K-jetin tyhjäkäynnin säätö
K-jetin tyhjäkäynnin säätö
Yritin tuossa säädellä tyhjäkäyntiä siitä ilmanputsarin kannessa olevasta reijästä oletettua kuusioruuvia pyörittelemällä. Sinne sopi pitkä 4mm kuusiokoloavain ja mitään ei tapahtunut kun pyöritteli suuntaan jos toiseen. Se osa johon avain passasi painui ikäänkuin jousen varassa alaspäin ja nousi tietty takaisin myös kun avaimesta löysäsi tai otti sen pois.
En uskaltanut pyöritellä kovin montaa kierrosta kun ei tiennyt josko koko osa lähtisi irti ja tietty ampaisisi moottoriin siitä.... nyt se on arviolta siinä kohti missä oli alunperinkin.
Ongelmahan on se että pikkuisen ajan kuluttua tyhjäkäynti on 500-550 kiekkaa ja sehän jo ravistaa epämielyttävästi. Ohjearvo olisi 700-800rpm. Ilmastointia ei pysty pitämään päällä tyhjäkäynnillä motti sammuu noin minuutissa parissa.
Onko se lisäilmaluisti semmoinen pystyssä oleva mokkula jossa yläpäässä sähköpiuha ja kahdella ruuvilla kiinni. Toinen ruuvi oli löysällä. Saisko ilmaa jostain sieltäseudulta? Kiristys ei vaikuttanut mitään. Onko mokkulan paskaisuus omiaan aiheuttamaan matalaa tyhjäkäyntiä?
Muuta mitä voisi tehdä/tarkastaa?
En uskaltanut pyöritellä kovin montaa kierrosta kun ei tiennyt josko koko osa lähtisi irti ja tietty ampaisisi moottoriin siitä.... nyt se on arviolta siinä kohti missä oli alunperinkin.
Ongelmahan on se että pikkuisen ajan kuluttua tyhjäkäynti on 500-550 kiekkaa ja sehän jo ravistaa epämielyttävästi. Ohjearvo olisi 700-800rpm. Ilmastointia ei pysty pitämään päällä tyhjäkäynnillä motti sammuu noin minuutissa parissa.
Onko se lisäilmaluisti semmoinen pystyssä oleva mokkula jossa yläpäässä sähköpiuha ja kahdella ruuvilla kiinni. Toinen ruuvi oli löysällä. Saisko ilmaa jostain sieltäseudulta? Kiristys ei vaikuttanut mitään. Onko mokkulan paskaisuus omiaan aiheuttamaan matalaa tyhjäkäyntiä?
Muuta mitä voisi tehdä/tarkastaa?
K-jetti
Moi. siitä i-suodattimen reiästä säädetään seosta ei joutokäynti nopeutta
lisäilmaluisti säätää joutokäynnin ja sitten myös kaasuläpän ohituskanava
toisaalta tarkasta ensin imuvuodot määränjakajan ja kaasuläpän välillä ei saa
olla vuotoja
lisäilmaluisti säätää joutokäynnin ja sitten myös kaasuläpän ohituskanava
toisaalta tarkasta ensin imuvuodot määränjakajan ja kaasuläpän välillä ei saa
olla vuotoja
Ja kun nyt olet mennyt pyörittelemään sitä seos ruuvia niin neuvoisin menemään jonnekkin missä on testeri millä pystyy tekemään pakokaasutestin.Et muuten saa seosta kohilleen.Pienikin pyöräytys suuntaan taí toiseen muuttaa seosta oleellisesti.
Ja siitä mokkulasta missä on sähköpiuha.Kuulostas olevan viralliselta nimeltä sähköhydraulinensäädin.Ellen erehdy nyt totaalisesti.Eihän sulta oo menny toisesta ruuvista kierteet?Tuleeko sieltä välistä bensaa :?:Arvailua...
Ja siitä mokkulasta missä on sähköpiuha.Kuulostas olevan viralliselta nimeltä sähköhydraulinensäädin.Ellen erehdy nyt totaalisesti.Eihän sulta oo menny toisesta ruuvista kierteet?Tuleeko sieltä välistä bensaa :?:Arvailua...

Ex-W201 2.0E -87-
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Ex-MB 290 TD Avantgarde -96
Jep, tarkoitus olikin mennä säädättämään. Ei oo kierteet menny siitä mokkulan kiinnityksestä. Se toinen ruuvi vaan oli löystynyt.Jarkko H. kirjoitti:Ja kun nyt olet mennyt pyörittelemään sitä seos ruuvia niin neuvoisin menemään jonnekkin missä on testeri millä pystyy tekemään pakokaasutestin.Et muuten saa seosta kohilleen.Pienikin pyöräytys suuntaan taí toiseen muuttaa seosta oleellisesti.
