W126 käyttöautoksi??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Jugga kirjoitti:Kiitoksia kaikista vastauksista vaikka välillä näyttikin että keskustelu riistäytyi käsistä! :lol:
Lyhyen rationaalisen harkinnan jälkeen olen päättänyt hankkia itselleni ässän. Nyt vain haku päälle, toivottavasti ei vain kestä sitä kahta vuotta mitä jollakin tähän threadiin vastanneella. :)
Pidä sitten pää kylmänä! Mikään ei tule niin kalliiksi kuin halpa Mersu. :!: :!: :!:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

asiasta keinohevoseen, kävin tuossa yhtä w126 300sel katsomassa, -88 .

aika noku, kesk.luk. kattoluukku, ei ilmastointia.

~300tkm ajettu, suomi peli, elikkä aika ruosteessa oli, ei kuitenkaan miltään mädältä näyttänyt.

mitäs tuollaista saa/kannattaa yleensä maksaa?, auton yleiskunto oli sellainen "kulahtanut", mutta pienellä fixauksella saisi varmaan kuntoon.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:asiasta keinohevoseen, kävin tuossa yhtä w126 300sel katsomassa, -88 .

aika noku, kesk.luk. kattoluukku, ei ilmastointia.

~300tkm ajettu, suomi peli, elikkä aika ruosteessa oli, ei kuitenkaan miltään mädältä näyttänyt.

mitäs tuollaista saa/kannattaa yleensä maksaa?, auton yleiskunto oli sellainen "kulahtanut", mutta pienellä fixauksella saisi varmaan kuntoon.
Jos yleisilme on kulahtanut, se kertoo minusta huonosta pidosta yleiselläkin tasolla. Itse en ostaisi kulahtanutta peliä.
Hinnasta en osaa sanoa. Olisko joku 7000-8000€ maximihinta kulahtaneesta. Hyvästä yksilöstä voisi 11000€ olla kattohinta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no 5500€ oli pyynti, mielestäni kohtuu edullinen, ei auto mikään pommi ollut, vaan huonosti pidetty, eli paskainen sisältä ja muutenkin paikat vähän repsotti
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

oliko missä??

Viesti Kirjoittaja JS »

epk kirjoitti:asiasta keinohevoseen, kävin tuossa yhtä w126 300sel katsomassa, -88 .

aika noku, kesk.luk. kattoluukku, ei ilmastointia.

~300tkm ajettu, suomi peli, elikkä aika ruosteessa oli, ei kuitenkaan miltään mädältä näyttänyt.

mitäs tuollaista saa/kannattaa yleensä maksaa?, auton yleiskunto oli sellainen "kulahtanut", mutta pienellä fixauksella saisi varmaan kuntoon.
Olikos auto Turussa Rinta-Joupilla ??

Siellä taisi olla yksi 300 SEL myynnissä takapihalla..

:roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei, siinähän hinta on ~9900€ , tää oli yksityisellä


edit: 8900€ näemmä
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:no 5500€ oli pyynti, mielestäni kohtuu edullinen, ei auto mikään pommi ollut, vaan huonosti pidetty, eli paskainen sisältä ja muutenkin paikat vähän repsotti
Huh!
Liian halpa. Siinä on jotain vikaa. Unohda, jos kerran oli huonosti pidetty.
Ajoitko autoa? Toimiko vaihteisto, ääntikö perä yms...?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:
epk kirjoitti:no 5500€ oli pyynti, mielestäni kohtuu edullinen, ei auto mikään pommi ollut, vaan huonosti pidetty, eli paskainen sisältä ja muutenkin paikat vähän repsotti
Huh!
Liian halpa. Siinä on jotain vikaa. Unohda, jos kerran oli huonosti pidetty.
Ajoitko autoa? Toimiko vaihteisto, ääntikö perä yms...?
pienet tesmit ajoin, tosin en saanut mitään kuvaa, koska ajokerta oli sen verra lyhyt, ajan puutteen vuoksi :oops: , mutta noin suuunnilleen oli mielestäni kunnossa, täytyy mennä ajan kanssa uudestaan


edit: hinnassa on "kaveri" alennusta, joten mun on vaikea sano noitten pyynnistä mitään.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
epk kirjoitti:no 5500€ oli pyynti, mielestäni kohtuu edullinen, ei auto mikään pommi ollut, vaan huonosti pidetty, eli paskainen sisältä ja muutenkin paikat vähän repsotti
Huh!
Liian halpa. Siinä on jotain vikaa. Unohda, jos kerran oli huonosti pidetty.
Ajoitko autoa? Toimiko vaihteisto, ääntikö perä yms...?
pienet tesmit ajoin, tosin en saanut mitään kuvaa, koska ajokerta oli sen verra lyhyt, ajan puutteen vuoksi :oops: , mutta noin suuunnilleen oli mielestäni kunnossa, täytyy mennä ajan kanssa uudestaan


edit: hinnassa on "kaveri" alennusta, joten mun on vaikea sano noitten pyynnistä mitään.
Se on kyllä edullinen. Tee kunnon koeajo... voihan se olla hintansa väärti tai tässä tapauksessa parempi :)
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Jugga kirjoitti:Kiitoksia kaikista vastauksista vaikka välillä näyttikin että keskustelu riistäytyi käsistä! :lol:
Lyhyen rationaalisen harkinnan jälkeen olen päättänyt hankkia itselleni ässän. Nyt vain haku päälle, toivottavasti ei vain kestä sitä kahta vuotta mitä jollakin tähän threadiin vastanneella. :)
Morjens,

pistän tämän viestin vielä vaikka taitaa tämä aihe alkaa olla loppuun käsitelty.

