mb300E anturit kannessa
mb300E anturit kannessa
mitä antureita nuo 3 kpl kannessa ovat yks semmonen johon tulee 2kpl isompia töpseleitä(aivan 6:nnen sylinterin kohdalla), sitten yks johon vain yks johto ja viimeinen johon tulee 2 johtoa vierekkäin ja kolmaskin johto myös, eri paikkaan..??
kaveri sano tossa että jos lämmöt meinaa nousta ni pistää flektin jotku kaks johtoo yhteen ni se flekti pyörii kokoajan täysillä, mitkä kaks??? Auto on vm. 87.. ja vielä että miten noita antureita vois tarkistaa toimiiko ne??? (yleismittarilla)???
kaveri sano tossa että jos lämmöt meinaa nousta ni pistää flektin jotku kaks johtoo yhteen ni se flekti pyörii kokoajan täysillä, mitkä kaks??? Auto on vm. 87.. ja vielä että miten noita antureita vois tarkistaa toimiiko ne??? (yleismittarilla)???
Re: mb300E anturit kannessa
Takimmainen on moottorin lämpöanturi joka antaa tietoa ruiskun boxille.tomppa785 kirjoitti:mitä antureita nuo 3 kpl kannessa ovat yks semmonen johon tulee 2kpl isompia töpseleitä(aivan 6:nnen sylinterin kohdalla), sitten yks johon vain yks johto ja viimeinen johon tulee 2 johtoa vierekkäin ja kolmaskin johto myös, eri paikkaan..??
kaveri sano tossa että jos lämmöt meinaa nousta ni pistää flektin jotku kaks johtoo yhteen ni se flekti pyörii kokoajan täysillä, mitkä kaks??? Auto on vm. 87.. ja vielä että miten noita antureita vois tarkistaa toimiiko ne??? (yleismittarilla)???
Seuraava yksinapainen on lämpömittarin anturi.
Jos siellä kolmaskin on, niin se ehkä on flektille

Olen kyllä ollut siinä uskossa, että M103:ssa on viskokytkin flektille.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Onko sulla ilmastointi siinä autossa? Meikäläisen 260E:ssä on takimmaisena anturi kahdella pyöreällä navalla, siitä sytkä ja ruisku ottavat lämpötilatietonsa.
Keskimmäisenä on varmaankin lämpömittarin anturi koska siihen menee vain yksi simppeli johto.
Etumainen on ns. 105/115 asteen katkaisin. 105 asteessa menee ilmastoinnin sähköflekti päälle ja 115 asteessa kytketään ilmastoinnin kompressori pois päältä, koneen uhatessa lämmetä liikaa.
Sen sähköflektin tarkoitus on (koneen lämpenemisen yhteydessä) avustaa jäähdytystä jos kone uhkaa lämmetä liikaa. Sitäkin ohjataan kahdella eri nopeudella. Täysillä se pyörii, kun ohjaus releelle tulee tuolta 105-kytkimeltä sylinterikannesta. Eli sen varmaankin saa pyörimään täysillä, kun maadoittaa sen etummaisen katkaisijan/anturin liittimen johon tulee vain 1 johto, väriltään ruskea/harmaa. Se maadoittaa releen 'vetopuolen' ja täysi virta kytkeytyy flektille.
Varsinainen koneen jäähdytysvastuu on sillä viskon avulla pyörivällä siipihässäkällä. Onhan siinä visko, mutta 'voimansiirto' tapahtuu sähköisen magneettikytkimen kautta, joka kytkeytyy päälle max 102 asteessa (termostaatti täysin auki) ja pois 98 asteessa. En nyt muista, mistä tuo ottaa ohjauksen... olikohan siinä termostaattikotelon kannessa joku anturi myös?
Se sähköflekti ei ole tarkoitettu pyörimään jatkuvasti ja haukkaa virtaakin 17.5 A täysillä toimiessaan. Mutta siihen voi rakentaa systeemin, jolla sen saisi tarvittaessa puhaltamaan kojelaudassa olevan katkaisijan avulla. Hätäkytkentöjen hätäohjaus
Keskimmäisenä on varmaankin lämpömittarin anturi koska siihen menee vain yksi simppeli johto.
Etumainen on ns. 105/115 asteen katkaisin. 105 asteessa menee ilmastoinnin sähköflekti päälle ja 115 asteessa kytketään ilmastoinnin kompressori pois päältä, koneen uhatessa lämmetä liikaa.
Sen sähköflektin tarkoitus on (koneen lämpenemisen yhteydessä) avustaa jäähdytystä jos kone uhkaa lämmetä liikaa. Sitäkin ohjataan kahdella eri nopeudella. Täysillä se pyörii, kun ohjaus releelle tulee tuolta 105-kytkimeltä sylinterikannesta. Eli sen varmaankin saa pyörimään täysillä, kun maadoittaa sen etummaisen katkaisijan/anturin liittimen johon tulee vain 1 johto, väriltään ruskea/harmaa. Se maadoittaa releen 'vetopuolen' ja täysi virta kytkeytyy flektille.
Varsinainen koneen jäähdytysvastuu on sillä viskon avulla pyörivällä siipihässäkällä. Onhan siinä visko, mutta 'voimansiirto' tapahtuu sähköisen magneettikytkimen kautta, joka kytkeytyy päälle max 102 asteessa (termostaatti täysin auki) ja pois 98 asteessa. En nyt muista, mistä tuo ottaa ohjauksen... olikohan siinä termostaattikotelon kannessa joku anturi myös?
Se sähköflekti ei ole tarkoitettu pyörimään jatkuvasti ja haukkaa virtaakin 17.5 A täysillä toimiessaan. Mutta siihen voi rakentaa systeemin, jolla sen saisi tarvittaessa puhaltamaan kojelaudassa olevan katkaisijan avulla. Hätäkytkentöjen hätäohjaus

W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
no mikä viiva on suurinpiirtein 105 astetta?? mikä on tommosen mersun normali käyttölämpötila, eli mintenkähän korkealle toi viisari kärsii nousta?? ja voiko noita antureita testata muuten ku käyttämällä konetta niin kuumaksi että pitäs lähtä pyörimään?? ja tässä mun autossa ei ole sitä termostaattikotelon kansi anturia, paikka kylläkin..
Se seuraava viiva 80° jälkeen on 100°.tomppa785 kirjoitti:no mikä viiva on suurinpiirtein 105 astetta?? mikä on tommosen mersun normali käyttölämpötila, eli mintenkähän korkealle toi viisari kärsii nousta?? ja voiko noita antureita testata muuten ku käyttämällä konetta niin kuumaksi että pitäs lähtä pyörimään?? ja tässä mun autossa ei ole sitä termostaattikotelon kansi anturia, paikka kylläkin..
Omassa yleensä pysyttelee n.90° tienoilla lämmöt, joskus helteellä paikallaan seistessä menee 110° tienoille.
Ohjekirja muistaakseni sanoo, että kaikki alle 120°:n on sallittua

Ei mulla ole muita antureita, kuin ruiskun/sytkän ja lämpömittarin anturit.
Lienee sitten ilmastoiduissa noi muut

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Tosta viskokytkimestä täytyy vielä todeta, että aika sekalaista tuntuu olevan info noista. Yksikin manuaali listasi magneettikytkintä käytettävän dieseleissä ja samaan hengenvetoon alkoi selittää bensanelosen magneettikytkimestä. Jostain luin myös tuosta visko/magneettikytkin-yhdistelmästä, jota vähän ihmettelin. Kehitin teorian, jonka mukaan pelkkä visko paremmin kiinni tarratessaan välittää riittävästi puhallusvoimaa alemmille lämmöille vaikka magneettikytkin olisikin auki. Vasta siellä yli satasessa kokonaisuus kytkeytyisi 'yhdeksi paketiksi'. Ehkä näin estettäisiin se kuuluisa 'Volvo-efekti' eli jatkuva pöhinä konehuoneessa.
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin. Kyllä siellä satasen kieppeillä täytyy lämpöjen olla ennenkuin mitään alkaa tapahtumaan. Vesi kiehuu sadassa asteessa, mutta paineen alaisena kestää korkeampia lämpötiloja. Tuo 120 astetta on ehkä sellainen suurin 'terve' lämpötila... tosin vaatii hermoja katsella lämpöjen nousevan noille lukemille
Mielestäni juuri 90 - 120 välillä lämpömittarin pitäisi olla tarkempi, eikä niin kuin mersussa, varsinkin sadan jälkeen on vaikeaa sanoa, kuinka lämpimänä kone käy.
Kaksi takimmaista anturia antavat vaihtuvan vastusarvon lämpötilan mukaan, mutta se etummainen 105/115 on itseasiassa lämmöllä toimiva kytkin, vieläpä kaksiosainen. Se joko johtaa sähköä tai sitten ei. Jos auto käy hyvin, älä koske siihen takimmaiseen, jos lämpömittari toimii, ei senkään anturiin kannata koskea. Etummainen anturi pitäisi saada altistettua noille lämpötiloille, jotta niiden toiminta saataisiin selville.
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin. Kyllä siellä satasen kieppeillä täytyy lämpöjen olla ennenkuin mitään alkaa tapahtumaan. Vesi kiehuu sadassa asteessa, mutta paineen alaisena kestää korkeampia lämpötiloja. Tuo 120 astetta on ehkä sellainen suurin 'terve' lämpötila... tosin vaatii hermoja katsella lämpöjen nousevan noille lukemille

Kaksi takimmaista anturia antavat vaihtuvan vastusarvon lämpötilan mukaan, mutta se etummainen 105/115 on itseasiassa lämmöllä toimiva kytkin, vieläpä kaksiosainen. Se joko johtaa sähköä tai sitten ei. Jos auto käy hyvin, älä koske siihen takimmaiseen, jos lämpömittari toimii, ei senkään anturiin kannata koskea. Etummainen anturi pitäisi saada altistettua noille lämpötiloille, jotta niiden toiminta saataisiin selville.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Marde kirjoitti:
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin.
Onko tosiaan näin? Oliko kysymyksessä 260E, vai tarkoititko jotain muuta autoa kuin allekirjoituksessa. Olen ymmärtänyt, että 87 asteinen on normaali ja 92 talvella, joita itse käytän. Laittaisin mielellään vaikka 82:sen kun vedän vaunua.
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin.
Onko tosiaan näin? Oliko kysymyksessä 260E, vai tarkoititko jotain muuta autoa kuin allekirjoituksessa. Olen ymmärtänyt, että 87 asteinen on normaali ja 92 talvella, joita itse käytän. Laittaisin mielellään vaikka 82:sen kun vedän vaunua.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Marde kirjoitti:
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin. Onko tosiaan näin? Oliko kysymyksessä 260E, vai tarkoititko jotain muuta autoa kuin allekirjoituksessa. Olen ymmärtänyt, että 87 asteinen on normaali ja 92 talvella, joita itse käytän. Laittaisin mielellään vaikka 82:sen kun vedän vaunua.
PS. Toi offttopik ei sopnut ollenkaan tähän väliin.
Mulla kanssa lämmöt on pysyneet alkukesästä tossa 90 asteen nurkissa maximissaan, vaikka on jonotellut pitkiäkin aikoja ruuhkissa. Maantiellä ilmastointi päällä lämmöt nousee noin 82-asteeseen. Ei oo flektistä tai viskosta kuulunut mitään puhinaa. Tosin mulla on se alkuperäinen 78-asteinen termostaattikin. Onko tosiaan näin? Oliko kysymyksessä 260E, vai tarkoititko jotain muuta autoa kuin allekirjoituksessa. Olen ymmärtänyt, että 87 asteinen on normaali ja 92 talvella, joita itse käytän. Laittaisin mielellään vaikka 82:sen kun vedän vaunua.
PS. Toi offttopik ei sopnut ollenkaan tähän väliin.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Silloin kun tuli tuo auto hankittua, niin ihmettelin itsekin kun lämmöt eivät nousseet edes 80 asteeseen. Nyt tässä näitä juttuja seurattuani olen tullut siihen tulokseen, että sehän on joku ihan normaali termostaatti tuossa bensakutosessa. Esim Merteil näyttää myyvän 79 ja 92 asteisia termostaatteja. Kieltämättä tuntuu tuo kasikymppinen jotenkin mitättömältä termarilta suomen talviolosuhteisiin, mutta kesäksi se on ihan omiaan. Elikkä ainakin mulla on käsitys että tuollainen 'alkuperäinen' 78-asteinen on olemassa, ja siihen se lämppärin viisarikin pysähtyy.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Mikä on ollut kulutus näinä aikoina?
Taidan itsekin kokeilla matalampaa astetta.
Taidan itsekin kokeilla matalampaa astetta.
Viimeksi muokannut mjo33400, Pe 29.07.2005 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Kyllä se alle kympin satasella menee, 5-vaihteinen manuaali, rauhallinen ajotapa ja 99-prosenttisesti maantietä. Kovista pakkasista ei ole vielä kokemusta tämän yksilön kanssa, mutta vähän tuntuu siltä että vaihdan talveksi kuumemman. Heh... tuli muuten mieleen tuosta kulutuksesta, alkuperäinen esite heittää lukeman 6.6 litraa@90 km/h
Aika hurjia noi markkinointiosaston kaverit...

W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Yleismaailmalliset vastusarvon mittausohjeet moottorin lämpöanturille (Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan (ECT) tunnistin):
Bosch NTC (NTC-vastus eli mitä kylmempi moottori sitä suurempi vastus). Yleisin käytössä oleva lämpöanturi (K/KE/L/LE/LH-jetronic, Motronic, Monojetronic, Multec, jne eli MB, VW, Audi, BMW, Opel)
Virta pois.
Irrota ECT tunnistimen moninapaliitin.
Irrota ECT tunnistin moottorista.
Upota ECT tunnistimen mittauspää ohjearvojen lämpöiseen veteen tai jäähdytysnesteeseen.
Mittaa ECT tunnistimen napojen välinen vastus.
ECT tunnistin voidaan mitata/tarkastaa paikallaan jos moottorin lämpötilaa ja vastusarvoja verrataan toisiinsa (ei niin tarkka tapa ellei omista infrapunalämpömittaria).
Tekniset arvot (ohjearvot) -
Lämpötila 0°C Vastus noin 6000 ohm
Lämpötila 10°C Vastus noin 3500 ohm
Lämpötila 20°C Vastus noin 2500 ohm
Lämpötila 40°C Vastus noin 1200 ohm
Lämpötila 60°C Vastus noin 600 ohm
Lämpötila 80°C Vastus noin 300 ohm
Lämpötila 100°C Vastus noin 180 ohm
Itse suoritan mittauksen seuraavasti:
- kiinnitän moottorista irroitettuun lämpöanturiin yleismittarin mittausjohdot (kaksinapaisessa molempiin napoihin, yksinapaisessa napaan ja runkoon) ja asetan mittarin vastusmittaukseen (resistanssinmittaukseen)
- asetan anturin vesikattilaan (siten että vesi ei pääse koskettamaan anturin napoja eikä mittausjohtoja vaan ainoastaan mittauspäätä eli "mittauselintä")
- asetan kattilaan lämpömittarin (mittausalue 0 - 150 C astetta)
- lämmitän kattilaa kunnes vesi kiehuu
- luen yleismittarilta anturin vastusarvon 100 C asteessa
- annan veden jäähtyä n. 10 min ja luen arvon uudelleen ja samalla luen lämpömittarin arvon. (Odotusaika tapauskohtainen eli miten nopeasti kattilassa/astiassa oleva vesi jäähtyy)
- jatkan lukemista 10 min välein kunnes vesi on huoneenlämpöistä (n. 18 C - 22 C)
- piirrän luetuista arvoista kuvaajan, jossa pystyakselilla on veden lämpötila ja vaaka-akselilla anturin vastusarvo
- interpoloin eli täydennän kuvaajan jatkumaan kohti 0 C astetta (eli jatkan piirrettyä kuvaajaa suoralla viivalla)
- vertaan kuvaajan antamia arvoja valmistajan ohjearvoihin (lueteltu ylempänä)
- jos samat niin anturi ehjä, jos ei niin anturi rikki
HUOM 1: Anturi saattaa toimia jollain lämpötila-alueella oikein (esim: 0 C - 50 C), mutta toimia viallisesti jollain toisella alueella (esim: 50 C - 100 C). Eli mittaus kannattaa aina tehdä koko lämpötila-alueelle, tarvittaessa käyttää vaikka lumihankea tai pakastinta....
HUOM 2: Mikäli anturi tarvitsee lämmittää yli 100 C asteen, niin hyvänä keinona olen todennut kuumailmapuhaltimen (siis sellaisen jossa puhallusilman lämpötila on säädettävissä).
Bosch NTC (NTC-vastus eli mitä kylmempi moottori sitä suurempi vastus). Yleisin käytössä oleva lämpöanturi (K/KE/L/LE/LH-jetronic, Motronic, Monojetronic, Multec, jne eli MB, VW, Audi, BMW, Opel)
Virta pois.
Irrota ECT tunnistimen moninapaliitin.
Irrota ECT tunnistin moottorista.
Upota ECT tunnistimen mittauspää ohjearvojen lämpöiseen veteen tai jäähdytysnesteeseen.
Mittaa ECT tunnistimen napojen välinen vastus.
ECT tunnistin voidaan mitata/tarkastaa paikallaan jos moottorin lämpötilaa ja vastusarvoja verrataan toisiinsa (ei niin tarkka tapa ellei omista infrapunalämpömittaria).
Tekniset arvot (ohjearvot) -
Lämpötila 0°C Vastus noin 6000 ohm
Lämpötila 10°C Vastus noin 3500 ohm
Lämpötila 20°C Vastus noin 2500 ohm
Lämpötila 40°C Vastus noin 1200 ohm
Lämpötila 60°C Vastus noin 600 ohm
Lämpötila 80°C Vastus noin 300 ohm
Lämpötila 100°C Vastus noin 180 ohm
Itse suoritan mittauksen seuraavasti:
- kiinnitän moottorista irroitettuun lämpöanturiin yleismittarin mittausjohdot (kaksinapaisessa molempiin napoihin, yksinapaisessa napaan ja runkoon) ja asetan mittarin vastusmittaukseen (resistanssinmittaukseen)
- asetan anturin vesikattilaan (siten että vesi ei pääse koskettamaan anturin napoja eikä mittausjohtoja vaan ainoastaan mittauspäätä eli "mittauselintä")
- asetan kattilaan lämpömittarin (mittausalue 0 - 150 C astetta)
- lämmitän kattilaa kunnes vesi kiehuu
- luen yleismittarilta anturin vastusarvon 100 C asteessa
- annan veden jäähtyä n. 10 min ja luen arvon uudelleen ja samalla luen lämpömittarin arvon. (Odotusaika tapauskohtainen eli miten nopeasti kattilassa/astiassa oleva vesi jäähtyy)
- jatkan lukemista 10 min välein kunnes vesi on huoneenlämpöistä (n. 18 C - 22 C)
- piirrän luetuista arvoista kuvaajan, jossa pystyakselilla on veden lämpötila ja vaaka-akselilla anturin vastusarvo
- interpoloin eli täydennän kuvaajan jatkumaan kohti 0 C astetta (eli jatkan piirrettyä kuvaajaa suoralla viivalla)
- vertaan kuvaajan antamia arvoja valmistajan ohjearvoihin (lueteltu ylempänä)
- jos samat niin anturi ehjä, jos ei niin anturi rikki
HUOM 1: Anturi saattaa toimia jollain lämpötila-alueella oikein (esim: 0 C - 50 C), mutta toimia viallisesti jollain toisella alueella (esim: 50 C - 100 C). Eli mittaus kannattaa aina tehdä koko lämpötila-alueelle, tarvittaessa käyttää vaikka lumihankea tai pakastinta....
HUOM 2: Mikäli anturi tarvitsee lämmittää yli 100 C asteen, niin hyvänä keinona olen todennut kuumailmapuhaltimen (siis sellaisen jossa puhallusilman lämpötila on säädettävissä).
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]