Pyöränlaakerin sippausoireita??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pyöränlaakerin sippausoireita??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kuinkahan voisi näppituntumalla parhaiten määritellä, onko pyöränlaakeri hissukseen menossa vai onko kyse muusta häikästä.
Kiesiin on viimeisten 200 km aikana ilmestynyt sivuääni, joka ainakin ajaessa paikallistuu vasemman etupyörän seutuville.

Ääni on tasainen, melkoi vaimea (ainakin vielä) matalataajuinen ja pehmeänkö jurina, aivan kuin rengas pyörisi karkealla asfaltilla. Aluksi arvelin, että nastojen karhentama tienpinta jurruuttaa, mutta ääni ilmenee myös aivan sileällä juuri päällystetyllä baanalla.

Ääntely alkaa kuulua 60 km/h vauhdissa ja on voimakkaimmillaan n. 90 tietämissä. Sitten alkaa vaimeta (tai muut ajoäänet vaan peittävät sen...).
Kaartelu oikeaan tai vasempaan ei tuntuisi juurikaan vaikuttavan äänen voimakkuuteen, mutta tätä ei ole päässyt kokeilemaan vielä riittävän jyrkillä käännöksillä.. (prkl, tiellä on muitakin liikkujia :shock: )
Vapaalle kytkettäessä ääni säilyy eli rullaus ei poista jurinaa, vain vauhti vaikuttaa.

Jos kyse on laakerista, niin kannattaako vaihtaa molemmat eturullat samalla kertaa (menevätkö vähän polttimoiden tyyliin, jos vasen palaa, niin viikon päästä on oikeakin pimeä :lol: )

Saako orastava laakerivian jollain systeemillä analysoitua, jos nostaa etupään ylös? Juu, noviisin kysymyksiä, sillä ikunaan ei ole mistään autosta päässyt vielä pyöränlaakeri poikimaan.

Vai pitääkö mennä tonkimaan kardaanin laakeria tms... eli voiko ääni heijastua jolloin opilla siten, että se tuntuisi vain kuuluvan edestä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Sekö ei kolise lainkaan, siis jurisee vaan...omasta vasta kiristin laakereita kun alkoi kolkkaamaan. Ja kyllähän ne yleensä vaihtoon menee sitten yhtäaikaa.
MB W210 200cdi -01
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Boss kirjoitti:Sekö ei kolise lainkaan, siis jurisee vaan...
Käväisin juuri parkkihallissa siirtelemässä pirssiä lähes äänettömissä olosuhteissa ja kyllä sieltä vasemmasta etusesta kuuluu pientä kolahduksen tapaista, kun pirssin nytkäyttää liikeelle tai stoppaa. "Terävät" vauhdin muutokset ja kurvailukin saavat aikaan pientä "lotinaa". Noissa parkkihallin vauhdeissa ei tietty mitään jurruutusta kuulu.
Noinkohan tuosta selviää kiristämisellä ja ehkä voiteilla vai onko jo myöhäistä :shock: ? Jurinan kanssa on ajettu n. 250 km.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nosta kulma ylös, kokeile onko klappia sivu- tai pystysuunnassa. Ensiapuna voi tietty kiristää laakeria, se on helppo homma. Pyörä pois, rasvakuppi irti, sokan kiristysruuvi auki ja hienoinen kiristys.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kaapo kirjoitti:
Boss kirjoitti:Sekö ei kolise lainkaan, siis jurisee vaan...
Käväisin juuri parkkihallissa siirtelemässä pirssiä lähes äänettömissä olosuhteissa ja kyllä sieltä vasemmasta etusesta kuuluu pientä kolahduksen tapaista, kun pirssin nytkäyttää liikeelle tai stoppaa. "Terävät" vauhdin muutokset ja kurvailukin saavat aikaan pientä "lotinaa". Noissa parkkihallin vauhdeissa ei tietty mitään jurruutusta kuulu.
Noinkohan tuosta selviää kiristämisellä ja ehkä voiteilla vai onko jo myöhäistä :shock: ? Jurinan kanssa on ajettu n. 250 km.
No minä ajelin vissiin puoli vuotta....ennenkuin lopulta käännyin laakerin puolelle. Oli klappia vähän joka kohdassa mutta kun sain vaiheltua alapalloa ja raidepäätä niin edelleen klonkkasi ja laakereissa oli väljää. Ensiavun jälkeen loppui lotinat...juuri kuten Timo L. mainitsi, helppo homma jos kiristys auttaa. Ja onhan täälläkin varmaan asiaa käsitelty....itse nyt en sen tarkemmin ohjetiukkuuteen mittaillut vaan ihan "näppituntumalla" kiristin, kunhan ei liikaa innostu kiristämään!
MB W210 200cdi -01
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Nosta kulma ylös, kokeile onko klappia sivu- tai pystysuunnassa. Ensiapuna voi tietty kiristää laakeria, se on helppo homma. Pyörä pois, rasvakuppi irti, sokan kiristysruuvi auki ja hienoinen kiristys.
Lieneekö niin, että W126:ssa pätee vanha ohje, jonka mukaan laakeria sopii epäillä, jos tämä klappi häviää, kun kaveri painaa jarrua?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Nosta kulma ylös, kokeile onko klappia sivu- tai pystysuunnassa. Ensiapuna voi tietty kiristää laakeria, se on helppo homma. Pyörä pois, rasvakuppi irti, sokan kiristysruuvi auki ja hienoinen kiristys.
Lieneekö niin, että W126:ssa pätee vanha ohje, jonka mukaan laakeria sopii epäillä, jos tämä klappi häviää, kun kaveri painaa jarrua?
Pätee, jos on kaveri apuna niin noinhan sen saa helpoimmin kohdistettua juuri laakeriin. levyhän siellä klonkkaa silloin.
MB W210 200cdi -01
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jep ja tack virtuaalitalkoisiin osallistuneille. Viikonlopun puhteena on siis etulaakerien kiristys ja rasvakuppien "öljynvaihto". Kahtotaan sitten kuinka kävi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Virtuaalitalkoisiin :lol:
Jep, ei tosiaan ole paha rasti....itse vaihtelin siinä samalla koiranluut ja hommaan meni tupakkataukoineen reilu puoli tuntia....rasvakupit ei kyllä olleet rasvaa koskaan nähneetkään oli nimittäin kuin peilit, siis niissä ei kyllä ole koskaan ollutkaan rasvaa ja sitä vähän ihmettelin niitä täytellessäni.
MB W210 200cdi -01
Pilski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 03.12.2004 07:48

Viesti Kirjoittaja Pilski »

Laakerin ääniä voi kuunnella kotikonstein (testiä käytetään paljon teollisuuskunnossapidossa).
Laita kuulosuojaimet päähän ota joku rautatanko tai meisseli
ja laita meisselin tms. toinen pää kuulosuojainta vasten ja
toinen johonkin kohtaan napaa (ei pyörivään puoleen)
mikä on välittömästi laakerin vierellä.
Laita kaverisi eukkosi :twisted: tai kuka vaan pyörittämään rengasta (tunkattu ylös)
ja kuuntele ääniä.
Tee vertailu toiseen pyörän napaan.
Rikkinäinen laakeri juristaa selvästi.
Ehjästä laakerista kuuluu tasainen "ääni"
Etupäässä tämä testi onnistuu helpommin takapäässä vetareiden
äänet haittaapi testiä
Toivottavasti saat tästä jotain selvää on sen verran sekavaa tää teksti.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kun laitat laakerikuppiin uutta rasvaa, puhdista kuppi vanhasta liisteristä pois ja laita mielellään yleisvaseliiniä.

En ole satavarma (taaskaan) asiasta, mutta molybdeenipohjaiset grafiittirasvat eivät olisi parhaimpia rasvoja juuri pyöränlaakereille. Nämä on niitä Essonbaarijuttuja, mutta useinhan niissäkin on totta toinen puoli. :roll:

Ja tehdään tähänkohtaan kappale ooteetä. Kirjoittelen tätä tekstiä tällähetkellä Oulun ABC:n rahtareitten taukotuvassa. Odottelen Vähälän terminaalista kuormaa ja tulin joutessani tänne käymään saunassa ja syömässä.

Yllätyksekseni huomasin että täällä on myös nettiyhteys käytettävissä :shock: .
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mesedesi kirjoitti: laita mielellään yleisvaseliiniä.
Yleisvaseliini menee lämmetessään öljyksi.

Laakerirasvaa saa ihan erikseen ja se sopii parhaiten nuihin laakerihommiin.
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No eipä ollut olevinaan aikaa viikonloppuna laittaa laakeria tiukemmalle, mutta eiköhän tänään sitten.
Mahtaako tuo operaatio muuten kuulua normaaliin huolto-ohjelmaan? Meinaten appiukko retosteli, että ainakin W123:n toimenpiteisiin kuului laakerien kiristys säännöllisin välein. Sittenhän tuo on vain rutiinia, jos asia pitää paikkansa - sen verran varmasti ovat pyörännavat sukua 123 vs. 126 :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:sen verran varmasti ovat pyörännavat sukua 123 vs. 126 :shock:
Hmm. Mun mielestä noissa navoissa kyllä on eroja, ainakin W126:een on jarrulevyn vaihto kuuleman mukaan (!) v-mainen homma, kun rakenne on "takaperoinen" eli levy on tavallaan järjestyksessä sisempänä.

Ei silti, kiristettävät laakerithan ne silti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos laakeri antaa juristavaa ääntä niin sen sisuskalut ovat joko soikeita tai kanttisia lääke on uusi laakeri en suosittele sen kiristystä leipoo pahimmassa tapauksessa kiinni ja sitten tarvitaankin jo koko napa

jos kiristykseen päädyt niin pyörä pois jattupalat pois(parantaa näppi tuntumaa) pyörittäessa ei saisi tuntua dynamolta :shock:
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Taitaa olla niin että jos laakeri on ruvennut ääntämään niin vaihto alkaa olla lähellä, klappiin auttaa kiristäminen, ääneen ei useinkaan. Toteamisen helpottamiseksi on jarrusatulan irroittaminen helppo ja hyvä keino (ainakin 123) jotta saa jarrulevyn vaikutuksen eliminoitua. Dynamovertaus oli hyvä!!!

Rasvaksi kannattaa laittaa juuri ko. laakerirasvaa eli kromimolybdeeni pitoista vaseliinia kuten dieselfosse kirjoitteli.

123:n huoltoohjelmaan ei kuulu ainoastaan kiristäminen vaan vuositttainen aukaisu, irroitus ja rasvaus! kuinkahan moni tekee oikeasti :?: :D
300td -91, manuaali.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun homman kuitenkin joutuu ottamaan auki, niin taidanpa viime vinkeistä rohkaistuneena hakea samantien plakkariin uuden laakerisetin. Näyttää olevan KL:ssä hyllyssä hintaan 30 eukkoa, joten kaipa se laakeri vaihtuu saman tien. Jos vanha on kuitenkin hyvä, niin täytyy sitten katsoa uudestaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Mikäs on se oikea tiukkuus (w126), kirja käski vain pyöritellä levyä vastapäivään kun kiristää ja kun laakerin rullat ei enää pyöri niin 1/3 kierrosta taaksepäin.

Kuuluuko levyn pyöriä helposti vai nihkeästi kun on oikea kireys ?
Onko liika kireys pahaksi vai liian löysä ?
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kireys särkee laakerin
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

JTY kirjoitti:Mikäs on se oikea tiukkuus (w126), kirja käski vain pyöritellä levyä vastapäivään kun kiristää ja kun laakerin rullat ei enää pyöri niin 1/3 kierrosta taaksepäin.

Kuuluuko levyn pyöriä helposti vai nihkeästi kun on oikea kireys ?
Onko liika kireys pahaksi vai liian löysä ?
Ei siihen tiukkuuteen tietääkseni mitään momenttiarvoa ole. Aika helposti pitää levyn pyöriä kiristyksen jälkeen. Jos laakerin kiristää liian tiukkaan niin se lämpenee pirusti jolloin voiteleva rasva (olkoon vaikka miten hyvää) katoaa kitkapintojen välistä, josta seurauksena laakerin kiinnileikkaaminen (saattaa mennä koko pyörännapa uusiksi). Ja ei kannata laittaa mitään yleisvaseliinia sinne laakeriin vaan korkealuokkaista laakerirasvaa, esim. kendall super blue tai muuta alustan pyöriviin laakereihin tarkoitettua erikoisrasvaa
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Kartiorullalaakeria ei missään tapauksessa saa jättää kireäksi.Palaa varmasti jos on kireä.
Pyörään saa jäädä vaikka hitusen klappia,jos ei jää ,on liian kireä.
!/3 kierrosta takaisinpäin voi olla liian vähän ,jos ensin vedetään niin kireälle ,että jumittaa.
Lakeria ei saisi niin kireälle vetääkään vaan korkeitaan siihen asti ,kunnes tuntuu ahdistavan pyörimistä.Tämän jälkeen jos vetää 1/3 osakierrosta takaisin ollaan lähellä oikeaa kireyttä.
Isommissa kartiorullalaakereissa kireys mitataan välitulkilla .väljyys on laakerinkoosta riippuen vapaapuolella muutaman satasen luokkaa.
Vastaa Viestiin