Lambdahan mittaa pakokaasujen jäännöshapen määrää ja lähettää moottorinohjauselektroniikalle tiedon siitä sähköisessä muodossa. Sen perusteella elektroniikka sitten säätää ilma- / löpöseosta sopivaksi.
Jos sinne johtoon saisi liitettyä yleismittarin, niin voisi testata josko anturi on pimeänä, ts. piuhassa ei ole jännitettä tai se ei vaihtele. Noissa vanhemmissa lambdoissa jännite on luokkaa 0-1V, kun uudemmissa ja yllättäen kalliimmissa "laajakaistalambdoissa" jännite vaihtelee välillä 0-5 volttiin.
Tuon anturin lähettämän jännitteen perusteella voi päätellä seossuhteen, taulukoita löytyy netistä.
Ja pakokaasutestissä ilmoitettu Lambda-arvo taas kertoo palamisen "täydellisyyden"; mitä pienempi, sitä vahvempaa soppaa kone saa, mitä suurempi sitä laihemmalla kone käy. Lambda-arvo 1,00 merkitsee täydellistä palamista. Näin ainakin muistaakseni.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]