
w124 300D hifistys projekti
On sillä merkistystä, mutta ne on henkimaailman juttujaepk kirjoitti:onkos diskanttien etäisyydellä keskiäänistä suurikin merkitys ?
ja kertokaa tyhmälle miten johdotus menee kun keskiääni ja diskantti tulee yhden kaiutinjohdon päähä, siihen pitäis vielä ne parit komponentit laittaa mitkä tuli mukana ( 2 komponenttiä per puoli)

Mitä lähempänä sitä parempi, jos laitat diskantit siihen pilariin niin 1-2cm pilarin alareunasta on aika hyvä.
Haaroitat vahvistimelta tulevan johdon kahdeksi, toiseen keskiääni (ilman komponentteja) ja toisen plus johtoon juotat komponentit, miinusjohto suorana ja diskantti siihen.
Ja vahvistimesta päälle ylipäästö 200-400hz.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Luultavimmin osat ovat kela ja kondensaattori? Mitä merkintöjä niissä on?epk kirjoitti:oukkei, dissen plus johdon väliin ne 2 komponenttiä perä kanaa ( joku "valkoinen patukka ja musta putkilo" siinä tuli mukana.) ? onko niissä jotain "napaisuutta" vai ei väliä mitenpäin tulee ?
Jos ne ovat kela ja kondensaattori niin. Kytket ne osat niin että vahvistimelta tulevaan plusjohtoon ENSIN kondensaattori sarjaan. Ja sitten kela plussan ja miinuksen väliin.
Helpoin tehdä niin että juotat kelan diskantin napoihin kiinni tai jos asennuksen takia ei mahdu niin lyhyellä johdolla diskantin plus ja miinus napojen väliin. Ja se kondensaattori plusjohdon "väliin". Vahvistimelta päin katsottuna ennen kelaa.
Eli tämä kytkentä toimii niin että diskantin kanssa sarjassa oleva kondesaattori vaimentaa matalia ääniä ettei diskantti pala. Ja kela plussa ja miinuksen välissä oikosulkee myös matalia ääniä pois diskantilta. Nämä yhdessä tekevät kytketystä ylipäästö suotimesta "jyrkemmän"
Mika.T kirjoitti: Luultavimmin osat ovat kela ja kondensaattori? Mitä merkintöjä niissä on?
Jos ne ovat kela ja kondensaattori niin. Kytket ne osat niin että vahvistimelta tulevaan plusjohtoon ENSIN kondensaattori sarjaan. Ja sitten kela plussan ja miinuksen väliin.
Helpoin tehdä niin että juotat kelan diskantin napoihin kiinni tai jos asennuksen takia ei mahdu niin lyhyellä johdolla diskantin plus ja miinus napojen väliin. Ja se kondensaattori plusjohdon "väliin". Vahvistimelta päin katsottuna ennen kelaa.
Eli tämä kytkentä toimii niin että diskantin kanssa sarjassa oleva kondesaattori vaimentaa matalia ääniä ettei diskantti pala. Ja kela plussa ja miinuksen välissä oikosulkee myös matalia ääniä pois diskantilta. Nämä yhdessä tekevät kytketystä ylipäästö suotimesta "jyrkemmän"
Heh, tais sitten olla 'väärin kytkettynä' sen kaks vuotta mitä Seassit mulla oli

Hyvin ne kyl tuntu toimivan pelkkään plus johtoon kytkettynäkin..
Mutta jotenkin mulla on hämärä muistikuva, että ton sarjan mukana tuli kytkentäkaavio noille komponenteille ja siinä oli molemmat laitettu plusjohdon väliin..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Ei noissa ole kelaa. Seassien mukana tulee konkka ja vastus (vaimentaa hieman). Powerset 6.3:ssa on kela ainoastaan midille. Keskarin ja dissen suodatuksen hoitaa konkat (+tietty vahvari).Mika.T kirjoitti:no sitten siinä ei ole kelaa. Kela sarjaan kytkettynä vaimentaa diskantteja ja sehän ei sovi diskantti elementin johdon väliin
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Kyllä se onkin vain helppo kun on täysaktiivinen
Muistaakseni ne tulis pelkän plusjohdon väliin, tai ainakin ne itellä oli sillon niin
Ehkä paras kun soitat sinne Powersettiin ja kysyt asiaa Kalliojärveltä, ainakin saat varman vastauksen

Muistaakseni ne tulis pelkän plusjohdon väliin, tai ainakin ne itellä oli sillon niin

Ehkä paras kun soitat sinne Powersettiin ja kysyt asiaa Kalliojärveltä, ainakin saat varman vastauksen

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Eikö tullu muka "kytkentäkaaviota" mukana? Kaverilla ainakin tuli...
Laitan infoa ku saan nenäni eteen sen.
Laitan infoa ku saan nenäni eteen sen.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- mad as a hatter
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
Eiköhän toi hoideta vahvistimen päästä...sambuka kirjoitti:pistä se konkka ton R1 paikalle. suodattaa alimmat taajuudet pois ettei ne riko diskanttia. ei siin välttämättä muuta tarvi.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Prkl epk, sun takia vietin puoli tuntia kaappia tyhjäten, kun toi rupes itteäkin vaivaamaan
Mut löytypä sieltä tällänen, että olkaa hyvät
http://i2.photobucket.com/albums/y3/_An ... ruskyt.jpg

Mut löytypä sieltä tällänen, että olkaa hyvät

http://i2.photobucket.com/albums/y3/_An ... ruskyt.jpg
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
tuota tuota, onko basson suuntauksella isokin merkitys ?
suunnittelin joko lattiamaton takaosaan (eli penkin eteen) koteloa sille taikka sitten penkin alle kotelo.
Kannattaako elementti suunnata suoraan ylöspäin, kulkusuuntaan päin vai miten ?
dls sivuilla näytti olevan kotelo suositus suljettu 10-12 l , antti tuossa tais 8 litraista suositella, miten nuo käytönnössä sit eroaa soinniltaan ? pienempi napakampi sointi ?
suunnittelin joko lattiamaton takaosaan (eli penkin eteen) koteloa sille taikka sitten penkin alle kotelo.
Kannattaako elementti suunnata suoraan ylöspäin, kulkusuuntaan päin vai miten ?
dls sivuilla näytti olevan kotelo suositus suljettu 10-12 l , antti tuossa tais 8 litraista suositella, miten nuo käytönnössä sit eroaa soinniltaan ? pienempi napakampi sointi ?
Mulla on 124ses midit "pienissä koteloissa penkin edessä, kohtuu toimiva, ja helpohko ratkaisu.
Niin ja basso ei ole niin suuntaava kuin korkeat äänet
Jari

Niin ja basso ei ole niin suuntaava kuin korkeat äänet
Jari
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Ei sen basson suuntaaminen maailmaa mullista.epk kirjoitti:tuota tuota, onko basson suuntauksella isokin merkitys ?
suunnittelin joko lattiamaton takaosaan (eli penkin eteen) koteloa sille taikka sitten penkin alle kotelo.
Kannattaako elementti suunnata suoraan ylöspäin, kulkusuuntaan päin vai miten ?
dls sivuilla näytti olevan kotelo suositus suljettu 10-12 l , antti tuossa tais 8 litraista suositella, miten nuo käytönnössä sit eroaa soinniltaan ? pienempi napakampi sointi ?
Tee bassolle kotelo oveen, siihen kahvan eteen. Mulla on näin:
http://personal.inet.fi/private/ollii/m ... 000751.JPG
Onhan se parempi mitä lähemmäs korvia äänialueen saa? Vai onko?
Mutta siis piemennässä kotelossa ainakin subi soi napakammin, eli miks ei midbassokin. Riita poikki ja 9 l

MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Mjaah, no sit "karttakoteloa" muokkaamaan niiku monella mulla. Siihen saa vaikka naamakohti olevan ratkasun.epk kirjoitti:olli, ovi ratkaisu muuten hyvä, mutta kun on nuot ikkunaveivit eessä
matalia taajuksia varten subut kontissa.... tosin parempihan se on mitä enemmän tulee taajuusalueesta käyttöön
Tosiaan noi MS6 menee mukavan alas, niillä saa kivasti bassoo eteen, joten älä tee niille liian pientä koteloo. Mullakin kutosen vaan hattuhyllyllä ku ei subia oo vielä.
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Suzuki GSX-R 750 K8 2008
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Midille alipäästö 200-400hz, keskari/disse yhistelmälle ylipäästö 200-400hz.epk kirjoitti:no tietenkin niinMika.T kirjoitti:Oman maun mukaan tietenkin., mutta jakotaajuudet , tason säädöt yms. muut perus jutut vähän hakusessa

Alota pelkillä mideillä, vahvistimesta tasot nollille ja soittimesta volat täysille, sitten säädät niin että midit soivat kovasti, mutta niin että eivät särje (kokeile eri musatyylejä)
Ylemmänpään sitten sovitat siihen mukaan niin että musiikki kuuluu kojelaudan paikkeilta, mutta niin että eivät 'peitä' midejä alleen.
Muista, että uudet elementit tarvitsevat 'sisäänajon' ja eivät ehkä kärsi soittaa isoakovaa ilman että ääni alkaa särkemään, pahimmassa tapauksessa voivat mennä rikki, eli kannattaa hillitä sitä nupin kääntöä

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]