Olen aina luullut, että mersussani on perä väljä. Tänään vaihdoin pakoputken etu- ja keskipätkän ja siinä kun oli pohjamuovit pois, niin pyörittelin kardaania ja tutkiskelin muutenkin. Tulokset:
- perässä väljää ei ole kyllä oikeastaan yhtään. Ehkä noin 0,5 cm pyörähtää kardaani tyhjää.
- vaihteiston päässä onkin yllättäen paljon enempi väljää. Ja väljyyttä enempi mietityttää sellainen terävä kilahdus, joka selvästi kuuluu laatikosta. Kun korvan painaa lähes kiinni laatikon pohjaan ja pyöräyttää kardaania, tulee kilahdus selvästi laatikon sisuksista.
Mikä siellä siis voisi olla väljänä? Ja ratkaisevaa: kuinka pikaisesti pitäisi pistää kuntoon? Juuri olen vaihtoperänkin tilannut, kun on tuo perä jo pitänyt niin karmeaa ulinaa. Tuli vain mieleen, ettei vaan olisi laatikko joka ulisee... Mutta kun ulina (vedätettäessä, oli vauhti eli vaihde mikä tahansa) kuuluu niin selvästi perän suunnalta, etten ole edes harkinnut vaihteiston ongelmaksi. Toki kytkinkopan ja lohkon välistä on laatikon pohja aivan märkänä, liekö se sitten kampiakselin vaiko kytkinakselin stefa, joka vuotaa?
Mikä laatikossa väljänä?
Mikä laatikossa väljänä?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Re: Mikä laatikossa väljänä?
Tutkippa vuotavan öljyn väriä/tuoksua?veppe kirjoitti:Toki kytkinkopan ja lohkon välistä on laatikon pohja aivan märkänä, liekö se sitten kampiakselin vaiko kytkinakselin stefa, joka vuotaa?
Koneen öljyt mustat/mustemmat, laatikkoöljy pahemman hajuista. (paitsi ATF, nam!)
Kampiakselin takasteffanin vuoto luulisi kyllä leviävän vauhtipyörän viskomana tasaseen ympäri kytkinkopan sisäpuolta.
Onko siinä mitään luukkua/reikää tms. mistä näkisi?
Näkeekö kytkinvivun reijästä? (Ei tiijä, ku itellä automaatti)
Re: Mikä laatikossa väljänä?
- vaihteiston päässä onkin yllättäen paljon enempi väljää. Ja väljyyttä enempi mietityttää sellainen terävä kilahdus, joka selvästi kuuluu laatikosta. Kun korvan painaa lähes kiinni laatikon pohjaan ja pyöräyttää kardaania, tulee kilahdus selvästi laatikon sisuksista.
Tarkastappas onko kardaanin katkokohdan mutterin kiristys. Mutteri kun on löysällä kardaani kilahtaa selvästi! pitempään löysällä ollessaan, se hakkaa yhä väljemmäksi booriaan.
Tarkastappas onko kardaanin katkokohdan mutterin kiristys. Mutteri kun on löysällä kardaani kilahtaa selvästi! pitempään löysällä ollessaan, se hakkaa yhä väljemmäksi booriaan.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Eikös laatikossa voi olla siten enempi väljää, jos ristinivel antaa hiukan periksi. Lisäksi perässä myös vetonivelet antavat hiukan periksi. Eli kun nappaan kardaanista kiinni heti laatikon jälkeen, pääsee kardaani laatikon päässä pyörähtämään vaikkapa 15 astetta. Jos ristinivel vie tuosta 5 astetta, perä 5 astetta ja vetonivelet 5 astetta, niin eikös tuolla päästä aivan järkevään yhtälöön? No, eihän se tietty noin suoraviivaisesti minulla mene, mutta kyllä siinä laatikon päässä tuntuu olevan enempi väljiä kuin perän päässä.
Ja tuo kilahdus kuuluu selvästi laatikosta, ei siitä boorista. Keskimutteri ei ole löysällä tai sitten Jyväs-Auton pojat jätti sen löysälle, kun viime syksynä rättinivelet + kannatinlaakeri vaihdettiin... Kyllä se kilinä nimenomaan laatikon sisältä kuuluu ja välykset tuntuu.. Ja se laatikon pään välys ja kilinä minua tässä eniten huolestuttaa, koska ei kai siellä hammaskosketuksissa kovin paljon väljiä saisi olla? Mikä kumma siellä voi kilistä sillä lailla?
Ja tuo kilahdus kuuluu selvästi laatikosta, ei siitä boorista. Keskimutteri ei ole löysällä tai sitten Jyväs-Auton pojat jätti sen löysälle, kun viime syksynä rättinivelet + kannatinlaakeri vaihdettiin... Kyllä se kilinä nimenomaan laatikon sisältä kuuluu ja välykset tuntuu.. Ja se laatikon pään välys ja kilinä minua tässä eniten huolestuttaa, koska ei kai siellä hammaskosketuksissa kovin paljon väljiä saisi olla? Mikä kumma siellä voi kilistä sillä lailla?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Nyt ei käynyt selville, että onko automaattivaihteet, mutta kyllä mullakin laatikosta kuulu jonkinlainen vaimea kilahdus, kun kardaania käsin vääntää edestakaisin. Olen arvellut, että ääni ehkä kuuluisi laatikossa olevasta jonkinlaisesta lukitusmekanismista ja sen välyksistä, kun vaihteenvalitsin on P-asennossa.
W124 E220T
Manuaali siis kyseessä, kuten noista kytkinkoppajutuistakin kai selviää
En ole kyllä hoksannut kokeilla, riippuuko vaihteesta vai tekeekö vapaalla, vaihteilla ja pakilla. Piha sen verran viettää, että kun ajan auton pukeille, niin käkkärin lisäksi jätän aina vaihteen päälle..

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe