E220 D -97 lämmityslaitteen toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Leevi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 23.07.2005 15:38

E220 D -97 lämmityslaitteen toiminta

Viesti Kirjoittaja Leevi »

E 220 D -97 lämmityslaite toimii seuraavasti: laitettaessa vähänkin lämpöä päälle lämmitys työntää täysillä lämpöä sisään ja säätö ei toimi. Sammutettaessa auto ja laitettaessa säädöt täysin kylmälle ja käynnistettäessä auto uudestaa saadaan viileää illmaa. Elikkä on/off säätö.
Missähän vika ?

Täydennetty 25.7
Kuva

Voisiko olla, että kuvassa olevat magneettiventtiilit ??? toimisivat seuraavasti:
vähän lämpöä päälle -> jumittuu auki, sammutettaessa auto -> virrat katkeaa -> vetää venttiilit kiinni ?? . Vai kuuluvatko mötikät johonkin muuhun järjestelmään kuin lämmitykseen ???

Miten paketti puretaan jos venttiilit ovat juuttuneet ?
Viimeksi muokannut Leevi, Ti 26.07.2005 17:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Jaa-a, autossa on "heizungsautomatik", eli lämppäri työntää niin kauan niin kuumaa kuin koneesta tulee ennenkuin saavuttaa säädetyn lämpötilan? Näillä kesän keleillä puhaltaa ulkoilmaa lämmittämättä sitä huolimatta säätörullien asennosta? Anturi rikki... önko taustapeilin vieressä ylhäällä edessä olevat ilmareiät vapaina, käsittääkseni lämppäri "haistelee" tuolta autoon tulevan ilman lämpötilaa?

En äkkiä osaa muuta epäillä.
mbe220d
Leevi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 23.07.2005 15:38

Duovalve

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Näyttäisi siltä, että mersun lämmityslaitteen ongelmat ovat kansainvälinen ilmiö, keskustelupalstoilla euroopassa / usassa aihe tulee usein vastaan.

Keskusteluissa duovalve (magneettiventtiillimötikkä) tulee esille usein, sen puhdistaminen taikka uusiminen on auttanut vaivaan.

Keskusteluissa on tullut esille myös venttiilien alla oleva pumppu joka kierrättää vettä venttiileissä, mötikkään tulevat kaksi johtoa olisivat pumpun johdot.
Laitettaessa autoon virrat pitäisi tuntua mötikkää koskettaessa pumpun käynti.

Mahdollinen vian aiheuttaja voisi olla myös tämän pumpun toimimattomuus ???

Kellä kokemuksia asiasta ???
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Duovalve

Viesti Kirjoittaja Jack »

Leevi kirjoitti:Keskusteluissa on tullut esille myös venttiilien alla oleva pumppu joka kierrättää vettä venttiileissä, mötikkään tulevat kaksi johtoa olisivat pumpun johdot.
Laitettaessa autoon virrat pitäisi tuntua mötikkää koskettaessa pumpun käynti.

Mahdollinen vian aiheuttaja voisi olla myös tämän pumpun toimimattomuus ???

Kellä kokemuksia asiasta ???
On kokemuksia, aika useaan kertaankin jopa voisin sanoa.

Tietysti auto kannattaa käyttää tutkituttamassa jos ei itsellä onnistu.
mutta asiaan.

pumpulla varmaankin tarkoitat kiertovesipumppua (näitä menee )
testata sen voi vaikka seuraavasti, virrat /puhallin päälle, kädellä kokeilet sitä pumppua, pitäisi tuntua "värinää" (eli on päällä) jos ei tunnu mitään, niin rikki.
voit kokeilla kopauttaa sitä pumppua jakarilla vähän, useimmiten rikkinäinen pumppu lähtee päälle kun sitä kopauttaa.

ulko/sisälämpötila anturi vika sekoittelee ilmastointia myös.

ja tietysti nämä mainitsemasi "duovalve" eli tuttavallisemmin ´vesiventtiilit´.


terveisin
jaska

ps: kiertovesipumppu sijaitsee edestä katsottuna vasemmalla paisuntasäiliön ´alapuolella´, runkopalkin päällä, ainakin useimmiten.
itse ajelen polkupyörällä :D
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ja kummankaan puolen lämmönsäätörullat ei saa olla kiinniasennossa, jotta säätö toimii oikein. Yleensäkin ihmetyttää, että toiset laittaa ne min-asentoon, kun ne voi hyvin kesälläkin olla jossain alle 18 asteen, johan ilmastointikin sen vaatii toimiakseen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin