kaverin 300d-1990. hyytyy pikku hiljaa. ensin voimat väheni, sit jaksoi käydä vain kaasu pohjassa ja nyt ei käynnisty. muutama pytty sytyttää ja yhdellä kohtaa kone "jarruttaa" ja vinkaisee pahasti, kuulostaa mekaaniselta metalli metallia vasten ääneltä. Laakerivika??? Jättäkää ehdoituksia, katsotaan kuka arvaa lähimmäks.
Viimeksi muokannut oilhand, Ma 01.08.2005 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mun yhdellä kaverilla kävi ooppelin kanssa tolla tavalla. Kone oli lykännyt öljyt ulos ajossa eikä öljynpainevalo toiminut. Kaveri vaan ajeli rauhassa ja sit alkoi peli hyytymään. Ekaks vaan hävis tehot pikkuhiljaa ja joutui kaasu pohjassa ajamaan että pääsi edes eteenpäin. Sit se meno lopahti totaalisesti ja bussipysäkiltä matka eteni narun nokassa. Seuraavana päivänä kun kone oli jäähtynyt, niin hemmo pisti koneen käyntiin ja ajeli sillä vielä muutaman sata kilometriä ennen remonttia !!!!
Juu. unohdin sanoa et kaverilla öljynpainemittarin neula hypähtää täysille kun laittaa virrat päälle! Ettei olis vaan myynti kytkös johdoissa. Mulla ollut vissiin jo kymmenkunta mersua ja tulee aika hyvin tukeuduttua öljynpainemittarin lukemaan autokauppaa tehdessä. Lämpöisen kun vaan pysyy päälle 1.5 tai mielummin 2.
oilhand kirjoitti:Juu. unohdin sanoa et kaverilla öljynpainemittarin neula hypähtää täysille kun laittaa virrat päälle! Ettei olis vaan myynti kytkös johdoissa. Mulla ollut vissiin jo kymmenkunta mersua ja tulee aika hyvin tukeuduttua öljynpainemittarin lukemaan autokauppaa tehdessä. Lämpöisen kun vaan pysyy päälle 1.5 tai mielummin 2.
Mistäs nuo yleensä on kytketty nuo johdot? Anturin päästä vai mittariston takaa? Itsellä sama homma...
Marde kirjoitti:Mun yhdellä kaverilla kävi ooppelin kanssa tolla tavalla. Kone oli lykännyt öljyt ulos ajossa eikä öljynpainevalo toiminut. Kaveri vaan ajeli rauhassa ja sit alkoi peli hyytymään. Ekaks vaan hävis tehot pikkuhiljaa ja joutui kaasu pohjassa ajamaan että pääsi edes eteenpäin. Sit se meno lopahti totaalisesti ja bussipysäkiltä matka eteni narun nokassa. Seuraavana päivänä kun kone oli jäähtynyt, niin hemmo pisti koneen käyntiin ja ajeli sillä vielä muutaman sata kilometriä ennen remonttia !!!!
Juu niin meki tehtiin, tosin ajettiin vaan sillä sen jälkeen vielä puolivuotta, koneessa oli semmonen karkee käynti mut kyl se toimi. Öljynpaine valo kyl toimi mutta öljy oli vaan loppunu. Siihen se hajos tienvieree, meni 1min niin tuli lappuliisa kysymään miks seistään tässä, sanottiin että öljy on loppu
oilhand kirjoitti:Juu. unohdin sanoa et kaverilla öljynpainemittarin neula hypähtää täysille kun laittaa virrat päälle! Ettei olis vaan myynti kytkös johdoissa. Mulla ollut vissiin jo kymmenkunta mersua ja tulee aika hyvin tukeuduttua öljynpainemittarin lukemaan autokauppaa tehdessä. Lämpöisen kun vaan pysyy päälle 1.5 tai mielummin 2.
Kai se kaverisi nyt edes tarkisti, että siellä on öljyä? Jos vanhassa mersussa on aina öljynpaineet täysillä, niin silloin pitää olla joko kuitit isoista remonteista tahi sitten on anturi rikki Eikös dealerin 300:ssa paineet pysyttele aikalailla aina täysillä lämpimänäkin, ja on tehty vasta kansiremonttia ym.?
Tosin ei niiden pitäis heti virrat päälle laittaessa pompata täysille.. Kyllähän tuo kuulostaa anturivialta (tahi myyntiviritykseltä).
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
"Eikös dealerin 300:ssa paineet pysyttele aikalailla aina täysillä lämpimänäkin..."
Juu, nyt huomasin kun ajoin hellekelillä tuollaista 130 mittarinopeutta ja ylämäen jälkeen heitin vapaalle niin mittari näytti 2,5 kiloa.
Hetken ajoin kahdeksaakymppiä niin taas oli 3 kiloa tyhjäkäynnillä.
Castrol Lightec 10/40 joilla ajettu noin 10000 km.
Minullakin painemittari nousee joskus vajaaseen kiloon kun laittaa virrat päälle, joskus ei.
Kosketushäiriö jossain, olisiko se pyöreä moninapaliitin mittariston takana; lämpömittari tekee myös joskus sen että nousee 90-95 ja kojetaulua kopauttaessa tipahtaa 80 jossa on normaalisti.
Mikäs se muuten lopulta aiheuttaa sen, että paineet vanhemmiten tippuu? Ja mitä remontoimalla paineet taas nousee tappiin? Kannentiivisteen siinä ketjukopan vieressä oleva painekanavako alkaa pikkuhiljaa vuotamaan, vaan onko ainut syy?
Kuinka paljon öljypumpun kunto vaikuttaa? Tai siis kyllähän toki vaikuttaa, jos ei jaksa puskea painetta eteenpäin, mutta kuinka paljon sen kunto ylipäätään aikaa/kilometrejä myöten heikkenee?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Laakerit kuluu ja pumppu kans. mulla on noi paineet vaihdellu suunilleen noin:250tkm ajetussa 2.5d:ssä lämpösenä vajaa 3. 480 ajetussa 200d:ssä 2,5 ja noin 700 ajetussa 240d:ssä 1.5. Valitettavasti noissa väykyissä ei oo mittaria vakiona, vois vertailla.Pumpun kulumiseen vaikuttaa moni asia. kylmäkäynnistykset,öljyn vaihtovälit ja öljy laadut...
Joo, tuo öljynvaihtoväli taitaa olla kans aika merkittävä.. Itsellä ehti edelliset (Mobil 0W40) olla 20 tkm ennen öljynvaihtoa. Tosin tuon öljyn pitäisi kestääkin tuo 20 tkm, mutta joka tapauksessa teki sellaisen "tempun", että sellaiset pari viikkoa ennen öljynvaihtoa öljynpaineet oli selvästi alempana kuin aiemmin. Kylmänä tietty tapissa, mutta kuumana tipahti 1.2 tuntumaan. Uusilla öljyilläkin meni reilu viikon verran tällaista rataa, mutta sitten minun yllätyksekseni toipui siitä. Nykyään paineet on niinkuin ennenkin, eli kuumana 1.5:n yli hiukan.. Ihme temppu, kun vielä toipuikin Täytyy vissiin seuraava öljynvaihto ajoittaa 15 tkm tuntumaan - etenkin kun tuo matkamittari nykyään valehtelee sen 12 %
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Omassa 300d:ssä ihmetellyt öljynpaineen hidasta nousua.Kylmänä käyntiin,kestää muutaman sekunnin ennenkuin mittari nousee kiloon,kaasua painamalla nousee ylös asti ja pysyy siellä.
Muuten kone tuntuu olevan kunnossa,ei huohota,ei syö öljyä,mutta kylmätyhjäkäynti puuttuu-käy aina just 500 kiekkaa/minutti.
Samanlainen tuo oli ennen öljynvaihtoakin.
Pikkumersussa (2.5d)paineet nousee heti tappiin,mutta se käy kylmänä n.900rpm.
Muuten kyllä vitoskone on melkoinen rälläkkä,kutosessa paljon nätimpi ääni tyhjäkäynnillä.
kilander kirjoitti:Omassa 300d:ssä ihmetellyt öljynpaineen hidasta nousua.Kylmänä käyntiin,kestää muutaman sekunnin ennenkuin mittari nousee kiloon,kaasua painamalla nousee ylös asti ja pysyy siellä.
Muuten kone tuntuu olevan kunnossa,ei huohota,ei syö öljyä,mutta kylmätyhjäkäynti puuttuu-käy aina just 500 kiekkaa/minutti.
Samanlainen tuo oli ennen öljynvaihtoakin.
Pikkumersussa (2.5d)paineet nousee heti tappiin,mutta se käy kylmänä n.900rpm.
Muuten kyllä vitoskone on melkoinen rälläkkä,kutosessa paljon nätimpi ääni tyhjäkäynnillä.
Hmm... eikös tyhjäkäynnin pitäisi olla 750 rpm 300D:ssä?
kilander kirjoitti:Aika ihmeellistä,tänään vaihdettu jarruvalokatkaisin ja ylijännitesuoja,tyhjäkäynti nousi 500:sta 700:taan
Eikös tuossa ole se ELR eli tyhjäkäynnin vakaaja. Saa virtansa ylijännitesuojalta. ELR säätää tyhjäkäynnin aina tuohon 700:aan(tai ainaki yrittää). Tiileri vois tulla ja vahvistaa...
oilhand kirjoitti:Mulla ollut vissiin jo kymmenkunta mersua ja tulee aika hyvin tukeuduttua öljynpainemittarin lukemaan autokauppaa tehdessä. Lämpöisen kun vaan pysyy päälle 1.5 tai mielummin 2.
Juurikin näin...ohjekirjakin ilmoittaa käyväksi arvoksi vielä 0.3-0.5 käsittääkseni...aika hyvä pohja siis ostaa mersuja tuohonhan vaikuttaa anturi...muita myyntikikkoja on vahvat öljyt sisään ja niin edespäin...selvännäkijän vikaa taitaa miehessä olla jos öljynpainemittarista pystyt arvioimaan koneen kuntoa...en ainakaan itse uskaltaisi ostaa mersua jossa lämpöisellä koneella öljynpaineet lähellä 3...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Jaajaa, mieluumminko ostat mersun, jossa kylmänä paineet alle 1
Kyllähän tuo ohjekirjan 0,3-0,5 kuulostaa samalta kuin kansanvaunujen "öljyn kulutus 1 l/1000 km on vielä normaalia"... Ettei vaan kukaan tule ainakaan takuuaikana nurisemaan, kun on mersedeksessä konerikko. Kyllä itsellä ainakin olisi kovasti jo huoli päällä, jos paineet olisi noissa lukemissa.. Onko muuten kellään foorumilaisella lie edes ollut paineet noissa lukemissa (ja vielä pitkäänkin ja vieläpä toiminutkin konepuoli ok)
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
veppe kirjoitti:Jaajaa, mieluumminko ostat mersun, jossa kylmänä paineet alle 1
Jaa tuohon en osaa sanoa mitään...taitaa olla vaan itsesääliä kun omassa autossa on paineet yhden pintaan lämpimänä tyhjäkäynnillä...
eilenkin piti todistaa itselle kauppareissulla että paineet pysyy siellä kolmosessa mittanopeudella 180-190 km/h ja tässä autossa mittari näyttää vähemmän kuin auto tosiasiassa kulkee...vastaan tuli valkosininen pakettiauto - onneksi oli kaiteet kaistojen välissä...kauheeta kun on koko ajan sellainen epätoivo että koskahan tämäkin leikkaa kiinni
niin muuten se 1 litra öljyä 1000 km on normaalikulutus jos nopeampaa ajoakin...näin mersun mukaan...kuullaan
täytyy muuten soitella Muhametille saksanmaalle että mikä on kun on pekamo ruvennut sisäkatosta räpsyttämään - no ei huolta eiköhän tämä mene vielä takuun piikkiin...kauheeta kun kattokangas ottaa frisyyriin kiinni
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Bensakoneissa matalemmat paineet noin yleisesti,mulla ollut vain kiisseleitä Suurin osa 124:SIA. Hyvin on tuntunut toi painejuttu pätevän kaikkiin tähän asti, myös suurin osa ostajista puhuu ja tukeutuu tohon mittarin näyttämään. Yhdessä oli lämpösenä 1.2 ja sen myyminen oli hankalaa juuri sen takia. Tosin mulla vaan kokemusta noin kymmenestä 124:sta ja yhdestä pikkumesestä. Ensimmäinen meseni oli pystylamppuinen 115. 240d, josta hajos joka intin reissu jotain. Jakoketju meni poikki ja siinä sivussa muutama nokka-akselipukki ja pumpun ennakon säädin hajos. Öljypumpun hela hajos keskelle metsää ja paineet nollaan. Silti en saanut kammoo mersuja kohtaan. Noikin viat oli tietämättömyyttä...olis tarvinnut huoltoo. kakkosneloset ovatkin jo palvelleet todella hyvin, enkä usko et toi nykyinen väykky on sen huonompi, sähkövikoja on nykyään joka merkissä, tosin japseissa vähemmän. SIlti mersu on mersu. Sähkövikoihin voi osittain vaikuttaa itse käyttämällä
STARTTIKAAPELEITA.