Onneksi olkoon päätöksestä.

Muutaman kuukauden kokemuksella sanoisin, että auto on sangen erinomainen. Vaimo tuntuu menevän (onnekseni) kaupungilla ässäillessä jostakin syystä paniikkiin ja saan itse tällä 126:lla yleensä ajella.
Kulutus on automaattisena vaihdellut 8,9.....12,6 välillä. Saksassa 150....180km/h nopeuksillä ja boxi katolla Suomen moottoriteillä nuo 12,6 lukemat. Pisaralla pisimmälle ajolla nuo 9 lukemat. Öljyä kuluu tällä foorumilla parjailtua Mobil1 5W-50:stä n. 0,6 l/1000km. Käyttöohjeen mukaan normaalikuluksi lasketaan nopeassa ajossa vielä 1,5l/1000km:kin.

Alla ovat kumeina Pirellin H-nopeusluokan kitkat. Kasson miten houkan käy liukkaiden tullen. TM julkaisi testinraportin 2/2003 numerossa kyseisiä saman nopeusluokan kitkoja koskien ja totesi tuossa testissä, että kyllä näilläkin talvessa selviää. Vai luinko liian tarkkaan vain sen testin yhden lauseen?

Saksasta auton saa hyvässä lykyssä kaikkine kuluineen myös verot sisältäen alle 10t eurolla. Voi tosin saada Suomestakin tuolla rahalla hyvässä lykyssä.

Suosittelisin Saksaa auton hankintamaana. Kiinnostukaat yksityisten mobile.de ilmoituksista ja kuvattomista sellaisista. Koskapa kuvattomat hyvät säilyvät myynnissä jonkin verran pitempään. 1. hand ainoastaan ja huoltokirjallisista mieluusti MB:n huoltamista sellaisista.

Ainakin täällä Uleåborgissa näillä 126:lla meneskellään kaupungilla aika-ajoin peräkanaa, joka kertoo käyttöautona olon yleistymisestä. Kliffaa.

Onnea 126 metsästykseenne.

Terveisin

Jo vain
300 SE
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Jugga kirjoitti:Kiitoksia kaikista vastauksista vaikka välillä näyttikin että keskustelu riistäytyi käsistä! :lol:
Lyhyen rationaalisen harkinnan jälkeen olen päättänyt hankkia itselleni ässän. Nyt vain haku päälle, toivottavasti ei vain kestä sitä kahta vuotta mitä jollakin tähän threadiin vastanneella. :)
Morjens,

pistän tämän viestin vielä vaikka taitaa tämä aihe alkaa olla loppuun käsitelty.

Onneksi olkoon päätöksestä.

Muutaman kuukauden kokemuksella sanoisin, että auto on sangen erinomainen. Vaimo tuntuu menevän (onnekseni) kaupungilla ässäillessä jostakin syystä paniikkiin ja saan itse tällä 126:lla yleensä ajella.
Kulutus on automaattisena vaihdellut 8,9.....12,6 välillä. Saksassa 150....180km/h nopeuksillä ja boxi katolla Suomen moottoriteillä nuo 12,6 lukemat. Pisaralla pisimmälle ajolla nuo 9 lukemat. Öljyä kuluu tällä foorumilla parjailtua Mobil1 5W-50:stä n. 0,6 l/1000km. Käyttöohjeen mukaan normaalikuluksi lasketaan nopeassa ajossa vielä 1,5l/1000km:kin.

Alla ovat kumeina Pirellin H-nopeusluokan kitkat. Kasson miten houkan käy liukkaiden tullen. TM julkaisi testinraportin 2/2003 numerossa kyseisiä saman nopeusluokan kitkoja koskien ja totesi tuossa testissä, että kyllä näilläkin talvessa selviää. Vai luinko liian tarkkaan vain sen testin yhden lauseen?

Saksasta auton saa hyvässä lykyssä kaikkine kuluineen myös verot sisältäen alle 10t eurolla. Voi tosin saada Suomestakin tuolla rahalla hyvässä lykyssä.

Suosittelisin Saksaa auton hankintamaana. Kiinnostukaat yksityisten mobile.de ilmoituksista ja kuvattomista sellaisista. Koskapa kuvattomat hyvät säilyvät myynnissä jonkin verran pitempään. 1. hand ainoastaan ja huoltokirjallisista mieluusti MB:n huoltamista sellaisista.

Ainakin täällä Uleåborgissa näillä 126:lla meneskellään kaupungilla aika-ajoin peräkanaa, joka kertoo käyttöautona olon yleistymisestä. Kliffaa.

Onnea 126 metsästykseenne.

Terveisin

Jo vain
300 SE
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: oliko missä??

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JS kirjoitti:
epk kirjoitti:asiasta keinohevoseen, kävin tuossa yhtä w126 300sel katsomassa, -88 .

aika noku, kesk.luk. kattoluukku, ei ilmastointia.

~300tkm ajettu, suomi peli, elikkä aika ruosteessa oli, ei kuitenkaan miltään mädältä näyttänyt.

mitäs tuollaista saa/kannattaa yleensä maksaa?, auton yleiskunto oli sellainen "kulahtanut", mutta pienellä fixauksella saisi varmaan kuntoon.
Olikos auto Turussa Rinta-Joupilla ??

Siellä taisi olla yksi 300 SEL myynnissä takapihalla..

:roll:
Joo, unohtakaa tuo Joupin Selli, kirjoitin siitä kesällä hieman kommenttia palstalle, kone aivan loppu tai sitten alipaineissa vikaa, ei kulje yhtään paremmin kuin 200 D ja laatikko repii kauheasti. Virtalukon pohja rikki jne.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Mitenkä tuon hiljaisuuden selität? Moottori äänet ei sisälle kuulu varmaan kummassakaan. Minä ainakin olen pistänyt paljon ajetuissa manuaaleissa merkille pienen sivuäänen joka kuuluu vaihteistosta/kytkimestä. Ääni ei ole häiritsevää, mutta kuuluu kuitenkin selvästi. Väittäisin siis automaatin olevan hiljaisempi :) Ehkä Daamistasi ei vielä sivuääniä kuulu (Ei tietenkään!) , mutta yleisesti ottaen.
No jaa, varsinkin edustuskategorian autoissa on kautta aikojen pyritty melko alhaisiin käyntinopeuksiin ja pitkiin välityksiin ei niinkään talousmielessä, vaan nimenomaan alhaisen melutason saavuttamiseksi.
Vaikka moottorin äänet eivät olekaan eriteltävissä muun äänituotannon seasta, lähinnä rengasmelu (ainakin loppuunajetuilla Nokialaisilla), niin eron huomaa. Jos ajan esim. 120 km/h vitosella ja heitän neloselle, niin melu(meluttomuus :wink: ) -tason muutoksen aistii. Kyllä 700 rpm alhaisemmilla kierroksilla käyvä kone välittää koriin/korviin vähemmän melua vähintään teoriassa, mutta myös käytännössä. Melun sävyjä ja olomuotoja kun on monenlaisia.

Esim. RR on halunnut pitää moottorin maksimikiepit 4000 rpm tuntumassa, vaikka koneen ääni tuskin kantautuisi sisälle edes 6000 rpm käyntinopeuksilla.

Vaihteistosta tai kytkimestä ei ole kuulunut mitään ylimääräistä ääntä missään ajamassani manuaalissa, mutta eipä yhdelläkään ollut menty yli 400 tkm matkaa. Eikös manulaatikolle "paljon ajettu" ole jotain 700.000-> km :shock:

Sivuäänet, jos repsikkaa ei oteta lukuun :x , ovat varsin vähissä. Jossain tilanteissa saattaa kattoluukun seutuvilta kantautua pientä sirinää, joka loppuu, kun verhousta napauttaa takaosastaan. Ihme kyllä, ovipahvit edessä nitisevät tietyissä rajoissa. Kun ulkolämpötilat on 3-8 astetta, niin kitinää kuuluu. Nollakelissä tai pakkasella ei kitise, ei myöskään 10 astetta lämpöisemällä kelillä. Kitinä tosin lakkaa, kun auto lämpiää sisältä kunnolla. Ihme juttu tämä ääni tollasilla lämpötilatoleransseilla :shock: Samoissa olosuhteissa nitajaa myös repsikan puolen a-pylvään alaosa tai kojetaulun pääty, vaikea paikantaa tarkasti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Nuo nitinät voi olla joskus "kummallisia ", ja pienestä kiinni :

Vaimolla on ranskalaisten "virka-auto", eli Reno 25. Auto on varsin toimiva
kokonaisuus kaikenkaikkiaan, mutta kojetaulun nitinä jotenkin pilasi tunnelmaa. Nitinä tuntui kuuluvan eri puolilta kojetaulua - milloin mistäkin.

Jouduinpa sitten kerran vaihtamaan mittaristoa. Tilalle hankkimassani purkumittaristossa oli kotelon yläreunassa pari eristysnauhan palaa,
kooltaan peukalonpään kokoista. Ihmettelin niiden merkitystä, mutta tapani mukaan, en jätä mitään pois minkä tehdas on raskinut autoon laittaa.

Ja koeajolla erkkarien merkitys selvisi : ei enää mitään nitinöitä - ei mistään,
ja vaikutus on ollut pysyvä.

Kerroin tämän siksi, että esim. kun oviverhouksia irroitellaan, niin on syytä
laittaa huolellisesti kaikki teipit ja muovit paikoilleen. Tai sitten lisäämällä
jotakin vaimentavaa sopivaan paikkaan voi olla suuri merkitys.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin