Tuli tuossa eteen itselleni uusi asia päivittäessäni Sheikkiin vuotavan alkuperäisen jäähdyttimen (W126 280 SEL-83 Autom.) tilalle Nissenin tarvikemallin. Jäähdytin on tismalleen sama kuin automaattilaatikkoisessa W123 kopassa. Suosittelen po. tarvikemerkkiä.
*odottelee teiden kuivumista ja veropäätöksen saapumista*
Jäähdytin
Ja originaali oli??
Moroota,
katselin omassa autossa myös tuota jäähdytintä tarkemmin, kun vaihdon maskinritilää ehjään. Huomio kiinnittyi syylarin varsin fressiin olemukseen, mötiäisiä ja itikoita kennojen välissä vain minimaalisesti ja muutenkin vehje näytti siistiltä.
Tästä heräsi mietintä, että onko vehjes vielä alkuperäinen. Eli omassa syylarissa merkkinä on BERU ja jos jonkinlaista numerosarjaa. Olisiko originaali sittenkin ja vain "hyvin säilynyt" (lukeutuukohan tuo siis Mersun alkuperäisiin alihankkijoihin, onhan niitä erilaisia jarruissa, kytkimissä, sähkövempeleissä jne...)
katselin omassa autossa myös tuota jäähdytintä tarkemmin, kun vaihdon maskinritilää ehjään. Huomio kiinnittyi syylarin varsin fressiin olemukseen, mötiäisiä ja itikoita kennojen välissä vain minimaalisesti ja muutenkin vehje näytti siistiltä.
Tästä heräsi mietintä, että onko vehjes vielä alkuperäinen. Eli omassa syylarissa merkkinä on BERU ja jos jonkinlaista numerosarjaa. Olisiko originaali sittenkin ja vain "hyvin säilynyt" (lukeutuukohan tuo siis Mersun alkuperäisiin alihankkijoihin, onhan niitä erilaisia jarruissa, kytkimissä, sähkövempeleissä jne...)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Rohkenen..
...epäillä kaapo muistiasi. Josko siinä syylärissä lukeekin BEHR. Beru ei tietääkseni ole valmistanut jäähdyttimiä BEHR kylläkin ja nimenomaan mm Mersu käyttää tätä alkuperäisenä. Luulen että autossasi tuo on alkuperäinen, kun tossa -83 mallisessakin oli.
No prkl, epäile vaan...
... ja olet sitä paitsi oikeassa. Huomasin postauksen jälkeen lukiessani hommaa uudestaan, että nyt puhuinkin tulpista jne. Kyllä se Beru näyttikin hieman oudolta, mutta kiireessä meni läpi
BEHR siihen on stanssattu outline-kirjaimin, kun näkömuistia nyt oikein herkistelee. Niin että alkuperäinen tuo sitten olisi. No mikäs siinä, kun kunnossa on

BEHR siihen on stanssattu outline-kirjaimin, kun näkömuistia nyt oikein herkistelee. Niin että alkuperäinen tuo sitten olisi. No mikäs siinä, kun kunnossa on

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kyllä...
...tuo Berukin jotain autonosia valmistaa, joten ei ihan metsään sentään mennyt.
Oliskohan ollut hehkutulppia, antenneita, lamppuja jne. 
Tuossa edesmenneessä 123:ssa kesti tuo alkuperäinen Behrin jäähdytin ainakin 16 vuotta ja sekin meni rikki talviseisonnan aikana (auto koivun alla koko talven). Samaisessa seisokissa meni rikki ainakin puhaltimen propelli ja yksi jousi. Oli muuten hauska juttu kun jousi meni poikki kovalla pakkasella; ulkoa kuului helvetinmoinen pamaus ja jousi oli keskellä pihaa.


Tuossa edesmenneessä 123:ssa kesti tuo alkuperäinen Behrin jäähdytin ainakin 16 vuotta ja sekin meni rikki talviseisonnan aikana (auto koivun alla koko talven). Samaisessa seisokissa meni rikki ainakin puhaltimen propelli ja yksi jousi. Oli muuten hauska juttu kun jousi meni poikki kovalla pakkasella; ulkoa kuului helvetinmoinen pamaus ja jousi oli keskellä pihaa.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]