Sähköhäikkäkö 220CDI
Sähköhäikkäkö 220CDI
MB 220CDI vm 2000, (autom, farmari) ajon aikana syttyy yhtäaikaa varovalot ABS, käsijarru ja jarrupalojen kuluneisuus sekä matkamittari ja nopeusmittari lakkaavat toimimasta ja automaattivaihteisto ei vaihda (eikä sen manuaaliversio tiptronic (?) vai mikä se on). Kaikki muu tuntuu toimivan. Auton sammuttaminen ja uudelleen starttaus resetoi tilanteen. Ongelma on nyt syntynyt 3 kertaa viidensadan kilometrin aikana. Mistähän vikaa voisi etsiskellä?
Re: Sähköhäikkäkö 220CDI
Tarkistapa jarruvalon kytkin kuskin jalkatilasta. Sen häiriköityminen pudottaa aika paljon toimintoja pois pelistä, ja yleensä se korjaantuu "resetoimalla" auto. Kunnes vika taas palaa. Itselläni homma korjaantui ottamalla osa irti, koputtelemalla ja poistamalla sen ympärille kertynyt sotku.aripe kirjoitti:MB 220CDI vm 2000, (autom, farmari) ajon aikana syttyy yhtäaikaa varovalot ABS, käsijarru ja jarrupalojen kuluneisuus sekä matkamittari ja nopeusmittari lakkaavat toimimasta ja automaattivaihteisto ei vaihda (eikä sen manuaaliversio tiptronic (?) vai mikä se on). Kaikki muu tuntuu toimivan. Auton sammuttaminen ja uudelleen starttaus resetoi tilanteen. Ongelma on nyt syntynyt 3 kertaa viidensadan kilometrin aikana. Mistähän vikaa voisi etsiskellä?
Jarruvalon kytkimen varaosahinta on USA:ssa $10-15. Eli ei mikään kallis juttu varmasti Suomessakaan. Osa noista listaamistasi oireista viittaisi suoraan tuohon kytkimeen, mutta listalla on enemmän oireita kuin yleensä. Siksi voi olla myös, että jokin muu jarrusähköpiirissä olevista osista on tulossa tiensä päähän. Esim. ABS:n anturit. Ja ne ovatkin hiukan keljumpi juttu.
Tuhannes viesti! Tadaa!

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Sähköhäikkäkö 220CDI
Tarkistapa jarruvalon kytkin kuskin jalkatilasta. Sen häiriköityminen pudottaa aika paljon toimintoja pois pelistä, ja yleensä se korjaantuu "resetoimalla" auto. Kunnes vika taas palaa. Itselläni homma korjaantui ottamalla osa irti, koputtelemalla ja poistamalla sen ympärille kertynyt sotku.
Jarruvalon kytkimen varaosahinta on USA:ssa $10-15. Eli ei mikään kallis juttu varmasti Suomessakaan. Osa noista listaamistasi oireista viittaisi suoraan tuohon kytkimeen, mutta listalla on enemmän oireita kuin yleensä. Siksi voi olla myös, että jokin muu jarrusähköpiirissä olevista osista on tulossa tiensä päähän. Esim. ABS:n anturit. Ja ne ovatkin hiukan keljumpi juttu.
Auton hallintaan ei häikkä tunnu vaikuttavan, jarrut jopa ABS tuntuu toimivan, mutta mysteeri on tuo vaihdejuttu. Täytyy vissiin luettaa vikakoodit testerissä kunhan nyt sellaiseen pääsisi. Häikkä on ilmennyt nyt neljästi tuhannen kilsan aikana.
Jarruvalon kytkimen varaosahinta on USA:ssa $10-15. Eli ei mikään kallis juttu varmasti Suomessakaan. Osa noista listaamistasi oireista viittaisi suoraan tuohon kytkimeen, mutta listalla on enemmän oireita kuin yleensä. Siksi voi olla myös, että jokin muu jarrusähköpiirissä olevista osista on tulossa tiensä päähän. Esim. ABS:n anturit. Ja ne ovatkin hiukan keljumpi juttu.
Auton hallintaan ei häikkä tunnu vaikuttavan, jarrut jopa ABS tuntuu toimivan, mutta mysteeri on tuo vaihdejuttu. Täytyy vissiin luettaa vikakoodit testerissä kunhan nyt sellaiseen pääsisi. Häikkä on ilmennyt nyt neljästi tuhannen kilsan aikana.
Taitaa mennä ABS / ESP-ohjainlaitteeseen. Joko moottorista hiilet loppu tai itseohjainlaite. Nim: On jo vaihettu 200cdi vm200o. 330 tuhatta kelatunaaripe kirjoitti:Tänään vikakoodit luettiin, jaruvalokatkaisin ja kiihtyvyysanturi vaihdettiin sekä lasku ko osista ja töistä maksettiin. Varttitunnin ajon jälkeen vika ilmeni jälleen.
Abs- modulin jännitteensyöttö saattaa katketa, sitä kautta auto saa nopeustiedon niin mittarille kun vaihteistoonkin.
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Löytyy konetilasta pelkääjän puolelta elektroniikkaboxista etummainen musta laatikko. Tarkista ensin releboxin liittimet.
Mulla on käytetty mut ilmeisesti kunnossa oleva boksi kotona jouten jos haluat testata ja jos sarjanumerot täsmää.
290 td aut vm 96
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Löytyy konetilasta pelkääjän puolelta elektroniikkaboxista etummainen musta laatikko. Tarkista ensin releboxin liittimet.
Mulla on käytetty mut ilmeisesti kunnossa oleva boksi kotona jouten jos haluat testata ja jos sarjanumerot täsmää.
290 td aut vm 96
[quote="hentar"]Abs- modulin jännitteensyöttö saattaa katketa, sitä kautta auto saa nopeustiedon niin mittarille kun vaihteistoonkin.
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Releet vaihdettin, eikä muutoksia. Eli nyt lienee vikä kohdistettu ABS-boksiin. Kyseinen laatikko kuuluu tehtaan "jatkotakuun" (vm2000) piiriin, "mikäli kaikki huollot on suoritettu". Itse laatikkohan ei huoltoa vaadi. Eli tehdas on sponsoroinut boksin ja auton omistaja työt. Joitakin bokseja lienee Suomessakin vaihdetun, onko kellään kokemuksia?
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Releet vaihdettin, eikä muutoksia. Eli nyt lienee vikä kohdistettu ABS-boksiin. Kyseinen laatikko kuuluu tehtaan "jatkotakuun" (vm2000) piiriin, "mikäli kaikki huollot on suoritettu". Itse laatikkohan ei huoltoa vaadi. Eli tehdas on sponsoroinut boksin ja auton omistaja työt. Joitakin bokseja lienee Suomessakin vaihdetun, onko kellään kokemuksia?
[quote="aripe"][quote="hentar"]Abs- modulin jännitteensyöttö saattaa katketa, sitä kautta auto saa nopeustiedon niin mittarille kun vaihteistoonkin.
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Releet vaihdettin, eikä muutoksia. Eli nyt lienee vikä kohdistettu ABS-boksiin. Kyseinen laatikko kuuluu tehtaan "jatkotakuun" (vm2000) piiriin, "mikäli kaikki huollot on suoritettu". Itse laatikkohan ei huoltoa vaadi. Eli tehdas on sponsoroinut boksin ja auton omistaja työt. Joitakin bokseja lienee Suomessakin vaihdetun, onko kellään kokemuksia?[/quote]
Kerrotaan nyt sitten kuinka kävi. Valtuutettu huoltoliike sai Veho Groupillta vastauksen ettei ko osa kuulu takuun piiriin. Itse kävin kahdella Veholla; Pitäjänmäellä sain vastauksen että jatkotakuu olisi olemassa jos autolla olisi ajettu alle 60tkm (siis viidessä vuodessa), Koivuhaassa vastaus oli "yli 200 tkm ajetulla, viisi vuotta vanhalla autolla takuu ja että huoltokirjasta puuttui yksi huoltoleima" hah-haa. Osat yhteensä n2500 euroa (ohjainyksikkö +pumppu) plus työt.
Kolme erilaista vastausta kirvoitti ottamaan yhteyttä Silberautoon. Eli kaikki tiedot ja testitulokset vuorostaan sinne. Vastaus tuli parissa tunnissa; tehdas korvaa vian 100%:sti eli töineen. Näin tehtaalta tulleen viestin. Palvelu pelasi esimerkillisesti ja auto on nyt kunnossa.
Kysymykseksi jäi myykö Veho asiakkaille osia, jotka se saa tehtaalta ilmaiseksi ja toisaalta miksi tehtaan laadunvalvonta ja Pr-toimet eivät saa ulottua suomalaisille kuluttajille.
Itselläni juuri samojen oireiden jälkeen vika korjaantui kun vaihdoin releboksin, joka huolehtii mm. absin jännitteensyötöstä.
Releet vaihdettin, eikä muutoksia. Eli nyt lienee vikä kohdistettu ABS-boksiin. Kyseinen laatikko kuuluu tehtaan "jatkotakuun" (vm2000) piiriin, "mikäli kaikki huollot on suoritettu". Itse laatikkohan ei huoltoa vaadi. Eli tehdas on sponsoroinut boksin ja auton omistaja työt. Joitakin bokseja lienee Suomessakin vaihdetun, onko kellään kokemuksia?[/quote]
Kerrotaan nyt sitten kuinka kävi. Valtuutettu huoltoliike sai Veho Groupillta vastauksen ettei ko osa kuulu takuun piiriin. Itse kävin kahdella Veholla; Pitäjänmäellä sain vastauksen että jatkotakuu olisi olemassa jos autolla olisi ajettu alle 60tkm (siis viidessä vuodessa), Koivuhaassa vastaus oli "yli 200 tkm ajetulla, viisi vuotta vanhalla autolla takuu ja että huoltokirjasta puuttui yksi huoltoleima" hah-haa. Osat yhteensä n2500 euroa (ohjainyksikkö +pumppu) plus työt.
Kolme erilaista vastausta kirvoitti ottamaan yhteyttä Silberautoon. Eli kaikki tiedot ja testitulokset vuorostaan sinne. Vastaus tuli parissa tunnissa; tehdas korvaa vian 100%:sti eli töineen. Näin tehtaalta tulleen viestin. Palvelu pelasi esimerkillisesti ja auto on nyt kunnossa.
Kysymykseksi jäi myykö Veho asiakkaille osia, jotka se saa tehtaalta ilmaiseksi ja toisaalta miksi tehtaan laadunvalvonta ja Pr-toimet eivät saa ulottua suomalaisille kuluttajille.
Tätä sinun kysymystä on epäillyt moni muukin, mutta millä todistat. Mersuissa, kun tuo takuu on yhtä pitkä, kuin auton takavalot näkyvät liikkeen ikkunassa. Sitten vielä jos autossa on jotain valmistusvikoja, kuten tuo ovien ja luukkujen ruostuminen, niin ei kukaan ottanut yhteyttä vaikka kuitenkin asia on mercedeksen tiedossa ja jopa huollonkin, kun autoa on siellä käytetty. Itse jos en olisi ottanut asiaa esille täältä forumilta saamieni vihjeiden perusteella, niin mulla tuskin enää olisi autoa, kun se olisi ruostunut olemattomiin jonain sadeyönä.
Toisin on asianlaita muilla merkeillä. Valitettavasti. 

