Voiko 210:n lämmönsäätimiä "kalibroida"?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Voiko 210:n lämmönsäätimiä "kalibroida"?

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Saako 210:n lämmönsäätimiä jotenkin kalibroitua? Kun laitan molemmat säätimet samalle kohdalle, tulee apumiehen puolelle lämpimämpää ilmaa kuin kuskin puolelle. Muutamat testit on suoritettu auton ollessa varjossa, eli sisälämpötilan pitäisi olla sama auton molemmilla puolilla.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan. :roll:
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

:evil: Emmä kans oikein tiedä tosta W210 lämmityslaitteesta...Tahkolle kun ajettiin viime talvena niin lämpö piti pitää välillä aivan tapissa ( rullassa se viimeinen "muljahdus" ) sitten tuli liian kuuma ja sitten kun otti yhden pykälän kylmemmän puolelle niin tuli kylmä!!! sitä sai sitten muljautella edes takas koko reissun...välimuotoa kun ei ole!!...
Nyt kun imastointi on "kunnossa" niin kylmää tulee TODELLA heikosti mutta 30min ajon jälkeen suullakkeet ovat ilmeisesti jo viilentyneet kauttaaltaan että helteillä pärjää...Järjestelmä on just täytetty ja kenno on uusi + raitisilmasuodatin on uusi...Jossain on kyllä vikaa.

Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
GLE 580 2021
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

BRC kirjoitti:
Emmä kans oikein tiedä tosta W210 lämmityslaitteesta...Tahkolle kun ajettiin viime talvena niin lämpö piti pitää välillä aivan tapissa ( rullassa se viimeinen "muljahdus" ) sitten tuli liian kuuma ja sitten kun otti yhden pykälän kylmemmän puolelle niin tuli kylmä!!! sitä sai sitten muljautella edes takas koko reissun...välimuotoa kun ei ole!!...
Nyt kun imastointi on "kunnossa" niin kylmää tulee TODELLA heikosti mutta 30min ajon jälkeen suullakkeet ovat ilmeisesti jo viilentyneet kauttaaltaan että helteillä pärjää...Järjestelmä on just täytetty ja kenno on uusi + raitisilmasuodatin on uusi...Jossain on kyllä vikaa.

Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????

Lämmönsäätöpaneelissa se vika on. Tarkista potentiometrien juotokset. Koskaan ei toinen säätö saa olla kokonaan kiinni, vaan aina molemmat jossain säädössä., ei lukittuneina.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

mjo33400 kirjoitti:Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan. :roll:
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
Kyllä molempien säätö toimii, kylmään ja lämpimään. Eli ohjaus toiminee. Ongelma on, että jos säädän molemmat säätimet samoille lämmöille, niin apumiehen puollelle puhaltaa lämpimämpää. Aste-eroa en osaa sanoa, mutta kädellä tuntee eron, oisko jotain 5 astetta.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Lämmönsäätöpaneelin rullakiekko väärässä asennossa.
PS. Tosin en usko tohon.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

mjo33400 kirjoitti: Lämmönsäätöpaneelissa se vika on. Tarkista potentiometrien juotokset. Koskaan ei toinen säätö saa olla kokonaan kiinni, vaan aina molemmat jossain säädössä., ei lukittuneina.
Tuota..mikäköhän tuo sihinä vois olla...aivan kuin joku painelis hennosti spray pullon suutinta keskikonsolin sisällä???

Tuota..siis keskikonsoli purkaus...pääseekö sitä kautta käsiksi noihin säätimien "potikoihin"...epäiletkö kylmäjuotoksia?? Eikös tuo "säätö" pitäis toimia siten ettei siihen tarvii "koskea"...esim jos on säätännyt säätimen noin 21c kohdille ( säätimessä ei asteikkoa, mutta sanotaan nyt omasta mielestään tuohon kohtaan ) Niin eikö järjestelmä pyri pitämään lämpötiolan juuri tuossa...esim kun astuu kuumaan autoon niin sisäilman kierto menee päälle jossain vaiheessa hetkeksi.
Toki eihän tuo ole automaatti ilmastointi mutta käsittääkseni termostaatti ohjattu...Esim Subarussani on just vastaava neekerimallin imastointi ( tosin manuaali säätimessä lämpötila asteikko ei värejä niinkuin MB:ssä ) ja säätimiin ei tarvii koskea KOSKAAN!!!
GLE 580 2021
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Entäs sisäilman lämpötilatunnistin :wink: joka on peruutuspeilin jalan vieressä olevan ritilän alla.
Siellä pitäis olla :?: joku imuri ? joka imee lämpötila-anturille sisäilmaa ja sitten yritetään säätää näillä "närhenmunilla" lämpö toivotuksi.
Näin muistan lukeneeni jostain topicista - mene ja tiedä.
Omassa kumminkin "tupakinsavutesti" ilmaisee että ilmavirtaukset on ko. ritilän suuntaan - joka pitäis putsata - irroitusohjeita tietäjät ?
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

BRC kirjoitti:Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Tuo sihinä/suhina/kohina johtuu siitä, että kylmäaineet ovat vähissä. Oikealla kylmäainemäärällä ei ainakaan oma auto sihise, mutta kun ainetta vuotaa pois niin sihinä alkaa. Ensin sitä tulee ajoittain ja sitten useammin ja lopuksi ei paljon muuta kuulukaan kuin suhinaa ja ei kabiini enää jäähdy.
Nykyään omassa autossa suhisee ajoittain ja jäähtymistä saa odotella ainakin varttitunnin. Sen jälkeen kyllä pärjää näillä tämän kesän helteillä. Täyttö olisi edessä, taitaa vaan jäädä ensi kesään kun vuotoa ei ole löytynyt niin mitä niitä aineita sinne talveksi laittaa vuotamaan.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Rassaaja kirjoitti:
BRC kirjoitti:Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Kyllä juurikin se johtuu tuosta kylmäaineen vähyydestä. kylmäaine sihisee/suhisee putkistoissa.

