Varaosien hintavertailua: MB, Audi ja BMW. Mersuforum testaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
meze1
Mersumies
Mersumies

Varaosien hintavertailua: MB, Audi ja BMW. Mersuforum testaa

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Eli, tossa yks kaverin kaveri (eikö ollu hienosti sanottu.. :o ) vaihto just Audi A6:sta 200D Mersuun ja tuumas, että ei niissä varaosissa ole kovinkaan suuria eroja. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että audeissa on suht kalliit varaosat, mutta nyt tuumas toinen tommosta. :shock: Yritin ettiä hiukan noita audin varaosien hintaa, mutta sitte ajattelin, että täällä forumilla on varmasti ihmisiö, jotka ovat jossakin varaosaliikkeessä töissä tai korjaamolla (no niitä on ainakin) jotka saattasivat tietää suoraan joitakin hintaesimerkkejä.
Minulla olisi käsitys, että näistä kolmikosta mersulla olis halvimmat ja audilla kalleimmat varaosat. Vedetääs tänne nyt sit varaosahintavertailu, jossa totuus tulee kaikille julki. Joku minun mielestäni sanoi, että W124;een olisi kaikista tämänhetkisistä malleista halvimmat varaosat, noin kokonaisuutena. Eli kyllä kalliitakin osia löytys. Mutta annetaas asiantuntijoille puheenvuoro tähän hinta politiikkaan. :D

ps. tietenkin tämmönen on jo tehty joskus ja kohta tää lukitaan... :roll:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liekö noissa lopen suuria eroja jos vertaillaan samanikäisten autojen kesken.
Mariini
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mariini »

En osaa varmaa tietoa laittaa tähän, mutta muistaakseni 'Moottori' lehdessä oli juttua Audi A8:sta ja näistä saksantuontivimmasta. Muistaakseni harrastajat tuolla keskisessä euroopassakin manailivat kuinka järjettömän paljon kys Audin ylläpito kasikoneenakin maksaa verrattuna vielä isompiin Mersseihin ja BMW:hin nähden. Ja kuulemma tuon Allroadinkaan pitäminen ei kauhean halpaa ollut verrattuna Mebaan, kys puolituttu on omistanut autoja välissä S-sarja - Audi A6, joten luulisi nyt jotakin vertailupohjaa olevan. On Audien jälkeen pitäytynyt Mersuissa.
Tiedät paikan, kokeile
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

En ole mitään kirjanpitoa vuosien mittaan pitänyt..mutta näppituntuma kokonaisuutena minulla olisi että Audin varaosien/huoltohintojen ym kulujen kalleus on pelkkää "esson-baarijuttua".
Näppituntumalta voisin jopa väittää että Audin varaosahinnat ovat aavistuksen edullisemmat kuin (vastaavien) Mersujen.

Sen sijaan jonkinmoista faktaakin asiasta on löydettävissä(uusien autojen osalta) useistakin autolehtien vertailuista joihin on usein laskettu myös huolto-,varaosa- ja ylläpitokuluja tietyn kaavan mukaisesti useamman vuoden ajalta.
Näiden lukujen valossa puolestaan vaikuttaisi siltä että Audi on nykyautoista noille kriteereillä laskettuna edullisimmasta päästä..tosin Mersukaan ei ole paljoakaan kalliimpi sekään.

Mutta siis omia kokemuksia ja lukemaani yhdistellen uskallan väittää että ainakin uusien/uudehkojen autojen ollessa kyseessä Audin ylläpitokalleus on pelkkää legendaa.

Toki Audin osalta löytyy muutamia poikkeuksia esim 2.7 bi-turbo koneiden joidenkin määräaikaishuoltojen osalta jotka maksavat helposti toista tonnia(jakohihnan vaihto)..mutta tämä koskee lähinnä vain tätä yhtä konetta, joten yksin sen perusteella ei minusta voi sanoa että Audi sinänsä olisi kallis merkki ylläpitää.
Roisto
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jva kirjoitti:En ole mitään kirjanpitoa vuosien mittaan pitänyt..mutta näppituntuma kokonaisuutena minulla olisi että Audin varaosien/huoltohintojen ym kulujen kalleus on pelkkää "esson-baarijuttua".
Näppituntumalta voisin jopa väittää että Audin varaosahinnat ovat aavistuksen edullisemmat kuin (vastaavien) Mersujen.
Ei sinällään liity Mersuihin mutta jokin aikaa sitten ilmestyneessä TM:ssä (tai Tuulilasissa) testailtiin rinnan Skodan Octaviaa, VW:n Golfia ja Audin A3:a. Tuossa oli loppukaneettina, että jos haluaa selvitä edullisesti, kannattaa ostaa Skoda ja käyttää Audin varaosia. :D Vaikka osat ovat suurimmaksi osaksi samoja, ilmeisesti eri jälleenmyyjä aiheuttaa hintoihin eroja.

