Syötön säätö 300D -87

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Syötön säätö 300D -87

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Mahtaako tuon polttoaineen syötön säätöön löytyä jostakin "rautalangasta väännettyä" ohjetta? Tai ylipäätään, mistä ruuvi(t) löytyvät, montako niitä on, miten säädetään jne. Vai onko liian vaikea homma puolimaallikolle, ilman mittalaitteita? Jos vain yksi ruuvi, niin luulisi tuon nyt onnistuvan!

Miksi muuten tuon koneen ilmanpuhdistimen ilmanottoaukossa on kuminen kuristintötsä, eikö se olisi järkeenkäyvempää, että saisi hönkiä aivan vapaasti? On meinaan kovin kurjan pienen näköinen reikä! :?
Viimeksi muokannut Bercedes, Pe 26.09.2003 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kerrotko alkuun auton mallin?
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Kirotusvrihe

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

:P oho, senhän piti olla otsikossa, mutta 300D -87 oli vääntynyt muotoon 300D -97... eli siis autohan on w124!

ALKUP. OTSIKKO ON NYT KORJATTU!
epk kirjoitti:kerrotko alkuun auton mallin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12807
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kirotusvrihe

Viesti Kirjoittaja epk »

kemppi kirjoitti::P oho, senhän piti olla otsikossa, mutta 300D -87 oli vääntynyt muotoon 300D -97... eli siis autohan on w124!

ALKUP. OTSIKKO ON NYT KORJATTU!
epk kirjoitti:kerrotko alkuun auton mallin?
no meinasin kans jotain hämärää oli autosi tiedoissa 8)
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Koneen huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Kone tuli juuri huollosta, tai voisi sitä kai sanoa että korjauksesta.. venttiilinnostimet, suuttimet + muuta sälää. Samalla tuli teetettyä vähän muutakin autolle. Kyllä tämä jonkinsortin sairaus on kun pitää liki 20 vuotta vanhaa, puoli miljoonaa ajettua autoa isolla rahalla yrittää pitää liikenteessä :lol:

Viime talvena venttiilinnostimet pitivät kylmäkäynnistyksessä sen verran kovaa mekkalaa, että ajattelin hoidattaa ne kuntoon, varsinkin kun näin tällä palstalla, että se ei työmäärällisesti ole kovin iso juttu. Konetta tutkiessaan olivat sitten tulleet siihen tulokseen, että suuttimet on syytä laittaa uusiin puihin saman tien. Vanhat olivat kuulemma vielä eripariakin keskenään.

Jos hyvällä tahdolla asiaa tunnustelee, niin ehkä koneeseen saattoi tulla vähän lisää potkua. En tiedä. Mutta se mikä vähän kyllä kyrsii niin on se, että vein auton korjattavaksi siinä toivossa, että se alkaisi käydä nätimmin, kolkottaa vähemmän. Mitä vielä. Korvat vain soivat kun jyräytti käyntiin. Eli pitää vähintään yhtä kovaa melua kuin ennenkin. Ehkä jopa vähän terävemmin, liekö sitten johtuvan uusista suuttimista. Ei kai vanhasta sitten enää nätisti hyrrävää saa? Vai oliko sitten sen verran kylmän raudan seppä, ettei hienosäätö enää kuulunut samaan pakettiin? No, ehkä tuo tuosta tasoittuu, kun ajaa taas vähän aikaa. Jospa vaatimustasoni vain onkin liian korkea? Kun nostaa kierrokset, niin käynti kyllä tasoittuu varsin mukavasti, se täytyy myöntää, mutta näin asia oli jo ennen huoltoakin.

Vaikka näkyviä/kuuluvia eroja ei tullutkaan, niin kai sitä täytyy itselleen asia niin selittää, että auto tykkää siitä että se on kunnossa. Ja on se tietty aina mukavempaa kun itsekin tietää että hoppa on iskussa.

Tyhjäkäynnillä resonoiva kiilahihnan iskaria/kiristyssysteemi täytyy hoidella vielä itse, sitä ei jostain syystä oltu korjattu, vaikka mainitsinkin siitä auton viedessäni. Tämän vian paikannukseen sain onneksi täältä foorumilta vinkkejä!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

ofdodg

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kovaa käyntiääntä pitää yleensä huonot seokset, jotka aiheuttavat voimakkaita paloääniä.

Itse pääsin niistä eroon säädättämällä pumpun kunnolla penkissä, samalla tuli hönkää tosi mukavasti. Eli vaikuttaisi siltä että tarvitsisit tehdä omaasi saman, säädättäminen ei tosin ole mitään halpaa, 400 - 600 €, riippuen mitä muuta tehdään.

Pumppu voi olla jo hiukan kulunut ja tarvita uusia tiivisteitä, kulumisen myötä on varmasti säädöt menneet hiukan jo pieleen.
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Säädetty 1 kierros

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

No nyt on säädetty, ruuvasin syöttöä yhden kierroksen suuremmalle ja voin kyllä suureksi iloksi todeta, että meseen tuli mukavasti lisää voimaa. Voisi sanoa, että koko kierrosalue parani, mutta kyllä selvin ero on suurilla kierroksilla. 100-140 kiihtyvyys parani, ja jos käskee automaatin kolmoselle, niin lähtee jo mukavasti 80 nopeudesta. Luultavasti edellä selostamani suuttimien vaihto kyllä jotenkin vaikutti myös kokonaistuntumaan.

Mahtaisiko toisesta säätökierroksesta tulla vielä samanlainen lisäpotku?

Tyhjäkäyntikin tasoittui tänään, kun kiilahihnan kiristimen iskari vaihtui uuteen.. Ennen talvea pitäisi vielä vaihtaa hehkutulpat ja öljyttää pohja ja kotelot, oli meinaan vähän huolestuttavan kuivan näköinen, kun katsastussetä nosti auton ilmaan.

Kysytäänpä vielä; onko ideoita, mikä laakeri tms. koneessa tai apulaitteessa voisi aiheuttaa ulinaksi tai vinkunaksi luonnehdittavaa ääntä? Voisiko vesipumppua tai jotain vastaavaa syyttää tästä? Ääni vaihtelee koneen kierrosten mukaan ja ilmenee esim. nelosella ajaessa vain yli sadan nopeuksissa, eli ei kuulu pienillä kierroksilla.
Vastaa Viestiin