpäin ja on toiseksi ylimmäisenä siellä. Tuosta tukivarresta oli kumipusla ihan loppu ja sen koko tukivarren joutui sitten vaihtamaan.
Voihan se olla jokin muu niistä tukivarsista, kannattaa tutkia niiden kunto.
Tosiaan tuntui kyllä hölmöltä, että rengas kului tasaisesti tuon huonon tukivarren takia, olisi luullut että kuluu reunalta.

Se oli se tukivarsi, mikä lähtee viistosti eteenpäin ja on toiseksi ylimmäisenä siellä. Tuosta tukivarresta oli kumipusla ihan loppu ja sen koko tukivarren joutui sitten vaihtamaan.
Voihan se olla jokin muu niistä tukivarsista, kannattaa tutkia niiden kunto.
Tosiaan tuntui kyllä hölmöltä, että rengas kului tasaisesti tuon huonon tukivarren takia, olisi luullut että kuluu reunalta.
w115,123,124,126,140, 210 yms.