w124 Automaatti ei pakita! Panikoinko?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

w124 Automaatti ei pakita! Panikoinko?

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

W124 -89 230CE kieltäytyy itsepäisesti pakittamasta!
En tiedä askin tyyppinumeroa.

Eteenpäin kulkee mainiosti ilman ylimääräisiä ääniä tai nykäisyitä. Pakki päälle ja meno hiipuu melkein samantien voimakkaasti nytkähtäen. Kaasulla runttaamalla peruuttaa tästä lisää mutta hyvin vaikeasti.
Samoin käy kun tunkkaa perän ylös ja käyttelee vaihteita D:ltä pakille.

Kaikki tämä tapahtui yhden yön parkkauksen aikana, ei siis hiljalleen. Illalla peruuttaessa ei oireita, tästä 50 kilsaa ajoa, yöksi parkkiin ja aamulla ihme ja kumma sökönä.

Tikun mukaan öljyä on askissa, vaihdettu suodattimineen vajaat 30 000 km sitten.

Autoa voi työnnellä vapaalla taaksepäin ilman ongelmia, ei siis jarruvika. Soitin paikalliseen automaattikorjaamoon, arvelivat vikaa kolmoskytkimen hitsaantumisessa ?? (itselle automaatin toiminta on täysin yliluonnollista). Arvio puhelimessa autoa näkemättä, aski irti, täysremontti, kiinnitys, öljyt+suodatin hintaan 2000+ euroa!

Onko tosiaan näin, nyt nimittäin alhuuli V Ä P Ä T T Ä Ä! :cry:
Onko vaihtoehtoja, selviääkö pienemmällä remontilla tai koko askin vaihdolla :?:
Entä onko kellään ko. askeja tai tietoja tekijöistä :?:

Voiko nyt silti ajella eteenpäin, pakkia vältellen vai paheneeko tilanne entisestään :?:

Yritin käytellä hakutoimintoja, ainoa löytämäni omien oireiden suuntainen oli tuo Hesko:n topicci ”automaatti ei aina pakita”.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Automaationgelmat

Viesti Kirjoittaja kleitos »

:?: TERE! Otappa yhteyttä nimimerkkiin Jarkko S, hän tuntuu oleva asiantuntija automaattien suhteen! :D
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

2000+ euroa on kyllä täydellinen ryöstö

kyllä sillä voi ajaa eteenpäin mitä ilmeisemmin yksi eteenpäin meno vaihde puuttuu epäilen että lähtee kakkos vaihteella liikkeelle jos siinä kepissä olisi kiinteä valinta ykköselle niin sekin jumittaisi sitä en tiedä mitä kaasupolkimen alla oleva pakkovaihtaja nappi saa aikaan kannattaa ainakin varoa runtaamasta kaasua pohjaan pienillä nopeuksilla

jos työkalut pysyy käsissä
avaa laatikon öljypohja sen jälkeen irrota venttiili koneisto jonka alta pitäisi löytyä noin 5 senttinen jousi kuormitteinen mäntä joka vuotaa

voi olla mutuakin mutta kannattaa tarkistaa ennen kun alkaa laatikkoa irrottamaan

ja tuollaisen hinta arvion tehneen korjaamon kannattaa kiertää kaukaa :wink:
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

Kiitän vinkistä, juuri tämmöisiä "kevyempiä" vaihtoehtoja ongelman selvittämiseen salaa toivoinkin :) . Työkalut pysyy kyllä jossain määrin käsissä mutta tuon automaattilaatikon kanssa sitä tuntee itsensä aika kädettömäksi.

Onko tuo männän vuotaminen kuinka yleinen juttu ko. askeissa? Sen pystyy sitten laittamaan alapohjan kautta :?:
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jos eteenpäin kulkee normaalisti ni en usko että kolmonen olisi leikannut kiinni.

Enemmän tuntuisi että pakilta olisi tiivisteet rikki tai pakin mäntä pikkusen haljennut.

Onko öljy nyt tummunutta vai vielä kirkasta?

Älä päästä paniikkia valloilleen vielä äläkä availe öljypohjaa, sieltä ei vika löydy :wink:
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Oireet hyvin saman tuntuiset kun mulla hävis w201:stä pakki.Alkuun peruuttaminen sujui hitaasti tyhjäkäynnillä,kaasun painaminen ei juurikaan auttanut.Sitten kun vika paheni,piti odotella pakki päällä,että ottas päälle ja lähtis liikkeelle.Lopulta ei välillä ottanut päälle ollenkaan.Mäntä sieltä oli halki,samalla tuli peruskunnostus tehtyä.
Laatikko mallia 722.4
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Heitetääs tähän väliin vielä lievästi aiheeseen liittyvä kyssäri, eli mistäpä johtuu eri autoyksilöiden välillä olevat erot vaihteen kytkeytymisnopeudessa?
Esimerkiksi meikäläisen autossa kun heittää pykälän vapaalta päälle, niin ennen vaihteen "kiinniottamista" on ihan selvä viive. Sitten taas kaverin W126:ssa (sama kone ja loota) vaihde on päällä käytännössä ihan heti, kun vaihteenvalitsin on pykälän kohdalla.

:?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Aku P kirjoitti: Esimerkiksi meikäläisen autossa kun heittää pykälän vapaalta päälle, niin ennen vaihteen "kiinniottamista" on ihan selvä viive.
:?
Lievä viive minullakin on välillä...tai jos 1-2 sek on viive? sitten välillä meinaa hampaat tippua suusta kun vetää Parkista vaihteen päälle...mistähän sekin sitten johtuu...no ei ole kauheasti ollut sanomista vielä vaihteiston toiminnasta.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

4-maticin 722.3 loota tuntuu tosi hitaalta(ajat d:llä,pysähdyt,kytket pakin,pitkä viive ennen kuin liikkuu).
W201 ja 722.4 sama operaatio sujuu nopeammin(varmaan ainut hyvä asia kyseisessä lodjussa),johtuskohan siitä,et remontin jälkeen ajettu vasta n.35000km.?
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petri M. kirjoitti: Lievä viive minullakin on välillä...tai jos 1-2 sek on viive? sitten välillä meinaa hampaat tippua suusta kun vetää Parkista vaihteen päälle....
Jotain sekunnin luokkaa mullakin varmaan on, en ole kovin tarkkaan tutkinut. Joissain autoissa vaan se vaihde on päällä ihan heti, kun tanko on pykälässä.

Onneksi omassa lootassa sentään tarttuu tuo vaihde isompia nykimättä. Ihan pieni vavahdus tuntuu, kun vaihde kytkeytyy. Noissa hätäisemmissä lootissa (kuten juuri mainitsemani W126) onkin sitten kiusallista, kun vaihteen kytkeytyminen täräyttää paikat irti hampaista ja jarrun päällä saa suunnilleen seistä, ettei koko laite ryömisi karkuun.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Jarkko S kirjoitti:Jos eteenpäin kulkee normaalisti ni en usko että kolmonen olisi leikannut kiinni.

Enemmän tuntuisi että pakilta olisi tiivisteet rikki tai pakin mäntä pikkusen haljennut.

Onko öljy nyt tummunutta vai vielä kirkasta?

Älä päästä paniikkia valloilleen vielä äläkä availe öljypohjaa, sieltä ei vika löydy :wink:
minä kyllä käsitin tämän vian sellaiseksi että jos auton pidättää sellaiseen ylämäkeen josta se valuu ilman pakkia alas mutta kun pakin kytkee päälle niin pysyy paikallaan kun on kaksi pykälää päällä yhtäaikaa ja silloin molemmissa pakoissa tiivisteet ja levyt pitävät esim. yleinen vika audin vaihteistossa jossa on muovista mäntää (halkee) ja kokonaan vulkanoitua mäntää(vuotaa) täytyy tosin todeta etten oo koskaan mesen lootaa avannut mutta uskon sieltä saman paine isku männän löytyvän :wink:
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

No niin, tänään minusta tuli onnellinen(?) mesen omistaja, -87 w124 300d automaattilodjulla. Koeajolla huomasin että pakin kun laittaa päälle niin miettii hetken ennenkuin lähtee liikkeelle. Arvelin että on vaan jonkinmoinen ominaisuus. Löin sitten kaupat lukkoon. No jo nyt illalla meinas hiukset nousta pystyyn kun viive pakittaessa oli pirun pitkä, kertaalleen ei meinannut lähteä ollenkaan liikkeelle muuten kuin tosi vaivalloisesti, kierrokset ei tunnu auttavan asiaa yhtään, vaihde ei vaan mene päälle/luistaa tms.

Toinen ongelma laatikossa on että kick-down on poissa pelistä, muuten vaihteet tuntuvat toimivan sujuvasti. En edes öljymäärää tarkistellut, pitää huomenna töiden jälkeen ihmetellä asiaa tarkemmin. Johtuisikohan tuo pakin toimintahäiriö aikaisemmin tässä topicissa mainitusta männästä joka halki/tiivisteet vuotaa tms. Automaattilaatikoiden kanssa ei ole tullut koskaan puuhailtua joten aivan ulapalla ollaan kun pitäisi vikaa selvittää :shock:

Ot: Jätin kumminkin sikseen sen bensakoneisen/dieselöitävän hankinnan kun tämä valmiiksi D löytyi ja on ainakin ikäisekseen ihmeen tervekorinen :?
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Vaihdelkaa suodattimia niihin laatikoihin jotka kytkee pakin päälle rytkähtämällä. Moni 126 on ruvennut käyttäytyyn paljon pehmeämmin kun on vaihtanut suodattimen ja öljyt laatikkoon.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tepav kirjoitti:No niin, tänään minusta tuli onnellinen(?) mesen omistaja, -87 w124 300d automaattilodjulla. Koeajolla huomasin että pakin kun laittaa päälle niin miettii hetken ennenkuin lähtee liikkeelle. Arvelin että on vaan jonkinmoinen ominaisuus. Löin sitten kaupat lukkoon. No jo nyt illalla meinas hiukset nousta pystyyn kun viive pakittaessa oli pirun pitkä, kertaalleen ei meinannut lähteä ollenkaan liikkeelle muuten kuin tosi vaivalloisesti, kierrokset ei tunnu auttavan asiaa yhtään, vaihde ei vaan mene päälle/luistaa tms.

Toinen ongelma laatikossa on että kick-down on poissa pelistä, muuten vaihteet tuntuvat toimivan sujuvasti. En edes öljymäärää tarkistellut, pitää huomenna töiden jälkeen ihmetellä asiaa tarkemmin. Johtuisikohan tuo pakin toimintahäiriö aikaisemmin tässä topicissa mainitusta männästä joka halki/tiivisteet vuotaa tms. Automaattilaatikoiden kanssa ei ole tullut koskaan puuhailtua joten aivan ulapalla ollaan kun pitäisi vikaa selvittää :shock:

Ot: Jätin kumminkin sikseen sen bensakoneisen/dieselöitävän hankinnan kun tämä valmiiksi D löytyi ja on ainakin ikäisekseen ihmeen tervekorinen :?
(mutua) luultavasti öljyn vaihdot ovat jääneet tekemattä edellisillä omistajilla ja venttiili koneisto on törkyinen vaihda öljyt perusteellisesti myös turpiiniin jos ei auta niin remontti edessä
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Öljyt&suodatin tuli vaihdettua laatikkoon, öljyt olikin ihan mustanruskeat eli ei kyllä hukkaan mennyt tuo homma siinä mielessä. Toiminta ei siitä kyllä sen kummemmin muuttunut vielä ainakaan. Öljypohjassakaan ei ollut mitään isompia metallihileitä tms. eli josko sieltä sitten olis vaikka se mäntä halki. Paikallisen automaattilaatikkomestarin(Jalavan Jouko, täältä Somerolta) kanssa juttelin ja hän kyllä meinas että laatikko irti autosta ja osiksi, tulee muutenkin huollettua kerralla sitten. Osat ei kuulemma ole mitään järkyttävän kalliita ja niitä on saatavillakin mukavasti, kun tänään tilaa niin huomenna on jo perillä, eli eipä tässä paniikkia sitten :?

Mahtuukos laatikko tulemaan riittävästi taakseppäin&pois paikaltaan jos moottorin antaa olla ihan normaalisti paikassaan, ilmeisesti mahtuu :?:
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Diagnoosi on kyllä oikea, ehjän laatikon öljyt ei tule mustanruskeiksi vaikka kuinka paljon ajaisi.
Laatikko mahtuu kyllä tulemaan pois, ja tiedäthän että ensin irrotetaan turbiini moottorin(vauhtipyörän) vetolevystä, ruuvit saa auki kaavelissa olevasta reiästä, ja tubiini irtoaa laatikon mukana. Ja sama takaisin laittaessa,aina ehdottomasti turbiini ensin laatikkoon.
Tuli vaan mieleen kun kysyit tuota laatikon tarpeeksi taaksepäin mahtumista,
ylläkuvatusti toimien sen ei tarvitse mahtua taaksepäin kun muutama sentti.
Ja tämä koskee yleisesti kaikkia automaatteja, olen vuosien varrella nähnyt tarpeeksi irrotuksessa/asennuksessa tuhottuja turbiinin kauloja ja laatikon öljypumppuja.

