300 ce 24v laatikon säätäminen?
300 ce 24v laatikon säätäminen?
Elikkä autossani on seuraavanlainen ongelma; (auto on -92) kickdown ei toimi niinkuin haluaisin, laatikko ei vaihda pienemmälle muuta kuin sillon kun painan kaasun nopeasti pohjaan. Silloikin se miettii useita sekunteja ennenkuin pudottaa vaihdetta. Autossa on myös toinen ongelma; se ei meinaa käynnistyä kylmänä ja sittenkun käynnistyy niin sammuu samantien ellen paina kaasua. Jos joku osaisi kertoa jotain neuvoja mistä vikoja voisi etsiä. kiitos!
Joo, eli siis toimiiko itse Kick Down, eli reagoiko laatikko kaasupolkimen alla olevaan nappiin, kaasulla ymmärtääkseni laatikko ei tarjoa pientä. Kaasuun vastaavuutta voi säätää kiristämällä kaasuvivustolta laatikolle menevää vaijeria, vaijerin tulisi olla aika tiukkana kun kaasu on pohjassa.
Jos taas KD:n nappi ei toimi, voi vika olla joko itse napissa, johdoissa, KD:n releessä tai ylijännitesuojassa, kaksi viime mainittua löytyy akun takaa, tuo tyhjäkäyntiongelma kuulostaa kyllä siltä kuinylijännitesuoja olisi rikki, tarkista se ensin. Suoja on metallinvärinen sivuiltaan (tosin on myös mustia) ja sen päälle tulee 1-2 10 A:n lattasulakkeita, vaihda sulakkeet, puhdista kannat ja irroita itse suoja pohjaliittimistään ja puhista ne, jos ei auta kannattaa funtsia uutta.
Jos taas KD:n nappi ei toimi, voi vika olla joko itse napissa, johdoissa, KD:n releessä tai ylijännitesuojassa, kaksi viime mainittua löytyy akun takaa, tuo tyhjäkäyntiongelma kuulostaa kyllä siltä kuinylijännitesuoja olisi rikki, tarkista se ensin. Suoja on metallinvärinen sivuiltaan (tosin on myös mustia) ja sen päälle tulee 1-2 10 A:n lattasulakkeita, vaihda sulakkeet, puhdista kannat ja irroita itse suoja pohjaliittimistään ja puhista ne, jos ei auta kannattaa funtsia uutta.
Kyllä kd toimii, mutta usean sekuntin viiveellä. Kuulostaa varsin oudolta ettei laatikon pitäisikään pudottaa pienemmälle pelkällä kaasun lisäämisellä, vaan aina pitäisi käyttää kd:nia...? tosin tämä on mun ensimmäinen mb, ja olen tottunut saabin automaattiin. mitenkäs toi vaijerin säätö, kun sanotaan että kiristetään niin kumpaan suuntaan vaijeri kiristyy, myötä - vai vastapäivään? ja pitääkö laatikon paineita säätää? kiitos vinkistä, täytyy tarkastaa toi ylijännitesuoja.
Siis kyllä sen pitäisi vaihtaa pienemmälle kun esim. painat terävästi kaasupoljinta tasaisella nopeudella ajaessasi (50-60 km/h)...et siis paina kickdownille asti. Varsinkin jos automaatin kytkin S-asennossa.ansavol kirjoitti:Kyllä kd toimii, mutta usean sekuntin viiveellä. Kuulostaa varsin oudolta ettei laatikon pitäisikään pudottaa pienemmälle pelkällä kaasun lisäämisellä, vaan aina pitäisi käyttää kd:nia...?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Niin siis tottakai kuuluu vaihtaa kaasulla pienelle kanssa. Mersun KD:ssä on kyllä hiukan viivettä, muutenkin laatikko on kyllä hitaampi kuin esim. GM:n laatikko,siihen pitää tottua mutta kyllä kikkiin pitää vastata nopeammin.ansavol kirjoitti:Kyllä kd toimii, mutta usean sekuntin viiveellä. Kuulostaa varsin oudolta ettei laatikon pitäisikään pudottaa pienemmälle pelkällä kaasun lisäämisellä, vaan aina pitäisi käyttää kd:nia...? tosin tämä on mun ensimmäinen mb, ja olen tottunut saabin automaattiin. mitenkäs toi vaijerin säätö, kun sanotaan että kiristetään niin kumpaan suuntaan vaijeri kiristyy, myötä - vai vastapäivään? ja pitääkö laatikon paineita säätää? kiitos vinkistä, täytyy tarkastaa toi ylijännitesuoja.
Onko muuten E- ja S-asentojen välillä eroa? Jos ei ole niin todennäköisesti ei sitten toimi se kytkin. Toimimattomuus voi sitten johtua itse kytkimestä tai sitten KD:n releestä (edellisestä autostani oli tuo rele rikki).
Jos sulla on samanlainen vaijeri kuin minulla, eli se kiristysmutteri on valkoien muovinen ja tavallaan väärinpäin, eli latikon puolelta tulee kiinni, niin sitä ruuvataan myötäpäivään, eli ulospäin jotta vaijeri kiristyy, kyllä sen loogisesti ymmärtää kun katselee hetken ja miettii kumpaan suuntaan vaijeri kiristyy.
Jos laatikko vaihtaa kivasti, eli ei luista tai ei töksäytä niin jätä paineet rauhaan.
Meinaatko, että Kickdown pudottaa alemmas vaikka olis 140 km/h 4-vaihteisella laatikolla?
Toi logiikka KD:ssä ei ole ainakaan omassani ihan täysin valjennut, kun en ole nappulalle asti niin usein polkenut. Kaasulla tosiaan saa vaihdeltua sekä ylös, että alaspäin. Mutta KD:n toimivuutta/toimimattomuutta ei ole tullut itseasiassa niin seurattua.
Huomasin kuitenkin, että kun löysäsin liikaa vaijeria, niin KD jäi pois. Onkos se sitten jo relevika, vai saakohan se näin tehdä.
Tässähän tarvii kohta huolestua KD releen toimivuudesta.

Toi logiikka KD:ssä ei ole ainakaan omassani ihan täysin valjennut, kun en ole nappulalle asti niin usein polkenut. Kaasulla tosiaan saa vaihdeltua sekä ylös, että alaspäin. Mutta KD:n toimivuutta/toimimattomuutta ei ole tullut itseasiassa niin seurattua.

Huomasin kuitenkin, että kun löysäsin liikaa vaijeria, niin KD jäi pois. Onkos se sitten jo relevika, vai saakohan se näin tehdä.
Tässähän tarvii kohta huolestua KD releen toimivuudesta.

Pasi
[quote="Pasi R."]Meinaatko, että Kickdown pudottaa alemmas vaikka olis 140 km/h 4-vaihteisella laatikolla?
[quote]
Mulla ainaki puottaa vielä kolmoselle ja sitte n160km/h vauhissa pukkaa sen nelosen takaisin.

[quote]
Mulla ainaki puottaa vielä kolmoselle ja sitte n160km/h vauhissa pukkaa sen nelosen takaisin.
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Onkohan tuo kd:n rele se musta n.5x9cm mötikkä siinä akun takana? (päällä teksti ASD) jos on niin taitaa olla rikki, otin "releen" kokonaan pois ja kävin kokeilemassa; ei mitään vaikutusta.
kiristin vaijerin lähes niin tiukkaan kun sen saa ; ei vaikutusta alaspäin vaihtamiseen. Vaikutti kyllä isommalle vaihdon kohtaan, vedättää korkeammille kierroksille. E ja S asennoissa ei ole eroa kd:n suhteen. mikähän mahtaa olla ton releen hinta? Ei kehtaa lähteä enään ohittamaan ketään... auton perässä lukee 300 ce 24v mutta kiihtyy kuin fiat uno.

Oliko nuo suuria bokseja vai sellaisia ASD:n releen kokoisia?ansavol kirjoitti:ei löytynyt tyhjää releen paikkaa eikä kd relettä. voisikohan rele olla jossain muualla? (autossa on ilmastointi) akun takaa löytyy asd:n releen lisäksi, kaksi boksia joissa on tekstit: toisessa MAS ja toisessa HGS ???
Hittolainen ,siellä sen releen pitäisi kai olla, ainakin molemmissa meikäläisen mersuissa on ollut...
Viimeksi muokannut Mauri H., Su 12.10.2003 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niin tuota onkos sun 24v jo sitä mallia missä ASD on keksikonsolista kytkettävissä? Niissähän oli muistaakseni erilainen laatikko.
Ylijännitesuojaa veikkaisin myös minä. Saattaa nimittäin aiheuttaa sammuilua myös lämpimänä.
EDIToidaan vielä sen verran että S/E valitsimen asennolla ei ole väliä kun painaa lusikan pohjaan.
Ylijännitesuojaa veikkaisin myös minä. Saattaa nimittäin aiheuttaa sammuilua myös lämpimänä.
EDIToidaan vielä sen verran että S/E valitsimen asennolla ei ole väliä kun painaa lusikan pohjaan.