Lämmönsäätimille ei muistaakseni ole varsinaista kalibrointia olemassa, ihan normaalit diagnoositestit kyllä on, joilla pitäisi selvitä että toimiiko ne rullat.

terveisin
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Rassaaja kirjoitti:Tuo sihinä/suhina/kohina johtuu siitä, että kylmäaineet ovat vähissä.
Sama tuli huomattua keväällä itsekin
Täytön ja huollon jälkeen alkoi kylmenemään ennen kuin ehti tupakin sytyttää....
Rassaaja kirjoitti:Täyttö olisi edessä, taitaa vaan jäädä ensi kesään kun vuotoa ei ole löytynyt niin mitä niitä aineita sinne talveksi laittaa vuotamaan.
En tunne ilmastointilaitteen toimintaa riittävästi, mutta mutu -tuntumalta sanoisin, ettei ilmastointijärjestelmää kannata jättää tyhjäksi, talveksikaan.

Asiaa paremmin tuntevat voisivatkin kertoa, aiheutuuko tyhjästä järjestelmästä korroosiota, hapettumaa, tiivisteiden kuivumista tms. ongelmaa, joka olisi vältettävissä järjestelmän ollessa paineistettuna ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Minulla on seuraava käsitys asiasta.

vaikka järjestelmä olisi täynnä/paineistettu, niin siltikin "kuivumista " esiintyy tai voi esiintyä.

eli pitäisi käyttää ilmastointia talvellakin , vaikkapa lämpimässä tallissa, jotta kompura lähtee päälle.

Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jack kirjoitti:Minulla on seuraava käsitys asiasta.

vaikka järjestelmä olisi täynnä/paineistettu, niin siltikin "kuivumista " esiintyy tai voi esiintyä.

eli pitäisi käyttää ilmastointia talvellakin , vaikkapa lämpimässä tallissa, jotta kompura lähtee päälle.

Jaska
Juu näin olen itsekin ymmärtänyt.
Eli tuolla kai lähinnä vältetään kompressorin akselitiivisteiden kuivuminen ja säännöllinen käyttäminen silloin tällöin pitää ne tiiviinä.

Sama ajatus?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Ari66 kirjoitti: Juu näin olen itsekin ymmärtänyt.
Eli tuolla kai lähinnä vältetään kompressorin akselitiivisteiden kuivuminen ja säännöllinen käyttäminen silloin tällöin pitää ne tiiviinä.

Sama ajatus?
Kyllä juuri sama ajatus.

tosin en ole kyllä mikään ilmastointi spesialisti, enkä minkäänlainen spesialisti =) mutta näin olen asian ymmärtänyt.

Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jack kirjoitti:tosin en ole kyllä mikään ilmastointi spesialisti, enkä minkäänlainen spesialisti =) mutta näin olen asian ymmärtänyt.
Sama juttu :oops: mutta viisaammatkaan eivät vastaa....

Jos meni meillä metsään, niin vihellellään vaan ja ollaan huomaamattomia eikä tiietä asiasta yhtään mittää.... :lol:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jackille ja Arille kannatus ääni täältä. Olette aivan oikeassa. :D
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Selitelläänpä vielä lisää kun ei kerralla jaksa kirjoittaa selvästi. Eli olettaisin perstuntumalla, että omassa autossa on kylmäainetta ehkä 70-80% oikeasta määrästä. Talven aikana määrä laskee nykyisellä vuototahdilla ehkä 50% paikkeille. Täyttö siis edessä, mutta onko laitteen kunnossa pysymisellä suurta eroa jos kylmäainetta on esim. 50% tai 80% oikeasta määrästä. Tyhjillään ei systeemi ole ja en minäkään sitä tyhjilleen suosittele jättämään, mutta jos vajaatäytölle ellei se ihan fataalia ole. Viisaammat kommentoikaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Niin pitkään kun siellä on painetta, niin sinne ei pääse kosteus. Niin pitkään kun painetta on niin paljon, että kompura yleensä lähtee päälle, sitä voi käyttää ja öljy voitelee tiivisteet. Eli minä täyttäisin vasta keväällä.
jusamb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 22.11.2004 22:21
Paikkakunta: Jkylä

Viesti Kirjoittaja jusamb »

mjo33400 kirjoitti:Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan. :roll:
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
Kun säätimet on tässä asennossa, tulee molemmille puolille yhtä lämmintä. Eli onko tämä se paneeliongelma?

http://i15.photobucket.com/albums/a354/meseni/Saati.jpg
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

:? Mä huomasin kanssa sellaisen homman että kuskin puolelle ei tule läheskään niin kylmää kuin apparille...kumpikin puoli kyllä kuumenee...

Voiko noita solenoideja elvyttää mitenkään???

PS. kettu alkaa ketuttaa koko auto kun koko ajan jotain vikaa, vikaa, vikaa, vikaa, vikaa :evil: :evil: :evil:
GLE 580 2021
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

BRC kirjoitti:Voiko noita solenoideja elvyttää mitenkään???
Jossain täällä oli kai joskus juttua niiden puhdistamisesta?
Haku -toiminnolla voisi löytyä, mutta en sitten tiedä mikä hakusana olisi osuvin...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin