W124 250D vaparin turbotusprojekti

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

JP74 kirjoitti:Koitapa laittaa lisäjousi siihen hukkaportille, niin saisi sillä vähän pudotettua paineita? Millos Holsetti livahtaa paikalleen...?
Holsetti vaatii uuden cuulerin, ahtoputket, downpipen ja pakoputken. Jos tässä tällä viikolla saisi jotain aikaan. Täytyy tuolle hukkaportille kehittää jotain.
Mikäs se Holsetti olikaan solmujaan?Onko muuten piirrustukset valmiina?

H1 holsetti, siipiä en nyt muista tarkasti. Eskolta kotoisin.
Kävin itse tänään Suolahdessa hakemassa kennoja. Täytyy huomenna käydä pajalla näyttämässä, josko suostuisivat hitsailemaan niistä jotain kasaan.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Yritin tehdä bleedaus reikiä tuonne kellon viereen letkuun, mutta eipä tuo paljoa vaikuttanut (0.1bar), joten antaapa sitten olla. Hukkiksen letku on nyt kiinni ja käänsin syötöt melkein sammuksiin saakka. Paineet on nyt 0.3 eikä savuta, ei viitsi särkeä vehkeitä vielä tässä vaiheessa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Käytiin naapurin kanssa mittamassa G-techillä 0-60mph aikoja.
Eka 8.37
Toinen 8.27
Kolmas (pakkokakkosella kierrostenrajoittimeen saakka) 8.21

Ahdot noin 0.3bar

Pikkupumpulla syötöt täysillä paras aika oli 10.8sek, tuolloin paineet n.0.8-0.9bar. joten vaikuttaa nuo isot elementit aika paljon.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vähän päivitystä projektiin.

Kuva
Cuulerin hitsautin paikallisella pajalla irtokennoista.

Kuva
Painekotelo alkaa muotoutua.

Kuva
Downpipe ennen hitsausta. Putki 90mm halkaisijalla.

Dp ja painekotelo tehty ruostumattomasta. Myös ahtoputket ja koko pakoputki tulee samasta tavarasta.

Vaihdelaatikkokin alkaa pienten vastoinkäymisten jälkeen valmistua. Jos ensiviikolla tai seuraavalla saisi savut ulos, alkaa tuo 200D tuntua laiskalta. :shock:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Samuli H kirjoitti:alkaa tuo 200D tuntua laiskalta. :shock:
Mitä tarkoitat, en ymmärrä :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt on näköjään sellaanen putki ahtimen perässä, ettei tehot ole ainakaan siitä kiinni. Tuon alkuputken perään tuli 3 tuuman rosteriputkito(ko)? Minkäslaista vaimenninta on tuloillaan, ne kiinnostavat aina ? Tuntuu jotta kaikki muut pihtaavat vaimentimien rakennetta paitsi allekirjoittanut :lol: , jolla ei ole mitään käsitystä miten vaimentimia pitäisi rakentaa. Tosin edelleen olen tyytyväinen nykyiseen putkeeni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

veskola kirjoitti:Nyt on näköjään sellaanen putki ahtimen perässä, ettei tehot ole ainakaan siitä kiinni. Tuon alkuputken perään tuli 3 tuuman rosteriputkito(ko)? Minkäslaista vaimenninta on tuloillaan, ne kiinnostavat aina ? Tuntuu jotta kaikki muut pihtaavat vaimentimien rakennetta paitsi allekirjoittanut :lol: , jolla ei ole mitään käsitystä miten vaimentimia pitäisi rakentaa. Tosin edelleen olen tyytyväinen nykyiseen putkeeni.
3" putki tulee dp:n perään. Ensialkuun laitan vain yhden vaimentimen loppupäähän, mutta äänet on tietysti arvoitus tässä vaiheessa sanoa. Tuon vaimentimen tein samalla tavalla kun tuossa sun linkissä, eli reikäputkea soikioputken sisällä. Tuo vaimennin on sisähalkaisijaltaan 60mm, joten toivottavasti äänet tulee tuolla yhdellä kohdalleen. 124:sen alustaan on madallettuna aika hankala saada isoa vaimenninta niin ettei se raavi jokapaikassa maata.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

veskola kirjoitti: Tuntuu jotta kaikki muut pihtaavat vaimentimien rakennetta paitsi allekirjoittanut :lol: , jolla ei ole mitään käsitystä miten vaimentimia pitäisi rakentaa.
Mun mielestä helpoin tehä niin, jos alkuperäisessä vaimentimessa hyvät kuoret nii se vaan palasiksi ja tyhjäksi ja siitä suora tarpeeksi iso putki läpi, johon uskaltaa kyllä ainaki 8mm reikiä tehä eikä niitä lopen tarvi olla paljoakaan että vaimentaa jo hyvin. Villaksi voi laittaa ihan tavallistaki villaa, kyllä se sielä kestää ja vaimentaa hyvin. Tuolla periaatteella tein ite ja ku vähä kiire oli niin ei kovin tiheään reikiä tullut ja yllätyin kyllä kuinka paljo vaimentaa.

Sitte vielä saundeista, jos mahtavat saundit tahtoo niin ei muuta ku turbolta semmonen puolenmetrin pätkä vaan putkea alas nii saundit on TÄYDELLISET! 8) Ite testasin koneen vaihdon jälkeen noin, yllättävän hiljanenki oli, turbo vaimentaa aika paljo, mutta äänet mahtavan MATALAT ja komea vislaus :D . Vaan on sitä melua silti tietty sen verran että pitemmällä matkalla alkaa tympiä ja katsastuksessaki pitää putki olla tietty.

Nii joo ja noista kuvista...näyttää kuuleri ja painekotelo siltä että luulis toimivan 8)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Samuli H kirjoitti:
3" putki tulee dp:n perään. Ensialkuun laitan vain yhden vaimentimen loppupäähän, mutta äänet on tietysti arvoitus tässä vaiheessa sanoa. Tuon vaimentimen tein samalla tavalla kun tuossa sun linkissä, eli reikäputkea soikioputken sisällä. Tuo vaimennin on sisähalkaisijaltaan 60mm, joten toivottavasti äänet tulee tuolla yhdellä kohdalleen. 124:sen alustaan on madallettuna aika hankala saada isoa vaimenninta niin ettei se raavi jokapaikassa maata.
Äänet tulee yhellä ISOLLA vaimentimella hyvät. Tuosta en kyllä tiiä miten
saa vaimentimen raapimaan maata jos yhellä vaimentimella teet?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei mullakaan ole kuin yksi 25cm pituinen takana ja äänet :lol: Eikä raavi tietä vaikka etuputki on vaihdelaatikon takapäähän 4tuumainen :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

[quote="Antti M."][quote="veskola"] Tuntuu jotta kaikki muut pihtaavat
Mun mielestä helpoin tehä niin, jos alkuperäisessä vaimentimessa hyvät kuoret nii se vaan palasiksi ja tyhjäksi ja siitä suora tarpeeksi iso putki läpi, johon uskaltaa kyllä ainaki 8mm reikiä tehä eikä niitä lopen tarvi olla kiire oli niin ei kovin

Helpoin on tehdä vaimentajan sisäputki reikäpellistä ,sitä saa metallia myyvistä liikeistä ja kun tekee sähkösinkitystä niin ei heti mätäne ja on helppo vääntää putkenpäällä (putkelle) kai kaikki ymmärsi
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

omassa on ISO "vaimennin" takana ja meinaa hermot mennä maantiellä kun radiosta ei kuulu mitään. vain resonaattorivaimentimen matala kumina.

jotain parempaa on kehitteillä.. ameriikasta saa parempaa 8)
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
juudas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ma 19.04.2004 13:34
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja juudas »

nokileka kirjoitti:omassa on ISO "vaimennin" takana ja meinaa hermot mennä maantiellä kun radiosta ei kuulu mitään. vain resonaattorivaimentimen matala kumina.
ei maha vaimentimet auttaa jos kaasuun erehtyy raskaammin koskemaan :twisted:
Mutta ainakin itse sain siedettävät äänet aikaiseksi yhellä isolla home made vaimentimella jossa ulostulot oli 2x3", alkuosa oli 3,5" pilliä.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

konjamiini kirjoitti: Äänet tulee yhellä ISOLLA vaimentimella hyvät. Tuosta en kyllä tiiä miten
saa vaimentimen raapimaan maata jos yhellä vaimentimella teet?
Joo, ei yhdellä vaimentimella raavi, mutta jos laittaa keskelle toisen niin sitten ottaa jokapaikkaan kiinni.

Vanhassa kokoonpanossa oli kaksi vaimenninta ja auton keskivaiheilla oleva roikkui tosi alhaalla, kun oli kardaani tiellä.
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Luulis yhden vaimentimen riittävän, varsinkin turboautossa.
Mitään mökinseinästä revittyijiä villoja ei sitten sinne änkkäriin, ei kestä kauaa.
Mm. moottoripyöräliikkeistä saa oikeaa tavaraa pönttöjen vaimennukseen.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mulla on kahdella pikku-simmonsilla ja naapuri on ristinyt auton "pörisijäksi" :lol: Sisä-äänet on sellaiset että en edes muista, milloin olisin viimeksi radiota päällä käyttänyt. Nuilla ei ole tosin minkäänlaista vaaraa ottaa pohjakosketuksia muualla kuin katukivetyksissä tai mökkitiellä.

Ajattelin rakennella kesälomilla tuon tyyppisen takapöntön alkuperäiselle paikalle ja mahd orggiksen näköisellä ulostulolla:
Kuva
mutta muutama "vanhemman superturbottajan" auktoriteetilla varustettu on todennut että kaikki ylimääräiset mutkat on pahasta ja tuossahan niitä tulisi :roll:

Mutta on tullut muitakin vaihtoehtoja esille...
nokileka kirjoitti:jotain parempaa on kehitteillä.. ameriikasta saa parempaa
Niinpä :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla farkku oli yhdellä 60 cm pituisella omatekoisella rosterivaimentimella. Äänet oli tosi mureat, ja sisälle kuuluvimmat jossain 90:n vauhdissa, silti radiota pystyi kuuntelemaan ihan normaalisti. Sitten 120:n vauhdissa putki hiljeni täysin, ja auto oli kaikkein hiljaisimmillaan.

Parasta farkkuun vetää suoraputkinen päätevaimennin, ja siitä ulostulo suoraan sivulle ja hiukan alaspäin, eli vakiomallin tyyliin, mutta toiselle puolelle, jää se turha 180 asteen mutka pois.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vaihdelaatikkomurheiden takia auto on nyt vapaastihengittävä. Tekniikka on muuten vakio mutta pumppu on 7mm-elementeillä. Vetoja tuolla 7mm pumpulla tuntuu olevan saman verran kuin ensimmäisessä turboversiossa, ehkä jopa enemmän.

Suurin yllätys on kuitenkin kulutus. Viimeisen tuhannen kilometrin keskikulutus (tosin 90% matkaajoa) näyttää painuvan alle 7 litran, auto on siis automaatilla. Aiemmin kulutus on pyörinyt 8 litran paikkeilla, ajoi sitten matkaa tai kaupunkiajoa.

Kevyttä turbotusta hakeville melkein suosittelisin pelkästään 7mm elementtejä pumppuun. Kustannukset suunnilleen samat, mutta paljon helpompi toteuttaa.

Edit: Kävin tankkaamassa ja laskennallinen keskikulutus vimeiselle 1100km oli 6.45 l/100km. Tuntuu kyllä huimalta, mutta täytyy jatkossakin tarkkailla tuota kulutusta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Paljonko kiertää nykyään? Jos kierrokset saisi bensakoneen tasolle, niin toimisiko laatikko? Onko sulla alipainemodulaattori kohdallaan?
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JP74 kirjoitti:Paljonko kiertää nykyään? Jos kierrokset saisi bensakoneen tasolle, niin toimisiko laatikko? Onko sulla alipainemodulaattori kohdallaan?
Jos ei "pikku" rytkäytys haittaa niin paineet kaakkoon ja modulaattorin letku irti :twisted: Jos ei vielä pidä niin siekkiselle tai kokeeksi fordin öljyt sisään :wink:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Samuli H kirjoitti: Edit: Kävin tankkaamassa ja laskennallinen keskikulutus vimeiselle 1100km oli 6.45 l/100km. Tuntuu kyllä huimalta, mutta täytyy jatkossakin tarkkailla tuota kulutusta.
Esikammiot rulez. oletko miettinyt vaikka pösöön tai volkkariin siirtymistä? :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

XUX63 kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Paljonko kiertää nykyään? Jos kierrokset saisi bensakoneen tasolle, niin toimisiko laatikko? Onko sulla alipainemodulaattori kohdallaan?
Jos ei "pikku" rytkäytys haittaa niin paineet kaakkoon ja modulaattorin letku irti :twisted: Jos ei vielä pidä niin siekkiselle tai kokeeksi fordin öljyt sisään :wink:
En osaa yhtään sanoa noista kierroksista, ei se varmaan ihan 6000 kierrä. Laatikon toimimattomuus johtuu todennäköisesti muista syistä.

Tuo iso laatikko on menossa Siekkiselle kunhan saisin vain aikaiseksi ajella Käärmelahteen.
Esikammiot rulez. oletko miettinyt vaikka pösöön tai volkkariin siirtymistä?
Ajelin 3 kuukautta Opelilla tuossa välissä. Se riittää muista merkeistä vähään aikaan.
Avatar
Dille
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 18.06.2005 17:03
Paikkakunta: Etelä pohojammaa

Budjetti??

Viesti Kirjoittaja Dille »

Kuinkahan paljon tuo urbotus tuli maksaan kaikkine tykö tarpeineen? Olen itsekkin kauan aikaa meinannut urbotus projektia omaan 250d -88 n.380tkm ajettuun mursuun, olis takoitus saada vain pientä lisä potkua(niinku ne kaikki sanoo) kyseiseen mursuun eikä viittis ruveta tekeen mitään ihmeitä koneelle, pumpun kävisin säädättämäs ppriisselillä. Olisko tietoo onko kellään ylimääräisiä turpotus osia 124:seen vois vaikka jos innostuis nii armeijan jälkeen ku pääsee taas ratin taa tienaan ni laittaa sen urbon kiinni!!
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vähän hankala sanoa tarkkaan mitä tuo homma maksaa. Jos meinaat vakiopumpusta ottaa kaikki irti niin kustannukset ovat jotain tällaista luokkaa.
Pakosarja 80-90e
Turbo n.200-300e
Pieni cuuleri n.100e
Painekotelo itsetehtynä 5-10e
Putket, letkut ja liittimet n.100-200e
Pumpun säätö n.300e (mulla olisi yksi turbolle säädetty syöttöpumppu vakioelementeillä h.250e)

1000e paketti tuosta tulee. Lisäksi vahdoin omaan kardaanin, perän ja vetoakselit järeämpiin. +Vaparin koneeseen suositellaan laitettavaksi nuo turbon kk. laakerit.

Tuohon vielä lisäksi etujarrujen päivitys ja muutoskatsastukset n.200e niin aletaan olla oikeilla jäljillä.


Parempi vaihtoehto 150hv saavuttamiseksi on vaihtaa pumpun elementit 7millisiin. Muutos ei vaadi muutoskatsastusta ja tämän jälkeen sulla on hyvä pumppu valmiina jos alkaa nälkä kasvaa.
Luulisin, että kustannuksetkin jäävät helposti alle tuon 1000e.
Avatar
Dille
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 18.06.2005 17:03
Paikkakunta: Etelä pohojammaa

Urbotus

Viesti Kirjoittaja Dille »

No olisko heti järkeväpää laittaa kolomesatasen urboriisseli kone ettei rupeis ollenkaan tota orkkis konetta säätään, vai mitä meinaat?? Onko muuten tietoo et kumpi kestää paremmin toi vitosen vai kutosen riisseli jos niistä rupee ottaan tjurpolla tehoo putkesta pihalle, tai kmmasta saa paremmin, varmaankin tosta kutosesta??!!
Mersu on nro.1
Ps. Parhaat ranskalaiset saa grilliltä!!
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kutosesta saa luonnollisesti enemmän tehoja ulos. Jos alat konetta vaihtamaan niin kannattaa ehdottomasti hommata alkuperäinen turbomotti, niissä on sisuskalut vahvemmat kuin vaparikoneissa.
Tuosta kestävyydestä en osaa sanoa kumpi kestää paremmin, molemmat kyllä kestää oikealla käytöllä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Koneenvaihdoissa kannattaa konsultoida heti alkuunsa paikallista katsastuskonttoria. Saat selvityksen mitä kaikkea ne haluavat vaihdettavan, todennäköisesti koko voimansiirto ja muu alusta. Niin hassulta kuin se tuntuukin niin konttoria kiinnnostaa onko esimerkiksi vetoakselit tai kardaani samasta kokoonpanosta mistä on konekkin. Uskoisin että ei ole mikään helppo swap tuommonen kutoskoneen istuttaminen, saattaa tulla pikkujuttuja, jotain vivustoja ja muuta semmoista mitä olisi hyvä olla alkuperäisestä kutoskoneautosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: W124 250D vaparin turbotusprojekti

Viesti Kirjoittaja malzi »

Samuli kuinka oli tuo Öljyn paluu toteutettu sinne öljypinnan anturin reikään vanhassa moottorissa ? Tarkoitan millainen liitos siis oli, jouduitko värkkäämään jotai välikappaleita yms ?
Vastaa Viestiin