Toyota carina 1.6 -72.....Tekniikka pelas mut kori ruostu silmissä
Ford Taunus coupe 1.6 -75....suht hyvä peli mut takapään korin osat kortilla.
Opel kadett D 1.6s -84....nokka-akseli kulu silmissä aika pirtee 90hv..ruostuva.
Audi 100 cc 1.9 -83 ....ensimmäisiä uutta korimallia..pelas..mut heikko vaihdelaatikko.
Mazda 323 glx -87....tämä auto toimi moitteetta mitä nyt kulutus osia vaihdettiin.
Toyota corolla 1.3 sedan -89 ...kun ostin söi öljyä rutkasti.. vent varren kumit..jo loppu...ruostuva.
Saab 900i -88 .....Toimi suht moitteetta...ruostetta takapäässä ja konepellin reunoissa.
Mazda 929 3.0i v6 - 89 ....tässä oli kaikki "härpäkkeet" ilmastointi pelas loistavasti ei isompia vikoja hyd.nost. vaihdettiin...kori näissä ei kauheen kestävä vaikka minulla olikin hyvä yksilö.
vw jetta 1.8 Flair -91 .....ei ollut kauaa...mutta en tehnyt autoon mitään remonttia joku oli laittanut "urheilu" alustan..sai ajaa mutkiin kuivalla asvaltilla aika vauhtia.
MB 190E 2.6 sportline-90 ...Hyvä kori...takapään hyd.iskarit vaihdettu bilsteineihin...autom. huollettu..koneeseen vaihdettu nostimet ja vent. varr.kumit yms. pientä...tällä hetkellä pelaa hyvin.."koputtaa puuta".
Tässä oli minun auto elämää...loppu toteamuksena vois sanoa et autoilu ei kannata mut on pirun hauskaa
Ajo-oikeus vuodesta -88. Erinäköisiä keksintöjä on tullut kokeiltua, mutta "itä-autoilta" (lue aasialaisilta) olen säästynyt. Kaikki eivät ole olleet ns. ajo-autoja, joukossa on harrastepelejä ja osa Saksasta ostettuja ja edelleen myytyjä. Eli kronologisessa järjestyksessä vuodesta -88 nykyhetkeen:
Opel Kadett C 1,2 "S" vm. -76, ensiauto, ostin pankkilainalla autoliikkeestä, viritettiin tottakai
BMW 316 vm. -82, vaihdettiin 2,0/6-syl. kone ja 5-vaiht. laatikko
Audi 80 1,8 S vm. -87, laiskanpulskea kiihtymään mutta kulki kovaa 90 hv:llä, taloudellinenkin vielä
BMW 323i vm. -82, orggiskuntoinen klassikko, olisi pitänyt säästää
Ford Escort 1,6 D vm. -85, maalattiin ja tuunattiin...
BMW 324d vm. -86, nokka-akseli kulutustavaraa, muuten luja kone
Jeep Wagoneer 5,9 QuadraTrack Aut. vm. -77, korotettu, 33" pyörät jne. Ei mikään katumaasturi.
VW Golf 1,5 D vm. -78 tai -79, siitä hyvä, ettei savutusmittausta katsastuksessa...
Ford Escort RS Turbo vm. -89, tax-free, purettiin korinvaihtoon
Ford Orion 1,6 D / Escort "RS" vm. -88, em. kori ja diesel-Orionin tekniikka, lammas suden vaatteissa, 5 l/100 km
Bedford Blitz 2,1 D avolava vm. -79, legendaarista...
Audi 100 2,0 D vm. -82, hommattiin kanta-autoksi
Audi 100 Avant 2,0 D vm. -86, tax-free, koriksi edelliseen, kv. jäi tekemättä
Ford Transit 160 2,5 Di vm. -85, jatko-ohjaamo paripyörillä, tällä käytiin kaksi reissua Saksassa, toisella matkalla Transun rakenteellinen nopeus ylittyi Kasselin syöksyissä (vapaalla n. 150 km/h) seurauksena "differential schaden". Ostin vm. -76 MB 808, jonka lavalla Transu + 10 dsl-moottoria tulivat Suomeen.
MB 808 D vm. -76, pakko-ostos Mannheimista, pitkä lava + nosturi, ei juurikaan tehoreserviä: 80 hv, kokonaismassa 7,5 t
Ford Escort 1,6 D vm. -85, tässä oli hieno tiikeri maalattu nokkapeltiin
Ford Scorpio 2,9i 24V Ghia Aut. vm. -91, tax-free Cossu, myytiin edelleen
Ford Scorpio 2,5 D CL vm. -88, perämällätty, jälleen kanta-autoksi...
Mika V, kaverilla sattuu btw olemaan juuri -82 vuoden e21 323i vieläpä.
Itselläni on nyt w115 odottelemassa projektointia, auto ei ole siis liikennöinti kunnossa laisinkaan vielä. Toisena autona on w110, jolla hoidan satunnaiset siirtymiset ja kylärallit.
Kaikkea on tullu kokeiltua...hmmm jos vois sanoo mikä on ollut huonoin, paras, kallein yllä pitää...ym niin merkattu perään
- Opel Ascona 2.0L Berlinetta -78 ( ensi rakkaus )
- Datsun 1600 4d 1600 ( hyvä lukkoilmiö erillisjousituksen ansiosta )
- Lada 1200 ( parempi mitä porukka luulee )
- Lada 1200 ( lähti parhaiten käyntiin pakkasella kuin pakkasella )
- Lada 1500 ( hajos kone heti...kaatikselle )
- Lada 1600 ( jäärataa ja katuajoa piikeillä koko talvi = HAUSKAA )
- Opel Kadet Farmari -85 ( pakollinen työväline )
- Buick Skyhawk -78 ( bensarosvo )
- Toyota Corolla 1.6 16V -89 ( vei luotettavimmin paikasta A paikkaan B )
- Pontiac Grand Prix 3.1V6 -90 ( todella hyvä ostos...ei myöskään mitään vikoja 100tkm aikana )
- Chevrolet Astro Van -91( erehdys )
- Opel Astra GSi 16V -93 ( kiva peli. löysä runko )
- Fiat Tipo DGT 1.6 -92 ( toinen erehdys )
- Mazda GT 2.0 16V STW -93 ( vaimo tykkäs )
- Ford Mondeo V6 STW -95 ( kallis kokemus )
- Corvette -63 Convertible ( edelleen harrasteautoista no:1 )
- Mazda 626 V6 -93 ( todella hyvä ostos, vain ilmastointi puuttui )
- Subaru Legacy 1.8GL 4x4 STW ( ihana 4x4 yllätti, vain teho puuttui )
- Opel Vectra Dti Vagon -98 ( paskin uusi auto, äkkiä pois )
- Subaru Legacy 200 STW -93 ( aaahhhh... kumpa olisi tajunnut ostaa uutena )
- Opel Astra 2.0 Sport Vagon -99 ( ehkä vika Opel...tämä kuitenkin toimi )
- Subaru Impreza GT -98 ( parasta kyytiä 365vrk vuodessa )
- MB E 290 TD T -97 ( taloudellinen..eniten palannut rahaa korjauksiin, mutta vaimo tykkää..todellinen perhe auto 7hlö...mihin vaihtais????? )
- Subaru Impreza STi -04 ( paras kyyti jatkuu...jatkuu...jatkuuu. Paranee vanhetessaan )
Tässäpä lista
Kortti vuodesta -91
Taunus 1.6 GX -81 karmee laitos
Datsun 280 C -84 Upee japanin laiva
Volvo amazon -69 opiskeluaikaiken loma-auto
Volvo 240 2.3 -84 bensa rosvo
MB w123 300D -81 vanha taxi
MB w123 300D -79 harmaja
MB w123 300DT -84 pirtee turpotiisseli
MB w 124 300 TDT -91 musta varmari
MB C220 CDI A 2000 nykyinen pikkumersu
eli 5 autoa, 2 traktoria ja 2 ajokatosta
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
1. Ford Transit -87, perä paskaksi, muutenkin romu mutta opiskelijalle sopiva. Heinävesi - Pieksämäki väliä hinkkasin pari vuotta.