Ja siitä mokkulasta missä on sähköpiuha.Kuulostas olevan viralliselta nimeltä sähköhydraulinensäädin.Ellen erehdy nyt totaalisesti.Eihän sulta oo menny toisesta ruuvista kierteet?Tuleeko sieltä välistä bensaa :?:Arvailua...
Noniin, olin sitten saanut säädettyä sen seoksen rikkaalle.... Nyt pitäis olla kohdillaan. Onneksi sain säädätettyä sen ennen reissuun lähtöä. Tosin vasta kolmannessa paikassa tärppäsi, eka paikka oli tietty kiinni ja toisessa jonoa kuun loppuun asti.
Asiaan: Tyhjäkäynti on. n 500-600 ja tuo kyllä pitää säätää kohdilleen. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin saattaa sammua liikennevaloissa seisoessa. Ei aina viittis risteyksissä ja valoissa napata ilmastointia pois päältä.
Siis tyhjäkäynti säädetään sieltä lisäilmalustista? Näinkö oli? Vai onko säätöä ollenkaan, muuta kuin se että luisti vain toimii tai ei toimi. Voihan tuota itse ihmetellä kun kerkeää. Ainakin vois tarkistaa sen ettei ilmavuotoja ole ja ettei luisti ole paskanen. Se luistihässäkkä löytyi ja on siellä lämppäriltä tulevan/menevän kumiputken vieressä öljymsuodattimen vieressä. Tutkin asiaa kun reissu on tehty.
Asiaan: Tyhjäkäynti on. n 500-600 ja tuo kyllä pitää säätää kohdilleen. Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin saattaa sammua liikennevaloissa seisoessa. Ei aina viittis risteyksissä ja valoissa napata ilmastointia pois päältä.
Siis tyhjäkäynti säädetään sieltä lisäilmalustista? Näinkö oli? Vai onko säätöä ollenkaan, muuta kuin se että luisti vain toimii tai ei toimi. Voihan tuota itse ihmetellä kun kerkeää. Ainakin vois tarkistaa sen ettei ilmavuotoja ole ja ettei luisti ole paskanen. Se luistihässäkkä löytyi ja on siellä lämppäriltä tulevan/menevän kumiputken vieressä öljymsuodattimen vieressä. Tutkin asiaa kun reissu on tehty.
Et ole kertonut mikä moottori on kyseessa tai en ole huomannut. Kun ilmoitit, että ohjearvo on 700-800 kierrosta niin oletukseni on että sinulla on 230E tai 200D kone ilman automaattivaihteistoa ja ilmastointia. Kumpi on? Vai onko sinulla Pierburg-kaasari? 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin unohtui mainita, tässä on kyseessä M102.962Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Ei ole tuommoista "pokkausta". Löytyy kyllä iso lattakantaruuvi (kuin iso kuusiokanta lukitusruuvi mutta lattakannalla) joka on siinä letkussa poikittain joka menee venakopan huohotusreikään ja ilmanputsariin ja toisesta päästä juurikin lisäilmaluistiin ( joka olikin mykkä). Tuota haluttais pyöritellä sitten kun on toimiva lisäilmaluisti saatu paikalleen. Mahtaisko olla tälläkertaa oikea ruuvi?
- simppa1048
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
- Paikkakunta: laukaa
Ja jo ajat sitten tuota kysellessäni, kaikilta sain vastauksen, että ei tuossa koneessa ole mitään god damn joutokäyntisäätöruuvia....Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.

Ja tuota, äsken kun kävin katsomassa niin en tommosta löytänyt, eli tässäkin tapauksessa kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa?
Passat Variant 1.9TDI 2001
K-Jetissä on ruuvi.Pasi H. kirjoitti:Ja jo ajat sitten tuota kysellessäni, kaikilta sain vastauksen, että ei tuossa koneessa ole mitään god damn joutokäyntisäätöruuvia....Timo L. kirjoitti:K-Jetronicissa (esim. M102.980) tyhjäkäynti säädetään ilmansuodattimen moottorin puoleisen pään alalaidassa olevasta "pokkauksesta" löytyvästä ruuvista. Lämpimänä mielellään.
Ja tuota, äsken kun kävin katsomassa niin en tommosta löytänyt, eli tässäkin tapauksessa kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa?
KE-jetissä, mikä sinullakin on, ei ole ruuvia.
Lisäilmaluistin kyljessä on pieni ruuvi, josta periaatteessa saa säädettyä kierrokset siten, että auto pysyy käynnissä vaikka luisti ei toimisi.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa