124 300D -92, ilmastointi jekkuilee ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

124 300D -92, ilmastointi jekkuilee ?

Viesti Kirjoittaja epk »

oireet:
tuntuu että kiihdyttäessä ei ole kaikki "tehot" mukana, ikäänkuin ontuu kiihdytyksen aikana.
Tyhjäkäynnillä ilmeisesti ilmastoinnin kompura kun kytkeytyy niin tyhjäkäynti notkahtaa alaspäin hetkeksi, tätä notkahtelua tulee tyhjäkäynnillä säännöllisin väliajoin, oisko jotain muutaman minuutin välein.

Myös lämppäri suhahtelee, paineellahan ilmastoiduissa taitaa nuo läpät toimia, mutta keskeltä kojelaudasta kuuluu ajon aikana ja paikallaan seistessäkin muutaman sekunnin suhahteluja. EI suhahtele kun EC-nappi on päällä, eli ilmastointi pois kytkettynä.

Ennen ei tullut kylmää keskisuuttimista, nyt tulee. Kummallista on että edellinen omistaja on ruuvilla pakottanut hanttarinpuolen jalkatila läpän kiinni, otin sen pois , mahtaako olla asialla merkitystä siihen että nyt tulee keskeltäkin ilmastoitua kylmää ? :roll:
Läppä kuitenkaan ei toimi nyt kunnolla, pitänee siihen veholta hakea osia.

Lisäksi tyhjäkäynnillä kun pitää useemman minuutin niin kone rupee lämpeämään kunnolla, aina 100 asteeseen asti kunnes sähköflekti käynnistyy. Tätä ei ole tehnyt ennen, tosin nyt ekaa kertoja kelejä jossa ilmastointia on kunnolla käytetty, pitänee koittaa tekeekö tätä ilmastointi pois kytkettynä.

Kummalliset on oireet , mitenköhän ovat yhteydessä toisiinsa, jos ovat ? Suhahtelut vuotoja paineletkuissa ?

voiko ilmastoinnin aineet olla vähissä ja täten aiheuttaa jotain näistä ? , tuntuu kyllä ettei jäätävän kylmää tule, niinkuin mersusssa kuuluu tulla.

Johan on kinkkisen kuuloista, toivottavasti jollain jotain haisua :)
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

suhahtelut

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Mullakin suhahtelee. se johtuu siitä että tulee kylmää ilmaa eli toimii ja se kierroksien lasku johtuu siitä ku kylmäkone menee päälle ja ottaa tehoja ja vaikuttaa kiihdytykseen, tosin ku polkimen painaa pohjaan niin se kytkee ilmastoinnin hetkeksi pois päältä ainakin näin on automaatissa.
MB W124 300 TE -86
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuulostaa samalta kuin omakin kone. Kompuran kytkeytyminen tuntuu myös TDT:ssä. Suhinaa kuuluu aina kun masiina tyrkkää "kylmäainetta putkeen". Helteellä kaupungissa suhiseekin sitten melkein koko ajan kun jäähdytysteho on täysillä.

Lämmöt nousevat varmasti jos moottori ei saa tuuletusta esim. ajoviimasta, mielestäni kompura kuormittaa moottoria aika tavalla. Mitä ilmeisimmin ilmastointi pois päältä ne eivät nouse. Kokeile. Minä tosin epäilen että omassani ne nousevat esim. kaupunkiajossa sen takia, että visko ei toimi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jyrki kirjoitti:Mullakin suhahtelee. se johtuu siitä että tulee kylmää ilmaa eli toimii ja se kierroksien lasku johtuu siitä ku kylmäkone menee päälle ja ottaa tehoja ja vaikuttaa kiihdytykseen, tosin ku polkimen painaa pohjaan niin se kytkee ilmastoinnin hetkeksi pois päältä ainakin näin on automaatissa.
no perhana , juurihan noin se tekee :D

eli enää jää selvityksen alle koneen lämpiäminen tyhjäkäynnillä :?

vaihdoin kyllä konepeltiin paksun (~2cm) lämpöeristeen kauttaaltaan, voiko se aiheuttaa lämpöjen nousun paikallaan ? kaikki pohjamuovit sun muut on paikalla , joten kyllä se aikas tiivis paketti on...

lämmöt kyllä laskee heti kun lähtee ajoon tai vähän kaasulla antaa ilmavirtaa konehuoneeseen.

edit: timo vahvistaa tätä teoriaa, täytyy koitella ilman ilmastointia siis. Korjata läppä ja täyttää ilmastointi !

Kiitos taas foorumin väelle nopeista tuumailuista :wink:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

S124 on -91 vuosimallia... -90 coupessa tuli vain kylmää...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Kaverin S124:ssa tulee myös ilmastoinnin kautta kylmää ilmaa lämmityslaitteen keskiautoista ja myös lämmintäkin saa tulemaan samoista aukoista.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jack kirjoitti: Kyllä juurikin se johtuu tuosta kylmäaineen vähyydestä. kylmäaine sihisee/suhisee putkistoissa.

terveisin
Jaska
tämä vahvistaa epäilyäni kylmäaineen vähyydestä, ja veikkaan että myös "tehot" koneessa lisääntyy täyten myötä....
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

epk kirjoitti: tämä vahvistaa epäilyäni kylmäaineen vähyydestä, ja veikkaan että myös "tehot" koneessa lisääntyy täyten myötä....
Aivan.
Suhinaa/kohinaa = kylmäaine vähissä.
Sillä kunnossa olevasta ilmastointilaitteesta ei tule kuulua muuta ääntä, kuin puhaltimen oma puhina.

Tehot lisääntyy sitä kautta, että ilmastoinnin kompressori on vähemmän aikaa päällä.
Jos kylmäaine on vähissä ja kabiiniin pyydetään viileää, tavoitelämpötilaa ei koskaan saavuteta vaikka kompressori on päällä koko ajan.

Toimivassa systeemissä, tavoitelämpötila saavutetaan suhteellisen nopeasti (riippuen auringon lämpösäteilystä ja ulkoilman lämpötilasta) ja kompressori on siten lyhyemmän aikaa päällä kerrallaan.

Edit: Onko muuten 124 -mallissa auringon lämpösäteilyn mittaus?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, auringosta en tiedä , mutta sisälämpöö mittailee oliko 3 eri paikka ja ulkolämpötilasta en nyt muista ?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Auringon lämpösäteilyn vaikutusta mitattiin ainakin Fordin Mondeoissa semmoisella pienellä pennin-viiden pennin kokoisella anturilla kojelaudan kulmassa.

Käsittääkseni ainakin väyrysmalleissa samaa virkaa ajaa se keskellä kojelautaa oleva "kolmio" ?

Mutta 124 -sarjasta en tiedä, siksi asiaa varovaisesti utelin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:jep, auringosta en tiedä , mutta sisälämpöö mittailee oliko 3 eri paikka ja ulkolämpötilasta en nyt muista ?
Jep. Sisälämpöä mitataan yhdestä paikasta. Sitten puhallettavan ilman lämpötilaa mitataan kahdesta paikasta. Sitten on juuri ennen puhaltimen siipiä anturi joka mittaa sisään otettavan ilman lämpötilaa.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Mika.T kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, auringosta en tiedä , mutta sisälämpöö mittailee oliko 3 eri paikka ja ulkolämpötilasta en nyt muista ?
Jep. Sisälämpöä mitataan yhdestä paikasta. Sitten puhallettavan ilman lämpötilaa mitataan kahdesta paikasta. Sitten on juuri ennen puhaltimen siipiä anturi joka mittaa sisään otettavan ilman lämpötilaa.
Eikö kyseistä anturia nimitetä myös "kosteusanturiksi" uudemmissa mersuissa ainakin ?
kenties siihen on myöhemmin lisätty ilmankosteuden mittaus feature ?

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jack kirjoitti:Eikö kyseistä anturia nimitetä myös "kosteusanturiksi" uudemmissa mersuissa ainakin ?
kenties siihen on myöhemmin lisätty ilmankosteuden mittaus feature ?
Jos ihan aikuisten oikeasti mitataan ilmankosteutta, niin sellainen anturi pitäisi kalibroida vähintään 3 kk välein ja viimeistäänkin 6 kk välein.
Siltä tuntumalta sanoisin, että suoraan ilmankosteutta -auton kyseessä ollen- todennäköisesti ei mitata.

Jos mitataan ja mittatarkkuus säilyisi edes suunnilleen vuosia, niin olen erittäin kiinnostunut tutustumaan sellaiseen sovellutukseen.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Ari66 kirjoitti:
Jack kirjoitti:Eikö kyseistä anturia nimitetä myös "kosteusanturiksi" uudemmissa mersuissa ainakin ?
kenties siihen on myöhemmin lisätty ilmankosteuden mittaus feature ?
Jos ihan aikuisten oikeasti mitataan ilmankosteutta, niin sellainen anturi pitäisi kalibroida vähintään 3 kk välein ja viimeistäänkin 6 kk välein.
Siltä tuntumalta sanoisin, että suoraan ilmankosteutta -auton kyseessä ollen- todennäköisesti ei mitata.

Jos mitataan ja mittatarkkuus säilyisi edes suunnilleen vuosia, niin olen erittäin kiinnostunut tutustumaan sellaiseen sovellutukseen.
Olet varmaankin oikeassa.
Joskus tälläinen tieto on vain ´vilahtanut´ silmissä jotain dokumenttia/sähkökaaviota luettaessa.
Tai kenties anturin virallinen englanninkielinen nimike oli harhaanjohtava, useasti näin voi olla =)

ps: Se on vissiin sunnuntai, kellään mitään tekemistä niin voidaan postailla kilpaa täällä foorumilla :DD
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jack kirjoitti:Olet varmaankin oikeassa.
Joskus tälläinen tieto on vain ´vilahtanut´ silmissä jotain dokumenttia/sähkökaaviota luettaessa.
Tai kenties anturin virallinen englanninkielinen nimike oli harhaanjohtava, useasti näin voi olla =)
Voi olla nimike väärä joo.

Jos puhutaan yleensäkin kosteudesta, sen englanninkielinen vastine lienee käsittääkseni "moist" eli "moisture" = kosteus.


Jos taas puhutaan ilmankosteudesta tai ilmeisesti kosteudesta, joka on sitoutunut johonkin (ilmaan tms.), niin käsite on humidity.
(Onko kyseessä sitten suhteellinen kosteus versus johonkin?).

Näitä teknisiä sanoja en englanniksi tunne, taas tarvitaan sitä viisaampaa osaajaa jos löytyy.
Mutta jotenkin tällainen ajatus on asiasta ollut..... toivottavasti ei kovin väärä.


Jack kirjoitti: ps: Se on vissiin sunnuntai, kellään mitään tekemistä niin voidaan postailla kilpaa täällä foorumilla :DD
Heh
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vastaa Viestiin