2. VW Golf 1,6 -87, erittäin hyvä auto. Ei mitään mainittavaa vikaa, ajoin melkein satatuhatta.
3 Audi 1.8S -88, vaihtoehto ventolle, vähän vikoja. Laiskanpulskea patukka, jolla tehty kyseenalainen nopeusennätys. Ajoin noin 50tkm.
4. Toyota Carina E 2.TD wagon -96. Luotettava farkku, joka alkoi ruostumaan yllättävästi. Tekniikka olisi kestänyt vielä vaikka toisen mokoman. Oli ajettu 220tkm kun ostin ja möin kun mittarissa 370tkm. Viisi vuotta yhteistä taivalta. Vaihdelaatikko ja kytkin uusiksi 270tkm kohdalla.
5. MB E 200 D -94. Ajanut olen noin 23tkm ja eniten olen saanut tuota rassuuttaa... Joka viikko jotain uutta kivaa löytyy. Hyvä kyytinen mutta vois olla hintaansa nähden vähän luotettavampi. Polttoaineelle ei niinkään perso kuin Toyota. Kahtoo nyt kuin kauan tuolla ajelee. Nyt mittarissa 478tkm.
Olen vasta 20v joten kovin montaa kärryä ei ole ehtinyt olla.
MB 200D -91 9/03(88tkm)- nykyinen käyttöauto mittarissa nyt 142tkm ei isompia vikoja.
Toyota Corolla 1.3 rwd -81 4/04-7/04 suvussa uudesta. Sain ilmaiseksi, korjasin pari kuukautta ja ajoin kuukauden. Myin pois intin takia, vähän harmittaa että tuli myytyä. Osien saanti tuon ikäiseen rupes olemaan jo hieman ongelma mm. suomen viimeinen uusi lokasuoja meni tuohon. Toisen puolen lokasuojia tais vielä muutama jäädä, kysytty kolmelta tukkurilta.
Saab 900i -88 3/05- Kakkoskärry ja tilaihme. Ruoste vaivaa, mutta muuten ominaisuuksilta todella loistava auto. Yllättävän pirteästi tuo liikkuu, kiusattu mm. ansiokkaasti yhtä jaguar s-type 2.5v6:sta, 160km/h pääsi ohi .
Ari66 kirjoitti:
Itseäni ainakin kiinnostaa lueskella, millainen historia on ollut ennen mersuun siirtymistä.
Ei minkäänlaista historiaa ole ennen mersua. Niillä on killinä opeteltu ajamaankin ja aina niitä on ollutkin. Tosin taisin ensimmäisenä ajaa 130-110 viiatilla
Pistänpäs siis omanikin. Laitetaan kronologiseen järjestykseen hankinta-ajankohdan mukaan, harvoin on ollut vain yhtä autoa pihassa, joskus kolmekin. Kortti ollut kohta 17 vuotta ja ilman yhtään itseaiheutettua kolaria.
Ford Taunus 1,6 L -77
VW Kupla 1300 -66
Peugeot 505 2,0 GR -78
(Peugeot 405 1,6 GR -88 käytössä, vaan ei omistuksessa)
Subaru Targa 1800 -91
Chevrolet Caprice Classic STW 5,0 -87
Ford Sierra 1,6 C -89
(Opel Senator 3,0 EA -87 käytössä, vaan ei omistuksessa)
Chevrolet Stepside Pick-Up 6,2 dsl -84 (eka diisseli)
Mercedes-Benz 300 D -83 (pois yli miljoona ajettuna)
Datsun 120 Y Coupe 1,2 -77
VW Jetta CL 1.5 dsl -84
Oldsmobile Custom Cruiser STW 5,7 dsl -87
Opel Ascona 1,6 dsl -86
VW Golf 1,3 CL -91
Mercedes-Benz 200 D -88
(Volvo 850 Tdi STW -97 käytössä, ei omistuksessa)
Ford Escort Express 1,6 dsl -88
VW Transporter 1,6 dsl -83
Mercedes-Benz 300 D -77
Volvo 245 2,4 dsl -79
Tommosia katiskoita. Ja kaksipyöräiset päälle.
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
Ja edelliseen vielä, että tuota mersuilua on vasta takana reilut kymmenen vuotta ja mersuilla ajettuja kilometrejä vissiinkin luokkaa 400-500.000 km, eli aika noviisi vielä...
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
-81 toyota corolla 1,3 josta tuli 1,6i.
-87 ford escort 1,3 josta 1,8 turbo 324hv398nm.(oli minulla 10v)
-81 toyota cororolla 1,3 josta tuli 1,6dohc efi.
-82 toyota carina 1,8d.
-82 opel ascona 1,6.
-81 bmw 316.
-87 toyota corolla 1,6 gti.
-89 toyota corolla 1.6.
-88 ford escort rs turbo.
-95 ford escort 1,6 stw.
-99 ford escort 1,8td stw.
-95 mb c220d.
ja joitain saatto unohtuakkin.
Saab 96 -77: Ensimmäinen oma. Lämmin, mutta äänekäs. Ruma, mutta ruostuva. Opettavainen. Hauska, tiukoissa mutkissa rattivaihteen kakkoselle heitettäessä meni samalla pyyhkijät täysille, ihmekös tuo jos ralleissakin näillä joskus pärjättiin
Alfa Romeo 164 -89: Epäluotettava nykijä. Öljynerotin taru sinänsä, kaksi kertaa vuodessa tyhjennettävä sinapin ja autovahan sekoituksesta. Ilmamäärämittari, säätyvä imupuolen nokka-akseli ja kaksi jakajaa (sekä 8 tulppaa) muodostivat semmoisen häiriöpyydyksen että varmaan naapurin telkkarikin sai kuskin niskat rytkymään.
Opel Corsa 1.2 TR -85: Ostettiin ns. oikealta automieheltä, jolla TKL:n ratissa yli miljoona kilometriä ja rengaspaineet keskimäärin oikeat (1+3)/2 = 2 bar. Savutti kylmänä, myytiin minulle käyntilämpöisenä ja sekarengastuksella, kumpaakaan en älynnyt epäillä. Sai joltain peräkoukkustanssauksen vänkärin oveen ja myytiin eteenpäin käsijarru lukittuneena, koko paskaan äärimmäisen kyllästyneenä. Etulaakerivaurio.
VW Jetta 1.6 D -87: Luotettava, luotettava, luotettava. Ainoa vika huonohkot pellit. Etuina helppo ja halpa korjattavuus (3 liikkuvaa osaa, joista kallein 12 €). Vei naftaa kuulemma joskus, en pahemmin huomannut. Suorituskyky oli tietenkin ennakoitava, ohituspäätökset piti tehdä ajoissa, mieluiten jo pihassa ja ne olivat kielteisiä. Etulaakerivaurio, mutta korjasin toisin kuin Gorbaan. Ostettu appiukolta, välit säilyivät.
Saab 9-3 -98: Laiskahko, painavahko, tilavahko, lämpimähkö. Ilmastoitu, opetti ymmärtämään hyvän päälle. Tällainen auton pitäisi olla: ei syntynyt mitään tunnesidettä, ja normaalin ylläpidon lisäksi en koskaan jaksanut puolustaa tahi haukkua autoa, koska se ei herättänyt mitään tunteita. Hyvä käyttöauto.
MB W124 300 Turbodiesel -92: No, saatiinhan se vihdoinkin, vuodesta 1986 alettu W124:ää himoita. "Vanhentunut, pappamalli, laiska, epätaloudellinen, kallis pitää, ääni kauheaa raksutusta , "No sitä saat varmasti korjata ja rassata tarpeeksi!" " (tuttujen kootut kommentit). Järjetön hankinta, jota pitäisi perustella kaikille vaikka kukaan ei kuitenkaan ymmärtäisi. Mahtava auto.
Useampi ford escort mk 1 73-75(näistä jäi mieluinen muisto,joskus vielä yksi BDA...)
taunus-78
sierra-86
escort-92
lada 1200-76
datsun pick-up -76&-77
honda accord -78&-85
renault 5-75
mitsu sapporo turbo-82
sunbeam avenger-78
bmw 320-80
chevrolet caprice-83
pontiac trans-am-87
mazda 626 gti-86
fiat uno-88
nissan sunny-85
nissan cherry-80
mitsu colt-87
volvo v70-98
...en muista kaikkia helmiä...
nyt käytössä:
MB 300-24 ce-90
Audi avant 2.8 Quattro
Viimeksi muokannut Make, Ti 20.12.2005 11:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Ihan pakko kysyä miten tuo 540i toimi? Mulla ei ainakaan ole vielä ollut mitään vikaa. Ja mimmoinen tuo vanhempi CL on ajaa verrattaessa vaikkapa juuri 540i:hin?
Ford 17M turnier 2.0 V6 -70
Ford 17M turnier 2.8i V6 -71
Ford 20M XL 2.6 V6 -69
Nissan Bluebird 2.0 Diesel -86
Toyota Carina 1.8 Diesel -87
Lada 1200L -89 "Helmi"
Ford Granada GL 2.0 Aut. -82
Chevy Caprice STW -89 "aito-ruumisauto"
Toyota Hilux X-tracap 2.44D -87
Lada 2107 Kombi 1.3 -90 "ruumisauto"
BMW 320 2.3i -87
Että ohan noita ollu, toiset vuosia (20M) ja toiset muutaman viikon (caprice).
BMW lähtee maanantaina, niin jäljelle jää vain paras, MB W124 300D Aut. -89/90.
Enkä heti kyll aijo vaihtaa. Bemarissa tykästyin saksan laatuun, mutta Mersu on osottautunu vielä paremmaks.
Nii, kortti ollu (koko ajan) takataskussa 8-vuotta.
Jees elikkäs kortti on ollut reilun vuoden (saatu 7/2004)
autoja on ollut pari, kaksi epä onnista ja sitten MB eli:
Mazda 626 '85 - Tumman sininen, muuten hyvä peli paitsi lämmitys laitteen kenno vuosi kuskin jalkatilaan, joten tuulilasi oli aina huurussa ja paskanen. Sitten koetti onni ja Mazda kääntyi katolleen kuukauden ajon jälkeen Lauttakulmantiellä, Kaanaaan moottoriurheilurdan kupeessa :S
Saab 900 '89 - Tumman sininen (lähes musta), en pitänyt alkuunkaan, vaikka oli suomalaista laatua, mutta liian lentokonehan se oli, hävtin puolen vuoden ja 10000km jälkeen.
MB W124 300CE '88 - Ruskea, ostettu keväällä '05. Pientä laittoo vaatii, vaikka kori on lähes virheetön, paitsi konepeltiä on joku "paikkamaalannut" spray maalilla. ilkeitä rantuja näkyy... voi olla että joutuu ylimaalaamaan auton kun uudet puskurit ja helmalevikkeet autoon hankitaan... kuvitusta laitan johonkin kun on jotain mitä kuvata