t.
Risto
E500 – 211.070
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Roisto kirjoitti:Ei sinällään liity Mersuihin mutta jokin aikaa sitten ilmestyneessä TM:ssä (tai Tuulilasissa) testailtiin rinnan Skodan Octaviaa, VW:n Golfia ja Audin A3:a. Tuossa oli loppukaneettina, että jos haluaa selvitä edullisesti, kannattaa ostaa Skoda ja käyttää Audin varaosia. :D Vaikka osat ovat suurimmaksi osaksi samoja, ilmeisesti eri jälleenmyyjä aiheuttaa hintoihin eroja.
Pitää varmaan hyvinkin paikkaansa. Muutenkin mitä olen seuraillut esim näitä TM:n ja Tuulilasin vertailuja ja erityisesti niihin liittyviä ylläpito-, huolto- ja varaosahintavertailuja niin mallista riippumatta Audi on halvimmasta päästä..ja pääsääntöisesti Mersu hyvin lähellä Audin hintoja.
Eli ainakin minusta vaikuttaa siltä että niin Audin kuin Mersunkin varaosien ja huoltokustannusten kalleus on enemmänkin "kateellisten toiveunta" kuin faktoihin perustuvaa tietoa.
meze1
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Sen olen huomannut (noin 1.5v sitten, jolloin lopetin tuulilasin tilauksen), että siellä tunnutaan suosivan tiettyjä automerkkejä ja TM:ssä ja tuulilasissa ei ole oikein koskaan suosittu mersuja. Aina on joku mazda tai jokin muu joka muka on paras kaikista. Aika naurettavaa. Esim. jossakin tuulilasissa oli juttua ajo-ominaisuuksista ja mersun kohdalla sanottiin huonoista ajo-ominaisuuksista ja mukavuudesta. Tällä saattaa huomata, että yritetään vetää tiettyjä automerkkejä päin, eli suositaan aivan liikaa joitakin merkkejä, mutta näistä mersu on pois. :twisted: Meni vähän ohi aiheen, mutta ei noihin testeihin paljon ole luottamista. Vain itse koettu on paras testi. :wink:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

meze1 kirjoitti:Sen olen huomannut (noin 1.5v sitten, jolloin lopetin tuulilasin tilauksen), että siellä tunnutaan suosivan tiettyjä automerkkejä ja TM:ssä ja tuulilasissa ei ole oikein koskaan suosittu mersuja.
TM:stä en osaa sanoa, mutta en ainakaan viime aikoina ole TL:ssa huomannut Mersujen painamista alaspäin..sen sijaan esim juuri Mazda tuntuu kuitenkin olevan useimmiten varsinainen toimittajien suosikki.

Samoin varsinkin ajo-ominaisuuksien arvosteluista olen ainakin omalta osaltani ollut useimmiten eri mieltä TL:n toimittajien kanssa. Oli kyse sitten rengastesteistä tai automallin koeajosta niin TL:ssa tuntuu useimmiten mukavuusominaisuudet menevän aina kirkaasti yli kaiken muun.

Kun auton alusta on "mukava" se on TL:ssa useimmiten todettu "hyväksi"..kun renkaalla on hyvä pito peilijäällä ja se on ajossa pehmeän tuntuinen se on TL:ssa useimmiten "se paras ja testivoittaja.."

Muistan eräänkin talvirengastestin jossa eräs rengas oli selvä ykkönen 80%:ssa testin osa-alueista, mutta jäi hieman muun muuassa juuri jääpidossa ja "mukavuudessa"...ja niinpä kyseinen rengas oli testissä vasta sijalla 4 tai 5!
Vastaa Viestiin