Voiko 210:n lämmönsäätimiä "kalibroida"?
Voiko 210:n lämmönsäätimiä "kalibroida"?
Saako 210:n lämmönsäätimiä jotenkin kalibroitua? Kun laitan molemmat säätimet samalle kohdalle, tulee apumiehen puolelle lämpimämpää ilmaa kuin kuskin puolelle. Muutamat testit on suoritettu auton ollessa varjossa, eli sisälämpötilan pitäisi olla sama auton molemmilla puolilla.
Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan. 
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.

PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen

Nyt kun imastointi on "kunnossa" niin kylmää tulee TODELLA heikosti mutta 30min ajon jälkeen suullakkeet ovat ilmeisesti jo viilentyneet kauttaaltaan että helteillä pärjää...Järjestelmä on just täytetty ja kenno on uusi + raitisilmasuodatin on uusi...Jossain on kyllä vikaa.
Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
GLE 580 2021
BRC kirjoitti:
Emmä kans oikein tiedä tosta W210 lämmityslaitteesta...Tahkolle kun ajettiin viime talvena niin lämpö piti pitää välillä aivan tapissa ( rullassa se viimeinen "muljahdus" ) sitten tuli liian kuuma ja sitten kun otti yhden pykälän kylmemmän puolelle niin tuli kylmä!!! sitä sai sitten muljautella edes takas koko reissun...välimuotoa kun ei ole!!...
Nyt kun imastointi on "kunnossa" niin kylmää tulee TODELLA heikosti mutta 30min ajon jälkeen suullakkeet ovat ilmeisesti jo viilentyneet kauttaaltaan että helteillä pärjää...Järjestelmä on just täytetty ja kenno on uusi + raitisilmasuodatin on uusi...Jossain on kyllä vikaa.
Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Lämmönsäätöpaneelissa se vika on. Tarkista potentiometrien juotokset. Koskaan ei toinen säätö saa olla kokonaan kiinni, vaan aina molemmat jossain säädössä., ei lukittuneina.
Emmä kans oikein tiedä tosta W210 lämmityslaitteesta...Tahkolle kun ajettiin viime talvena niin lämpö piti pitää välillä aivan tapissa ( rullassa se viimeinen "muljahdus" ) sitten tuli liian kuuma ja sitten kun otti yhden pykälän kylmemmän puolelle niin tuli kylmä!!! sitä sai sitten muljautella edes takas koko reissun...välimuotoa kun ei ole!!...
Nyt kun imastointi on "kunnossa" niin kylmää tulee TODELLA heikosti mutta 30min ajon jälkeen suullakkeet ovat ilmeisesti jo viilentyneet kauttaaltaan että helteillä pärjää...Järjestelmä on just täytetty ja kenno on uusi + raitisilmasuodatin on uusi...Jossain on kyllä vikaa.
Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Lämmönsäätöpaneelissa se vika on. Tarkista potentiometrien juotokset. Koskaan ei toinen säätö saa olla kokonaan kiinni, vaan aina molemmat jossain säädössä., ei lukittuneina.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Kyllä molempien säätö toimii, kylmään ja lämpimään. Eli ohjaus toiminee. Ongelma on, että jos säädän molemmat säätimet samoille lämmöille, niin apumiehen puollelle puhaltaa lämpimämpää. Aste-eroa en osaa sanoa, mutta kädellä tuntee eron, oisko jotain 5 astetta.mjo33400 kirjoitti:Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan.
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
Tuota..mikäköhän tuo sihinä vois olla...aivan kuin joku painelis hennosti spray pullon suutinta keskikonsolin sisällä???mjo33400 kirjoitti: Lämmönsäätöpaneelissa se vika on. Tarkista potentiometrien juotokset. Koskaan ei toinen säätö saa olla kokonaan kiinni, vaan aina molemmat jossain säädössä., ei lukittuneina.
Tuota..siis keskikonsoli purkaus...pääseekö sitä kautta käsiksi noihin säätimien "potikoihin"...epäiletkö kylmäjuotoksia?? Eikös tuo "säätö" pitäis toimia siten ettei siihen tarvii "koskea"...esim jos on säätännyt säätimen noin 21c kohdille ( säätimessä ei asteikkoa, mutta sanotaan nyt omasta mielestään tuohon kohtaan ) Niin eikö järjestelmä pyri pitämään lämpötiolan juuri tuossa...esim kun astuu kuumaan autoon niin sisäilman kierto menee päälle jossain vaiheessa hetkeksi.
Toki eihän tuo ole automaatti ilmastointi mutta käsittääkseni termostaatti ohjattu...Esim Subarussani on just vastaava neekerimallin imastointi ( tosin manuaali säätimessä lämpötila asteikko ei värejä niinkuin MB:ssä ) ja säätimiin ei tarvii koskea KOSKAAN!!!
GLE 580 2021
Entäs sisäilman lämpötilatunnistin
joka on peruutuspeilin jalan vieressä olevan ritilän alla.
Siellä pitäis olla
joku imuri ? joka imee lämpötila-anturille sisäilmaa ja sitten yritetään säätää näillä "närhenmunilla" lämpö toivotuksi.
Näin muistan lukeneeni jostain topicista - mene ja tiedä.
Omassa kumminkin "tupakinsavutesti" ilmaisee että ilmavirtaukset on ko. ritilän suuntaan - joka pitäis putsata - irroitusohjeita tietäjät ?

Siellä pitäis olla

Näin muistan lukeneeni jostain topicista - mene ja tiedä.
Omassa kumminkin "tupakinsavutesti" ilmaisee että ilmavirtaukset on ko. ritilän suuntaan - joka pitäis putsata - irroitusohjeita tietäjät ?
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Tuo sihinä/suhina/kohina johtuu siitä, että kylmäaineet ovat vähissä. Oikealla kylmäainemäärällä ei ainakaan oma auto sihise, mutta kun ainetta vuotaa pois niin sihinä alkaa. Ensin sitä tulee ajoittain ja sitten useammin ja lopuksi ei paljon muuta kuulukaan kuin suhinaa ja ei kabiini enää jäähdy.BRC kirjoitti:Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Nykyään omassa autossa suhisee ajoittain ja jäähtymistä saa odotella ainakin varttitunnin. Sen jälkeen kyllä pärjää näillä tämän kesän helteillä. Täyttö olisi edessä, taitaa vaan jäädä ensi kesään kun vuotoa ei ole löytynyt niin mitä niitä aineita sinne talveksi laittaa vuotamaan.
Kyllä juurikin se johtuu tuosta kylmäaineen vähyydestä. kylmäaine sihisee/suhisee putkistoissa.Rassaaja kirjoitti:BRC kirjoitti:Keskikonsolista kuuluu aikaajoin ihmeellistä sihinää ja suhinaa????
Lämmönsäätimille ei muistaakseni ole varsinaista kalibrointia olemassa, ihan normaalit diagnoositestit kyllä on, joilla pitäisi selvitä että toimiiko ne rullat.
terveisin
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sama tuli huomattua keväällä itsekinRassaaja kirjoitti:Tuo sihinä/suhina/kohina johtuu siitä, että kylmäaineet ovat vähissä.
Täytön ja huollon jälkeen alkoi kylmenemään ennen kuin ehti tupakin sytyttää....
En tunne ilmastointilaitteen toimintaa riittävästi, mutta mutu -tuntumalta sanoisin, ettei ilmastointijärjestelmää kannata jättää tyhjäksi, talveksikaan.Rassaaja kirjoitti:Täyttö olisi edessä, taitaa vaan jäädä ensi kesään kun vuotoa ei ole löytynyt niin mitä niitä aineita sinne talveksi laittaa vuotamaan.
Asiaa paremmin tuntevat voisivatkin kertoa, aiheutuuko tyhjästä järjestelmästä korroosiota, hapettumaa, tiivisteiden kuivumista tms. ongelmaa, joka olisi vältettävissä järjestelmän ollessa paineistettuna ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Juu näin olen itsekin ymmärtänyt.Jack kirjoitti:Minulla on seuraava käsitys asiasta.
vaikka järjestelmä olisi täynnä/paineistettu, niin siltikin "kuivumista " esiintyy tai voi esiintyä.
eli pitäisi käyttää ilmastointia talvellakin , vaikkapa lämpimässä tallissa, jotta kompura lähtee päälle.
Jaska
Eli tuolla kai lähinnä vältetään kompressorin akselitiivisteiden kuivuminen ja säännöllinen käyttäminen silloin tällöin pitää ne tiiviinä.
Sama ajatus?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kyllä juuri sama ajatus.Ari66 kirjoitti: Juu näin olen itsekin ymmärtänyt.
Eli tuolla kai lähinnä vältetään kompressorin akselitiivisteiden kuivuminen ja säännöllinen käyttäminen silloin tällöin pitää ne tiiviinä.
Sama ajatus?
tosin en ole kyllä mikään ilmastointi spesialisti, enkä minkäänlainen spesialisti =) mutta näin olen asian ymmärtänyt.
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Sama juttuJack kirjoitti:tosin en ole kyllä mikään ilmastointi spesialisti, enkä minkäänlainen spesialisti =) mutta näin olen asian ymmärtänyt.

Jos meni meillä metsään, niin vihellellään vaan ja ollaan huomaamattomia eikä tiietä asiasta yhtään mittää....

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Selitelläänpä vielä lisää kun ei kerralla jaksa kirjoittaa selvästi. Eli olettaisin perstuntumalla, että omassa autossa on kylmäainetta ehkä 70-80% oikeasta määrästä. Talven aikana määrä laskee nykyisellä vuototahdilla ehkä 50% paikkeille. Täyttö siis edessä, mutta onko laitteen kunnossa pysymisellä suurta eroa jos kylmäainetta on esim. 50% tai 80% oikeasta määrästä. Tyhjillään ei systeemi ole ja en minäkään sitä tyhjilleen suosittele jättämään, mutta jos vajaatäytölle ellei se ihan fataalia ole. Viisaammat kommentoikaa.
Kun säätimet on tässä asennossa, tulee molemmille puolille yhtä lämmintä. Eli onko tämä se paneeliongelma?mjo33400 kirjoitti:Tarkista, että molemmille kuusen munille tulee ohjaus, tai sitten säätö ei lähde ollenkaan perille. Solenoidiventtiileistä johto irti, niin tuleeko lämmintä molemmille puolille, jos tulee niin paneelissa vika, veikkaan.
PS. Saattaa solenoidiventtiili ( kuusesen muna ) vähän takerrella.
http://i15.photobucket.com/albums/a354/meseni/Saati.jpg
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jossain täällä oli kai joskus juttua niiden puhdistamisesta?BRC kirjoitti:Voiko noita solenoideja elvyttää mitenkään???
Haku -toiminnolla voisi löytyä, mutta en sitten tiedä mikä hakusana olisi osuvin...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *