Kaivattais tietoa kun meinasin pistää farkun lähemmäs viheriöö. Tarjolla on Completoksen K&F , USparsilla KW:n ja Aaltonen motorsportin Eibahin satsi, miten on? Mitkä jouset toimii, eli jämy mutta suht mukava?
Onko muuten hankala vaihtaa? Iskari alapäästä irti? Jousipuristimet?
Vinkit otetaan mielusti vastaan!
Miten on? Mahtuukohan Mesen alle 215/55-17 gummit? Mikä olis hyvä rengas koko?
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
Itselläni ei ole aiheeseen liittyviä laajoja kokemuksia, mutta tiedän tapauksia joissa kyseinen rengaskoko on sovitettu C-koppaan.
Suomenoloihin suosittelisin 205/55 16-rengaskokoa. Olen ajanut tällä rengaskoolla varustettua C-Mersua, jossa oli madallettu alusta. Vaikutti aika passelilta. Ei liian kova, mutta sopivan sporttinen.
Eibach lienee juurikin se oikea valinta sinulle, jos vaadit jämäkkyyttä ja silti mukavuutta. Itse aikoinaan laitoin Eibachint 300 TE:hen, jonka vakioalusta oli aika kaamea, pintakova ja kovaa ajettaessa lyösä, ja renkaiden ja lokareiden rako oli aikamoinen.
Eibacheilla auto laski tarpeeksi muttei liikaa (25mm), tuli paljon mukavammaksi eikä kallistellut enää turhia, olin todella tyytyväinen.
Renkaina itsellä on nyt 205/55 16 ja niistä on vain hyvää sanottavaa, ei ollenkaan uraherkkyyttä, todella jämäkät kovilla paineilla ja kuitenkin tarpeeksi mukavat. Hinnatkin alkavat olemaan fiksulla tasolla kun monessa autossa on jo vakiona tuo koko.
Jousissa on hirveitä eroja kun on tullut ajettua vaikka minkälaisilla härveleillä joissa on ollut madallus jouset. Tietysti on paljon eroa jos auto on esim. Masa 626 tai Mese.
Einbachin jousia ajattelin itsekkin ja tuo 25mm madallus kuulostaa helkkarin hyvältä, on mahiksia ajella muuallakin kun pikitiellä pohjan kolisematta.
Mersun alla muuten pyörii nyt kyseiset 205/55-16 kumit, mutta haluttas alle 17" vanteet ja tuo 215/55 olis aika sama jouston kannalta. Kehä renkaassa tietysti suurenee kuten leveys, riittääköhän koteloissa tilavuus?
Katselin tuossa auton alle ja mietiskelin miten sais alle. Kunnon jousipuristimet pitää kyllä olla, mutta riittääkö vakaimen ja iskarin alapäästä irroitus?
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
Mitkäs jouset noi tollaset Terrat oikeen on...vai onko taas tälläiselle maalaiselle tuntematon lempinimi
Minkähintaiset ja missäs myydään? <= Tuo sellaisena hyvä tietää -tietona
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Nyt sitten alusta on hyvä. Alla pyörii 205/55-16 kumit. Liiallisen laskun takia laitettiin eteen ykkös kumien tilalle kolmoset. Pelko p...ssä laskettiin auto pyörilleen ja mittaamaan keuliiko auto. Ei hätää, kori on nyt ihanne asennossa 0,5 cm perä korkeammalla. Talvirenkaatkin mahtuu nyt just ja just pyörimään (sama koko).
Mahtava on Mese nyt ajaa. Alkuperäisen kokoiset kumit hävittivät minua niin ärsyttävän pintatärinän ja mutkatiellä menee kuin vuoristoradalla.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92