Tehohävikkiä?
Tehohävikkiä?
No,tein sitten sen kansirempan kolmesataseen -91 malliseen dieseliin.
Kannentiiviste oli mustana ykkös- ja kutospytyn reunalta.
Kaikki muuten ok, mutta nyt musta tuntuu että tehot ei oo ihan kuin ennen.
Kun aut kolmosella lähtee kahdeksastakympistä ohittamaan,tuntuu kuin ei
kaikki kaakit olis hengissä.On vähän venutusta.Kyllä se kiihtyy mutta mielestäni hitaammin kuin ennen.Suuttimetkin kalkattaa tyhjäkäynnillä.Kun kierroksia vähänkin nostaa häviää kalkatus.Mielestäni nokkaketjun ei olis
pitänyt siirtyä remontin aikana.Merkit on kohdakkain,mutta jos pumpun ajoitus
olis siirtynyt.Ei aikaisemmalle,silloinhan kone ei todennäköisesti edes kävisi,vai kuinka?Mutta jos myöhäisemmälle yhden hampaanvälin.Mitä sitten tapahtuu?Outo juttu,olisko kellään selitystä?Samantien joku viisas vois kertoa miten viskon toimivuus luotettavasti testataan.Kiitos!!!
Kannentiiviste oli mustana ykkös- ja kutospytyn reunalta.
Kaikki muuten ok, mutta nyt musta tuntuu että tehot ei oo ihan kuin ennen.
Kun aut kolmosella lähtee kahdeksastakympistä ohittamaan,tuntuu kuin ei
kaikki kaakit olis hengissä.On vähän venutusta.Kyllä se kiihtyy mutta mielestäni hitaammin kuin ennen.Suuttimetkin kalkattaa tyhjäkäynnillä.Kun kierroksia vähänkin nostaa häviää kalkatus.Mielestäni nokkaketjun ei olis
pitänyt siirtyä remontin aikana.Merkit on kohdakkain,mutta jos pumpun ajoitus
olis siirtynyt.Ei aikaisemmalle,silloinhan kone ei todennäköisesti edes kävisi,vai kuinka?Mutta jos myöhäisemmälle yhden hampaanvälin.Mitä sitten tapahtuu?Outo juttu,olisko kellään selitystä?Samantien joku viisas vois kertoa miten viskon toimivuus luotettavasti testataan.Kiitos!!!
Niinpä,mutta jos ketju hyppää hampaanvälin aikaisemmalle niin se on jo suuri muutos pumpun ajoituksessa,luulisin että lyö käynnistäessä vastaanMika.T kirjoitti:Jos pumpun ajoitus siirtyy aikaisemmalle niin koneen käyti ääni muuttuu teräväksi. varsinkin eron huomaa juuri tyhjäkäynnillä. Kalkattaa...
lujasti.Eli käynnistyyköhän kone oleenkaan?
Joo,niinhän se voi olla,en tutkinut asiaa sen paremmin kannen poissaollessa.Mika.T kirjoitti:Kyllä se käy jos se yhden hampaan hyppää. Mutta kuullostaa varsinki kiihdytettäessä aika raa'alta.
Mutta ketju ei pääse hyppäämään pumpun rattaalta jos siellä on kaikki ohjarit paikoillaan. Kuten ei myöskään kampiakselin rattaalta.
Joten tehohävikki voi olla luuloakin... Mutta suuttimien kalkatus ei.
Mutta se viskon testaus?
Jotenkin hukkui tuo viskokysymys tuohon tekstiin, niin etten itse sitä sieltä huomannut lainkaan.. Itsehän vaihdoin viskon juuri muutama viikko takaperin ja tällä vähäisellä uuden viskon käyttökokemuksella voisi sanoa seuraavaa:
- uudella viskolla Mersu onkin Volvo (240-sarjalainen) jokaisella kylmäkäynnistyksellä. Kestää pari-kolme kilometriä ajella, jotta äänet palaa normaaliksi. Miksi muuten näin kauan visko "lämpenee"? Joskus hävettää vihellellä mennessään
On muuten äänen perusteella todella harvassa mersussa visko kunnossa 
- kunnossa oleva visko ei (kylmässä koneessa) pyöri käsin pyöräyttäessä oikeastaan lainkaan, vaan heti stoppaa paikalleen. Kone siis sammuksissa tässä vaiheessa
- tsekkaa öljyvuodot. Itsellä vuoti viskon öljyä pikkuhiljaa ulos. Parhaiten huomasin vasta siinä vaiheessa, kun irrotin vanhan, puhdistin ja pidin viikon verran muovipussissa. Oli pussi öljyinen tämän jälkeen
- tsekkaa viskon akselin välys. Ei saisi yhtään (?) olla klappia viskolla. Itsellä uuden viskon jälkeenkin on pienen pieni välys, mutta luulen tämän tulevan vesipumpulta...
- päästä kone lämpiämään sataan asteeseen. Tässä vaiheessa pitäis flektin jo taas kaasutellessa äännellä, kun visko tarraa kiinni (onko tarkka asteluku jotain yli 90:n?). Itse en tosin tätä testiä uskaltanut tehdä, koska viskon laakeri oli jo niin väljä. Mieluummin otin vanhan viskon pois ja ostin uuden
Sen muuten huomasin, että viskon toimivuudella/toimimattomuudella ei ollut mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun lyödään vaunu perään ja poljetaan ylämäkiä 90:n vauhtia. Ilmavirta huolehtii tässä vaiheessa jäähdytyksestä. Eri asia onkin sitten siinä vaiheessa, kun tällä tavoin lämmitelty auto joudutaan pysäyttämään kesken matkan vaikkapa liikennevaloihin. Siinä sitä toimivaa viskoa alkoi sitten kaipailemaan
- uudella viskolla Mersu onkin Volvo (240-sarjalainen) jokaisella kylmäkäynnistyksellä. Kestää pari-kolme kilometriä ajella, jotta äänet palaa normaaliksi. Miksi muuten näin kauan visko "lämpenee"? Joskus hävettää vihellellä mennessään


- kunnossa oleva visko ei (kylmässä koneessa) pyöri käsin pyöräyttäessä oikeastaan lainkaan, vaan heti stoppaa paikalleen. Kone siis sammuksissa tässä vaiheessa

- tsekkaa öljyvuodot. Itsellä vuoti viskon öljyä pikkuhiljaa ulos. Parhaiten huomasin vasta siinä vaiheessa, kun irrotin vanhan, puhdistin ja pidin viikon verran muovipussissa. Oli pussi öljyinen tämän jälkeen
- tsekkaa viskon akselin välys. Ei saisi yhtään (?) olla klappia viskolla. Itsellä uuden viskon jälkeenkin on pienen pieni välys, mutta luulen tämän tulevan vesipumpulta...
- päästä kone lämpiämään sataan asteeseen. Tässä vaiheessa pitäis flektin jo taas kaasutellessa äännellä, kun visko tarraa kiinni (onko tarkka asteluku jotain yli 90:n?). Itse en tosin tätä testiä uskaltanut tehdä, koska viskon laakeri oli jo niin väljä. Mieluummin otin vanhan viskon pois ja ostin uuden

Sen muuten huomasin, että viskon toimivuudella/toimimattomuudella ei ollut mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun lyödään vaunu perään ja poljetaan ylämäkiä 90:n vauhtia. Ilmavirta huolehtii tässä vaiheessa jäähdytyksestä. Eri asia onkin sitten siinä vaiheessa, kun tällä tavoin lämmitelty auto joudutaan pysäyttämään kesken matkan vaikkapa liikennevaloihin. Siinä sitä toimivaa viskoa alkoi sitten kaipailemaan

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
- uudella viskolla Mersu onkin Volvo (240-sarjalainen) jokaisella kylmäkäynnistyksellä. Kestää pari-kolme kilometriä ajella, jotta äänet palaa normaaliksi. Miksi muuten näin kauan visko "lämpenee"? Joskus hävettää vihellellä mennessään
On muuten äänen perusteella todella harvassa mersussa visko kunnossa 
- kunnossa oleva visko ei (kylmässä koneessa) pyöri käsin pyöräyttäessä oikeastaan lainkaan, vaan heti stoppaa paikalleen. Kone siis sammuksissa tässä vaiheessa
Jotenkin näin ajattelin viskon toimivankin,mutta mistä sen nyt sitte tietää että se kuumana nappaa kiinni?
Ja mikä narina siinä kuuluu?Ei mulla ainakaan muistaakseni missään mersussa ole ko. narinoita kuulunut.
Toisaalta mistä ostit ja mitä makso? Voishan sen ihan kokeeksi vaihtaakin.
Eipä ole ollut ongelmia kuin joskus vaunua vetäessä ja pysähtyessä onkin lämmöt vähän korkeemmalla kun ilmastointikin on päällä.
Tuli nyt vaan mieleen kun olen useasti pohtinut että miten sen viskon testaa...


- kunnossa oleva visko ei (kylmässä koneessa) pyöri käsin pyöräyttäessä oikeastaan lainkaan, vaan heti stoppaa paikalleen. Kone siis sammuksissa tässä vaiheessa
Jotenkin näin ajattelin viskon toimivankin,mutta mistä sen nyt sitte tietää että se kuumana nappaa kiinni?
Ja mikä narina siinä kuuluu?Ei mulla ainakaan muistaakseni missään mersussa ole ko. narinoita kuulunut.
Toisaalta mistä ostit ja mitä makso? Voishan sen ihan kokeeksi vaihtaakin.
Eipä ole ollut ongelmia kuin joskus vaunua vetäessä ja pysähtyessä onkin lämmöt vähän korkeemmalla kun ilmastointikin on päällä.
Tuli nyt vaan mieleen kun olen useasti pohtinut että miten sen viskon testaa...