JariN
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

pakki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...ei meinaa mennä pakilla kun kierroksilla ...vika yleensä tiivisteessä tosin ehkä yleisemmin mäntä kyllä halki ...paineet kadoksissa ...kunnon öljyjä ja suodatin vaihtoja ...kyllä ne sitte kestää pitkään ehjänä ...ai niin kannattaa säätää kyllä paineita kanssa joskus :D :D
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Juu toi on tiedossa et turbiini pitää olla laatikossa kiinni ja koko paketti irti. No mitäs jos nyt olettais että se mäntä on siellä halki, jostaan viestistä taisin lukea että laatikosta venttiilikoneisto irti ja sitten siihen pääsee käsiksi. Eli onko homma mahdollista tehdä laatikon ollessa paikoillaan autossa? Ja jos on niin mites tuo venttiilikoneiston irroitus, lähteekö se kokonaisena ihan vaan kun ruuvaa ne muistaakseni 10mm kannalla olevat lukuisat pultit irti, vai alkaako sieltä lennellä jotain jousi&kuula sadetta niskaan :lol: :?:
tapkei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 20.09.2005 10:56

Re: w124 Automaatti ei pakita! Panikoinko?

Viesti Kirjoittaja tapkei »

Eteenpäin kulkee mainiosti ilman ylimääräisiä ääniä tai nykäisyitä. Pakki päälle ja meno hiipuu melkein samantien voimakkaasti nytkähtäen. Kaasulla runttaamalla peruuttaa tästä lisää mutta hyvin vaikeasti.
Samoin käy kun tunkkaa perän ylös ja käyttelee vaihteita D:ltä pakille.

Kaikki tämä tapahtui yhden yön parkkauksen aikana, ei siis hiljalleen. Illalla peruuttaessa ei oireita, tästä 50 kilsaa ajoa, yöksi parkkiin ja aamulla ihme ja kumma sökönä.

Tervehdys!

Itselläni W124 230 te:ssä oli samanlaine ongelma. Pätkän matkaa meni kevyesti tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen aivan kuin jarrut ois menneet päälle. Tein saman kaltaisia testejä ja käyttäytyi samalla lailla prikulleen kuin sullakin.
Sitten tässä muutama päivä taaksepäin olin perruuttamassa pihalta ja taas tuntui ettei meno maistu laisinkaan. Tais siinä vaiheessa käämit palaa :evil: ja peruutin noin 100m kaasupohjassa ja kas kummaa laatikko ikäänkuin löysäsi :?: ja on pelannut sen jälkeen hienosti.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

tepav kirjoitti:Juu toi on tiedossa et turbiini pitää olla laatikossa kiinni ja koko paketti irti. No mitäs jos nyt olettais että se mäntä on siellä halki, jostaan viestistä taisin lukea että laatikosta venttiilikoneisto irti ja sitten siihen pääsee käsiksi. Eli onko homma mahdollista tehdä laatikon ollessa paikoillaan autossa? Ja jos on niin mites tuo venttiilikoneiston irroitus, lähteekö se kokonaisena ihan vaan kun ruuvaa ne muistaakseni 10mm kannalla olevat lukuisat pultit irti, vai alkaako sieltä lennellä jotain jousi&kuula sadetta niskaan :lol: :?:
Sullahan oli ne vanhat öljytkin mustanruskeita, ei sitä saa kuntoon pohjan kautta, älä mene irroittamaan venttiilikoneistoa jos et tarkkaan tiedä mitä teet.

JariN
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos joku välttämättä haluaa tomaatin räjäyttää niin mulla on purkuohjeet ja vikadiagnostiikka pdf:nä. Löysin jostain ryssän sivuilta aikoinaan. yv:nä mail -osoite niin voin lähettää....

edit: kirjoitusvirheet
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Osaakos kukaan sanoa miksi tuo ko. mäntä halkeaa? auton kulkiessa eteenpäin ja pakki päälle. varmaankin :D taikka koneessa kierroskia ja pakki päälle.
Vastaa Viestiin