Kone tuli juuri huollosta, tai voisi sitä kai sanoa että korjauksesta.. venttiilinnostimet, suuttimet + muuta sälää. Samalla tuli teetettyä vähän muutakin autolle. Kyllä tämä jonkinsortin sairaus on kun pitää liki 20 vuotta vanhaa, puoli miljoonaa ajettua autoa isolla rahalla yrittää pitää liikenteessä
Viime talvena venttiilinnostimet pitivät kylmäkäynnistyksessä sen verran kovaa mekkalaa, että ajattelin hoidattaa ne kuntoon, varsinkin kun näin tällä palstalla, että se ei työmäärällisesti ole kovin iso juttu. Konetta tutkiessaan olivat sitten tulleet siihen tulokseen, että suuttimet on syytä laittaa uusiin puihin saman tien. Vanhat olivat kuulemma vielä eripariakin keskenään.
Jos hyvällä tahdolla asiaa tunnustelee, niin ehkä koneeseen saattoi tulla vähän lisää potkua. En tiedä. Mutta se mikä vähän kyllä kyrsii niin on se, että vein auton korjattavaksi siinä toivossa, että se alkaisi käydä nätimmin, kolkottaa vähemmän. Mitä vielä. Korvat vain soivat kun jyräytti käyntiin. Eli pitää vähintään yhtä kovaa melua kuin ennenkin. Ehkä jopa vähän terävemmin, liekö sitten johtuvan uusista suuttimista. Ei kai vanhasta sitten enää nätisti hyrrävää saa? Vai oliko sitten sen verran kylmän raudan seppä, ettei hienosäätö enää kuulunut samaan pakettiin? No, ehkä tuo tuosta tasoittuu, kun ajaa taas vähän aikaa. Jospa vaatimustasoni vain onkin liian korkea? Kun nostaa kierrokset, niin käynti kyllä tasoittuu varsin mukavasti, se täytyy myöntää, mutta näin asia oli jo ennen huoltoakin.
Vaikka näkyviä/kuuluvia eroja ei tullutkaan, niin kai sitä täytyy itselleen asia niin selittää, että auto tykkää siitä että se on kunnossa. Ja on se tietty aina mukavempaa kun itsekin tietää että hoppa on iskussa.
Tyhjäkäynnillä resonoiva kiilahihnan iskaria/kiristyssysteemi täytyy hoidella vielä itse, sitä ei jostain syystä oltu korjattu, vaikka mainitsinkin siitä auton viedessäni. Tämän vian paikannukseen sain onneksi täältä foorumilta vinkkejä!