Mauri H. kirjoitti:Sjtv kirjoitti:Älä ny ite viiti. Paskempi on lämmityslaite volvossa eikä lahellekkään niin turvallinen vaikka tuppaavat olemaan uudempia. Ooppeli ny on sitten ihan vihonviimenen valinta autoks, mieluummin vaikka FSO Polonez.
Sullahan on varmaan oikein jotain virallisia tutkimuksia tuosta turvallisuudesta ja lämpiävyydestä... Täytyy kyllä sanoa että en usko 123:sen olevan keskiarvoltaan enää mikään kovin turvallinen, kun ovat useimmat päässeet mukavasti ruostumaan, myös muualta kuin pintapelleistään. Poikkeuksia toki on, mutta saako sellaisia 800-1000 €:lla?
No, parempi halpa opeli kuin läpiruostunut mersu moninkertaisella hinnalla
ps. itse en henk. koht. pidä Volvoista yhtään, mutta kyllä ne aina yllättää nimenomaan tuolla lämppärin tehokkuudellaan kun kyytiin silloin tällöin joutuu.
Mä en tohon kolariturvallisuuteen haluais puuttua, käytetyillä autoilla ajetut kolhut on aina yksilöllisiä. W123:a ja 740:ä tuskin on verrattuna aikoinaan täysin samoilla kriteereillä, mutta kyllähän W123 omana aikanaan oli täysi huippu, samoin kuin W124, jonka ikäiseksi mieluummin 740:n laskisin. Pari kolaritestiä on mulla hyllyssä missä on W124 ja 740 (toisessa tais olla 940), Volvo jäi selvästi kakkoseksi.
Mun 740 lämppäri on aika kulunut jo, mutta silti hemmetin lämmin auto on, lämpenee nopeasti eikä lämmöt heilu (tosin 45 asteen pakkasia ei olla vielä koettu, jos niitä uhkaa tulla niin en ole täällä

).
Nyt kun Lekan oli ilmeisesti pakko sanoa taas viisaita sanojaan tähän väliin, niin laitetaan vähän takasinkin: Volvon kulutus B200E moottorilla on ollut kelien lämmettyä karvan alle kympin. Tottakai se on huonosti autolle joka on W123:sta lähes 200kg kevyempi ja varustettu 5-vaihteisella laatikolla (V:n välistys = 0,82), vääntökäyrälläkin tähän on vaikutusta, luonnollisesti laatikkomaisella muotoilulla, mikä testattiin tuulitunnelissa vasta valmistuksen alettua! Ehkäpä Arilla on muistissa omien Volvojen kulutuksia
B200K moottorilla ei ole kokemusta kuin 200-sarjasta, joten en ala sen enempää huutelemaan aiheeseen.
Ajettavuudesta... Niin mikäs siinä nyt niin huonoa on? Mersumaisen kevyt ohjaus, paitsi että hammastangolla tarkempi ja vähemmän herkkä kulumaan.
Penkit on paljon paremmat kuin W123:ssa, vaikka itse tykkäänkin mielummin istua W123:n kuskinpaikalla (Maurin mainitsema keskikonsoli ei ole vielä tullut mun tielle). Vakioalustalla ja -rengastuksella eroa ei näiden automallien välillä aivan hirveitä ole, mitä nyt Volvo kallistelee vähemmän. Ja häviää toisaalta taas jäykän akselin tuomassa tuntumassa, mutta toiset ne tykkää niistäkin

Volvo kulkee myös aivan yhtä hyvin suoraan motarilla kuin W123 tai W124, huonoilla kuoppasilla teillä ajelee ihan surutta, kyllä tollakin akselilla joustovarat riittää. Sitäpaitsi ainakin oma 740 on hiljasempi suhinoiltaan kuin useimmat W124:t. Mutta niinhän on Saab 9000:kin.
Vielä tuosta hintapolitiikasta, vanhojen autojen hinnathan toki heittelee, itse tulin siihen tulokseen ettei n. 1000 euron katolla saa kunnon W123:sta. Luotettavan ja kulkevan saa, mutta se on yleensä silloin muuten kulahtanut.
Ostin Volvon ja olen ollut helvetin tyytyväinen. Mutta mitä sitä sanotaankaan mersumiehen silmistä...
Arille vielä, kyllä se tässäkin mainittu Saab 900i 16 olisi varmasti varteenotettava vaihtoehto, pidän sitä kelpo autona vaikken ikinä itse ajaisi semmoisella, makuasioitahan nämäkin...