w124 300D hifistys projekti

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onko näin ?, tässähän pääsee kohta ihan liian helpolla (asennusten suhteen ) :lol:
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

epk kirjoitti:onko näin ?, tässähän pääsee kohta ihan liian helpolla (asennusten suhteen ) :lol:
Kyllä. Joskus se vain valitettavasti on niin, että helpolla voi saada hyvää :wink:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onkos diskanttien etäisyydellä keskiäänistä suurikin merkitys ?

ja kertokaa tyhmälle miten johdotus menee kun keskiääni ja diskantti tulee yhden kaiutinjohdon päähä, siihen pitäis vielä ne parit komponentit laittaa mitkä tuli mukana ( 2 komponenttiä per puoli) :oops:
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

epk kirjoitti:onkos diskanttien etäisyydellä keskiäänistä suurikin merkitys ?

ja kertokaa tyhmälle miten johdotus menee kun keskiääni ja diskantti tulee yhden kaiutinjohdon päähä, siihen pitäis vielä ne parit komponentit laittaa mitkä tuli mukana ( 2 komponenttiä per puoli) :oops:
On sillä merkistystä, mutta ne on henkimaailman juttuja :wink:
Mitä lähempänä sitä parempi, jos laitat diskantit siihen pilariin niin 1-2cm pilarin alareunasta on aika hyvä.

Haaroitat vahvistimelta tulevan johdon kahdeksi, toiseen keskiääni (ilman komponentteja) ja toisen plus johtoon juotat komponentit, miinusjohto suorana ja diskantti siihen.

Ja vahvistimesta päälle ylipäästö 200-400hz.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oukkei, dissen plus johdon väliin ne 2 komponenttiä perä kanaa ( joku "valkoinen patukka ja musta putkilo" siinä tuli mukana.) ? onko niissä jotain "napaisuutta" vai ei väliä mitenpäin tulee ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:oukkei, dissen plus johdon väliin ne 2 komponenttiä perä kanaa ( joku "valkoinen patukka ja musta putkilo" siinä tuli mukana.) ? onko niissä jotain "napaisuutta" vai ei väliä mitenpäin tulee ?
Luultavimmin osat ovat kela ja kondensaattori? Mitä merkintöjä niissä on?

Jos ne ovat kela ja kondensaattori niin. Kytket ne osat niin että vahvistimelta tulevaan plusjohtoon ENSIN kondensaattori sarjaan. Ja sitten kela plussan ja miinuksen väliin.

Helpoin tehdä niin että juotat kelan diskantin napoihin kiinni tai jos asennuksen takia ei mahdu niin lyhyellä johdolla diskantin plus ja miinus napojen väliin. Ja se kondensaattori plusjohdon "väliin". Vahvistimelta päin katsottuna ennen kelaa.

Eli tämä kytkentä toimii niin että diskantin kanssa sarjassa oleva kondesaattori vaimentaa matalia ääniä ettei diskantti pala. Ja kela plussa ja miinuksen välissä oikosulkee myös matalia ääniä pois diskantilta. Nämä yhdessä tekevät kytketystä ylipäästö suotimesta "jyrkemmän"
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Mika.T kirjoitti: Luultavimmin osat ovat kela ja kondensaattori? Mitä merkintöjä niissä on?

Jos ne ovat kela ja kondensaattori niin. Kytket ne osat niin että vahvistimelta tulevaan plusjohtoon ENSIN kondensaattori sarjaan. Ja sitten kela plussan ja miinuksen väliin.

Helpoin tehdä niin että juotat kelan diskantin napoihin kiinni tai jos asennuksen takia ei mahdu niin lyhyellä johdolla diskantin plus ja miinus napojen väliin. Ja se kondensaattori plusjohdon "väliin". Vahvistimelta päin katsottuna ennen kelaa.

Eli tämä kytkentä toimii niin että diskantin kanssa sarjassa oleva kondesaattori vaimentaa matalia ääniä ettei diskantti pala. Ja kela plussa ja miinuksen välissä oikosulkee myös matalia ääniä pois diskantilta. Nämä yhdessä tekevät kytketystä ylipäästö suotimesta "jyrkemmän"

Heh, tais sitten olla 'väärin kytkettynä' sen kaks vuotta mitä Seassit mulla oli :roll:
Hyvin ne kyl tuntu toimivan pelkkään plus johtoon kytkettynäkin..

Mutta jotenkin mulla on hämärä muistikuva, että ton sarjan mukana tuli kytkentäkaavio noille komponenteille ja siinä oli molemmat laitettu plusjohdon väliin..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no sitten siinä ei ole kelaa. Kela sarjaan kytkettynä vaimentaa diskantteja ja sehän ei sovi diskantti elementin johdon väliin :D
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mika.T kirjoitti:no sitten siinä ei ole kelaa. Kela sarjaan kytkettynä vaimentaa diskantteja ja sehän ei sovi diskantti elementin johdon väliin :D
Ei noissa ole kelaa. Seassien mukana tulee konkka ja vastus (vaimentaa hieman). Powerset 6.3:ssa on kela ainoastaan midille. Keskarin ja dissen suodatuksen hoitaa konkat (+tietty vahvari).
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuollaiset asennukset tuli midille ja disselle , tästä on hyvä jatkaa bassolle koteloa ja sen jälkeen kontin kimppuun 8) :


Kuva
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Ikkunasta peilaa "muuvara" merkki. Mistä se varottaa? Ettei ole bassoa vielä? :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hohhoijaa, olen taas vaihteeksi ihan sekaisin noitten sarjaan ja rinnakkain kytkentöjen kanssa :roll:


jos kerran diskantille pitäis sarjaan laittaa konkka ja vastus, niin eikös se sit näin kytketä :

Kuva

vai laitanko nyt perhana ne vaan siihen plus johdon väliin peräkanaa :lol:
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Kyllä se onkin vain helppo kun on täysaktiivinen :wink:

Muistaakseni ne tulis pelkän plusjohdon väliin, tai ainakin ne itellä oli sillon niin :roll:

Ehkä paras kun soitat sinne Powersettiin ja kysyt asiaa Kalliojärveltä, ainakin saat varman vastauksen :)
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Eikö tullu muka "kytkentäkaaviota" mukana? Kaverilla ainakin tuli...
Laitan infoa ku saan nenäni eteen sen.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä tullu kytkistä mukaan,

laitoinkin jo mailia powersettiin, vastaus :
Ahaa, siis 1/2 aktiivi...
Silloin vain musta konkka ja vastus diskantille sarjaan, ei muuta



???
Avatar
mad as a hatter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mad as a hatter »

pistä se konkka ton R1 paikalle. suodattaa alimmat taajuudet pois ettei ne riko diskanttia. ei siin välttämättä muuta tarvi.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

sambuka kirjoitti:pistä se konkka ton R1 paikalle. suodattaa alimmat taajuudet pois ettei ne riko diskanttia. ei siin välttämättä muuta tarvi.
Eiköhän toi hoideta vahvistimen päästä... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Prkl epk, sun takia vietin puoli tuntia kaappia tyhjäten, kun toi rupes itteäkin vaivaamaan :lol:
Mut löytypä sieltä tällänen, että olkaa hyvät :wink:

http://i2.photobucket.com/albums/y3/_An ... ruskyt.jpg
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

:lol: , eiköhän tullut piste iin päälle tähän asiaan 8)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuota tuota, onko basson suuntauksella isokin merkitys ?

suunnittelin joko lattiamaton takaosaan (eli penkin eteen) koteloa sille taikka sitten penkin alle kotelo.

Kannattaako elementti suunnata suoraan ylöspäin, kulkusuuntaan päin vai miten ?

dls sivuilla näytti olevan kotelo suositus suljettu 10-12 l , antti tuossa tais 8 litraista suositella, miten nuo käytönnössä sit eroaa soinniltaan ? pienempi napakampi sointi ?
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

Mulla on 124ses midit "pienissä koteloissa penkin edessä, kohtuu toimiva, ja helpohko ratkaisu. :shock:

Niin ja basso ei ole niin suuntaava kuin korkeat äänet

Jari
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Ollii »

epk kirjoitti:tuota tuota, onko basson suuntauksella isokin merkitys ?

suunnittelin joko lattiamaton takaosaan (eli penkin eteen) koteloa sille taikka sitten penkin alle kotelo.

Kannattaako elementti suunnata suoraan ylöspäin, kulkusuuntaan päin vai miten ?

dls sivuilla näytti olevan kotelo suositus suljettu 10-12 l , antti tuossa tais 8 litraista suositella, miten nuo käytönnössä sit eroaa soinniltaan ? pienempi napakampi sointi ?
Ei sen basson suuntaaminen maailmaa mullista.
Tee bassolle kotelo oveen, siihen kahvan eteen. Mulla on näin:
http://personal.inet.fi/private/ollii/m ... 000751.JPG

Onhan se parempi mitä lähemmäs korvia äänialueen saa? Vai onko?
Mutta siis piemennässä kotelossa ainakin subi soi napakammin, eli miks ei midbassokin. Riita poikki ja 9 l :)
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ollii kirjoitti: Onhan se parempi mitä lähemmäs korvia äänialueen saa? Vai onko?
Mutta siis piemennässä kotelossa ainakin subi soi napakammin, eli miks ei midbassokin. Riita poikki ja 9 l :)
Pienessä kotelossa matalat äänet jää pois. Ei hjuva :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

olli, ovi ratkaisu muuten hyvä, mutta kun on nuot ikkunaveivit eessä :oops:


matalia taajuksia varten subut kontissa.... tosin parempihan se on mitä enemmän tulee taajuusalueesta käyttöön :roll:
Avatar
Ollii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Su 23.01.2005 12:01
Paikkakunta: Tampere/Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Ollii »

epk kirjoitti:olli, ovi ratkaisu muuten hyvä, mutta kun on nuot ikkunaveivit eessä :oops:


matalia taajuksia varten subut kontissa.... tosin parempihan se on mitä enemmän tulee taajuusalueesta käyttöön :roll:
Mjaah, no sit "karttakoteloa" muokkaamaan niiku monella mulla. Siihen saa vaikka naamakohti olevan ratkasun.
Tosiaan noi MS6 menee mukavan alas, niillä saa kivasti bassoo eteen, joten älä tee niille liian pientä koteloo. Mullakin kutosen vaan hattuhyllyllä ku ei subia oo vielä.
MB W124 E 230 1992
Suzuki GSX-R 750 K8 2008

Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kotelot on nyt penki alla, jessus soittelee hyvin ilman subiakin nyt :shock:

mites tuota erkka satsia nyt kannattaa alkaa säätämään kohilleen, onko netissä jotain hyviä perus ohjeita ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oman maun mukaan tietenkin. :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:Oman maun mukaan tietenkin. :D
no tietenkin niin :lol: , mutta jakotaajuudet , tason säädöt yms. muut perus jutut vähän hakusessa :(
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

epk kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Oman maun mukaan tietenkin. :D
no tietenkin niin :lol: , mutta jakotaajuudet , tason säädöt yms. muut perus jutut vähän hakusessa :(
Midille alipäästö 200-400hz, keskari/disse yhistelmälle ylipäästö 200-400hz. :)

Alota pelkillä mideillä, vahvistimesta tasot nollille ja soittimesta volat täysille, sitten säädät niin että midit soivat kovasti, mutta niin että eivät särje (kokeile eri musatyylejä)
Ylemmänpään sitten sovitat siihen mukaan niin että musiikki kuuluu kojelaudan paikkeilta, mutta niin että eivät 'peitä' midejä alleen.

Muista, että uudet elementit tarvitsevat 'sisäänajon' ja eivät ehkä kärsi soittaa isoakovaa ilman että ääni alkaa särkemään, pahimmassa tapauksessa voivat mennä rikki, eli kannattaa hillitä sitä nupin kääntöä :wink:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos , noilla pääsee jo alkuun !

eikös nuo taajuudet laiteta molemmista päälle, eli soittimesta ja vaffusta.

Entäs soittimen päästä jakotaajuus? , tais olla 6-36 oktaavin välillä säädettävissä ...

etäisyydet ihan metrimitalla oman pään kohdalta mitaten vai ? :lol:
Vastaa Viestiin