W107 käyntiongelmat jatkoa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
kista
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 31.05.2005 20:06
Paikkakunta: Tarvasjoki

W107 käyntiongelmat jatkoa

Viesti Kirjoittaja kista »

Unskikohan se pyysi kirjoittelemaan, jos tähän mun 450 slc käyntiongelmiin löytyy jotain järjellistä selitystä. Nyt se pistelee ihan hienosti. Kävin läpi johdotuksien liittimet, tulpat ja johdot yksi kerrallaan ( 4 kpl johtoja vaihdoin mitattaessa saadun epämääräisen ohmi lukeman takia, yksi tulppa oli pimeä ) , säädin sytytyksen, mittautin co. arvon ( 0.56 oli arvo, aika laihalla eikö?), Kahdessa n, 25 l tankkauksessa laitoin tankkiin Masinolia ja sen jälkeen olen laittanut tankkauksen yhteydessä injector cleaniriä n, 0,5 dl / 25 l. (Tämän vinkin sain päästömittauksen yhteydessä). Alipaine vuotoja koitin hakea myös starttipilotilla, mutta niitä ei tuntunut olevan. Kaikki aris klemmarit tarkastin myös ja uusinkin pari viallista. Moottori ravisti myös jonkun verran n,1500 - 2200 1/min joka varsinkin maantie ajossa tuntui melkoisena tärinänä ohjaamossa. Diagnosoin vian konehuoneen puolelle Ilmastointilaitteen kompuran kiilahihnan kiristin rullaan, josta on laakeri mennyt. Remmi ja kiristäjä aloitti vallattoman "plätkytyksen" näillä kierroksilla. Poistin remmin koknaan, kun se ilmastointi ei kuitenkaan toimi, ja kas, tärinät loppuivat siihen. Kulutus lukemat vastaavat omia kokemuksiani tältä kesältä. Matka ajo n, 14 -16 l ja kaupunki n, 20 l / 100 km. Nyt tuntuu siltä, että jäähdytysjärjestelmä pitäisi huuhtoa jollakin mentelmällä, koska lämmöt ei tahdo pysyä kurissa kaupunki ajossa. Olisiko tähän jotain kommenttia?
Ei rahasta, vaan rakkaudesta näihin romuhin!
450 slc - 73
honda cb500 four -76
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Huuhtelun yhteydesää kannattaa uusia termostaatti, suosittelen sen hankkimista Veholta. Hiukan kalliimpi mutta toimii varmasti. Forten tuotteillla huuhtelu onnistuu, ovat vain pahuksen kalliita.

Kannattaa myös katsoa jäähdyttimen kenno, se ja ilmastoinnin kenno ovat usein ylenmäärin tukkeutuneet.

Yksi yleisimpiä syitä ylikuumenemiseen, varsinkin kaupungissa, on luistava viskokytkin. Tahtoo olla vain melko kallis hankinta. Tyhjäkäynnilläkin, kun moottori on tosi kuuma, tulisi puhaltimen puhaltaa tosi rajusti. (niin, että puhallus tuntuu hyvin vielä n 80 cm:n pääsätä puhaltimesta taaksepäin)

Myöskin kannattaa tarkistaa sähköflektin anturin toiminta. Se on se kaksinapainen siinä ylävesiletkun moottorinpuoleisen kiinnityskopan päällä. Liiitin irti ja hyppylangalla liittimen navat yhteen, puhatimen tulisi lähteä käyntiin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Kun tuossa oli puhetta lämpenemisongelmista, niin konetiskiaine on ainakin yksi asiallinen "kotikonsti" siihen. Ei tarvitse purkaa "koko autoa", kun laskee vanhat nesteet pois, lisää puhtaan veden ja sopivasti konetiskiainetta, niin jo puhdistuu. Konetiskiaine on sikäli hyvä, että ei vaahtoa. Älä siis missään nimessä ikinä laita tavallista tiskiainetta jäähdytysjärjestelmään. Kun konetiskiaine on vaikuttanut järjestelmässä muutaman tunnin, tai vaikka jonkun päivänkin, niin se kannattaa laskea pois ja huuhtoa systeemi puhtaalla vedellä useampaan kertaan siten, että laittaa vedet koneeseen ja käyttää moottoria hetken, jolloin se kierrättää vettä lämmityslaitteenkin läpi. Konetiskiaineesta vielä sen verran, että moottorin pitää antaa käydä lämpimäksi, koska tiskiaineen teho on olematon kylmänä ja paranee, mitä kuumemmassa se on. Huolella huuhdottuun järjestelmään seuraavaksi kunnolliset nesteet sisälle korroosion estämiseksi ja hyvä tuli.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, kun tuossa luin omaa viestiäni, huomasin kuinka pienet unohdukset vaikuttavat itse asiaan: välimerkit, yhdyssanat yms. Tällä kertaa unohdus oli sana: "ulkoapäin"
Kannattaa myös katsoa jäähdyttimen kenno, se ja ilmastoinnin kenno ovat usein ylenmäärin tukkeutuneet
ja sitten lauseen tuli jatkua sanalla:Ulkoapäinkin

Siis: tarkoitus oli kertoa jäähdyttimen ulkopuolisen lian vaikutuksesta moottorin lämpöihin. Usein, varsinkin vahemmissa 'moottoriajoneuvoissa' on ilmastointilaitteen lauhduttimen ja varsinaisen jäähdyttimen välissä melkoisia 'linnunpesiä'.

Valitan tapahtunutta... :oops:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juhani P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 09.08.2005 15:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juhani P »

Eipä tuo taida haitata, vaikka tuommoinen unohdus sattuikin. Vaikka tietty, se vaikuttaa siihen, mistä puhutaan. Joo, enpä muuten itse tullut ajatelleksi tuota ulkoapäin tapahtuvaa pesua ollenkaan, kun laitoin tuon vinkin "sisäpesusta". Molemmat puolet toki on syytä pitää puhtaana, että lämmönsiirto toimii, kuten on ajateltu. Monesti vaan tuppaa vanhoissa(eikä edes välttämättä niin kovin vanhoissakaan) vehkeissä olemaan "kalkkeutumaa" ja ruostetta, ym. epäpuhtauksia jäähdyttimen sisäpuolella, joka vaikeuttaa huomattavasti lämmön siirtymistä ulos. Kunnon pesussa on sitten vaan aina se riski, että lian irrottaminen hapettuneesta jäähdytysjärjestelmästä aiheuttaa vuotoja kennoon, mutta siitähän selviää uudella kennolla. :)
Vastaa Viestiin