123:n seisontajarru
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
123:n seisontajarru
Voi itku ja sonta.
Vastavaihdetut seisontajarrun kengät eivät tehneet vaikutusta katsastusmieheen. Takapyörien pitäisi kuulemma jumittua, kun seisontajarrua polkaisee.
Eilen kun avasin jarrut, niin toisella puolella kengät olivat kuin uudet ja kenkien levittäjä aivan jumissa. Toisella puolella kengät olivat totaalisen loppu. Kun en saanut levittäjiä purettua niin herkistelin niitä paikallaan CRC:n kanssa. Kengät sitten paikalleen uusien jousien kanssa ja levyt/rummut päälle pultin reiästä säätäen kengät sille hilkulle, etteivät laahaa.
Kun seisontajarrun poljin meni vieläkin melkein pohjaan asti, kiristin vielä vaijerin niin että ihmisvoimalla polkien saa kuulumaan enintään neljä naksausta. Muuten hyvä, mutta jarru ei pidä. Toivoin asian hoituvan, kun ajan uudenkarheat kengät sisään pari sataa metriä jarrujen laahatessa kevyesti. Nyt alkoi pitää jo paremmin, mutta edelleen tuntui, että voimaa täytyy käyttää kohtuuttomasti.
Heikkojalkainen katsastusinsinööri antoi tänään sitten hylkäävän päätöksen.
Pitäisikö vikaa nyt hakea vaijerista vai kenkien levittäjistä vai mistä hemmetistä?
Ja toinen alapallonivel oli tietenkin hapantunut.
Vastavaihdetut seisontajarrun kengät eivät tehneet vaikutusta katsastusmieheen. Takapyörien pitäisi kuulemma jumittua, kun seisontajarrua polkaisee.
Eilen kun avasin jarrut, niin toisella puolella kengät olivat kuin uudet ja kenkien levittäjä aivan jumissa. Toisella puolella kengät olivat totaalisen loppu. Kun en saanut levittäjiä purettua niin herkistelin niitä paikallaan CRC:n kanssa. Kengät sitten paikalleen uusien jousien kanssa ja levyt/rummut päälle pultin reiästä säätäen kengät sille hilkulle, etteivät laahaa.
Kun seisontajarrun poljin meni vieläkin melkein pohjaan asti, kiristin vielä vaijerin niin että ihmisvoimalla polkien saa kuulumaan enintään neljä naksausta. Muuten hyvä, mutta jarru ei pidä. Toivoin asian hoituvan, kun ajan uudenkarheat kengät sisään pari sataa metriä jarrujen laahatessa kevyesti. Nyt alkoi pitää jo paremmin, mutta edelleen tuntui, että voimaa täytyy käyttää kohtuuttomasti.
Heikkojalkainen katsastusinsinööri antoi tänään sitten hylkäävän päätöksen.
Pitäisikö vikaa nyt hakea vaijerista vai kenkien levittäjistä vai mistä hemmetistä?
Ja toinen alapallonivel oli tietenkin hapantunut.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
hmm..
Kannattaa tutkia ne vaijerit seuraavaksi, kun kerta levittimet on herkistelty. Lisäksi säädön (pyöriltä) voi vielä tarkistaa, kun kengät on nyt asettunut kohdilleen. Kuinka paljon jarruvoimat oli?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 19.08.2003 13:47
- Paikkakunta: Riihimäki / .................Espoo
Re: hmm..
Vasen 1,3 kNjarski kirjoitti:Kannattaa tutkia ne vaijerit seuraavaksi, kun kerta levittimet on herkistelty. Lisäksi säädön (pyöriltä) voi vielä tarkistaa, kun kengät on nyt asettunut kohdilleen. Kuinka paljon jarruvoimat oli?
Oikea 0,7 kN
eli aika säälittävät.
Takaisin auton alle, mars.
Sylettää vain tuo asentaminen, kun auto vaappuu sekalaisten pukkiviritysten varassa pehmeällä hiekkapihalla.
C220CDI -13
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
C220CDI -04
Exät: 200 TD -82/85, 300 TD -84, E250TD -94
-----------------------------------
<Hemu> d__<o.o>__b
<raveli> hemu, miten sä sait tuon b:n väärinpäin?
Hmn, tietenkin sieltäkin pitää kiristää, jos on pelannut vaijerien kanssa, mutta varsinainen käyttökiristys suoritetaan pyörän päästä.Jööran kirjoitti:Kiristysruuvi on siinä missä vaijeri jaetaan kahdeksi.Timo L. kirjoitti:Mistäs sinä kiristit sen seisontajarrun?
Eli otetaan pyörä pois, ja samalla kun pyöritetään jarrulevyä, tuikataan taskulampulla valoa sisään jostakin pultinreiästä. Tällä tavalla pitäisi löytyä ratas, jota ruuvitaltalla pyörittämällä voidaan "hienosäätää" seisontajarrun pito. Tämän "levittimen" kanssa olet jo pelannutkin, mutta kiristitkö sitä myös silloin, kun jarrulevy oli kiinni? En muista, kumpaan suuntaan ratasta pyörittämällä kiristyy, mutta sen voi kokeilla pyörittämällä pyörää.
Tämä on mielestäni jälleen yksi nerokas, huoltoa helpottava yksityiskohta. Kauan eläköön saksalainen MB-insinööri!

P.S. Jotkut ovat varmasti pelanneet tuon jarrun kanssa enemmän kuin minä, joten he kertokoot lisää. Itse olen kiristänyt jarrun vain kerran.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
lisää
Sen vetovaijerin kiristäminen ei suoranaisesti vaikuta pitoon.
Sitä ei tarvitse "koskaan" kiristää.
Aivan kuten Timo L. selostikin, niin pito pitäisi löytyä rummun sisällä olevalla
säätörattaalla. Olen tehnyt niin, että painan kässärin päälle pari naksausta,
ja sitten säädän rattaalla pyörän jumiin, ja kun sitten vapauttaa kässärin on siinä sopiva välys. ( jos ei jumiudu niin jotain vikaa on etsittävä ).
vika mahdollisuudet :
- Kengät ?
- levittäjät ? ( laita kuparirasvaa, niin pelaa pitkään )
- jarrulevun sisäpinta epätasainen ?
- Pyörävaijeri jumissa.
Muuten nuo säätörattaat saattavat pyöriä eri pyörissä eri suuntiin.
Riippuu miten jarrut on kasattu.
Sitä ei tarvitse "koskaan" kiristää.
Aivan kuten Timo L. selostikin, niin pito pitäisi löytyä rummun sisällä olevalla
säätörattaalla. Olen tehnyt niin, että painan kässärin päälle pari naksausta,
ja sitten säädän rattaalla pyörän jumiin, ja kun sitten vapauttaa kässärin on siinä sopiva välys. ( jos ei jumiudu niin jotain vikaa on etsittävä ).
vika mahdollisuudet :
- Kengät ?
- levittäjät ? ( laita kuparirasvaa, niin pelaa pitkään )
- jarrulevun sisäpinta epätasainen ?
- Pyörävaijeri jumissa.
Muuten nuo säätörattaat saattavat pyöriä eri pyörissä eri suuntiin.
Riippuu miten jarrut on kasattu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mistähän se katsastusmies on saanut päähänsä,että pyörien pitää lukkiutua seisontajarrulla?
Ainakin joskus alaa opiskellessani opetettiin että seisontajarruvoiman on oltava väh 20% käyttöjarrun voimasta, ja suurin sallittu heitto seisontajarrulla pyörien välillä on 70%.Lukkiutumisesta ei ollut mitään puhetta. Toi 1.3/0.7kN on n.54%.
Omaani kun käytin leimalla, ei inssi edes vaivautunut kokeilemaan meneekö pyörät lukkoon. Polkaisi vaan muutaman pykälän ja totes että hyvät on jarrut.
Ainakin joskus alaa opiskellessani opetettiin että seisontajarruvoiman on oltava väh 20% käyttöjarrun voimasta, ja suurin sallittu heitto seisontajarrulla pyörien välillä on 70%.Lukkiutumisesta ei ollut mitään puhetta. Toi 1.3/0.7kN on n.54%.
Omaani kun käytin leimalla, ei inssi edes vaivautunut kokeilemaan meneekö pyörät lukkoon. Polkaisi vaan muutaman pykälän ja totes että hyvät on jarrut.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa