W123 ja moottorin vaihto OM616 -->OM601, onko järkeä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

W123 ja moottorin vaihto OM616 -->OM601, onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Meseni vetelee edelleen öljyä siihen malliin, että oksat pois, joten olen mietiskellyt moottorin vaihtoa.

Tietenkin olisi mukava saada lisää tehoa, mutta mietiskelin, olisiko helpompi vaihtaa entisen tilalle tuo OM601 kuin esim. OM617 tai OM602 tai 603? Vai joutuuko samat hommat muuttamaan, eli moottorin kiinnityksen, vaihdelaatikon, kardaanin jne?

Eikös kuitenkin tuo 601 vastaa käytännön tehoiltaan tuota 616:sta? Vai saako lain mukaan edes vaihtaa pienempään moottoriin?

Vai olenko käsi, kun mietin edes asiaa? :shock:
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Minun mielestä ei ollenkaan paha vaihto, onhan se 601 paljon hiljaisempi käyntiääneltään ja kuluttaakin paljon paljon vähemmän kuin om616 :shock:
Mutta jos kiikarissa on om602 tai 603 niin eikö olisi parasta vaihtaa kerralla semmonen sinne pellin alle ;)
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyllä se varmaan helpoin homma ois vaihtaa tuo OM617 sinne, jos lisää puhtia kaipaa. Ne vähät erilaiset osat mitä tarvii, nii löytyy purkaamoilta ja tältä foorumilta pilvin pimein ja suht. edullinen ratkaisukihan tuo ois. Perähän siinä kannattaa samalla vaihtaa vähän harvempivälityksinen, muttei pakko tietenkään.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

meillä on yhellä sukulaisella korinvaihto w123 koppa jossa tuo om601 pannu.itsekkin suunnittelin omaan om602 250d pannua mutta merkki vaihtuu toiseen.varaosahaun kautta noita konepaketteja löytyy ihan kivasti. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kyllä kannattaa vaihtaa mieluummin OM60x sarjan kone kun OM617 ellei sitten satu olevaan sopivaa 617kaa edullisesti tiedossa tai itsellä varastossa. kun noista koneista on suunnilleen samat pyyntihinnat kunnossa olevina.

Ja uudemman sarjan 2,5 litrainen on jo tehoiltaankin käytännössä sama kun tuo 617. ja kulutus tippuu melkein puoleen vaihdoitpa sinne minkä hyvänsä uudemmista koneista. laatikon joudut hommaamaan bensa 123sesta (vaikka minulta) ja koneen tukikumit kannattaa myös laittaa 124sesta ja sitten tietenkin muutamia muitakin muutoksia on tehtävä (pakoputki jne.) ja katsastusta varten tulee pystyä esittämään mistä autosta (valmistenumero) uusi moottori on peräisin. niin ja prosenttejahan tästä tulee otteelle
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

En kyllä usko että kulutus kovin dramaattisesti tippuu jos välityssuhde pidetään samana. Ja nimenomaan nuo oheistilpehöörit nostaa hintaa jos tuommosen OM60x koneen laittaa. Hyvä OM617 kone ei montaa sataa maksa ja noita on aika hyvin kuitenki varmaa tarjolla ja tuo melukin vähenee jo aika paljon ku vaihtaa välityksen pidempään ja silloin pysyy kulutuski kohtuullisena. Mutta tää on vaan mun mielipide.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Niin, olen lähinnä katsellut noita hintoja.
Mutta onko niin, että jos vaihdan om601, niin silti täytyy vaihtaa vaihdelaatikko?
Löytyiskö silti paremmin tähän konseptiin 5-vaihteisia laatikoita?

Miten nuo moottorin ja vaihdelatikon kiinnitykset, joutuuko poraamaan/hitsaamaan, vaikka laittais om617? Entä om60x-tapauksessa?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

tuossa meiän sukulaisen mersussa on om602 pannu ja siihen kuuluva 4-vaihteinen loota.etummaista kartaania joutuu varmasti soveltamaan,samoin keppisysteemi.jäähdytysjärjestelmää joutuu myös kikkailemaan.mielestäni kannattaa soveltaa heti tuo om602 jos alkaa leikkimään,ellei sitten kone+laatikkopaketti ole jo hommattu. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Joo, ei ole vielä muuta konetta tiedossa kuin om616...

Mutta eikö sitte ois sama laittaa om603?
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Keke P. kirjoitti:Joo, ei ole vielä muuta konetta tiedossa kuin om616...

Mutta eikö sitte ois sama laittaa om603?
Olis. Tälläkin foorumilla ainakin "jarski"lla on w123 OM603:sella
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tiedähäntä mitä joutuu muuttamaan minkäkin konevaihtoehdon kanssa, mutta mikäli olisin itse tekemässä tuollaista muutosta niin OM601 jäisi pois laskuista, kyllä se moottori saisi vähintään OM602 olla. :D

Tietysti aihio pitää olla oikein hyväkorinen, ja muutenkin - ellei ole niin kannattaa hankkia tilalle suoraan w124.
Niitähän saa 2000 - 3000 eurolla ihan asiallisia kakssatasia.

"esittämään mistä autosta uusi moottori on peräisin " ? :shock:

Miksikä ? :?
Etittiä : joo, se selvisi lukemalla eräs toinen topikki.
wiimax.fi
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Elikkä ilmeisesti on näin, että vaihtoipa minkä tahansa om60x-sarjan koneen, niin joutuu tekemään samat muutokset, joten kannattaisi laittaa saman tien vaikka 603:nen.
Toisaalta taas vaihtamalla om617 pääsisi halvemalla ja ehkä vähän helpommalla?

Auto on hyväkorinen ja hyvin pidetty, joten tarkoitus olisi pitää se. Tosin saatan tehdä tässä vaiheessa niin, että ajan niin pitkään tuolla konseptilla kun potkii ja pistän sitten isompaan ehostukseen kun ehdin. Tänä syksynä ei enää ehdi autoa laittelemaan :D

Toisaalta tuo öljyn syönti ei haittaa muuta, kuin että muistaa aina lisäillä 500km välein Valtra Engineä pari litraa, auto ei savua yhtään joten ei siitäkään ole haittaa.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Sen OM617kan ku vaihtaa ni passaa varmaa nykyiset moottorin kiinnikkeet(ja jos ei, niin niitähän kyllä varmasti löytyy) ja laatikkoa vaan liikuttaa taaksepäin(ei tarvi hitsata eikä porailla reikiä). Kardaanin etupätkä pitää vaihtaa lyhempään tai sitte lyhentää nykyistä ja vaihteensiirtäjiä kans säätää sopivan pituisiksi. Kaikki apulaitteet passaa suoraan tuosta OM616sta, pakoputkea ja kaasuvivustoa voi joutua muuttamaan. Mutta sanoisin, että 500 Eurolla tuon OM617kan kans selviää ja saattaapa olla, että siihen hintaan vois saada mahtumaan vielä harvemman peränkin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Samalla vaivalla se OM603 menee tosiaan w123:een kuin OM601:kin. OM603:t ovat vaan aikalailla hinnoissaan vielä ja vaatii lisäksi 5v-laatikon tai automaatin.
Omassa w123:ssa on tosiaan OM603 ja 5v-manuaalilaatikko. Heittämällä kävi paikoilleen toinen polttoaineletku, kardaani (Om617+4v-manuaali) ja vaihteiston takakannake. Muut paikat vaativat muutoksia. Perä on 3,69 eli 240D:stä. Jäähdytin w123:n oma, alavesiletku menee senverran ahtaasta paikasta, että jouduin laittamaan w124E:n laturin, missä on sisällä ne jäähdytyssiivet, ne kun hinkkasivat tavallisella laturilla vesiletkuun...

Kulutus on maantieajossa helposti alle 7l/100km PPD:n säätämällä pumpulla.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Re: ..

Viesti Kirjoittaja sooppa »

ei tuo alkuperäinen om616 konekaan huono vaihtoehto ole.isällä oli korinvaihto farmari jossa oli viimeisiä muistaakseni -84 mallin om616 kone joka oli rengastettu ja laakeroitu.pirteä peli oli kulkemaan eikä kulutuskaan ollut paha. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Multa löytyy 602:nen Turbo kone täydellinen :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Vastaa Viestiin