W124 300TDT:n takapöntön deletointi

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

W124 300TDT:n takapöntön deletointi

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Dieselflossen esimerkistä innostuneena nykäsin omasta lahnasta myös takapöntön mäelle.
Homma oli helppo ja meni seuraavasti

Ensin tarvikkeet:
-Motonetista puolimetriä 2,5" oikeen Simonsin putkea 8,5€
-Pakarin kiristin 65mm
-Tallin lattialta löytynyt latanpätkä

Sitte hommiin:
-Auto tukevasti pukeille
-Isolla rälläkällä putki poikki suorasta kohdasta ennen takapönttöä (VARO TANKKIA!) ja pönttö irki.
-Uuteen putkeen suoraan päähän pikku leikkaukset
-Se levennetty pää vinoon poikki (tuuuning), samalla lähti ne valmiit hahlot rumentamasta.

-Nyt tuo 2,5" menee suoraan orkkisputkenpäälle ja lemmarilla kiinni.
-Latasta loivahko S-mallin kiinnike ja migillä uuteen putkeen kiinni.
-Peli nippuun ja kaasuttelemaan.

Ko. patentti menee siis vanhaan pöntön kannatinkumiin kiinni.
Äänet on aika mureat, saas nähdä jaksaako kuunnella.
No kokeillaan, kun se orkkispönttökin jo vuosi parista paikkaa ja uusi maksaa monta.
Jos jätän näin, voisi sen lämpökilvenkin riipiä pois.
Täytyy nyt kattoa päivännäöllä, minkä o näköne.
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Ite oon aatellu samaa hommaa mutta pitäs saada joku simonssi tai vastaava tilalle ku tein viimeviikolla ohitusleikkauksen keskipöntölle eli vanha pönttö missä oli reikä pois ja suora putki tilalle. Äänet kyllä pieneni mutta kuis käy jos takapöntön korvaa simonssin "tuning" pöntöllä :lol:
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

En ehtinyt viimeviikonloppuna laittaa omaan vapari 300Dhen tuota takapönttöä paikalleen rempan jälkeen. Olen nyt ajellut kokoviikon ilman ja on aika möreät äänet varsinkin matalilla kierroksilla. Meinasin jo laittaa pöntön takaisin kun emäntä sanoi että anna olla ja että on paljon kivempi näin... :shock:
No pitänee seurata tilannetta. Ääni on sisälle aika huomaamaton maantienopeuksissa mutta moottoritiellä ja taajamassa sisällä aika mökä. Tähän voi toki vaikuttaa että putki loppu tällähetkellä ennen takaakselia... :D
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

tontoboy kirjoitti:Ite oon aatellu samaa hommaa mutta pitäs saada joku simonssi tai vastaava tilalle ku tein viimeviikolla ohitusleikkauksen keskipöntölle eli vanha pönttö missä oli reikä pois ja suora putki tilalle. Äänet kyllä pieneni mutta kuis käy jos takapöntön korvaa simonssin "tuning" pöntöllä :lol:
Veikkaan, et jos korvaat sen ison takapöntön pienellä pöntöllä,
niin voi tulla liikaa mekkalaa.
Tietty, jos laitat pitemmän pöntön orggiksen paikalle poikittain, nit sit vois olla OK.
Tai jos paat sen keskipöntön deleten kohdalle vaikka "USA-SpeedShopin" edullisen tarvikkeen
(2,5" Flowtech Raptor makso joskus 149mk) ja tuningpikkupöntön taakse?
Avatar
Toni.M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 22.02.2005 18:39
Paikkakunta: kälviä

Viesti Kirjoittaja Toni.M »

Joo en mä mitään pikkupönttöö aatellukkaan vaan joku iso poikittain taakse...mutta tuleeko silti liian isot äänet :? .Nyt tosiaan ei oo muutako alkuperäinen takapönttö ja äänet on vähintään siedettävällä tasolla :D .
MB 300E-24V-91(nykyään ST)
EX:S124 300tdt powered by pp-diesel(+300kw)
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mulla on yks simonsin vapaasti virtaava laatikon jälkeen ja toinen ihan perässä akselin jälkeen. äänet on suoraan sanottuna kovat. Varsinkin resonointi siinä 90-105 välillä on julma. Rouva sanoi että korjaisitko tuon pakoputken kun on rikki - mutta eihän se ole :shock: Ajattelin että seuraavassa olis vain yksi vaimennin ja se olis perässä poikittain.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

XUX63 kirjoitti:Ajattelin että seuraavassa olis vain yksi vaimennin ja se olis perässä poikittain.
Jossain vanhassa V8:ssa oli äänenvaimennuksesta juttua ja paras paikka olis kuulemma n. 2/3 putkiston pituudesta koneesta poispäin kohdalla.
(Olipa taas selvästi sanottu.)
Eli tämähän ois suurin piirtein siinä just enne taka-akselia, orggispöntön paikalla.
Toisaalta, Mauri muisteli et sil oli vaa yksi iso rosteripönttö takana poikittain ja hyvin pelas.
Tuo turbohan vaimentaa aikalailla, joten kaikkien kannattaa semmonen laittaa. :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Rässi66 kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: Toisaalta, Mauri muisteli et sil oli vaa yksi iso rosteripönttö takana poikittain ja hyvin pelas.
Ihan hyvin pelas, kun veti ulostulon puskurin ulkopuolelle. Mökäsi kyllä jonkin verran jossain 2000-3000 kierroksella, mutta motarinopeuksilla hiljeni totaalisesti.

Äänet oli kyllä ulospäin ihan mureat, kuulemma kuin suuressa bensakoneessa.

Pönttö oli tosin aika suuri, joku 60 cm pitkä, mutta putkikin toisaalta iso, 3.5 tuumainen, kuten vaimentajakin sisusputkeltaan.
Vastaa Viestiin