Täytyypä nyt oikein seurata duuni matkalla paineita tuosta bensa farkusta jotta saan tungettua lusikan soppaan. Muistelen että lämpösenä tyhjäkäynnillä noin 2 tai vähän alle ja kylmänä täpöt.
Mahtaakohan kuinka paljon vaikuttaa miten paksua nestettä käyttää??
Itse laitoin viimeks 10/40 ja hyvin tunuttu kulkevan. Tuppaavaan kuulemma vähän syömään normaali vaihtovälillä (ex-omistajan lausahdus).
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)
Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting
Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop
Itellä lämpimänä joutokäynnillä pysyy nipinnapin 2,5 barissa(joutokäyntiä tuo käy 750rpm). ja tietty kylmänä täydet kierroksista riippumatta.
Sais joutokäynti olla 850rpm, mutta eipä ole kukaan osannut sanoa kuinka sitä nostetaan.
Viimeksi muokannut Pasi H., Ti 19.07.2005 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla oli ostettaessa jotain ties mitä öljyä pistetty pataan. Paineet aina 3 ja ne hävisi itsestään 2tkm aikana melkein kokonaan. Nykyään Castrolin 10/40 litkuilla ovat paineet lämpimänä tyhjäkäynnillä vähän alle 2.
Vane kirjoitti:Täytyypä nyt oikein seurata duuni matkalla paineita tuosta bensa farkusta jotta saan tungettua lusikan soppaan. Muistelen että lämpösenä tyhjäkäynnillä noin 2 tai vähän alle ja kylmänä täpöt.
Mahtaakohan kuinka paljon vaikuttaa miten paksua nestettä käyttää??
Itse laitoin viimeks 10/40 ja hyvin tunuttu kulkevan. Tuppaa vaan kuulemma vähän syömään normaali vaihtovälillä (ex-omistajan lausahdus).
Noinhan nuo bensa koneen paineet on just eikä melkein.
200T (S)/W124 -86
*********************
Interior - 071 Fabric black+anthracite
Paint - 568 signal red (T)
Options
260 elimination of model designation on rear lid
341 additional lamp
481 undershields
(541 double roller blind used as luggage and passenger guard)
605 headlamp wiper unit and license plate mounting
Oil for rear axle with limited-slip differential in canisters and trim strips on hardtop
oilhand kirjoitti:kaverin 300d-1990. hyytyy pikku hiljaa. ensin voimat väheni, sit jaksoi käydä vain kaasu pohjassa ja nyt ei käynnisty. muutama pytty sytyttää ja yhdellä kohtaa kone "jarruttaa" ja vinkaisee pahasti, kuulostaa mekaaniselta metalli metallia vasten ääneltä. Laakerivika??? Jättäkää ehdoituksia, katsotaan kuka arvaa lähimmäks.
meikän mesessä öljyt on tyhjäkäynnillä siin 2bar, riippuu kuinka lämpösenä kone on 1,5-2,5 vähän painaa kaasua ni pomppaa 3:een. ja mittari toimii huonommilla öljyillä se oli tyhjäkäynnillä 1bar:ssa .....ja painehan nousee vast ku kone on käynnissä( 2s startin jälkeen) et jos paineet nousee ku näyttää virta-avainta ni sit on jännää virta-piireissä
No nyt se vika sit löyty. Öljypumpun käyttöratas kypsynyt ja kun öljynpaine mittari ei toiminut, kaveri ajo vaan ja laakerit kypsyivät. Eli kitisi kuivuuttaan.
Laittakkaa nyt ihmeessä mittari kuntoon, ettei tule tommosta yllätystä. Otti
meinaan pumpusta kattella noin hyväkuntoista 300d konetta "nivelvikasena".
Itse en uskaltaisi ostaa megee, jos mittari ei toimis.