Tuo rengasasia on sikäli mielenkiintoinen, että välttämättä renkaan, tai vanteen koolla ei ole niin suurta merkitystä siihen, pysyykö auto "hanskassa" isoissa nopeuksissa.
Täysin samoilla mitoilla oleva rengas käyttäytyy aivan eri tavalla merkistä ja mallista riippuen. Myös auton painonjakauma, vakaajien ominaisuudet, jousitusgeometria, korin cw, yms. vaikuttavat erittäin paljon.
En todellakaan tarkoita, etteikö matala rengas isolla vanteella olisi raskaan auton alla vakaampi ajettava mutkissa, kuin korkeaprofiilinen pienellä vannekoolla, mutta ei se silti autoa huojuta kovassakaan vauhdissa, joskaan mutkiin ei parane mennä ihan samalla tyylillä, kuin joillakin erikoisrenkailla.
Itse kokeilisin toista rengasmerkkiä, ensin kuunneltuani vastaavantyyppisellä autolla ajneiden käyttökokemuksia kyseisestä renkaasta.
320 CDI kokemuksia? Tehoa tarvitaan lisää..
Renkaista ja ajettavuudesta hieman lisää. Mulla itsellä on vastaava auto avatgarde alustalla.
Omani ajettavuus muuttui huonompaan suuntaa kun vaihdoin kesärenkaisiin ( Michelin Energy Pilot) auto ei ole enää läheskään niin suutavakaa kuin talvirenkailla (Bridgestone Blizzak) Molemmat rengassarjat ovat kokoa 225/55 16 Kesärenkaat ovat Melberin valmistamilla avatgarde aluilla ja talvirenkaat ovat myös Melberin aluvanteilla.
Talvirenkailla auto meni kuin juna kiskoilla nyt kesärenkaiden kanssa sitä joutuu kokoajan ajamaan. Lieneekö vanteiden offseteissä eroa vai voiko renkaat vaikuttaa noin paljon??? . Äkkiä luulisi että ko. alustalle valitut vanteet ja kesärenkaat olisivat parempi paketti mutta ei. No onneksi suuremmilla nopeuksilla ohjaustuntuma on jämäkämpi, sen verran on tullut kokeiltua illan hämärinä hetkinä.
Täytyypi tarkastella sitä offset juttua kun tulee seuraava joutohetki.
Olen muuten myös itse hämmästellyt miten ajotietokone voi näyttää niin paljon päin mäntyä olevia kulutuslukemia, onkohan tämä kaikkien väyrysten tyyppivika?
Kyllä muuten 320 sen saa menemään 7 -7.5 lukemilla kun nätisti ajelee, aina ei vaan malta, kun täytyy kokeilla mitä sen viiveen jälkeen tapahtuu
Omani ajettavuus muuttui huonompaan suuntaa kun vaihdoin kesärenkaisiin ( Michelin Energy Pilot) auto ei ole enää läheskään niin suutavakaa kuin talvirenkailla (Bridgestone Blizzak) Molemmat rengassarjat ovat kokoa 225/55 16 Kesärenkaat ovat Melberin valmistamilla avatgarde aluilla ja talvirenkaat ovat myös Melberin aluvanteilla.
Talvirenkailla auto meni kuin juna kiskoilla nyt kesärenkaiden kanssa sitä joutuu kokoajan ajamaan. Lieneekö vanteiden offseteissä eroa vai voiko renkaat vaikuttaa noin paljon??? . Äkkiä luulisi että ko. alustalle valitut vanteet ja kesärenkaat olisivat parempi paketti mutta ei. No onneksi suuremmilla nopeuksilla ohjaustuntuma on jämäkämpi, sen verran on tullut kokeiltua illan hämärinä hetkinä.
Täytyypi tarkastella sitä offset juttua kun tulee seuraava joutohetki.
Olen muuten myös itse hämmästellyt miten ajotietokone voi näyttää niin paljon päin mäntyä olevia kulutuslukemia, onkohan tämä kaikkien väyrysten tyyppivika?
Kyllä muuten 320 sen saa menemään 7 -7.5 lukemilla kun nätisti ajelee, aina ei vaan malta, kun täytyy kokeilla mitä sen viiveen jälkeen tapahtuu

Samat tuntemukset kuin AkiAA:lla,jopa kuuden pintaan kun oikeen hissuttelee. Mutta alle vitosen on näyttänyt ajotietokone enkä siihen usko kun jokaisella mittauksella noin litran ero.Mariini kirjoitti:5.0l maantieajossa... Ajotietokone pitää paikkansa, varmistettu 'tankkaustestillä'.AkiAA kirjoitti: Kyllä muuten 320 sen saa menemään 7 -7.5 lukemilla kun nätisti ajelee, aina ei vaan malta, kun täytyy kokeilla mitä sen viiveen jälkeen tapahtuu
Mariinilla poikkeusyksilö? Onko tuo viiden litran kulutus uudemmalla vai vanhemmalla?
Vanhemmalla, uudempi vie karvan alle seittemää, kuuden pintaan ei pääse kirveelläkään. Se vaatii jonkin verran harjottelua, että oppii tuon taloudellisen ajotyylin, mutta silti keskinopeus ei siitä kärsi. Kävin täältä Ilmajoella koulussa, se oli sellasta ~120km siivua ja siinä oli aina lopputuloksena tuo, heti jos "joutu" iltasella noudattamaan niitä paria 60km/h pätkiä mitä tällä välillä on niin 5.1-5.4, niin nopeesti ne kulutuserot tulee. Matkanopeus oli/on tuolla ajotyylillä siinä ~85km/h vakkarilla jos ajaa satasta vaikutus on taas tuo sama, ,1-,4l nousee riippuen kuinka pitkään ajaa. Ja ne viitosen kulutuksethan ei ihan pienellä reissulla tule, Marsun ajotietokonehan on melko hidas muuttaan noita kulutuslukemia.
Paitti käynnistyksessä.... Ja talvella... Ja ylöspäin....
Kyllä niissä tuntuis olevan autokohtasta eroa(kin), kuten sanoin uudemmalla ei pääse tuohon alle kuuteen kirveelläkään, ei tuo vanhempikaan heti "pihi" ollut. Siinä tuli vielä aikanaan "kulutuslisää" kun siihen tankattiin vähän väärää tavaraa, sen reissun jälkeen ei mennyt edes kuuden pintaan vuoteen. Sen jälkeen on alkanut taas tasottumaan.
Mutta nämä ajoni olen tehnyt ilmastointilaite *off* asennossa, se on litran ylöspäin jos sen pitää pyörimässä. Eli jos kesällä ajaa niin se kylmäkone laittaa kuuden litran nujakoille. Nämä lukemat on tankkauslaskelmilla todennettu ja niillä on myös voitettu 50€ rahaa kun siitä on vetoa lyöty....
Edit: Viime yönä, K:pää-Ikaalinen-K:pää, matka 100km, keskinopeus 57km/h, kulutus 5.8l / 100km. Ilmastointi kytkettynä.
Paitti käynnistyksessä.... Ja talvella... Ja ylöspäin....
Kyllä niissä tuntuis olevan autokohtasta eroa(kin), kuten sanoin uudemmalla ei pääse tuohon alle kuuteen kirveelläkään, ei tuo vanhempikaan heti "pihi" ollut. Siinä tuli vielä aikanaan "kulutuslisää" kun siihen tankattiin vähän väärää tavaraa, sen reissun jälkeen ei mennyt edes kuuden pintaan vuoteen. Sen jälkeen on alkanut taas tasottumaan.
Mutta nämä ajoni olen tehnyt ilmastointilaite *off* asennossa, se on litran ylöspäin jos sen pitää pyörimässä. Eli jos kesällä ajaa niin se kylmäkone laittaa kuuden litran nujakoille. Nämä lukemat on tankkauslaskelmilla todennettu ja niillä on myös voitettu 50€ rahaa kun siitä on vetoa lyöty....
Edit: Viime yönä, K:pää-Ikaalinen-K:pää, matka 100km, keskinopeus 57km/h, kulutus 5.8l / 100km. Ilmastointi kytkettynä.
Tiedät paikan, kokeile