Miksi ylävesiletku ampuu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Miksi ylävesiletku ampuu?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonni. Ei se eilinen ylävesiletkun irtoaminen ollutkaan seurausta huonosta klemmarin kiristyksestä. Äsken sama tapahtui tuossa meitin pihatiellä, seurauksena jälleen helvetinmoinen höyry ja ihmettely.

Mutta mikäs kumma saa tämän ilmiön aikaan? Kiristin on ehjä ja tiukassa ja vesiletku näyttää aivan hyvältä? Letku irtoaa siis termostaattikotelon päältä, ja kotelo on se Maurihoon mainitsema muovinen alkuperäinen, käsittääkseni. Tuo varsinainen vesiletku tulee siis "muoviputken" päälle.
Ylävesiletku on lämmin, joten termarilta vesi pääsee kunnolla eteenpäin. Samaten alavesiletku on yhtä kuuma, joten syylärikään ei kovin tukkeessa liene. Sen verran taustatietoa, että molemmilla kerroilla letku on irronnut kiihdytys-jarrutus-yhdistelmän päätteeksi, eli tilanteessa jossa vesipumppu (ja näin järjestelmän paine?! :roll: ) laskee äkisti. Äsken kuumassa koneessa en tsekannut vielä ettei esim. paisuntasäiliölle menevä letku ole tukkeessa.
Ajatuksia, ideoita, vai onko vanha letku vaan antamassa periksi?

PS. Mauri: miten se muovinen termarikotelo aiheutti teikäläiselle harmaita hiuksia tai muuta karvoituksen lähdentää?! :?

Niin, tarkennuksena ja tuoreille tuttavuuksille tiedoksi, että kyseessä on -89 W124 300TE, kone siis M103.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Miksi ylävesiletku ampuu?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:PS. Mauri: miten se muovinen termarikotelo aiheutti teikäläiselle harmaita hiuksia tai muuta karvoituksen lähdentää
Joo, tuota noin, mulla on vähän sellainen aavistus että sulla on sama vaiva kuin mullakin oli. Se termarikotelon kansi hapertui ajan kanssa ja siitä irtosi paloja, tai oli siis kai irronnut jo ennen kuin auto tuli minulle, joten se ylävesiletku ei enää kunnolla pysynyt paikallaan vaikka aluksi siltä näytti. Uusi kansi oli paljon parempi muotoilultaan, siinä on pieni pykälä letkun liitoskohdassa, klemmarin takana, niin ettei kunnolla kiristetty latku voi millään irrota. Suosittelisin sen hankintaa, voi säästää piiiitkän pennin :lol: Vaihda letku samalla, ja varsinkin klemmari, ne väsyy ajan kanssa ..
Vastaa Viestiin